Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2004-2008 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe oct. 2008 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 13 octombrie 2008 ora 13:00

1. Numirea membrilor Curții de Conturi
Liderii grupurilor parlamentare vor stabili algoritmul și vor transmite comisiilor de buget propunerile nominale de candidați ce vor fi audiați în ziua de marți 14 octombrie 2008, ora,9,00

Numirea membrilor Curții de Conturi Domnul Bogdan Olteanu:

Stimați colegi, acum, în legătură cu chestiunea Curții de Conturi.

Cunoașteți, cred, starea de fapt. Președintele a cerut Curții Constituționale să verifice constituționalitatea anumitor prevederi din această lege. Nu cunosc care este stadiul desfășurării procedurilor la Curtea Constituțională. Urmează să stabilim modul în care vom proceda în continuare legat de funcționarea Curții de Conturi.

Domnul deputat Dorneanu și apoi domnul deputat Rușanu.

Domnul Valer Dorneanu :

Stimați colegi, sigur că ideal ar fi ca alegerea noii instituții să se facă în condițiile legii de modificare, deci a noului cadru legislativ. Din păcate, se pare că acest lucru nu este realizabil acum și nu este realizabil în perspectivă imediată.

Astfel, am fi puși în situația ca o instituție fundamentală a statului, care funcționează deja în condiții de cvasilegalitate - și asta a subliniat-o Parlamentul de mai multe ori - ar însemna ca această instituție să nu poată funcționa și chiar să ne prindă alegerile și anul nou fără ca instituția fundamentală a statului de drept, care este Curtea de Conturi, să poată funcționa.

Am în vedere faptul că legea, după ce a fost trimisă la reexaminare, a fost atacată la Curtea Constituțională a doua oară. Nu discutăm aici dacă nu puteau fi cumulate toate punctele de atac de neconstituționalitate, având în vedere că au venit de pe aceeași parte. Discutăm de faptul că termenul de soluționare a acestei contestații, a acestui atac de neconstituționalitate, a acestei sesizări este miercuri. După presupusa zi a pronunțării, dacă nu se va da un nou termen, urmează termenul pentru redactarea deciziei. Alt termen de 10 zile s-ar putea da pentru a putea fi din nou atacată la Curtea Constituțională și, în felul acesta, ajungem la data alegerilor și ca atare neputința actualului Parlament de a mai prelungi.

Se impune să luăm o măsură imediată, care să asigure continuitatea și funcționarea acestei instituții și această măsură nu poate fii decât alegerea noii Curți de Conturi după legea în vigoare. Amintesc tuturor parlamentarilor și celor care, eventual, nu sunt juriști că o lege, până când nu este abrogată de legea intrată în vigoare, de legea modificatoare, este în vigoare. Deci vechea lege a Curții de Conturi funcționează și după această lege vom putea numi noua Curte de Conturi.

Sigur că trebuie respectate niște rigori constituționale, adică noul mandat va fi cel prevăzut de Constituție. Trebuie să asigurăm și realegerea din 3 în 3 ani a acestor membri ai Curții de Conturi și, din această perspectivă, în deplină concordanță constituțională și a principiilor de drept putem să alegem noii membri ai Curții de Conturi.

Vă semnalez, pentru a vă aduce argumente suplimentare asupra gravității situației în care ne aflăm: Curtea de Conturi nu numai că nu are o conducere, dar nici nu mai poate funcționa. Secretarul general al Curții de Conturi, care a fost delegat de președintele Curții de Conturi ca ordonator de credite, constată - nu fără temei - că delegarea lui a fost dată de un Președinte care, de la 1 octombrie, nu mai are mandat și nu mai are competența necesară. Și atunci ar trebui, după opinia Curții de Conturi, să dăm noi competențe, noi Birourile permanente, competențe și limite ale delegării ca ordonator de credite, ceea ce ...

Domnul Bogdan Olteanu :

Pe urmă, vine Curtea de Conturi și ne prinde pe noi.

Domnul Valer Dorneanu :

Și ne găsește pe noi vinovați.

Ca atare, cu tot regretul că nu putem proceda în deplină concordanță cu logicul lucrurilor, adică să alegem o Curte de Conturi după legea nouă, trebuie, în mod obligatoriu, ca mâine sau când vom întruni cvorumul necesar, să purcedem la alegerea Curții de Conturi. Mulțumesc.

Repet, există deja negocierea posturilor, făcută după algoritmul stabilit și adoptat de liderii grupurilor parlamentare și ca atare nimic nu ne împiedică să procedăm în acest fel. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc. Domnul deputat Rușanu.

Domnul Dan Radu Rușanu :

Mulțumesc, domnule președinte.

Mandatul membrilor Curții de Conturi a expirat pe 14 februarie. Practic, Camerele reunite ale Parlamentului trebuiau ca, din luna decembrie, să numească noii membri. Legea veche era în vigoare la acea dată și numai după aceea să discutăm dacă legea nouă este sau nu.

