STENOGRAMA

şedinţei comune a Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

din ziua de miercuri, 23 ianuarie 2013

 

Şedinţa a început la ora 15,35.

Lucrările au fost conduse de domnul Valeriu Ştefan Zgonea, preşedintele Camerei Deputaţilor, asistat de domnul Nicolae Moga, vicepreşedinte al Senatului.

 

Au participat:

De la Camera Deputaţilor: domnul Viorel Hrebenciuc, domnul Miron Tudor Mitrea şi domnul Ioan Oltean – vicepreşedinţi, domnul Eugen Nicolicea, domnul Cristian Buican, domnul Cătălin-Daniel Fenechiu şi domnul Niculae Mircovici – secretari, domnul Mircea-Gheorghe Drăghici, domnul Dan-Ştefan Motreanu şi domnul Seres Denes – chestori, domnul Marian Neacşu – Grupul parlamentar al PSD, domnul Dan Radu Ruşanu – Grupul parlamentar al PNL, domnul Mihai Stănişoară – Grupul parlamentar al PD-L, domnul Mate Andras-Levente (până la ora 16,05) - Grupul parlamentar al UDMR, domnul Ovidiu Victor Ganţ – Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale, şi domnul Damian Florea – Grupul parlamentar al PC.

 

De la Senat: domnul Florin Constantinescu, domnul Cristian-Sorin Dumitrescu şi domnul Vasile Nistor – vicepreşedinţi, domnul Ion Rotaru, domnul Mario-Ovidiu Oprea şi domnul Haralambie Vochiţoiu – secretari, domnul Dumitru Pelican –­­­ chestor, domnul Ilie Sârbu – Grupul parlamentar al PSD, domnul Nicolae Nasta – Grupul parlamentar al PNL, domnul Cristian Rădulescu – Grupul parlamentar al PD-L, domnul Tudor Barbu – Grupul parlamentar al PP-DD, şi domnul Tanczos Barna – Grupul parlamentar al UDMR.

 

Invitaţi:

Domnul Vasile-Cosmin Nicula – preşedinte al Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital din Senat,

Doamna Cristina Crişu – Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul.

 

De la Camera Deputaţilor: domnul Cristian Adrian Panciu – secretarul general al Camerei Deputaţilor, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar-general adjunct, domnul Georgică Tobă şi domnul Gabriel Stecoza – Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Simion şi domnul Gheorghe Popescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, doamna Laura Nicoleta Riteş – Direcţia procedură legislativă, sinteze şi evaluări, domnul Constantin Bantaş - Serviciul pentru lucrări în comisii, doamna Gabriela Enea - Direcţia pentru relaţii publice şi protocol, domnul Nicolae Comănescu – Cancelarie Preşedinte, şi doamna Monica Dumitrache – director la Grupul parlamentar al PSD.

De la Senat: domnul Ovidiu Marian – secretarul general al Senatului, domnul Constantin Dan Vasiliu – secretar general adjunct, domnul Ion Vărgău – secretar general adjunct, domnul Gabriel Sterea – Direcţia generală Secretariat general, doamna Simona Paraschiv şi doamna Claudia Pencea – consilieri, doamna Veronica Iacob – Direcţia pentru organizarea lucrărilor plenului Senatului, şi doamna Elena Diaconu – Direcţia pentru lucrările Biroului permanent.

 

*

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Bună ziua.

Începem şedinţa.

Am stabilit că facem astăzi Biroul permanent comun în procedura pe care noi am agreat-o cu liderii grupurilor politice parlamentare – ca de mâine dimineaţă să curgă termenele, şi cu scuzele de rigoare că de abia am primit Bugetul, ca să nu mai facem mâine dimineaţă o şedinţă şi colegii să poată să plece în teritoriu, pentru că cel mult cinci zile sunt acordate de către Regulamentul comun parlamentarilor pentru a studia Bugetul.

Acum, bugetul a ajuns la noi într-un singur exemplar în forma scrisă, aşa cum este de obicei şi un stick. În următoarele zeci de minute fiecare lider de grup parlamentar şi fiecare membru al Biroului permanent va primi un compact-disc cu Bugetul de stat. Aşa cum am aprobat acum câteva zile în Biroul permanent reunit, copiile pe hârtie vor fi făcute numai liderilor grupurilor parlamentare.

Suplimentar, vom avea o copie pentru preşedintele de şedinţă, ca să poată să urmărească bugetul de stat şi amendamentele depuse – aprobate şi respinse de către Comisia de buget şi de către comisiile sectoriale, şi una pentru staff-ul tehnic, care urmăreşte procesul legislativ din plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului.

Sper că aici suntem cu toţii de acord.

Dacă la ordinea de zi aveţi observaţii.

 

Domnul Dan-Ştefan Motreanu:

Eu v-aş propune ca aici să facem chiar un vot pentru că am văzut discuţii ieri că n-au primit documentele pe suport de hârtie. Astfel, aş vrea să facem un vot ca să nu mai avem discuţii.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Da.

Colegilor mei care poate au venit pentru prima dată în Parlament le recomand să citească stenogramele şi să vadă hotărârile Birourilor permanente reunite din ultimii şase – şapte ani, când s-a decis această chestiune: ca partea scrisă să vină numai către liderii grupurilor politice parlamentare care urmăresc datele în cadrul plenului şi în comisii. În rest, totul va fi electronic, pe compact-disc. Aşa am primit şi eu în ultimii ani. Dacă cineva dintre dumneavoastră care face declaraţii politice altfel decât cele care s-au stabilit are o altă opinie, eu suspend şedinţa lucrărilor acum şi ne vom revedea atunci când se fac copiile, conform Regulamentului, care nu a fost schimbat în ultimii patru ani datorită unei conduceri extraordinare. Regulamentul comun al nostru este de vreo şase ani neschimbat, dacă nu de mai mult timp.

Dacă este cineva dintre dumneavoastră care vrea acest lucru, cu mare plăcere, ca să mai cheltuim nişte bani din bugetul pe care îl avem – să facem copii pe hârtie pentru toată lumea.

Domnul senator Tudor Barbu.

 

Domnul Tudor Barbu:

Bineînţeles că nu dorim. Suntem perfect de acord cu dumneavoastră în propunerea pe care aţi avut-o, numai că pe procedură aş vrea să pun o întrebare, şi îmi cer iertare faţă de distinşii colegi, dar acest lucru este generat doar de lipsa noastră de experienţă, şi când spun „a noastră” mă refer la Grupurile parlamentare ale PP-DD de la Camera Deputaţilor şi de la Senat.

Cum facem noi diferenţa între o semnătură care certifică prezenţa unui parlamentar la o comisie şi semnătura care certifică votul parlamentarului în acea comisie?

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Dar nu este subiectul discuţiei de acum.

 

Domnul Tudor Barbu:

Întreb ca să ştiu.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Atunci când ajungem la „Diverse”, la sfârşit, domnule senator, după punctul 5.

 

Domnul Tudor Barbu:

Am înţeles. Vă mulţumesc mult.

Deci la „Diverse” vom putea lămuri şi acest aspect.

Vă mulţumesc mult.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Revenim. La proiectul ordinii de zi dacă aveţi ceva de adăugat. Bine. Aceasta înseamnă că eu şi domnul vicepreşedinte Nicolae Moga vom publica în Monitorul Oficial astăzi convocarea şedinţei extraordinare a celor două Camere reunite şi a comisiilor, bineînţeles, până pe 1 februarie, aşa cum este textul constituţional, pentru aprobarea Bugetului de stat şi pentru aprobarea Bugetului asigurărilor sociale pe anul 2013.

Procedura de aprobare o stabilim acum de comun acord.

Sunteţi de acord? Bine.

Deci, la proiectul ordinii de zi nu aveţi probleme.

 

PUNCTUL 1

Proiect de Decizie privind convocarea Camerei Deputaţilor şi Senatului în sesiune extraordinară

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem proiectul de decizie privind convocarea Camerei Deputaţilor şi Senatului în sesiune extraordinară: începând de astăzi, 23 ianuarie 2013, ora 15,30, până la 1 februarie 2013, atunci când intrăm în sesiune ordinară.

Dacă vreţi să fim mai habotnici decât Papa, putem să spunem până pe data de 4 februarie, pentru că am înţeles de la colegii mei că vor ca ziua de 4 februarie să fie prima zi de începere a lucrărilor celor două Camere separat, şi ştiţi că prima zi este dedicată anunţurilor liderilor grupurilor parlamentare în ceea ce priveşte alegerile pentru funcţiile de lideri, de vicelideri, preşedinţi de comisii, dacă sunt cumva schimbări în grupurile politice şi în coeficienţii pe care îi au în funcţie de numărul de membri ai grupurilor parlamentare pe care îi au la începutul sesiunii.

Vă rog, domnule vicepreşedinte.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Avem o mică problemă aici. Adică nu este o problemă, dar trebuie să vedem cum o tratăm.

În Constituţie şi în Regulament scrie foarte clar că sesiunea începe în luna februarie. Pentru că sesiunea extraordinară trebuie să fie până la sesiunea ordinară, care începe în luna februarie.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Până în luna februarie.

De la 1 februarie, noi facem Biroul permanent şi stabilim că se convoacă plenul pe 4 februarie, iar în zilele respective de vineri, sâmbătă şi duminica este activitate în circumscripţiile electorale.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Atunci, este în regulă. Deci probabil că pe 4 februarie convocăm şi Parlamentul.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Dacă noi considerăm că în cele trei zile va fi activitate în comisii, vom scrie „activitate în comisii”, aşa cum vom stabili acum.

Sunteţi de acord? Este perfect.

Propunerea mea este următoarea: am avut o discuţie şi cu preşedinţii celor două Comisii de buget finanţe şi cu domnul preşedinte Antonescu şi cu domnul prim-ministru Victor Ponta, şi mergem pe următoarea variantă: în textul regulamentar se spune: cel mult cinci zile pe procedura specială pentru Buget. Eu v-aş propune dumneavoastră, dacă sunteţi de acord şi aveţi fiecare dintre dumneavoastră un calendar în faţă, să considerăm că se începe procedura de mâine. Am putea considera şi ziua de astăzi pentru că primiţi compact-discul, dar după ce îl multiplicaţi dumneavoastră la grupurile politice, să considerăm de mâine, 24 ianuarie, până duminică la prânz termenul în care se depun amendamentele, urmând ca duminică după-amiaza colegii mei din staff-ul tehnic – de la cele două Secretariate generale – să colecteze amendamentele pe fiecare comisie.

Astfel, v-aş propune să procedăm în felul următor: pe 28, pe 29 şi pe 30 ianuarie să aibă loc audieri în comisiile permanente comune ale miniştrilor şi miniştrilor delegaţi. Deci, este vorba de trei zile. Sunt mai mulţi miniştri şi, atunci, intervalul va fi puţin mai mare.