În această perioadă, de peste 8 luni de zile, autoritatea Curții de Conturi s-a erodat extraordinar. Avem cazuri multiple de contestare a procesului verbal de control pentru că cei controlați de Curtea de Conturi, astăzi, nu mai recunosc competența și autoritatea Curții de Conturi, Constituția prevăzând foarte clar că mandatul este imperativ pe 6 ani. După data respectivă, oricine știe că dacă contestă procesul verbal de control, contestă practic membrii Curții de Conturi.

Noi trebuia să facem acest lucru de la început. Am întins acest lucru, sperând, de la o lună la alta. și țineți minte, dragi colegi, că am tot amânat cu o lună de zile, cu două luni, cu două săptămâni, cu o jumătate de lună, că poate, poate, iese legea.

În clipa în care am obținut acest lucru, în luna iunie - uitați, deja au trecut iulie, august, septembrie, octombrie, încă 4 luni de zile din alte motive procedurale.

Mi se pare foarte corect și normal să numim pe legea veche membrii Curții de Conturi, amendat cu prevederile Constituției. Vom avea o problemă în perspectivă, nu noi, ci Curtea de Conturi vizavi de autoritate, pentru perioada aceasta de 8 luni de zile, cât, repet, actele lor de control sunt contestate.

Să persistăm în continuare în această greșeală ar fi un lucru inadmisibil. Eu vă propun că astăzi, mâine, poimâine cel târziu, să-i numim pe vechea lege și apoi, când va ieși noua lege, vom vedea ce vom face atunci.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc. Domnul senator Șerban Nicolae.

Am notat toate intervențiile, cred.

Domnul Șerban Nicolae :

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, acum, în legătură cu solicitarea referitoare la stabilirea limitelor de competență cred că este ușor neserioasă pentru că nu putem să delegăm atribuțiile unei persoane numite de Parlamentul României unei persoane angajate pe bază de concurs de către plenul Curții. Asta în primul rând. Nu există așa ceva. Este ca și cum Președintele României ar delega competențele unui consilier.

Dincolo de această chestiune, pe care o ignorăm, pentru că sperăm să o tranșăm și să nu mai fie nevoie de niciun fel de discuție pe delegare de competență, rămâne chestiunea cu numirile. Personal, mi-e greu să înțeleg cum ar putea Curtea Constituțională, după ce a spus că legea este constituțională în întregime, să spună că este neconstituțională pe ici pe acolo.

Curtea Constituțională a spus că proiectul de lege inițiat de colegi PD-L și votat de Parlament este constituțională în întregime, indiferent de chestiunile atacate, este constituțională în întregime, n-a spus pe excepțiile ridicate de Grupul parlamentar al PD-L. Și acum să spună că este constituțională în întregime, dar pe ici pe acolo este neconstituțională.

Dincolo de această chestiune, responsabilitatea Parlamentului nu poate fi ignorată în această chestiune. Autoritatea de audit este, la rândul ei, blocată alături de Curtea de Conturi și, în aceste condiții, aș vrea să văd al cui interes ar putea să fie ca România să nu mai primească niciun eurocent de la Uniunea Europeană pentru că nu are autoritatea de audit îndrituită să efectueze controlul pe fondurile europene, care se gestionează prin instituțiile statului român.

De aceea, propunerea pe care o facem și care se regăsește și în proiectul de ordine de zi, este să procedăm la efectuarea numirilor pe criteriile legii în funcțiune, urmând ca fiecare instituție care intră în această chestiune - Președintele României, Curtea Constituțională și așa mai departe - să-și rezolve fiecare partea de responsabilitate care îi revine. Nu este normal să stăm cu numiri la Curtea de Conturi pe care - așa cum spunea domnul Rușanu - puteam să le facem încă de acum un an pe motiv că urmează să apară o lege.

Fac precizarea că, din câte cunosc, proiectul de lege privind modificarea Legii nr.94 a fost adoptat de toate grupurile parlamentare, cel puțin la Senat, în calitate de Cameră decizională, în unanimitate. Deci toate grupurile parlamentare au tranșat această chestiune cam în aceeași manieră în care s-a tranșat mărirea pensiilor profesorilor în Camera Deputaților, cu toate grupurile parlamentare.

În aceste condiții, eu cred că toate grupurile parlamentare sunt interesate ca această instituție care este constituțională, deci fundamentală a statului român - și fac o precizare, DNA nu este o instituție fundamentală a statului român, Curtea de Conturi este instituție fundamentală a statului român - să funcționeze, să facă propuneri. Mâine dimineață, Comisiile pentru buget, finanțe să procedeze la audierile candidaților propuși de către grupurile parlamentare și mâine sau poimâine, în ședințele de plen reunit, să procedăm la numirile celor 18 consilieri de conturi, pe funcțiile existente pe legea în vigoare, urmând ca, în cazul în care intră în vigoare legea nouă, să facem corecturile necesare în plenul reunit al celor două Camere.

Domnul Bogdan Olteanu :

Vă mulțumesc. Domnul vicepreședinte Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean :

Mulțumesc, domnule președinte.

Este foarte interesantă această schimbare de optică de ultim moment. Toate rațiunile care astăzi sunt puse în evidență de către distinșii noștri colegi erau valabile și acum 8 luni. Perfect valabile. Eram într-o situație chiar mai puțin delicată decât aceasta pentru că atunci legea era încă în faza de dezbatere la nivelul Camerei decizionale. Astăzi suntem mai aproape de o lege decât acum 8 luni. Termenul de analiză și - să sperăm - poate și de pronunțare a Curții Constituționale este miercuri, 15 octombrie.

S-ar putea ca să se pronunțe Curtea și, într-o săptămână, să zicem 10 zile maximum, să fim în posesia noii legi care reglementează Curtea de Conturi în strictă concordanță cu prevederile constituționale.

Nu găsesc rațiunea acestei schimbări de optică, repet, și mai ales. Iar orice lucru făcut în pripă, domnilor președinți, este un lucru nefundamentat și sortit eșecului.

Eu cred că nu avem niciun fel de motivație care să ne împiedice să prelungim mandatul consilierilor Curții de Conturi, așa cum am făcut-o de vreo 3 ori până acum.

Domnule președinte, rațiunea care a dus la penultima prelungire există și astăzi. Până în februarie, până în ianuarie. Nimic nu împiedică conducerea noului Parlament să convoace o sesiune extraordinară care să aibă un asemenea temei.

Din punctul nostru de vedere, eu cred că nu există alte rațiuni decât cele care, acum 5-6-7-8 luni, au stat la baza reînnoirii mandatului sau prelungirii mandatului în mod fortuit de către Parlamentul României. De aceea, din punctul nostru de vedere, găsim că acest punct ar trebui scos de pe ordinea de zi, să așteptăm noua lege și să facem numirea pentru Curtea de Conturi în temeiul noilor prevederi și nu a unor rațiuni care, de nouă luni, o negăm cu toții iar astăzi o facem mai actuală decât oricând. Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu :

Pe procedură, domnule președinte.

Schimbarea de optică, după cum vedem, a fost și dintr-o parte și din cealaltă pentru că, dacă țineți minte, Grupul parlamentar al PD-L a votat împreună cu noi Legea Curții de Conturi în integralitate. Deci n-ar avea de ce să spună de schimbare de optică. Singurii care au rămas tot timpul consecvenți au fost cei din Grupul parlamentar al PNL, însă prietenul meu Valeriu Stoica spunea că numai boul e consecvent. Așa că asta este. Mă scuzați.

Mă scuzați, și PRM-ul a fost alături de noi.

Domnul Bogdan Olteanu :

Rog ca elementele de critică și autocritică să nu se regăsească în.

Vă dau imediat cuvântul. V-am notat și pe dumneavoastră, domnule senator.

Urmează domnul Bolcaș.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș :

Dați-mi voie, acum, la sfârșit de legislatură, să mă laud. Aceasta este soluția ce v-am propus-o în Birourile permanente de acum un an de zile. Am fost consecvenți și am propus-o și de la tribuna plenului Camerelor reunite, arătând că hotărârile de prelungire sunt neconstituționale.

Categoric, noi nu putem continua cu o neconstituționalitate. Asta este ideea și există un moment în care lucrurile trebuie să se oprească. Am spus acest lucru și când am avut cinstea să-l însoțesc pe domnul președinte Corneliu Vadim Tudor în delegația PRM la o convorbire la Palatul Cotroceni cu domnul președinte Băsescu. I-am spus-o direct: avem o lege a Curții de Conturi și ea trebuie să fie aplicată. Că anumite prevederi ale ei nu sunt constituționale, trebuie să avem în vedere ca împrejurare de neaplicarea acelor prevederi care contravin actualei Constituții și atâta tot. Era modalitatea, este modalitatea, singura legală, constituțională, singura pe care un Parlament judicios poate să o ia.

Așa că vă rog să adăugați în lista celor consecvenți cu punctul lor de vedere și punctul de vedere al Partidului România Mare, care s-ar părea că la acea dată a fost singular. Sigur că trebuie să organizăm aceste alegeri acum, din rațiunile care s-au spus. Nu mă interesează că există o lege în discuție. Nici nu mă interesează faza în care este această lege pentru că nu primează considerente de oportunitate față de considerente de legalitate. Este un principiu juridic de bază. Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc. Domnul chestor Albu. Vă rog.

Domnul Gheorghe Albu :

Domnule președinte, plec de la ce spunea un coleg de-al nostru senator, că această instituție este o instituție fundamentală și am senzația că, atacând așa, mai în forță și mai brusc, această numire în intervalul de 2 zile, când am stat 8-9 luni fără să abordăm această numire, poate crea niște turbulențe care pot afecta imaginea Curții de Conturi.