Este prima activitate a noilor parlamentari – intră direct în Bugetul de stat. Odată la patru ani de zile, având şi mai mulţi miniştri şi miniştri delegaţi, trebuie să le acordăm un interval de timp bine pus la punct pentru fiecare şi să găsim sălile în care să facem aceste discuţii pentru a trimite avizele.

Ziua de 31 ianuarie să fie pentru a fi colectate toate avizele de la fiecare comisie şi pentru a fi trimise către Comisia de buget finanţe. Şi propun 1 februarie, 2 februarie, 3 februarie şi 4 februarie, aşa cum era înainte de 2008, deci să fie patru zile pentru Comisiile de buget finanţe reunite pentru a dezbate şi a aproba Bugetul de stat, cu amendamente, şi Bugetul asigurărilor sociale. Urmează ca pe 4 februarie seara să avem raportul final, şi v-aş propune ca marţi, pe 5 februarie, la ora 9,00 sau la ora 10,00 dimineaţa, după cum vom stabili în birourile permanente reunite, să putem să începem dezbaterile pe Buget, care de obicei durează maximum trei zile, pe procedura de la ora 9,00 dimineaţa până la orele 20,00. Marţi: de la 9,00 la 20,00; a doua zi: 9,00 – 20,00; a treia zi: 9,00 – 20,00. Dacă terminăm mai devreme, vom lua o pauză de o oră, pentru ca staff-ul tehnic să clarifice amendamentele care au apărut, să fie totul în regulă, după care să facem votul final.

Sunteţi de acord?

Domnul deputat Dan Radu Ruşanu, liderul Grupului parlamentar al PNL.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Domnule preşedinte al Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, în primul rând v-aţi consultat cu preşedinţii Comisiilor de buget-finanţe, dar nu cu mine. Da, da. Haideţi să vedem aşa.

În primul rând, mi-am făcut un calendar aici: miercuri, joi, vineri şi sâmbătă, parlamentarii fac amendamente; duminică, trebuie să lăsaţi o zi staff-ului comisiilor de specialitate să centralizeze aceste amendamente.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Aveţi perfectă dreptate.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Dacă dumneavoastră vorbiţi din punct de vedere al cutumei, nu facem amendamente.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Putem să mergem aşa: putem să mergem de astăzi după-amiază până sâmbătă seara?

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Până sâmbătă la patru sau la 12.00, pentru că oricum sâmbătă nu se mai depun amendamente, pentru că nu mai sunt. Până la ora 14.00 sâmbătă.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Până la ora 17.00, sâmbătă.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Bine, până la ora 17.00.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Deci, 23, adică astăzi, 24, 25 şi 26 până la ora 17.00 amendamente.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Corect. Amendamentele se depun în comisiile de specialitate. Duminică, staff-urile tehnice ale comisiilor de specialitate centralizează aceste amendamente.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Perfect.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

De luni începând, am zis aici, luni de la ora 10.00 putem să începem dezbaterile.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Da, dar până miercuri seara.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Nu. Deci, luni, ai toată ziua de luni.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Nu.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Eu vă spun argumentele mele acum.

Luni, de la ora 10.00, dacă vreţi de la ora 12.00 când putem să-i chemăm, până marţi, la fel pe la ora 12.00 sau 13.00, trebuie să termine cu amendamentele, cu dezbaterile în comisiile de specialitate.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Miercuri seara se termină audierile, nu pot să spun mai mult, dar aşa s-a stabilit.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

O singură precizare: bugetul este al ministerului. Ministerul, după aceea, îşi defalcă bugetul pe ministere, pe miniştrii delegaţi şi celelalte.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Nu, nu.

Domnule deputat, miniştrii delegaţi, s-a convenit, poate nu aţi fost la şedinţa respectivă, să fie prezenţi. A fost şi cererea opoziţiei ca ministrul delegat, care are competenţe pe Ordonanţa 96, care încă este în dezbaterea Parlamentului, să fie prezenţi pentru a susţine acea parte a bugetului.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Domnule preşedinte, încă o dată. Ministerul respectiv, Ministerul Apelor şi Pădurilor are un buget susţinut de ministrul apelor şi pădurilor şi ministrul delegat care este cu pădurile şi cu apele. Dar amândoi miniştrii susţin acelaşi buget. Cum şi-l împart ei între ei pe urmă, care susţine o parte, care susţine partea cealaltă, este treaba lor. În faţa Comisiei de buget-finanţe vine un singur buget al ministerului.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Pentru aviz.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Pentru aviz, scuzaţi. Deci, Ministerul de Finanţe când vine, vin cei doi miniştri, dar bugetul este al Ministerului de Finanţe, nu este separat pentru unul, separat pentru celălalt. Deci, avem acelaşi număr de ministere. Iar două zile pentru avize în comisii, uitaţi-vă la comisii, câte ministere are fiecare comisie. Mai mult de două sau trei ministere nu au. Trei ministere într-o zi poţi să le dezbaţi pe avize simple de trei ori. A lăsat două zile. Dumneavoastră vreţi să lăsaţi câte o zi pentru fiecare comisie? Se plictisesc vorbind.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Domnule deputat, colegii noştri vin la ora 12.00, ultimul avion vine lunea. Dacă dumneavoastră vreţi să facem două zile – luni şi marţi – adică o zi şi jumătate, de fapt o zi, de luni de la ora două până marţi la trei.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Până marţi seara, până la ora nouă seara. Eu vă garantez că se termină marţi la prânz.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Eu v-aş ruga frumos să aveţi încredere în propunerea pe care eu o fac, este şi propunerea Partidului Naţional Liberal. Este rugămintea mea personală.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Cred că este propunerea întregului staff atunci.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Este rugămintea primului ministru şi a preşedintelui Senatului pentru a merge pe programul pe care eu vi l-am propus. Dacă dumneavoastră nu doriţi acest lucru, atunci înseamnă că discuţia pe care am avut-o aseară a fost o discuţie la care trebuia să vă chemăm şi pe dumneavoastră. Dorinţa noastră, a Uniunii Social Liberale, este să dăm cât mai aproape de termenul de cinci zile pentru depunerea amendamentelor opoziţiei, lucru care nu s-a mai întâmplat în ultimii patru ani. Dorinţa noastră, tot a Uniunii Social Liberale, este de a acorda un termen larg de trei zile pentru a stabili comisiile comune care audiază miniştrii şi miniştrii delegaţi. Aceasta este dorinţa noastră. Dacă dumneavoastră aveţi altă dorinţă?