Eu cred că, în decembrie, un Parlament la fel de competent ca acesta, dar mai nou și în condiții de lege mai clară - pentru că până atunci se va pronunța probabil și Curtea Constituțională, sigur se va pronunța - va putea să aleagă o Curte de Conturi. Cum am așteptat 8-9 luni, putem să mai așteptăm o lună și jumătate și să dăm, cred eu, respectabilitate acestei instituții așa cum probabil o merită.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc.

Doamna senator Norica Nicolai.

Doamna Norica Nicolai :

Mulțumesc, domnule președinte.

Mi se pare absolut interesantă această discuție pe final de mandat. Din rațiuni de oportunitate politică ni se propune să sfidăm în continuare Constituția.

Eu știam că interesul politic este prioritar, dar, în același timp, nu prididesc să aud pe toate posturile de televiziune cât de important este să respectăm Constituția. Fac parte dintr-un partid consecvent care n-a votat contra acestei prelungiri date de Parlament, care, la momentul respectiv, a fost generată de rațiuni de oportunitate, stimați colegi.

Să ne amintim că, în Constituția din 2003, eram obligați, în calitate de Parlament, să procedăm la modificarea legii Curții de Conturi, la adoptarea Legii Curții de Conturi în raport cu opțiunile Constituției din 2003. Am făcut acest lucru colegi din PNL, din PD-L, au inițiat această propunere legislativă. Ea a fost efectul unei negocieri intense și a unei puneri de acord politice în cele două Camere. Am adoptat-o în Senatul României în timp util, însă nu am putut intra în niște repere constituționale normale pentru că primul gest al celor care aveau responsabilitate pentru instituția Curții de Conturi a fost să primim o cerere de reexaminare. Cererea de reexaminare am analizat-o în cele două Camere, am trimis spre promulgare Președintelui României și un partid, care s-a uitat greșit pe site - că și asta trebuie să-o subliniem - a formulat un atac la Curtea Constituțională prin care a solicitat ca anumite texte din lege să fie declarate neconstituționale, omițând să vadă că textul în Senat fusese adoptat în alți termeni decât cei pe care-i invocau Domniile lor acolo.

Curtea Constituțională, printr-o decizie, declară că legea în totalitatea ei este constituțională. Și atunci cineva, care nu respectă și n-are considerație pentru Curtea Constituțională decât atunci când dă deciziile convenabile unui interes politic, o mai atacă odată la Curtea Constituțională, pe principiul lui Caragiale, dacă nu în totalitate, măcar pe ici pe acolo poate este neconstituțională.

E greu acum, oricât am iubi Curtea și oricât ne-ar iubi Curtea pe unii dintre noi, să venim și să spunem, într-o decizie a Curții, că într-adevăr au greșit când au declarat legea constituțională, dar, între timp, și-au mai revenit și vreo două texte sunt neconstituționale.

Asta, însă, reliefează altceva - cum abuzăm de Constituție, de Curtea Constituțională, de atacurile la Curtea Constituțională atunci când soluțiile politice nu ne convin.

Chestiunea este mult mai gravă, pentru că dacă ar fi fost eu știu ce instituție care avea sediu pe Academiei, aș fi putut să înțeleg că poate funcționa statul de drept și cu ea. Dar Curtea de Conturi nu este o instituție pe Academiei, este o instituție fundamentală a statului de drept și, în momentul de față, suntem într-o situație chiar fără precedent în ordinea acestei țări, suntem într-un vid de putere constituțională. Oricât am încerca să găsim argumente de oportunitate politică, suntem cu toții într-o lipsă crasă de respect față de ordinea constituțională. Este pentru prima oară în România când o instituție prevăzută de Constituție nu funcționează, este dizolvată.

Care sunt consecințele - dacă menținem acest status quo incert vom avea o comportare financiară a autorităților publice precară și discreționară pentru că ele nu mai pot fi controlate de Curtea de Conturi, care este principalul garant al utilizării corecte, legale și coerente a fondurilor. Probabil că, dacă vrem să o ținem așa, avem de utilizat niște fonduri în anumite campanii electorale și n-avem nevoie de Curte de Conturi ca să îi controleze pe domnii primari care subvenționează sau finanțează diverse campanii electorale. Aceasta este o primă chestiune.

A doua chestiune pe care eu o văd foarte gravă, este cea care vizează componenta de acces a fondurilor europene. Păi și după tratat, și după ordonanța din 2002, Autoritatea de audit este instituția vitală în verificarea utilizarii fondurilor europene și în accesul la aceste fonduri.

Suntem într-o duplicitate cumplită, stimați colegi. Pe de-o parte spunem că suntem incapabili să accesăm fonduri europene, dar dizolvăm instituțiile obligatorii a fi avute în vedere în accesul de fonduri și instituțiile care controlează fondurile europene. Cui nu-i convine?

Deci, sunt chestiuni de rațiuni constituționale și legale, dar și de oportunitate, de conduită politică corectă și coerentă care ne obligă să procedăm conform legii și conform Constituției.