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

În dorinţa dumneavoastră, eu vă spun un singur lucru. Unei comisii care are trei ministere îi dai trei zile la audiere, iar Comisia de buget-finanţe, care audiază toate ministerele, are tot trei zile. Probabil că la dumneavoastră aşa se poartă.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Atunci mai scurtaţi dumneavoastră termenele acelea în care lucrează staff-ul tehnic.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Repet, în comisiile de avize simple cel mai mult în 20 de ani s-au pus două zile pentru avize, maximum două zile.

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

De luni de la prânz până miercuri la prânz.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Până miercuri la prânz, perfect. Dacă tu dai două zile pline pentru un aviz la comisia de specialitate şi sunt comisii care au un singur aviz.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Domnule Ruşanu, dumneavoastră nu aveţi noţiunea matematicii. Eu sunt inginer de meserie. Ascultaţi-mă pe mine. Dacă dumneavoastră spuneţi că 31, 1, 2, 3 şi 4 înseamnă două zile, atunci eu îmi cer scuze, mă duc înapoi să mai fac şcoala o dată. Deci, 28, 29 şi 30 până la prânz, pe 30 după-amiază discuţie tehnică, foarte importantă pentru Parlament asta, staff-ul vă pregăteşte dumneavoastră şi de pe 31 începe toată această muncă asiduă de două zile, cele două zile – în varianta USL – sunt 31, 1, 2, 3 şi 4. Sunt suficiente cinci zile lucrătoare pentru noi sau facem două zile?

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Domnule preşedinte, luni, 4 februarie, noi terminăm cu audierile în Comisia de buget-finanţe. De acord?

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Pe 4 februarie terminaţi bugetul, faceţi raportul şi pe 5 încep lucrările. Aveţi cinci zile la dispoziţie, nu vă supăraţi pe mine.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Domnule preşedinte, ştiţi ce înseamnă să faci raport la o mie şi ceva de amendamente?

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

În ultimii ani am văzut o zi, maximum o zi şi jumătate.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Suntem de acord cu programul pe care-l propuneţi.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Dacă dumneavoastră spuneţi că cinci zile sunt tot o zi şi jumătate, n-am nici o problemă, domnule Ruşanu.

Domnule senator Rădulescu, vă rog, aveţi cuvântul.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Mulţumesc, domnule preşedinte.

Diferenţa dintre un inginer şi un finanţist este evidentă. Pentru inginer, întotdeauna, doi şi cu doi va face patru, iar pentru finanţist, constrâns de bugetul de criză, va face trei. Aşa este şi cu numărătoarea acestor zile.

Eu cred că ceea ce aţi propus este echilibrat pentru următoarele componente: pentru şedinţele comisiilor reunite pentru aviz şi audierea miniştrilor s-a dat cât trebuie; pentru Comisiile de buget reunite cred că s-a dat cât trebuie şi cred că ar trebui să stăm cât mai aproape de formula iniţială pentru cealaltă componentă care ne priveşte pe noi, majoritatea parlamentarilor, referitor termenul de studiere a bugetului şi depunere a amendamentelor. Adică eu aici nu aş scurta şi m-aş îndrepta cât mai aproape de ceea ce aţi propus dumneavoastră la început şi anume să se poată depune până duminică la prânz, după care să fie făcute celelalte manopere.

Într-adevăr, comisiile în general sunt formate din persoane care ştiu despre ce este vorba, sunt asistate de un staff, dar jumătate sau chiar mai mult dintre colegii parlamentari sunt totuşi noi, aleşi uninominal, vin din teritoriu cu nişte lucruri pe care vor să vadă unde le inseră în buget şi atunci aş lăsa ceva mai mult spaţiu, nu mai mult decât aţi propus, ci cât aţi propus iniţial, până duminică la prânz. În rest, sunt de acord.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Dumneavoastră cum propuneţi?

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Cum aţi zis dumneavoastră iniţial.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Deci, cu amendamentele mergem până sâmbătă seara.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Nu, până duminică la prânz, cum aţi spus iniţial.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Dar nu pot să-i ţin chiar aşa, vor fi două săptămâni grele pentru staff-ul tehnic.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Până sâmbătă seara.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Seara. Până la ora 17.00. Duminică, colegii noştri de la comisiile permanente preiau toate amendamentele.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Mai departe cum aţi zis.