Să procedăm la desemnarea consilierilor de conturi și la un vot de responsabilitate în cadrul celor două Camere reunite pentru a avea o instituție care să funcționeze.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc.

Aveți cuvântul, domnule senator Constantin Gheorghe.

Domnul Constantin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Observ că cel puțin unul ca mine este încurcat total de pledoariile făcute astăzi.

De-a lungul timpului am ascultat în Birourile permanente reunite solicitări și prietenești și ferme, în legătură cu aplecarea parlamentarilor asupra acestei legi a Curții de Conturi, de altfel, imperios necesară.

De aceea, s-a încălcat și Constituția în două rânduri, s-a prelungit acest mandat, în baza acestei explicații avem nevoie de o lege nouă, o lege bună. Deci, nu s-au făcut aceste prelungiri împotriva Constituției doar pentru că ne-am dorit noi să menținem niște persoane acolo în funcție. Nu, pentru că așteptam această lege care în câteva ore putea să vină.

De ce acum ne schimbăm atitudinea și spunem că suntem într-un vid de putere constituțională. În vid de putere constituțională am mai fost, și domnul Lucian Augustin Bolcaș a remarcat acest lucru. Aud aici că suntem pentru prima dată când o instituție este dizolvată. Nu, această instituție, de fapt, a fost dizolvată, numai noi am încălcat Constituția și am prelungit mandatele acestora, iar în ceea ce privește activitatea acestei instituții în raport cu componenta de acces a fondurilor europene, vreau să spun că activitatea în acest sens poate este cel puțin contestabilă, prin numirea, prin prelungirea de către noi a acestor mandate.

Vorbea domnul Lucian Augustin Bolcaș despre legalitate și oportunitate. Da, sunt două lucruri extrem de diferite dar pot funcționa împreună foarte bine. Noi când a fost vorba să ne referim la legalitate am trecut ușor peste acest fenomen și am apelat la oportunitate și am prelungit aceste mandate deși ne aflam într-un vid de putere constituțională și aveam o lege în funcție pe care astăzi o invocăm.

Acum legea aceea care nu era bună, apelăm la ea și alegem membrii Curții de Conturi în lumina vechii legi care nu era o lege bună și pentru care noi am prelungit anticonstituțional aceste mandate.

Haideți, domnilor colegi, să ne hotărâm, respectăm sau nu respectăm Constituția?

Am făcut aceste prelungiri de mandate pentru că aveam nevoie de această lege sau nu? Eu consider că aveam nevoie de o lege nouă și trebuie să avem răbdarea și înțelepciunea să așteptăm decizia Curții Constituționale în legătură cu constituționalitatea.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Vă mulțumesc foarte mult, domnule senator.

Am o rugăminte la domnii din staff, poate reducem puțin din volum, pentru că auzim mai bine dacă este mai dat volumul mai încet.

Domnul senator Doru Ioan Tărăcilă, aveți cuvântul.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă :

Vă mulțumesc.

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Doream să răspund colegului și prietenului meu, domnul senator Gheorghe Constantin, întrucât dorim să discutăm și să rezolvăm o chestiune legată de mandat și de exercitarea mandatului cu bună credință.

Sigur că noi putem să vorbim și despre mandatul membrilor Curții de Conturi, dar și despre mandatul pe care îl are Parlamentul și parlamentarii pentru că este un mandat constituțional.

În cadrul acestui mandat, noi am avut și avem obligații și drepturi, dar de data aceasta vreau să vorbesc doar de obligații, iar în ceea ce privește organizarea și funcționarea Curții de Conturi este ca această instituție fundamentală a statului de drept să funcționeze.

În condițiile în care noi, parlamentarii, ne terminăm mandatul și lăsăm funcționarea Curții de Conturi "în coadă de pește", în sensul că, deși avem o singură lege, legea în vigoare și nu putem să discutăm de un proiect care există într-o anumită fază sau să dăm soluții pe acea fază trebuie să ne întoarcem la ceea ce am spus de la început, respectiv la exercitarea mandatului de parlamentar.

În primul rând, obligația noastră este una constituțională, domnilor președinți, aceea de a numi consilierii de conturi pe funcții.

A doua chestiune, sigur că pe oportunitate sau mai mult pe dezbateri politice, și eu spun că nu sunt făcute cu rea credință, parte din colegi au invocat acel precedent creat de noi în exercitarea mandatului, nu în numirea mandatului atunci când plenul Parlamentului, printr-o hotărâre a prelungit mandatul, dar aceea a fost, așa cum s-a spus de la tribuna Parlamentului o soluție doar de "avarie" pentru a intra în soluția constituțională, aceea ca membrii Curții de Conturi să fie numiți în conformitate cu prevederile Constituției care trebuiau să se regăsească în legea organică.

În momentul de față, obligația noastră parlamentară subzistă, motiv pentru care eu cred că numirea astăzi, mâine, poimâine, atunci când vom decide să ținem această ședință a Camerelor reunite trebuie să fie făcută în conformitate cu prevederile Constituției în sensul lungimii mandatului, în sensul reînnoirii mandatelor, așa cum este scris în Constituție, iar eu cred că liderii grupurilor parlamentare, așa cum au negociat încă de-acum un an și știu acest lucru, și-au îndeplinit această obligație.

De aceea, domnule președinte, nu cred că noi putem astăzi, să încercăm să venim cu soluția folosită în precedent, întrucât suntem la sfârșit de mandat, iar la încheierea mandatului nostru constituțional trebuie să avem această situație rezolvată, să procedăm la numirea consilierilor de conturi în conformitate cu legea în vigoare - nici nu avem ce discuta despre proiectul de lege sau de altceva - și cu Constituția.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Vă mulțumesc.

Mai sunt intervenții din partea domnului Ioan Oltean și a domnului Verestoy Atilla și, dacă sunteți de acord după aceea, să finalizăm dezbaterile și să trecem la luarea unor decizii.

Vă rog, domnule Ioan Oltean, aveți cuvântul.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Recunosc că am ascultat și ascult cu foarte multă atenție pledoariile colegilor. Sunt excelente, dar aceste pledoarii, în întregul lor erau perfect valabile și acum un an de zile.

Dacă doamna vicepreședinte Norica Nicolai ar fi pledat în decembrie sau în noiembrie 2007 așa cum a pledat acum în favoarea numirii consilierilor de conturi, dacă domnul vicepreședinte Valeriu Dorneanu, domnul vicepreședinte Doru Ioan Tărăcilă ar fi pledat în același mod, noi astăzi, nu aveam acest vid de putere constituțională, nu vorbeam de sfidarea Constituției de către un grup parlamentar sau de către altul, nu căutam vinovați în ograda altora și această problemă era rezolvată și nimeni de un an de zile nu putea să spună că avem o instituție fundamentală în stat care funcționează ilegal prin concursul nemijlocit al Parlamentului.

Mai mult, domnul vicepreședinte Doru Ioan Tărăcilă vorbea de încheierea mandatului nostru. Așa este, absolut corect! În principiu este nepotrivit, să nu folosesc "mai puțin elegant", să ne încheiem mandatul și să lăsăm lucruri foarte importante nerezolvate, dar mandatul nostru nu încetează săptămâna aceasta, mandatul nostru încetează peste două luni de zile.

Deci, există posibilitatea ca în această perioadă, oricând să fie convocată o ședință. Între timp, grupurile parlamentare pot să gândească nu în mod fortuit, peste noapte să identifice candidații pentru Curtea de Conturi, să fie pregătite rapoartele, și, dacă într-adevăr, până la sfârșitul mandatului, în luna noiembrie, nu intrăm după alegeri nu a ieșit legea, putem să ne întâlnim, dar în niciun caz eu nu pot să cred că e cineva cu cuțitul în spatele nostru să ne taie gâtul dacă noi nu numim astăzi reprezentanți în Curtea de Conturi.

Nu vreau să o facem fortuit. Nu este niciun fel de element care să-și justifice asemenea atitudine.

De aceea, domnule președinte, dacă de un an de zile încălcăm Constituția și nimeni dintre cei ce stau aici, mai puțin reprezentanții Partidului România Mare, pentru că trebuie să vă spun cu sinceritate, au fost consecvenți din acest punct de vedere. Restul, niciun reprezentant al celorlalte grupuri parlamentare nu a fost consecvent în privința aceasta, eu v-aș ruga să fiți de acord cu scoaterea de pe ordinea de zi a acestui punct, cu pregătirea candidaților de către grupurile parlamentare, cu audierea acestora normală de către comisiile de specialitate și pe urmă poate fi convocată o altă ședință, dar în niciun caz în modul în care se încearcă acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Vă mulțumesc foarte mult.

Bineînțeles că voi supune votului dumneavoastră propunerea, de-ndată ce finalizăm dezbaterile.

Domnul senator Verestoy Atilla, apoi domnul vicepreședinte Corneliu Pascu.

Domnul Verestoy Atilla:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Sigur că dezbaterile au fost foarte instructive și am putut trage concluzii foarte importante, rămânem cu ele.

Rămâne o singură întrebare, și anume, după negocierea dintre partide s-a conturat cum să fie prezența fiecărei formațiuni în cei 18 consilieri de conturi.

Întrebarea se pune: dacă Partidul Democrat Liberal va dori în continuare să aibă candidați sau va renunța la a avea candidați în cei 18 care vor fi votați, conform voinței unei largi majorități a Parlamentului.

Nu este nicio problemă, Curtea de Conturi poate să funcționeze și prin redistribuirea acelor locuri care i-ar reveni, pe drept, după prezența în Parlament, Partidului Democrat Liberal.

Este singura întrebare care a rămas și pe care trebuie să o clarificăm, pentru că oricum vom vota, domnilor colegi.

Deci, asta este concluzia unei largi majorități, și să știți că am avut deosebita plăcere să fac parte dintr-o mare majoritate.