Acum, ca să termin cu expunerea, aş vrea scurtăm şi formalismul, eu cred că putem decide de acum tot acest program fără să mai facem o dată Birouri permanente reunite.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Nu, decidem avizele.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Păi, asta este, erau prevăzute trei şedinţe de Birouri reunite.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Nu este obligatoriu, dar atunci când ai bugetul de stat şi îţi trebuie raportul Comisiei de buget finanţe, şi aici ne adresăm domnului Ruşanu, trebuie să facem Biroul permanent reunit pentru ca să îl stabilim pentru plen. Dacă nu, ne trezim că apare în presă, aşa cum am văzut astăzi, că noi putem să luăm hotărâri în plen fără raport.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Ca la orice proiect de lege, se hotărăsc care sunt comisiile de aviz, care este comisia de fond şi care sunt termenele. Să le stabilim de acum.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Păi asta am stabilit!

Este în regulă. Vom proceda în felul următor: pe 28 ianuarie după-amiaza, pe 29 ianuarie toată ziua şi pe 30 ianuarie dimineaţa până la prânz facem audieri.

Vă reamintesc faptul că patru miniştri sunt prinşi în patru zone importante - pe patru dezbateri internaţionale importante în următoarele săptămâni.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Este vorba de audieri în comisiile de specialitate.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Da, este vorba de audieri în comisiile de specialitate.

De exemplu, domnul ministru Corlăţean nu va putea fi prezent decât pe 22 ianuarie după-amiaza pentru că are stabilite anumite discuţii, şi este o decizie a Consiliului European.

Mai avem şi problema cu MCV-ul pe 4 februarie, având în vedere că pe 28 şi pe 29 ianuarie se dezbat la Bruxelles bugetele naţionale, după noul tratat. O parte dintre colegii noştri vor fi acolo.

Nu mai intru în amănunte. Este obligaţia dânşilor. Cei care au fost în guvern ştiu acest lucru.

Atunci, mergem de pe 30 ianuarie la dumneavoastră, la Comisia de buget. Să spunem că pe 30 ianuarie se colectează toate amendamentele şi avizele făcute de către comisiile de specialitate.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Domnule preşedinte, încă odată: dacă pe 30 ianuarie la prânz terminaţi audierile în comisiile de specialitate, cât timp are la dispoziţie staff-ul tehnic?

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Are timp până seara târziu să treacă toate amendamentele.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Şi, atunci, nu pot să încep tot pe 30 ianuarie.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Păi nu, pentru că începeţi pe 31 ianuarie.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Vă mulţumesc.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Aşa cum am spus la început.

V-am spus că pe 31 ianuarie începeţi dimineaţă sau după-amiază, atunci când vreţi dumneavoastră, şi până pe data de 4 februarie seara puteţi să faceţi inclusiv raportul.

Dacă cumva se întâmplă ceva, ne vom întâlni din nou în Biroul permanent, la solicitarea dumneavoastră.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Este în regulă programul.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Aşa am spus de la început.

Şi pe data de 5 februarie dimineaţa începe plenul.

Domnul Mate.

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Domnule preşedinte şi stimaţi colegi, programul pe care l-a propus domnul preşedinte este perfect, îl pot accepta.

Am o sugestie, şi din acest punct de vedere, dacă se acceptă în Biroul permanent, cred că nu va fi foarte greu pentru staff: haideţi să încercăm să îl trimitem în format electronic prin e-mail la Comisia de buget finanţe – la adresa de e-mail a comisiei, deci nu a unei persoane din staff, la nu ştiu ce adresă. Deci, să fie trimis astfel, şi se vehiculează şi mai repede.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Domnule Mate, în anii trecuţi am încercat să găsim formulări.

Este o chestiune – regulamentul nu ne permite.

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Dacă toată lumea suntem de acord...

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Păi am mai fost de acord ultima dată, şi aţi văzut ce s-a întâmplat în plenul reunit.

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Nu din partea noastră.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Nu din partea dumneavoastră.

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Deci, eu aş sugera: este foarte corect, se depune şi în scris, nu este nici o problemă, dar pentru staff este mai simplu. Dacă depune în termen prin e-mail, să fie acceptat, şi astfel va lucra şi staff-ul mai repede şi mai uşor.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Mi-l trimite mie prin e-mail şi după aceea eu mă descurc cu 18 comisii!

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Atunci, vă vor depune zeci de mii de amendamente în formă scrisă şi staff-ul va şi redacta! Ca să ajutaţi staff-ul dumneavoastră din comisie!

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Eu vă propun următoarea variantă, ca să fim corecţi şi să mergem pe principiile care au fost în ultimii ani. Astfel, eu vă propun ceea ce s-a agreat cu grupurile politice în ultimii patru ani – acela că tot ce este pe suport scris liderii grupurilor politice parlamentare primesc prima dată amendamentele şi le transmit la fiecare grup în format electronic şi către comisiile permanente. Colegii noştri care sunt parlamentari noi poate că nu sunt în contact cu tehnologia informaţiei, deci să uşurăm într-un fel sau altul munca staff-ului tehnic de la comisiile permanente. Altfel, aşa cum a spus domnul Mate, şi are dreptate, vom avea o mare problemă – le vor depune numai în format scris şi, până le transformă în format electronic, va dura.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule preşedinte, trebuie să fie o decizie în Birou prin vot pentru că s-ar putea în plen un singur deputat să spună: „Domnule, eu nu pot să utilizez formatul electronic, eu îl folosesc numai pe cel clasic. Nu mă puteţi obliga.” Dacă este o hotărâre a Biroului şi a liderilor de grup, atunci este altceva.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Întreb: liderii grupurilor politice, sunteţi de acord cu această variantă? Da. Este în regulă.

Domnule senator Barbu.

 

Domnul Tudor Barbu:

Vroiam doar să liniştesc spiritele în ceea ce priveşte prezenţa noastră, a celor noi, că bănuiesc că la noi vă referiţi – la Grupurile parlamentare PP-DD. Suntem singurii noi din această încăpere. Nu avem nici un fel de problemă în a comunica cu computerul; avem un prieteşug cu calculatorul, şi puteţi evita şi ironia şi jignirea. Folosim calculatorul la fel de bine ca şi celelalte grupuri.

Formatul pe care l-aţi propus iniţial era corect. Trebuia să fim doar întrebaţi. Agreăm poziţia dumneavoastră, care mi se pare şi pertinentă şi eficientă.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Vă mulţumesc.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Eu îmi cer scuze. Nu am vrut să spun aşa ceva. Noii veniţi în Parlament sunt şi în Grupurile PSD şi în alte grupuri. Sunt parlamentari noi şi nu cunosc cutumele şi nu cunosc regulile, nu că sunteţi dumneavoastră mai nou, mai ales că dumneavoastră nu sunteţi nou. Aţi venit la Parlament dar nu în calitate de parlamentar şi eu vă ştiu de douăzeci de ani.

Deci, este vorba de oameni care pot să invoce lucrul acesta, şi nici nu poţi să ai replică şi să îi spui: domnule, asta este.

Dacă am hotărât aşa, am hotărât astfel, şi este mai bine, vă spun eu.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Bine.

Deci liderii grupurilor politice parlamentare sunt de acord ca, dacă un parlamentar depune un amendament în format scris, să fie transmis către grupul politic parlamentar care să îl transmită în format electronic către comisia care dă aviz. Procedura este cea simplă veche în care liderul grupului parlamentar informează membrii că se depun la dânşii şi dânşii le trimit la comisii în format electronic, dacă vor să scrie în scris.

 

Domnul Tudor Barbu:

Obligaţia revine staff-ului grupului.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Deci, în primul rând, fiecare lider de grup îşi informează parlamentarii că, dacă vor să depună în scris, depun la grupul parlamentar amendamentele, care le trimite către comisii. În rest, la comisie se stabileşte numai electronic să fie transmise pe adresă, cum a spus domnul Ruşanu, ca să nu avem probleme.

Sunteţi de acord? Supun la vot membrilor Biroului permanent.

Cine este pentru? Vă mulţumesc mult.

Împotrivă?

Abţineri?

Unanimitate.

Astfel, am rezolvat această problemă.

Supun la vot programul pe care l-am stabilit.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Deci la comisia de specialitate se discută fiecare amendament.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Da, la comisia de specialitate. Se discută atunci când vine ministrul.

 

Domnul Dan Radu Ruşanu:

Şi apoi se trimit la Comisia de buget finanţe.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Exact.

Este în regulă. Trecem mai departe.

Programul pe care l-am stabilit cu toţii, dacă liderii grupurilor politice parlamentare sunt de acord.

Plenul va fi marţi, 5 februarie, la ora 9,00. Să stabilim acum ca marţi la ora 9,00 să fie plenul; dacă nu, vom face un birou permanent reunit.

Sunteţi de acord? Perfect.

Rog secretarii generali să informeze prin căsuţa fiecărui parlamentar acest program pe care l-am stabilit.

Până sâmbătă la ora 17,00 este prima etapă - de depunere a amendamentelor. Noi am primit. Au primit şi cei de la Senat stickul? Trebuie să îl aibă şi senatorii. Bine, este în regulă.

Liderii grupurilor primesc şi în format scris.

 

PUNCTUL 2

Programul de dezbatere şi adoptare a Proiectului Legii bugetului de stat şi a Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Deci, programul de dezbatere şi adoptare a proiectului legii bugetului de stat şi a proiectului legii bugetului asigurărilor sociale pe 2013 a fost aprobat.

Trecem mai departe.

 

PUNCTUL 3

Notă privind repartizarea Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2013 şi a Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013 la comisiile parlamentare în vederea elaborării rapoartelor şi a avizelor

 

PUNCTUL 4

Repartizarea proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2013 şi a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013 la Comisiile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului pentru dezbatere şi avizare

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

În fond, cele două comisii, aşa cum am stabilit; pentru avize, o să vă rog să facem un „ţintar” cu cei doi secretari generali pentru orele pe care le stabiliţi pentru discuţiile cu miniştrii pentru bugetul fiecărui minister, aşa cum a spus domnul Ruşanu, care vine şi cu ministrul delegat, dacă are o parte pentru asta.

Rugămintea mea pentru secretarii generali este să discute cu secretarul general a fiecărui minister în parte, să vadă agenda fiecărui ministru. Eu ştiu că am deja patru miniştri care m-au rugat, pentru că nu pot veni pe 28, să vină pe 29 la audieri, pentru că sunt programaţi la întâlniri cu comisarii de specialitate de la Uniunea Europeană. Aceasta este prima chestiune.

Şi vă propun ca pe 28, la ora 10.00 sau la ora 11.00, să avem un Birou permanent reunit, pentru a stabili avizele şi orarul. De la ora 12.00 sau de la ora 14.00 să începem audierile.

Am o problemă cu 28 şi o să vă spun imediat de ce vă cer acest lucru. Avem o condiţionalitate prin MCV şi, automat, şi Senatul şi Camera Deputaţilor, în special Senatul va fi obligat pe 28 să aibă sesiune extraordinară, o a doua sesiune extraordinar. Şi eu voi fi obligat la Cameră pe 29, pentru a aproba un text de lege, care este condiţionalitate MCV şi care, în acest moment, a fost retrimis de către preşedintele statului român, cu degrevarea instanţelor. Se află la dumneavoastră, este o discuţie pe care am avut-o aseară cu preşedintele statului şi vrem ca până pe 29 seara să-l trimitem în forma agreată. Este o greşeală a celor două Camere, care au dat votul diferit în funcţie de competenţele pe care le-au avut. Este un text care a fost aprobat de Comisia juridică, poate luni, pe 28, să treacă la dvs.

 

Domnul Cristian Dumitrescu:

Care Cameră este decizională?

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Noi suntem Camera decizională şi pe o parte, dacă modificaţi articolul respectiv, sunteţi dumneavoastră, pentru că este parte administrativă. Aceasta a fost greşeala care a fost făcută. Documentul se află la dumneavoastră la comisie, a fost retrimis acum câteva săptămâni. Avem o notă în mapă referitoare la aceste chestiuni. Şi atunci am stabilit aseară că avem obligaţia să facem sesiune extraordinară pe 28 la Senat şi pe 29 la Camera Deputaţilor. Dacă tot ne vedem în sesiune extraordinară, la 11.00 facem Birourile permanente reunite, la 11.30 Biroul permanent al fiecărei Camere. Şi atunci discutăm şi comisiile permanente reunite. Aşa cum aţi văzut aici, există un proiect, cele două proiecte pe care le aveţi, prima notă şi comisiile permanente reunite, dacă aveţi liderii grupurilor parlamentare, cei care sunt la guvernare cu mare plăcere, să ne daţi recomandări.

Domnul deputat Ganţ.

 

Domnul Ovidiu Victor Ganţ:

Domnule preşedinte, aţi vorbit foarte rapid, să rezumăm şi să clarificăm. Deci, pe 28 sunt Birourile permanente reunite şi ale celor două Camere; pe 28 după-masă este Senat pentru această lege; pe 29 este Cameră în sesiune extraordinară, iar începând cu 28 unele ministere şi cu 29 şi celelalte patru care nu puteau luni încep să vină la comisii pentru audieri. Vă mulţumesc frumos.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Procedural, noi suntem obligaţi, când facem publicarea în Monitorul Oficial, începând de astăzi facem o publicare a ordinii de zi şi a programului de lucru pentru aprobarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale. Asta înseamnă cele două Camere reunite în comisiile comune. Procedura este stabilită şi în Constituţie şi în Regulamentul comun. Dacă fiecare Cameră are de rezolvat un proiect în sesiune extraordinară, este obligată să convoace Camera respectivă prin publicarea în Monitorul Oficial. Dumneavoastră va trebui să faceţi un Birou permanent al Senatului, faceţi sesiune extraordinară şi s-o semnaţi dumneavoastră, domnule vicepreşedinte, în numele domnului preşedinte Crin Antonescu şi noi o să facem sesiunea pe 29.

 

Domnul Ovidiu Victor Ganţ:

Putem rămâne acum, după şedinţă.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Da, rămânem acum şi stabilim imediat. S-ar putea ca în aceeaşi perioadă, de aceea o să am o rugăminte la dumneavoastră, să ne trimită un proiect de lege care a fost aprobat, o ordonanţă de urgenţă, pentru a putea majora cu 4 la sută pensiile începând de la 1 februarie. Tot la fel, trebuie să trecem până la 1 februarie în procedură de urgenţă în ambele Camere. Deci, pe 28 şi 29.

Eu aş propune în felul următor: să ne interesăm şi dumneavoastră şi noi şi cu proiectul acesta, domnule Buican, cum se numeşte ordonanţa, să vedem care este Camera decizională şi prima Cameră sesizată şi să stabilim, când facem convocarea, să facem pentru ambele chestiuni, 28-29 şi atunci putem să ne acordăm cu senatorii şi pentru cel de-al doilea proiect de ordonanţă.

Sunteţi de acord? Mulţumesc foarte mult.

Nu mai există alte chestiuni.

Dacă dumneavoastră aveţi alte probleme?

Domnule Nicula, aveţi cuvântul.

 

Domnul Vasile-Cosmin Nicula:

Domnule preşedinte, începând cu data de miercuri aş dori să ne puneţi la dispoziţie sala de şedinţe de la Comisia pentru drepturile omului din Senat, să ne putem desfăşura activitatea acolo, întrucât cele două săli de la buget-finanţe, Cameră şi Senat, sunt destul de mici şi neîncăpătoare pentru 50 de parlamentari. Dacă puteţi să ne puneţi la dispoziţie sala de la Drepturile Omului.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Secretarii generali vor discuta cu preşedintele fiecărei comisii, cei doi sau trei preşedinţi ai comisiilor care fac audierile, să găsească acea sală în care să intre toţi parlamentari, inclusiv presa, inclusiv cei care sunt audiaţi.

Mai este o notă pe ordinea de zi.

 

PUNCTUL 5

Notă cu privire la iniţiativele legislative de competenţa şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, înregistrate la Parlament

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Proiect de lege pentru ratificarea Protocolului cu privire la preocupările poporului irlandez referitoare la Tratatul de la Lisabona semnat la Bruxelles pe 13 iunie 2012.

Pe fond, pentru aviz, dacă aveţi propuneri pentru depunerea raportului?

Vă propun două săptămâni pentru depunerea raportului, o săptămână pentru avize şi, tot aşa, o săptămână pentru amendamente.

Rog staff-ul tehnic să stabilească şi punem pe ordinea de zi.

Domnule senator Barbu, aveţi cuvântul.

 

Domnul Tudor Barbu:

Mă onorează modul în care vă adresaţi unui reprezentant al Partidului Poporului, fapt pentru care bănuiesc că este o amiciţie la baza acestei relaţii şi vă rog poate semnaţi şi dumneavoastră petiţia on-line pentru interzicerea abuzului acesta prin care OTV-ul a fost închis aseară.

Vă mulţumesc pentru prietenie, domnule Zgonea.

(Din sală: De unde emiteţi acum?)

Nu contează de unde emitem. Din subteran.

Domnule preşedinte, vă rugam şi cu scuzele de rigoare, este foarte serioasă problema şi nu este nici un fel de teletristică în ce fac, vă rugam, eu o singură dată o voi face doar acum în numele ambelor grupuri şi promit că în toată legislatura sub acest aspect mă voi lămuri şi eu şi colegii mei, prin intermediul meu şi a domnului Fenechiu, aici prezenţi. Cum le spunem noi noi-veniţilor să facă diferenţa între o semnătură care certifică prezenţa domniilor lor, deputaţi sau senatori, la o comisie şi o semnătură care certifică votul dat de reprezentantul nostru.

Domnule Hrebenciuc, ştiţi foarte bine că, dacă deschid acest subiect, înseamnă că am un motiv serios.

Domnul Fenechiu a fost prezent la lucrările unei comisii extrem de importante, a fost solicitat să semneze prezenţa, iar semnătura a fost invocată ca vot, ceea ce – şi mediatic, şi politic – ne-a adus nouă un deficit de imagine ca partid politic, noi neagreând decât prezenţa la acea comisie, nicidecum votul.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Domnule senator, am recepţionat această chestiune. Când vrei să faci grevă sau vrei să chiuleşti, în acel moment, chiar dacă semnezi, nu mai primeşti banii pentru prezenţa respectivă dacă nu eşti şi la vot. În Parlamentul European, dacă nu eşti la jumătate din voturi şi introduci cartela şi nu votezi la jumătate din voturile care sunt înscrise pe ordinea de zi, nu primeşti banii pentru ziua respectivă.

 

Domnul Tudor Barbu:

Din respect pentru dumneavoastră, nu fac o polemică, doar vă precizez că am întrebat altceva.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Primul lucru pe care trebuie să-l aveţi în respect este să-mi cereţi mie cuvântul ca să vi-l dau.

 

Domnul Tudor Barbu:

Corect.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Daţi-mi voie să termin.

Cea de-a doua chestiune: prezenţa domnului deputat – eu am fost acolo – la sfârşit s-a supus la vot şi în unanimitate s-a acceptat statutul cu toate modificările, pentru că domnul deputat a avut câteva dintre abordări care au fost constructive în statutul deputatului şi senatorului. Dacă nouă ne place să avem dublu limbaj, este o chestiune politică care pe mine nu mă deranjează, n-am nici o problemă în chestiunea aceasta. Dar să ştiţi că domnia sa chiar în anumite zone, pentru că are o anumită experienţă, ne-a dat câteva sfaturi care au fost de şlefuire a acelor articole care erau importante şi aveau o anumite interpretare. Asta este ce am văzut eu. Dacă s-a văzut altceva, înseamnă că eu trebuie să-mi pun ochelari.

 

Domnul Tudor Barbu:

Ştiţi că vă respect mult prea mult, şi pe dumneavoastră şi instituţia pe care o reprezentaţi, instituţia preşedintelui Camerei Deputaţilor, ca să intru în polemică, dar vă spun că este foarte important să ştim, ca parlamentari nou-veniţi în legislativul României, cum să facem diferenţa între o semnătură pe un document care certifică prezenţa… diferenţa este foarte mare.

Domnul Fenechiu a fost întrebat de conducerea Partidului Poporului Dan Diaconescu dacă a votat acel referat care urma să fie prezentat plenului comun, a fost informat partidul că nu a votat, dumneavoastră spuneţi că a votat. Este o fractură de informaţie pe care  o gestionăm la nivelul partidului, dar este bine să ştim de aici înainte, ca să ne ferim de astfel de lucruri.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Revenim la chestiune, dragi colegi.

Începând de astăzi, publicăm în Monitorul Oficial convocarea şedinţei extraordinare a celor două Camere până pe 1 februarie, cum scrie Regulamentul. Pe 1 februarie începe sesiunea ordinară.

Vă propun – şi aici este şi chestiunea pe care trebuie s-o decidem – pentru că prima zi este dedicată, în ambele Camere, alegerii noii conduceri, pe 4 să facem acest lucru într-un plen scurt, şi la Cameră şi la Senat.

Sunteţi de acord? Deci, 4 să fie ziua în care colegii noştri sunt în sesiunea ordinară, chiar dacă ea începe în februarie, aşa cum scrie în textul constituţional. Se convoacă cu dată fixă de către preşedinţii celor două Cameră. Să fie clar.

Pe 1, 2 şi 3 suntem în procedura parlamentară, în sesiune ordinară pentru ceea ce înseamnă bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale.

Eu fac această precizare ca să nu aud colegi la televizor care spuneau că nu ştiu ce să facă pe 1 şi între 1, 2 şi 3 cum îi convocăm, cum îi aducem. Nu-i nici o chestiune de ameţeală, este o chestiune normală, ca să nu am comentarii şi contestări asupra a ce se întâmplă pe 1, 2 şi 3. Suntem în sesiune ordinară sau suntem în sesiune extraordinară? Şi eu ştiu despre ce vorbesc, pentru că am văzut declaraţii în presă despre această chestiune.

Biroul permanent al Senatului acum, pentru sesiunea extraordinară, iar noi avem Biroul permanent al Camerei Deputaţilor.

Mulţumesc mult.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 16,25.