Așa că, domnilor colegi, gândiți-vă și dați o decizie foarte repede, participați sau nu participați, pentru că de votat, oricum se va vota această componență a Curții de Conturi, pentru motivele largi prezentate anterior de onorați colegi.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă :

Domnule președinte,

Propunerea domnului senator Verestoy Atilla este de reținut, este foarte interesantă.

Domnul Bogdan Olteanu :

Stimați colegi, vă rog să vă schimbați replicile într-un mod nepublic fără microfon, dacă nu cereți cuvântul.

Domnule senator Corneliu Pascu, aveți cuvântul.

Domnul Corneliu Pascu:

Mulțumesc.

Din cele dezbătute astăzi aici, ar rezulta două aspecte pentru care colegii noștri nu ar fi de acord să trecem la votarea acestor numiri ale membrilor Curții de Conturi.

1. Pentru motivația amânării, când noi ne găsim acum în acea situație de acum câteva luni, asta nu înseamnă să perseverăm în aceeași greșeală și așa a rezultat de la dumneavoastră, că am greșit data trecută, deci, acum nu mai greșim.

2. În doilea rând, "să nu facem numirea fortuit". Păi, nu este fortuită că de-acum patru luni până acum ne-am tot gândit și am ajuns la concluzia să o numim.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Domnule vicepreședinte Corneliu Vadim Tudor, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Corneliu Vadim Tudor :

O precizare lexicală pentru domnul coleg Bogdan Olteanu și domnul senator Corneliu Pascu: "fortuit" înseamnă "întâmplător", nu înseamnă "forțat".

Domnul Bogdan Olteanu :

Cred că la asta s-a referit, domnule vicepreședinte, sunt convins.

În încheierea dezbaterilor, domnul președinte Nicolae Văcăroiu, după care vom lua deciziile necesare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate colege,

Stimați colegi,

V-am ascultat cu mare atenție și vreau să vă spun o părere personală, legat de toată această discuție.

În primul rând trebuie să reținem cu toții că Curtea de Conturi, ca instituție supremă de control este subordonată Parlamentului și numai Parlamentului. Nu are nicio legătură cu Președintele României, cu primul ministru și cu alte instituții.

Deci, orice deficiență în funcționarea Curții de Conturi, responsabil este Parlamentul, aceasta este prima problemă.

A doua problemă, dacă este să analizăm cei 15 - 16 ani, o să observați că de fiecare dată, când avem de-a face cu numiri pe care le face Parlamentul la diferite instituții, pe final de mandat, apare o astfel de problemă și este normal, firesc.

Cel care crede că va veni din urmă și va câștiga alegerile, nu știe cum să o ducă în mandatul următor, că atunci va numi el președintele Curții de Conturi, consilieri și așa mai departe. S-a întâmplat și cu Banca Națională, aduceți-vă aminte, Avocatul Poporului și multe altele. Deci, nu este nimic ieșit din comun, până aici.

A treia problemă, legat de acest "proiect de lege de modificarea a Legii Curții de Conturi" și mulți colegi s-au referit la faptul că am dat prelungiri și am greșit. Vreau să vă spun că greșeala a avut în spate o anumită motivație. De ce? Pentru că nu știam, la vremea respectivă cum vor arăta modificările la Legea Curții de Conturi.

Dacă nu cumva aceste modificări afectează, să spunem numărul de consilieri, cei 18. De data aceasta lucrurile s-au clarificat și nu mai putem merge la limita și chiar cu încălcarea Constituției. De ce s-au clarificat?

Proiectul de lege care se află acum atacat pentru a doua oară la Curtea Constituțională și declarat constituțional de Cutre în totalitate a rezolvat această problemă, ea este o lege, practic, aprobată, aici este numai o zbatere a Președintelui României, dacă nu poate prin câteva amânări succesive să o mai atace încă o dată, mai găsește un articol ca să o ducă undeva posibil în februarie - martie, că numai atunci avem noul Parlament cu schimbarea, eventual a compoziției politice, or atacurile la Curtea Constituțională, și cele ale PD-L-ului și ale Președintelui României Băsescu nu are legătură cu conducerea Curții de Conturi.

Se referă la amenzi, se referă la nu știu ce pensii, cu totul altceva, că vine pe 25, pe 28 sau pe 30 sau când va veni răspunsul de la Curtea Constituțională, președintele mai are încă 10 zile până la promulgare, nu schimbă fondul a ceea ce discutăm noi astăzi, numirea Curții de Conturi.

Repet, atacul la Curtea Constituțională nu are legătură cu conducerea Curții de Conturi, ca să fie forte clar acest lucru.

Deci, pe cale de consecință, suntem într-o altă situație ca acum un an sau acum jumătate de an când nu știam acest lucru, iar după răspunsul de la Curtea Constituțională, președintele va fi vrând nevrând obligat să promulge legea.

Sigur, poate ataca la Curtea Constituțională încă o dată, încă o dată, asta e altceva, atacul vizează să ne apropiem de luna februarie - martie, anul viitor.

Pe cale de consecință, nu avem niciun fel de reținere în a numi pe cei 18 consilieri, care vor fi ei, așa cum prevede Legea nr.94 în vigoare.

Asta înseamnă negocieri pe algoritmul politic, asta înseamnă propuneri de candidați, audieri la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și supunem votului plenului Camerelor reunite o listă cu președintele curții, vicepreședintele Curții de Conturi și cei 16 consilieri, acest număr nu se schimbă nici acum, nici mâine, nici poimâine.

Plenul Curții de Conturi numește președinte la Audit, vicepreședinte la Audit, urmând să se reconfirme ulterior după ce vom avea modificările la lege, sperăm noi cândva, aprobate de Președintele României.

Stimați colegi,

Să nu denaturăm, că v-am ascultat aici și chiar dacă mâine vine legea, nu modifică pe cei 18 consilieri, să vă fie foarte clar acest lucru.

Deci, nu trebuie să fie absolut nicio reținere în a fi corecți și a face aceste numiri.

Pentru dumneavoastră, pot să mai adaug că joi seară am avut o discuție, m-a invitat președintele, cu multe alte probleme, dar printre care și cu Curtea de Conturi.

I-am explicat toate aceste lucruri pe care vi le explic și dumneavoastră, că legea nu mai poate fi ținută și indiferent că o atacă sau nu la Curtea Constituțională, noi vom face numirile, mi-a dat de înțeles că "Măi, eu trebuie să iau o decizie, o semnez sau nu o semnez". E dreptul domniei sale, e dreptul de a ataca la Curte, nici nu vreau să vă dau mai multe explicații legat de ce am discutat acolo pentru că probabil i-ar deranja pe colegii de la PD-L, dar nu este cazul.

Pe cale de consecință, stimați colegi, totul este legal, totul este constituțional, indiferent dacă Nicolae Văcăroiu se duce sau nu se duce acolo, nici nu am luat încă o decizie, o să văd. Știu că pe undeva, cuiva îi mai este și frică că vine un om care a fost controlor financiar la viața lui și asta este meseria lui, dar repet, nu am luat încă o decizie, nici nu știu ce au hotărât colegii la partid. Poate să spună altceva pentru că avem atâția cu pregătire, aceasta este cu totul și cu totul altceva.

Dar, haideți să intrăm în legalitate pentru că răspunderea este a Parlamentului.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu :

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Avem mai întâi o propunere de procedură pe care o voi supune votului, respectiv cea de scoatere de pe ordinea de zi a acestui punct. În cazul în care această propunere va fi respinsă, atunci trecem mai departe la modalitățile de administrare a chestiunii, dar mai întâi supun votului dumneavoastră propunerea domnului vicepreședinte Ioan Oltean de scoatere de pe ordinea de zi a punctului referitor la numirea membrilor Curții de Conturi.

Cine este pentru?

3 voturi pentru. Insuficiente pentru adoptare, fără îndoială.

Voturi împotrivă?

15 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Ioan Oltean:

Domnul Verestoy a anticipat că este o largă majoritate și s-a confirmat acest lucru.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul Veresoy Atilla știe de tot atâta vreme ca și dumneavoastră cum sunt lucrurile în Parlament.

În aceste condiții urmează a se trece pe ordinea de zi această propunere.

Rog liderii grupurilor parlamentare, după ședința Birourilor permanente să se întrunească pentru a finaliza algoritmul pe această temă.

Domnul Verestoy Atilla, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Verestoy Atilla:

Întrebarea rămâne și vrem să aflăm răspunsul, dacă Partidul Democrat participă la negocieri și vine cu propuneri sau nu.

Domnul Bogdan Olteanu :

Domnule Verestoy Atilla, întrebarea rămâne, iar răspunsuri veți primi de la liderii grupurilor parlamentare, este o responsabilitate a liderilor de grup să stabilească algoritmul politic și dumneavoastră veți decide cine, cum...

Aștept, însă, împreună cu domnul președinte.

Domnul Verestoy Atilla:

Eu credeam că s-a stabilit deja și trebuie să aflăm, cu cine negociem.

(Din sală): Domnule președinte, putem să dăm răspunsul în scris domnului Verestoy Atilla.

(Discuții în sală.)

Domnul Bogdan Olteanu :

Propun ca liderii grupurilor parlamentare să se întrunească, să stabilească algoritmul, să ne comunice în această după amiază la mine, la domnul președinte Nicolae Văcăroiu până astăzi la ora 18.00 să ni se comunice algoritmul, convocăm Comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, dacă nu greșesc pentru audieri mâine dimineață la ora 9.00, urmând ca liderii grupurilor parlamentare să transmită propunerile însoțite de toată documentația necesară la cele două comisii, se fac audierile urmând ca votul să se facă fie marți după amiază, fie în cursul zilei de miercuri în funcție de programul de lucru și ordinea de zi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 26 septembrie 2020, 11:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro