Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe oct. 2009 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 26 octombrie 2009 ora 13:00

1. Stabilirea orarului și repartizarea timpilor de antenă pentru accesul egal și gratuit al candidaților pentru funcția de Președinte al României la serviciile publice de radio și televiziune
aprobat

Stabilirea orarului și repartizarea timpilor de antenă pentru accesul egal și gratuit al candidaților pentru funcția de Președinte al României la serviciile publice de radio și televiziune Domnul Mircea-Dan Geoană:

Aveți în mapele dumneavoastră câteva elemente legate de cadrul legislativ și normativ. Avem, de asemenea, comunicări din partea Biroului Electoral Central, cu privire la lista candidaților înscriși pentru competiția prezidențială din luna noiembrie, respectiv decembrie.

Avem, de asemenea, din partea Televiziunii Române un material cu privire la propunerile legate de dezbaterile pe postul public de televiziune și din partea Societății de Radiodifuziune un material legat de acest subiect, buletine, știri electorale și așa mai departe, pentru buna informare.

Sunt intervenții înainte de a-i invita pe domnul președinte Sassu și pe doamna președinte Maria Țoghină să spună câteva cuvinte?

Domnul deputat Toader, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Mai întâi să expună materialul și apoi am să intervin cu două propuneri.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Dacă nu sunt alte intervenții, vă sugerez să-i invităm pe cei care ne fac plăcerea de a fi alături de noi astăzi.

Din politețea firească Parlamentului României, invit pe doamna președinte - director general Maria Țoghină să prezinte modul în care Radioul public vede această campanie electorală.

Vă rog, doamna președinte.

Doamna Maria Țoghină:

Mulțumesc.

Bună ziua!

Ca de fiecare dată, Societatea Română de Radiodifuziune a elaborat o strategie privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale.

În conformitate cu prevederile legale, timpii de antenă sunt egali pentru toți candidații și sunt puși la dispoziție în mod gratuit pentru toți candidații.

Societatea Română de Radiodifuziune va realiza buletine de știri electorale, două ediții zilnic, emisiuni de promovare electorală cu mesaje înregistrate, de luni până vineri, fiecare candidat având la dispoziție 4 minute pentru promovarea programului și pentru promovarea candidatului și interviuri cu candidații la funcția de Președinte al României, interviuri care constituie oferta suplimentară a Societății Române de Radiodifuziune pentru perioada campaniei electorale.

Pentru prima dată, Societatea Română de Radiodifuziune abordează strategia de campanie electorală pentru alegerile prezidențiale și din prisma celorlalte posturi de radio, membre ale Societății Române de Radiodifuziune, astfel încât fiecare candidat se va putea adresa ascultătorilor noștri, atât la "Radio România Actualități", cât și pe posturile regionale, pe "Radio România Internațional", "Antena Satelor" și într-o formulă inedită care vizează mediul on-line, legat strict de site-ul pe care l-am construit - www.politicaromaneasca.ro site care aparține Societății Române de Radiodifuziune.

Până în acest moment, reprezentanții Societății Române de Radiodifuziune au avut deja două întâlniri: o întâlnire preliminară cu reprezentanții candidaților care-și anunțaseră intenția de a se înscrie în competiția electorală până în urmă cu trei săptămâni, a avut loc o primă întâlnire în care am prezentat liniile directoare ale strategiei noastre, iar joia trecută am avut o a doua întâlnire la care au participat reprezentanții tuturor candidaților care au solicitat timp de antenă, în cadrul căreia am abordat strategia construită de Societatea Română de Radiodifuziune, am armonizat punctele de vedere și, în acest moment, pot să vă spun că strategia pe care noi o propunem astăzi este o strategie de comun acord, acceptată atât de reprezentanții candidaților, cât și de Societatea Română de Radiodifuziune, în cadrul consiliului consultativ care a avut loc joi. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Într-adevăr, printre invitații noștri - și îmi cer scuze pentru că nu i-am recunoscut și salutat - sunt și reprezentanți ai candidaților la aceste alegeri prezidențiale, pentru a putea fi de față la discuția cu privire la timpii de antenă.

Domnule președinte Sassu, al TVR, vă rog.

Domnul Alexandru Sassu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu am să repet ceea ce a spus doamna Țoghină. Am să spun doar că, în acest moment, sunt 12 candidați validați, cel puțin până în acest moment. Pe data de 29 octombrie rămân definitive candidaturile.

Dintre acești 12 candidați, unul nu a cerut timp de antenă, un altul a cerut doar la studiourile regionale și 10 au cerut pe studiourile centrale.

Aș vrea să spun doar că am început de sâmbătă campania, începând cu jurnalele electorale și astăzi este deja prima emisiune. De altminteri, dacă vă uitați în lege, o să constatați că perioada se împarte în două părți distincte: o perioadă până rămân definitiv candidaturile, pe data de 29 octombrie, și perioada ulterioară, când știm exact care sunt cei care beneficiază de timpi de antenă. Amândouă însă au același corolar, și anume faptul că timpii sunt egali pentru toți candidații, indiferent de situația, de momentul sau de alte lucruri de acest gen, când s-au înscris. 29 octombrie este joi și încercăm până joi să acoperim cât de cât campania.

Am oferit prime-time-ul în fiecare zi, de luni până vineri inclusiv, 50 de minute, de la 9.00 la 9.50 și o perioadă pe care va trebui să o folosim, la 18.20. Lucrul acesta revine din faptul că sunt, așa cum am spus, 10 candidați foarte greu de acoperit, într-o săptămână toți candidații.

Am spus de cele două intervale de dezbateri pe TVR1, jurnalul electoral - am făcut două jurnale electorale zilnic, de luni până vineri, 14.45 după jurnalul principal de știri și la 19.40, înainte de jurnalul de la ora 20.00. Sâmbătă și duminică, având în vedere durata jurnalelor, la ora 14.20 în loc de 14.45 și 19.40, așa cum am spus.

Pe TVR2 o să dăm numai jurnalul electoral.

Pe TVR3 sunt dezbateri electorale și jurnal electoral, tot așa, câte 50 de minute, jurnalul electoral având 10 minute.

TVR Info și TVR International, pentru că este vorba și de votanți din străinătate, reluăm emisiunile respective.

La studiourile regionale avem o problemă, până nu știm exact care sunt punctele de vedere ale reprezentanților candidaților, nu știm cum va fi. V-am spus, de la bun început, că există un candidat care a cerut numai pe studiourile regionale. A-i da timp pe studiourile regionale înseamnă a crea o discriminare dacă ceilalți candidați nu vor și va trebui să discutăm cu reprezentanții tuturor partidelor, întâlnire care va avea loc mâine dimineață.

În mare, cam asta este. Sigur, răspundem la întrebări. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc foarte mult.

Sunt intervenții din partea reprezentanților grupurilor parlamentare?

Domnule deputat Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, am două observații.

La TVR, spune aici: "dezbaterile de luni până vineri la 21,10 și/sau 18,20". Nu "și/sau", ci "și". Aceasta este opinia noastră. Să nu rămână această posibilitate.

A doua intervenție: "TVR International preia numai emisiunile de la TVR1 și TVR3 și opinia noastră ar fi să fie un program special. Totuși, TVR International este vizionat, de regulă, de cei din străinătate și ar fi corect să fie dezbateri pe teme care îi interesează și pe cei din străinătate. Și atunci să nu fie numai preluarea celor de aici, să fie emisiuni speciale pe TVR Internațional.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc domnului Toader.

Aceasta doreați și dumneavoastră, domnule Motreanu?

Domnul Dan Ștefan Motreanu:

Da. Dacă am înțeles cum va fi reglementată perioada de campanie electorală și emisiunile care vor avea loc în campania electorală, mă interesează cum v-ați gândit să reglementați apariția liderilor candidaților în emisiunile neelectorale, având în vedere că în această perioadă vor fi foarte multe evenimente politice, mai ales în Parlamentul României. Mulți dintre candidați sunt președinți de partide parlamentare și atunci e normal ca ei să apară și în jurnale sau poate nu în jurnale care au loc începând cu ora 19.00.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

O secundă, să vedem dacă mai sunt și alte observații, sugestii din partea reprezentanților grupurilor parlamentare.

Doamna deputat Turcan, vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc foarte mult.

În completarea a ceea ce a spus domnul deputat Motreanu, dacă puteți să ne precizați și situația de la jurnalele de știri. Cum vor fi reflectate evenimentele politice, pentru că au existat unele derapaje și e bine să se stabilească toate criteriile dinaintea campaniei.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnule deputat Zgonea, vă rog.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pentru cei care nu știu, CNA-ul a reglementat la sfârșitul lunii septembrie, printr-o decizie, interpretarea textului legislativ cu privire la emisiunile neelectorale. Din ceea ce știu eu, numai CNA-ul este cel care are acest atribut, deși Domnia Sa a extins interpretarea într-o zonă care încalcă legea electorală, dar aceasta este altă chestiune pe care trebuie s-o discutăm.

În al doilea rând, de comun acord, toți candidații care au dorit să participe la întâlniri au stabilit ca emisiunile de pe TVR Internațional și Radio România Internațional să fie reglementate până pe 22 noiembrie pe principiul retransmiterii emisiunilor care sunt în zona națională, pentru că cetățenii români care sunt în străinătate sunt cetățeni români și beneficiază de același tipar. Toate partidele politice au spus că vor fi emisiuni specializate în care se va discuta și despre diasporă și atunci ele vor fi ridicate. Mulți dintre cei care lucrează în străinătate lucrează fie temporar, fie au familiile în România și atunci toate temele care sunt în această zonă sunt automat extinse și în afară.

De aceea, sunt uimit de ceea ce spune domnul deputat Toader, pentru că reprezentantul candidatului dumneavoastră a avut altă opinie și la Radio România și știu că n-a avut nicio obiecție la ce s-a prezentat la TVR.

Singura chestiune pe care trebuie să o reglementăm mâine dimineață este dacă acest "și /sau" îl poziționăm ca 50 de minute în plus, adică de la ora 21.10 sau 18.20 sau împreună au 100 de minute. Eu cred că reglementarea aceasta este corectă din punct de vedere al legii electorale și a discuțiilor pe care le-am avut, care sunt în spiritul aceluiași model pe care l-am folosit și în 2004, textul legislativ neaducând alte interpretări.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Sassu, vă rog.

Domnul Alexandru Sassu:

Este și nu este sau era în momentul în care nu știam numărul de candidați - am și spus, de altminteri, la început - este și intervalul de la 18.20, având în vedere că sunt 10 candidați și este foarte greu de pus doar în prime-time-ul de la 21.10.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

M-aș adresa domnului președinte Sassu în ce privește studiourile regionale, Studioul regional de televiziune Cluj. Am observat că sunt alocate doar zilele de miercuri și vineri. Dacă există posibilitatea ca și joi să fie o zi în care Studioul Cluj să aibă, la aceleași ore, emisiuni cu caracter electoral.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul președinte Sassu.

Domnul Alexandru Sassu:

Spun încă o dată, pentru studiourile regionale vom face programul definitiv în momentul în care vom ști care dintre candidați vor să vină și care este cererea lor. Noi le punem la dispoziție, nu este niciun fel de problemă. Deocamdată, pentru studiourile regionale există doar o singură cerere. Celelalte le tratăm global și îi întrebăm, la întâlnire, dacă vor să meargă și la studiourile regionale. Dacă cererea este suficientă, atunci vom folosi mai multe zile.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul Marton Arpad.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

S-a lansat o întrebare la care am crezut că va răspunde cineva din partea CNA-ului, pentru că am văzut și o mână ridicată și pe urmă n-am mai primit răspuns.

Din punct de vedere al campaniei electorale, este un răspuns de care avem nevoie cu toții.

Eu, după cum știți, cunosc destul de bine atât legea, cât și reglementările date de CNA. Totuși, aș fi curios cum vor apărea candidații care au și anumite funcții publice în emisiunile de știri. Deci activitatea lor și îmi permit să spun așa-zisă neelectorală cum va fi reprezentată în aceste emisiuni de știri. Dacă v-ați gândit cumva la asta, conducerea celor două societăți, respectiv ce punct de vedere are, mai detaliat, CNA-ul referitor la această problemă.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Alte comentarii, vă rog.

Domnul Ioan Onisei:

Bună ziua tuturor!

Sunt Ioan Onisei, vicepreședinte al CNA.

După cum probabil cunoașteți, în virtutea Legii nr. 370 cu modificările ulterioare privind alegerea Președintelui României și Legea audiovizualului, CNA a emis Decizia nr. 853/29 septembrie. Este publicată în Monitorul Oficial nr. 662/5 octombrie, decizie care reglementează în detaliu reflectarea campaniei electorale pentru alegeri prezidențiale.

Au fost formulate două întrebări în legătură cu aceste reglementări, domnul Motreanu și domnul Marton Arpad, în legătură cu prezența în alte emisiuni decât cele dedicate campaniei electorale a personalităților politice sau celor care îndeplinesc funcții publice în general. Răspunsul la această întrebare este următorul: este vorba de art. 4 alin. 2 din decizia CNA, potrivit căruia toate persoanele publice care dețin funcții în autorități și instituții publice au dreptul să intervină atât în programele de știri sau să le fie reflectat punctul de vedere, atât în programele de știri cât și în alte emisiuni decât cele dedicate special campaniei, în virtutea exercitării funcțiilor publice pe care le dețin.

În ceea ce privește știrile, probabil că ați observat că cele două posturi publice dedică, în mod specific, calup de știri campaniei. Pentru posturile private este libertatea redacțională a radiodifuzorilor să reflecte campania în cadrul știrilor, cu respectarea însă a două categorii de principii. Pe de o parte, cele prevăzute în mod expres în lege, și anume timpi egali de reflectare și, pe de altă parte, principiile general valabile, de altfel, și în deontologia profesională, și anume echitate, echilibru, imparțialitate.

Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Alte comentarii.

Vă rog.

Domnul Laszlo Forey:

Bună ziua. Sunt Laszlo Forey, din partea candidatului independent Eduard Manole.

Din păcate, noi am observat, cu stupoare, că, în ciuda faptului că am depus o cerere, practic, am trimis-o pe fax pe data de 22 octombrie dimineața, către TVR, nu am primit niciun răspuns și dorim să clarificăm această situație.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Notăm această intervenție.

Doamna Camelia Spătaru.

Doamna Camelia Spătaru:

Aș vrea să precizați foarte clar, dacă se poate, candidatul Crin Antonescu, care este senator și președintele Partidului Național Liberal, deține această funcție publică la care faceți dumneavoastră referire în decizie?

Domnul Ioan Onisei:

Vă referiți la funcția publică de senator sau cea de președinte.

Doamna Camelia Spătaru:

Cea de senator.

Domnul Ioan Onisei:

Firește că da. Senatul este, după cunoștința mea, potrivit Constituției României, care vorbește de autorități publice, este o autoritate publică, așa cum autoritate publică este și un primar, și un consilier local și așa mai departe.

Doamna Camelia Spătaru:

Pentru că au existat neînțelegeri, atât din partea Radiodifuziunii, cât și a Televiziunii, am dorit această precizare foarte explicită din partea dumneavoastră.

Domnul Ioan Onisei:

Dacă țineți în mod deosebit, eu vă pot cita alineatul la care am făcut referire, dar, repet, decizia este publicată în Monitorul Oficial.

Doamna Camelia Spătaru:

Cunoaștem. Mulțumim.

Domnul Costel Virgil Demetrius:

Pentru Partidul Alianța Socialistă, pentru domnul candidat Constantin Rotaru.

Este limpede că noi, cei care intrăm acum în această cursă, intrăm cu un handicap în ceea ce privește așa-zisa egalitate a șanselor la apariția în mass-media. Nu avem posibilități de a ne opune diverselor subterfugii ale textelor de lege. V-am ruga totuși să se precizeze, fie în acest cadru, fie într-un cadru ulterior, corectitudinea în ceea ce privește apariția în ceea ce se cheamă prime-time-ul emisiunilor de radio și televiziune.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Da. Vă rog.

Domnul Adrian Dinescu:

Din partea candidatului independent Constantin Potîrcă, sunt Adrian Dinescu, cu tot respectul pentru domnul președinte Alexandru Sassu și instituția pe care o conduce, aș vrea să fac următoarele precizări: cred că știu despre cine este vorba legat de cererile pentru aparițiile în studiourile teritoriale, respectiv de domnul Potîrcă, dar, pe data de 21 octombrie, s-a trimis la redacția TVR un fax, la care nu am confirmare, iar pe data de 22 octombrie la Direcția programe s-a trimis un fax de la care am primit confirmare. Neprimind nimic, pe data de 23 octombrie am retransmis acest fax, în urma căruia am primit răspunsul că fax-urile inițiale nu au fost primite și aș fi vrut să se verifice acest lucru, pentru că am confirmarea de pe data de 22 octombrie, inclusiv cu cererea pentru TVR - Studioul din București.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Doamna Ada Meseșan, vă rog.

Doamna Ada Meseșan:

Mulțumesc. Ada Meseșan din partea domnului președinte Băsescu.

Am trei întrebări foarte punctuale, dacă s-ar putea, pentru toată lumea, să ne lămurim acum, aici. Este vorba despre TVR.

1- Jurnalul de știri. Tot nu ni s-a răspuns la această întrebare: cum vor fi reflectate activitățile candidaților și ai partidelor care îi susțin în jurnalele de știri. Foarte precis.

2- Aveți această rubrică zilnică "Tema zilei" în cadrul Jurnalului de știri. Am dori să știm foarte precis de la dumneavoastră, reprezentanții TVR, cum veți face invitațiile pe această rubrică. Până acum, au fost destul de interesante invitațiile pe care le-ați făcut, dar acum, intrând în campanie, am dorit să vedem dacă există o regulă clară - intră în categoria campanie sau rămâne la bunul plac al dumneavoastră.

3- Avem dezbateri electorale de luni până vineri, orele respective, de la 21.10 sau de la 18.20. Rămânem sigur cu ore și de la 18.20 și de la 21.10? Haideți să o lămurim acum, aici. Dacă rămân două emisiuni pe zi la dezbateri electorale. Și cum vor intra candidații în aceste emisiuni, când stabiliți dumneavoastră, să facem tragerea ordinii în care intră persoanele în cauză.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Remarcăm tonul ultimativ al Instituției Prezidențiale.

Vă rog.

Domnul Alexandru Sassu:

Am să încerc să răspund la toate întrebările.

În primul rând, de la domnul Potîrcă am primit o invitație la o conferință de presă, nu o cerere de timp de antenă.

De la domnul Manole am primit azi o cerere în care ne spunea să-i spunem ce timp de antenă i s-a repartizat. Dar vom verifica încă o dată.

La cele trei întrebări am să vă răspund, de la bun început, că, în primul rând, vom respecta legea și ceea ce a spus hotărârea CNA. Timpii, așa cum am spus mai devreme, orele sunt 21.10 și 18.20. Am spus acest lucru mai devreme. "Tema zilei" nu intră în teme de campanie, nu va intra în teme de campanie și în ceea ce privește Jurnalul, în timpul jurnalului, nu vor fi reflectate activități de campanie electorală. De aceea am pus un jurnal separat, de două ori pe zi, dedicat campaniei electorale.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Încă o intervenție. Vă rog.

Domnul Adrian Dinescu:

Domnule președinte, ținând cont că noi avem dovada că am trimis faxul la data respectivă, practic, înainte de masă pe data de 22 octombrie, v-am ruga respectuos să ne luați și pe noi în calcul în ceea ce privește împărțirea timpilor de antenă, urmând să clarificăm partea birocratică ulterior. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Evident, va fi o decizie a Birourilor permanente reunite. Reținem sugestia dumneavoastră că trebuie să tratăm cu deschidere.

Doamna Meseșan mai dorește un comentariu.

Doamna Ada Meseșan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș mai dori, dacă se poate, o precizare din partea domnului Sassu. La "Tema Zilei" invitațiile după ce considerente le veți face? Vor fi invitați pe subiecte economice, sociale, culturale sau vor fi lideri politici ai partidelor care au candidați? La această întrebare n-am primit răspuns clar, să-l audă cu toții.

Și la știri, domnule președinte, dacă-mi dați voie, cum aveți de gând să reflectați subiectul politic, dacă nu despre candidați, subiectul politic pentru că, până acum, au fost multe semne de întrebare și să nu mai existe suspiciuni. Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Sassu:

Tema zilei nu intră în subiecte de campanie și nu va trata subiect de campanie. Legea, de altminteri, spune destul de clar că "nu au voie să intre în emisiuni neelectorale candidații și reprezentanții acestora", dacă-mi amintesc eu bine textul, dar cam așa sună, iar Jurnalul va fi făcut de către cei de la Știri care nu intră în campania electorală.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Doamna Camelia Spătaru, doreați să interveniți?

Doamna Camelia Spătaru:

Mai aveam o întrebare: nu am văzut în oferta TVR - probabil că nu v-ați decis încă - și am dori să știm dezbaterile între candidați dacă le-ați luat în calcul și dacă vor exista ? Și o precizare la întrebarea anterioară a colegilor din partea candidatului Traian Băsescu, până la urmă, în Jurnalele de știri, în condițiile în care, în acest moment, toate partidele parlamentare au candidat înseamnă că niciun reprezentant al vreunui partid nu mai intră în Jurnalele de știri, pentru că ați spus că nici candidatul, nici reprezentanții partidelor care-l susțin. În momentul de față, toată lumea este implicată.

Domnul Alexandru Sassu:

Eu v-am citat textul de lege, care spune foarte clar: "candidații și reprezentanții acestora". Acesta este textul de lege.

Din sală: Deci nu mai intră nimeni.

Domnul Alexandru Sassu:

O să găsim o soluție. Eu vă citesc textul din lege și de aici încolo este treaba CNA.

Aș vrea un singur lucru să spun, apropo de luarea în calcul sau nu a celor care nu au trimis cererea la timp. Nu putem lua aceste lucruri în calcul atâta timp cât legea spune că până pe 22 octombrie se trimit cererile. O să lămurim împreună cu dânșii și dacă cererile sunt depuse în mod legal, le vom acorda, dacă nu, nu, pentru că aceasta este legea.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Un punct de vedere din partea doamnei Țoghină și, după aceea, încă o dată, CNA-ul pentru precizie.

Doamna Maria Țoghină :

Foarte pe scurt, pentru că domnul Sassu a făcut referire la cererile pe care nu le-a primit sau nu au fost trimise, Societatea Română de Radiodifuziune constată același lucru: candidatul Eduard Manole nu a trimis cerere de timp de antenă. Vom verifica, dar așa cum au ajuns mai multe cereri decât numărul de candidați, s-au înscris cereri de timpi de antenă la noi și a trebuit să anulăm cererile de timp de antenă, ni se pare un pic ciudat că cererea domnului Manole nu a ajuns. De aceea vom mai face o verificare, dar dacă nu a fost trimisă în timp, suntem în aceeași situație. Nu putem încălca legea, nu putem acorda timp de antenă în afara prevederilor legale.

Ne cerem scuze, dar nu a ajuns la noi nicio solicitare în termen legal.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Opinia CNA-ului, vă rog, pentru că a fost o referire a domnului Sassu la CNA și domnul Marton Arpad. O secundă.

Vă rog.

Domnul Ioan Onisei:

Cum spuneam, potrivit art. 4 alin.2, candidații, reprezentanții acestora și ai partidelor politice, alianțelor politice și alianțelor electorale, care susțin candidații și care dețin funcții în instituții și/sau autorități publice, pot avea intervenții în orice categorii de emisiuni, altele decât cele de promovare sau dezbatere electorală, emisiuni prevăzute de art. 5 din Decizia CNA despre care v-am vorbit până acum. Așadar pot avea intervenții în exercitarea, în exprimarea opiniilor în virtutea funcției publice pe care o dețin aceștia.

Pe de altă parte, în cadrul emisiunilor informative, candidații înșiși pot avea intervenții, pot exista sincroane cu candidat prezentat în știri, nu știu, X sau Y a avut un miting electoral, am tras câteva cadre, dau un sincron și prezint activitatea de campanie a candidatului respectiv. Din respect pentru radiodifuzori, nu am vrut să separăm știrile obișnuite de știrile dedicate campaniei electorale. N-am cerut coperte - vorbesc acum în termeni de televiziune - pentru aceste categorii de știri. Veți remarca însă, cel puțin în cadrul ofertelor celor două societăți publice de radio și de televiziune, că dânșii și-au separat știrile dedicate campaniei de celelalte știri, așadar au alocat timp specific acestor știri.

Cu tot respectul, dacă veți citi cu atenție decizia CNA cred că nu există niciun fel de echivoc.

Pe de altă parte, îmi îngădui să sugerez și eu un răspuns la întrebarea dumneavoastră în legătură cu "Tema zilei", "Tema Zilei" nu este o emisiune pe care Societatea Română de Televiziune să precizeze că este de promovare sau de dezbatere electorală. Prin urmare, la "Tema Zilei" nu ar trebui, în mod clar, să apară oameni implicați în campanie. Cred că răspunsul meu este în completare și în acord cu ceea ce spunea și domnul președinte - director general Sassu.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul deputat Márton Árpád-Francisc.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Când doream să iau cuvântul, am simțit că este o contradicție între ceea ce a spus domnul Sassu și punctul de vedere mai nou al CNA-ului care este în contradicție și cu textul legii.

Ulterior mi-am dat seama că există o contradicție în cadrul punctului de vedere al CNA-ului, adică prima frază care spune că "Orice persoană care deține o funcție publică poate să intervină în oricare emisiune, pe orice temă care ține de autoritatea pe care o reprezintă", respectiv un punct de vedere legat de această autoritate și nu știu cum la "Tema Zilei" n-au ce căuta candidații și reprezentanții acestora, pentru mine cel puțin, după cum înțeleg eu mai greu așa limba română, înseamnă o contradicție flagrantă. Totuși, ar trebui să clarificăm niște lucruri.

Mai am o întrebare în plus, deși până acum s-a evitat a se pune această întrebare, pentru că, din o mare ardoare de a reforma statul român, avem, în același timp, două evenimente, teoretic două campanii, una prezidențială și una pentru referendum. Ce înseamnă reflectarea acestui eveniment, care este tot de importanță națională ? Dacă s-a gândit ca ea să apară în campania electorală pentru alegerile prezidențiale, să apară în emisiuni distincte, să apară în emisiuni de informare și, de ce nu, modul în care - aici pun întrebarea și către CNA - eventual ar putea apare anumite spot-uri, anumite emisiuni de convingere a populației pentru a se duce, de exemplu, la referendum, emisiuni care au fost comandate, eventual, de o autoritate a statului, pentru că aici deja se pun niște probleme destul de interesante.

Totuși ar trebui ca, atunci când ieșim de aici, să știm cine, când și pe ce interval de timp poate să apară, în această perioadă, pe posturile publice de televiziune și radiodifuziune, cât de cât, aproximativ, că noi cunoaștem cum au fost până acum reglementate toate aceste lucruri. Când era un interval de timp, până când putea să apară persoana respectivă cu un punct de vedere sau pentru a comunica un eveniment în programele de știri, erau și perioade, într-adevăr, când nu putea, pentru că așa prevede legea. Nu putea să apară nici candidatul, nici reprezentanții, adică cei din partide care-l susțineau. Deci interpretarea dată de domnul Sassu este corectă.

Totuși ar trebui ca, atunci când ieșim de aici, să știm cum se va aplica această campanie electorală.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Sever Voinescu, doreați să interveniți.

Domnul Sever Voinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Există în continuare această confuzie în legătură cu reprezentanții candidaților care nu pot participa la emisiuni de tipul "Tema Zilei". Domnul Sassu a vorbit de reprezentanți, domnul Onisei a folosit o sintagmă cumva sinonimă, dar la fel de imprecisă.

De pildă, înțeleg că realizatorul emisiunii este liber să aprecieze, să spun, dacă un lider marcant al unui partid poate fi considerat reprezentant al candidatului, iar alt lider marcant din alt partid nu mai e reprezentant al candidatului celuilalt partid. Am senzația că aici este foarte mult loc de interpretare și am vrea, totuși, să avem o interpretare unitară, pe care o agreăm toți. Mulțumesc.

Domnul Alexandru Sassu:

Nu e neclar. Fraza până la capăt spune: "Candidații, reprezentanții, partidele și alianțele." Diferența între ceea ce a spus domnul Onisei și ceea ce am spus eu era în privința situației în care se află. Dacă este vorba de o persoană, fie ea și candidat, reprezentant sau membru al unui partid, care se află în exercitarea unei funcții publice pe care o deține, atunci poate să apară, nu la "Tema Zilei", mă refer în general, în emisiunile neelectorale. Dacă nu este într-o asemenea situație și el vorbește în calitate de candidat, reprezentant al candidatului sau al partidului sau alianței care susține candidatul, el nu poate să apară. Aici este diferența. Atâta vreme cât este în exercitarea unei funcții publice și vorbește ca atare, el poate să apară într-o asemenea emisiune. Aici este diferența.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule deputat Voinescu, vă rog.

Domnul Sever Voinescu:

Bun, deci să înțelegem așa: că, din acest moment sau din momentul în care începem acest program, această gestionare electorală a timpilor, practic, în afara membrilor partidelor care dețin funcții publice și vorbesc în competența respectivă, niciun alt reprezentant al vreunui partid politic însemnând membru de partid nu mai poate să apară în altfel de emisiuni decât cele electorale. Am înțeles corect?

Domnul Ioan Onisei:

Este de fapt ceea ce spune legea. Cred că ați înțeles corect.

Simt nevoia să mai fac totuși câteva precizări și în legătură cu ceea ce s-a și întrebat până acum, inclusiv de domnul deputat Márton Árpád.

În primul rând, repet, accentuez, reprezentanții partidelor politice sau alianțelor politice - nu avem alianțe electorale în acest caz - pot interveni în orice emisiune, în virtutea unor funcții publice pe care le dețin. Per a contrario, domnule deputat, nu pot interveni cei care sunt candidați sau care nu dețin funcții publice. Sfera funcțiilor publice este foarte largă, pentru că decizia CNA-ului vorbește de autorități și instituții publice, deci o sferă foarte largă.

Pe de altă parte, ceea ce este important de spus, apropo de întrebarea și de comentariul dumneavoastră, sintagma "reprezentanții acestora", așadar ai candidaților, este o sintagmă preluată mot à mot din lege.

Care este rațiunea legiuitorului, adică a dumneavoastră, în opinia mea, foarte simplă: avem candidați independenți, aceștia, în dezbateri, sunt reprezentați prin reprezentanți și nu prin reprezentanții partidelor politice care-i susțin.

De asemenea, dacă ați observat din ceea ce s-a întâmplat pe mass-media până acum, înainte de campanie, există diverși analiști politici, sociologi, cum vreți dumneavoastră, în legătură cu profesia, care spun: "Domnule, eu reprezint candidatul Cutare" și atunci publicul trebuie să știe acest lucru pentru că radiodifuzorii sunt obligați să precizeze în ce calitate se află oamenii aceia acolo, în cadrul unei dezbateri.

Trebuie să revin și să spun, o dată în plus, că cele două categorii de emisiuni dedicate strict campaniei sunt emisiuni de promovare și de dezbatere. Nu întâmplător și posturile publice v-au făcut aceste precizări, iar prin decizia CNA-ului am solicitat posturilor private să ne facă exact aceleași precizări. Deci grilă de program, interval orar în care se difuzează emisiuni dedicate campaniei electorale și tipul acestor emisiuni, astfel încât și CNA-ul să poată monitoriza în mod corect.

În ceea ce privește referendumul, vă amintesc că, potrivit Legii referendumului - și încerc să citez, sigur, cu anumită aproximație - indiferent de tipul referendumului, partidele politice, ca și cetățenii, sunt liberi să se exprime prin mitinguri, adunări populare și așa mai departe, inclusiv, spune legea, "prin mijloacele de informare în masă".

Pentru că referendumul se desfășoară în aceeași perioadă cu primul tur al campaniei pentru Președinția României, ca urmare și a solicitării radiodifuzorilor, mâine Consiliul Național al Audiovizualului va dezbate și cred că va și emite - în sensul că sperăm să o facem mâine, pentru că am mai avut dezbateri - o decizie special dedicată reflectării campaniei pentru referendum. Ceea ce gândim în acest moment - luați-o sub beneficiul de inventar, precizam că nu este decizia votată - este să se facă emisiuni de dezbatere dedicată referendumului și în cadrul campaniei pentru referendum, ca și în cadrul campaniei pentru alegerile prezidențiale, în anumite condiții stabilite prin decizie, sunt permise spoturi.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul Adrian Năstase.

Domnul Adrian Năstase:

În legătură cu această temă, pe care a ridicat-o și domnul Márton Árpád, și care este, evident, o formulă prin care unul dintre candidați încearcă să obțină un avantaj suplimentar - ca să nu spun altfel - față de ceilalți candidați.

Vreau să spun foarte clar - acest referendum care are ca finalitate modificarea Constituției, pentru că altfel n-ar mai trebui să le fie frică unora dintre parlamentari că vor fi mai puțini - și am văzut deja o mulțime de afișe electorale în acest sens - tema aceasta nu este realizată într-un mod independent de campania electorală. Ea face parte din campania electorală a unuia dintre candidați. În opinia mea, timpii de dezbatere pentru tema pe care candidatul-referendum a propus-o trebuie să intre în timpii săi de antenă, care explică de ce un astfel de referendum este bun și de ce a dorit persoana respectivă să consulte poporul în această formulă și nu printr-o inițiativă de revizuire a Constituției, să explice că este o chestiune importantă, că ar dori să-și dea seama, mai ales dacă nu va mai fi președinte al României, dacă această chestiune este importantă sau nu.

Sub acest aspect, eu cred că CNA-ul are o responsabilitate deosebită în a stabili foarte serios această chestiune, pentru a nu crea un dezavantaj celorlalți candidați. Să nu ne prefacem că nu înțelegem despre ce este vorba. Dacă vedeți deja afișele din oraș, realizați că, de fapt, această campanie pentru referendum este o campanie pentru un candidat. Din acest punct de vedere, cred că regulile trebuie să fie serioase și să nu avantajeze pe cel care a introdus, în această formă, o temă de dezbatere. Sigur, are dreptul să o facă, conform Constituției, dar cred că regulile trebuie să fie în așa fel stabilite astfel încât ceilalți candidați să nu fie dezavantajați.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul deputat Valeriu Zgonea.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În aceeași chestiune, legată de dezbaterea referendară, vreau să îi transmit domnului Onisei și membrilor Consiliului Național al Audiovizualului că ați interpretat textul de lege privind reglementările legate de alegerile prezidențiale într-un mod inedit și neprincipial, din punctul meu de vedere, stabilind o decizie a Consiliului Național al Audiovizualului înainte de constituirea Biroului Electoral Central, astfel încât ați pus Biroul Electoral Central și toți competitorii în fața unor interpretări care exced textul Legii alegerilor prezidențiale fără a consulta Parlamentul și fără a veni în fața comisiei de specialitate și a prezenta intențiile dumneavoastră.

Același lucru vreți să-l faceți acum și cu referendumul. Domnul vicepreședinte Adrian Năstase are dreptate și textul referendar este corect în această zonă. Nu vă dă nici atribute de legiferare în această zonă, nici de stabilire a regulilor jocului.

Ce pot să vă reamintesc este că la o cerere a unui cetățean care vrea să susțină sau să fie împotriva dumneavoastră trebuie să fiți echidistanți în a împărți timpii și a cere tuturor celor care sunt în această piață să împartă timpii în două: cei care sunt pentru referendum și cei care sunt împotriva referendumului sau întrebării din referendum. Aceasta este prima chestiune pe care aș vrea să o stabilim.

Doi - fiind temă de campanie electorală pentru alegerile prezidențiale, obligația dumneavoastră este aceea de a lăsa această temă să fie în cadrul emisiunilor electorale prezidențiale, pentru că altfel creăm posibilitatea să introducem alte obligații, atât Radioului și Televiziunii naționale publice și posturilor regionale, cât și tuturor celor care sunt actori privați. Mi se pare un pic neprincipial să mergem în această zonă și acesta este și motivul pentru care a fost stabilit pe 22 noiembrie și cred că nu trebuie să ai foarte multă carte ca să-ți dai seama că cineva vroia mai mulți timpi de antenă.

Cred că CNA-ul, de data aceasta, înainte de a face vreo ședință, ar face bine măcar să vină cu acest punct de vedere în fața Birourilor permanente, pentru că eu știu de la ce idee plecați dumneavoastră, de la aceea în care trebuie să constituim o comisie parlamentară. Comisia parlamentară a fost stabilită pe fostul text referendar, la propunerea Birourilor permanente, doar în cazul suspendării Președintelui, pe o cerere a Președintelui de a avea timp de antenă egal cu cei care susțineau cealaltă parte.

Eu am să vă dau un exemplu foarte simplu, eu cred că puteți să găsiți cel puțin 10 000 de cetățeni care sunt pentru acest tip de opinie și trebuie să împărțiți timpii cu cel care susține acest model de referendum, care excede textul legislativ și a cărui întrebare, în acest moment, eu n-am văzut-o ca să-mi dau seama dacă e constituțională sau e neconstituțională, ca să pot să o interpretez pe textul Legii referendumului. Aceasta este rugămintea mea personală. Pentru că ne-am trezit în Biroul Electoral Central toți reprezentanții candidaților interpretând textul dumneavoastră de interpretare a unui text legislativ, cu câteva zile înainte de constituirea Biroului Electoral Central.

Așa cum a zis și domnul Arpad, sunt câteva zone care exced atribuțiilor dumneavoastră de CNA și n-aș dori să repetați aceeași greșeală pe care ați făcut-o și în 2004.

În rest, toate chestiunile au fost puse așa cum trebuie și cred, în acest moment, că tot ceea ce este legat de tema referendumului este atributul unui candidat la alegerile prezidențiale și ea intră obligatoriu - cel puțin în zona în care noi avem control, la cele private vom vedea cum judecați dumneavoastră - strict legal în cadrul alegerilor și a timpilor pe care cele două instituții le-au acordat pentru toți candidații. Dacă unul dintre candidați se pronunță pentru sau împotriva referendumului este opinia Domniei Sale și intră în dezbateri sau în spoturi electorale sau așa ceva.

Adică nu vreau să mergem pe același principiu pe care mergem în afișaj sau în zona de internet unde, din păcate, nu este reglementat pentru că un anumit ministru nu a vrut să facă această instituție ca a dumneavoastră în timp util, ca să putem reglementa și în acea zonă tipul de campanie electorală.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnule președinte Marko Bela, vă rog.

Domnul Markó Béla:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Trebuie să vă mărturisesc că, în acest moment, eu sunt total nelămurit, având un statut foarte interesant - sunt președinte de partid, în același timp, nu sunt candidat. Trebuie să clarific dacă eu, în acest moment, sunt reprezentant al candidatului nostru pentru Președinție sau am și o altă menire. Cu alte cuvinte dacă am posibilitatea să mai apar în mod public în luna care urmează în legătură cu vreo problemă de interes național sau nu. Eventual în calitate de senator totuși voi putea să-mi dau cu părerea legat de o problemă legislativă.

De fapt, aș prefera, așa cum se conturează lucrurile, aș prefera această variantă, și anume, pentru o lună, cu toții să lăsăm numai candidații și reprezentanții candidaților să participe în emisiunile electorale și, în rest, noi încercăm să ocolim această regulă. Dar nici așa nu vom reuși, așa că va trebui să clarificăm foarte bine cine, ce poate face în această lună.

Oricum, nu CNA-ul este de vină pentru ideea extrem de originală să suprapunem două campanii electorale în aceeași perioadă. Trebuie să clarificăm acest lucru, fiindcă noi, de acum încolo, vom avea două campanii electorale - una pentru alegerile prezidențiale și cealaltă pentru referendum. Și atunci, soluția cea mai bună este cea mai simplă și anume să se clarifice foarte bine, în acest moment, care sunt regulile pentru campania electorală pentru alegerile prezidențiale, cine, cât timp și așa mai departe poate să apară și în ce emisiuni și cât mai repede CNA-ul să clarifice regulile, după aceea, împreună cu noi, bineînțeles, să concretizăm acest lucru, pentru referendum. Pentru referendum, la fel, reguli foarte stricte, foarte clare și foarte concrete și, în rest, eu însumi sunt pentru ideea ca în restul emisiunilor să apară cât mai puțini politicieni, să apară cât mai puțin, inclusiv cu ideea reprezentării unor autorități publice, cei care sunt interesați în aceste două campanii.

Vom avea două campanii. Atunci e nevoie de două repartizări, două soluții paralele și mergem mai departe.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Vă rog, ați încercat să interveniți de ceva vreme.

Domnul Ovidiu Iane:

Am și eu două nelămuriri: având în vedere că demnitarii, care au posturi, în virtutea funcției au timpi de antenă acordați suplimentar, cum disociază omul simplu, care se uită la televizor, apariția unui demnitar în funcție publică, în emisiune, față de imaginea candidatului aceluiași demnitar la Președinția României ? Aceasta este prima.

A doua ar fi de ce referendumul trebuie însoțit de imaginea Președintelui în funcțiune, având în vedere că acesta din urmă este și dânsul un candidat și are o campanie paralelă? Referendumul se referă la Constituție în special și consider că CNA-ul trebuia să scoată din imaginea afișelor pentru referendum imaginea președintelui în funcțiune. Textul simplu era suficient, având în vedere că nu se putea să nu se facă campanie pentru referendum. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Doamna deputat Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc.

Aș dori să fac un mic comentariu în calitate de președinte al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților.

Evident, CNA-ul va trebui să se pronunțe pe o construcție a campaniei pentru referendum, însă, în același timp, trebuie să acceptăm ideea că un Parlament unicameral, reducerea unui număr de parlamentari reprezintă niște teme de interes public și până acum am fost obișnuiți ca atât Televiziunea publică, cât și Radioul public să susțină și să promoveze niște teme de interes public. Ar fi păcat să reducem o asemenea temă sau asemenea teme doar la un candidat sau altul sau o persoană care promovează tema respectivă, pentru că, dacă este să ne uităm, în decursul timpului, mai mulți lideri politici au susținut și Parlament unicameral, și reducerea numărului de parlamentari, deci nu văd de ce de o parte a baricadei s-ar situa doar actualul președinte și de cealaltă parte a baricadei se profilează în luările de cuvânt că s-ar situa toți ceilalți.

Poate că, pe parcursul campaniei de referendum, se vor face și anumite repoziționări. De aceea, ar fi bine ca CNA-ul, cât mai curând, să ia o decizie și să reglementeze campania pentru referendum, iar în același timp, rugămintea sau intervenția mea are ca scop să nu reducem această campanie doar la o persoană și să ne gândim la interesul public pe care-l promovează.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnul Sever Voinescu.

Domnul Sever Voinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mărturisesc că felul duios abuziv în care domnul Năstase citește legea continuă să-mi stârnească sentimente vii. Totuși, un referendum consultativ rămâne un referendum consultativ, nu e un referendum care schimbă Constituția. Așa este în lege, dar, sigur, depinde cum o citim.

De asemenea, colegul Valeriu Zgonea sunt convins că este în continuare atașat principiului după care CNA-ul rămâne totuși o autoritate autonomă. Nu cred că este locul și rostul și, mai ales, timpul să avem accente diligențiale și să stabilim noi ce anume trebuie să facă și cum trebuie să gândească CNA-ul reflectarea referendumului. Eu cred că suntem deplin în spiritul, dar și în litera legii, considerând că una este campania electorală pentru alegerile prezidențiale și alta este referendumul cu cele două întrebări propuse.

Prin urmare, mi se pare firesc să existe un timp pentru campania electorală pentru alegerile prezidențiale, așa cum s-a stabilit și cum stabilim aici și reglementări separate, pe un alt timp, în legătură cu dezbaterile pentru referendum.

Altfel, sunt absolut de acord cu domnul Zgonea. Și mie mi se pare firesc ca timpul afectat referendumului să fie împărțit în mod egal funcție de poziționările față de întrebările care sunt puse în tichetul respectiv. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Eu aș vrea să vă readuc în ordinea de zi de astăzi. Birourile permanente reunite sunt sesizate cu un singur punct pe ordinea de zi legat de modul în care Televiziunea, respectiv Radioul public organizează alegerile prezidențiale.

Opinia mea este că CNA-ul are, conform legislației în vigoare, obligația să asculte ceea ce spune Biroul Electoral Central, singurul care, în perioada campaniei electorale, se poate pronunța asupra elementelor de relativă ambiguitate din textul legislativ. De aceea aș dori să finalizăm punctul de pe ordinea de zi legat de timpii de antenă pentru alegerile prezidențiale.

Este evident că subiectul referendumului are o importantă încărcătură politică și ridică foarte multe semne de întrebare. Numai că, în acest moment, în mod evident, acest subiect poate fi tranșat, într-o formă sau în alta, de Biroul Electoral Central.

Vreau să atrag atenția și celor care reprezintă CNA-ul că acest lucru este o chestiune care este opozabilă tuturor, inclusiv Biroului permanent reunit al Parlamentului. În condițiile în care vor exista opoziții, Birourile permanente reunite se vor reîntruni și, în funcție de evoluția instituțiilor, Biroul Electoral Central. acolo este sediul materiei și cred că nici Biroul permanent reunit și nici CNA-ul - opinia mea - nu trebuie să intervină într-un domeniu care este de competența exclusivă a Biroului Electoral Central. În funcție de deciziile Domniilor Lor vom putea să fim sesizați sau nu cu privire la aceste lucruri. De aceea, vă îndemn să concluzionăm primul punct cu care am fost sesizați.

Nu rezolvăm aici problema referendumului, opiniile politice au fost exprimate, sunt evidente, sunt partizane. Este un subiect de campanie care influențează direct sau indirect acest lucru, de ce este figura președintelui pe toate drumurile din România, cu referendumul? Sunt întrebări pe care le vom pune în cadrul instituțiilor care se pronunță cu privire la acest subiect.

Birourile permanente reunite sunt convocate astăzi pentru tema exclusivă a timpilor de antenă pentru alegerile prezidențiale și sunt aici reprezentanții tuturor acestor candidați. De aceea, vă rog să rezervăm această dezbatere, atunci când vom fi sesizați cu ea. Astăzi nu suntem chemați să ne pronunțăm cu privire la acest subiect.

Aș dori să încheiem primul punct din ordinea de zi. Sunt observații de fond cu privire la ceea ce au prezentat cei doi președinți ai celor două instituții Societatea Română de Radiodifuziune, respectiv, televiziunea publică?

Înțeleg că problema și/sau a fost rezolvată. Înțeleg că celelalte elemente au fost clarificate, inclusiv prin intervențiile utile ale reprezentantului CNA. Întrebarea pe care o adresez membrilor Biroului permanent reunit este dacă suntem confortabili și luăm notă de propunerea celor două instituții care ne-au făcut plăcerea să fie cu noi în acest moment.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

În legătură cu TVR Internațional, nu am decis.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

De asta am spus, dacă sunt observații, este o listă de probleme nerezolvate, să încercăm să le tranșăm și să putem merge mai departe, pentru că totuși dezbaterea despre Guvern este o dezbatere cel puțin la fel de importantă.

Doamna Ada Meseșan:

Nu vă supărați, domnule președinte, dacă-mi dați voie, fiind în campanie de două zile, când se lămuresc aceste lucruri? Se dorește o tergiversare sau să le lămurim acum?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Ați greșit momentul adresării întrebării, nu este acesta sediul materiei. Biroul Electoral Central, aveți reprezentanți acolo, duceți-vă către instituția care guvernează acest subiect. Birourile permanente reunite sunt legate, exclusiv, astăzi, de faptul că radioul și televiziunea publică se află sub jurisdicția Parlamentului și ne oprim cu privire la acest subiect.

De aceea, pe TVR Internațional, este o întrebare din partea liderului PD-L, domnul Toader.

Domnule Sassu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Alexandru Sassu:

Noi avem reluarea tuturor acestor emisiuni - este o discuție mai largă - nu știu dacă în campania aceasta și asta urmează să discutăm la întâlnirea pe care o vom avea, dacă în campania aceasta toată lumea - pentru că și acolo va trebui să fie timp egal - dacă toată lumea are timp să vină la emisiune. Dacă da, o vom face. Dacă rezultă, în urma întâlnirii care va avea loc azi sau mâine dimineață cel târziu, dacă rezultă că nu, atunci, vom face oricum reluarea emisiunilor de pe TVR1 și TV2.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Sau măcar jumătate, jumătate, măcar să existe posibilitatea.

Domnul Alexandru Sassu:

Da, este o discuție cu timpul acordat, el poate fi acoperit în orice fel, problema este, repet, dacă toată lumea, dacă candidații sunt de acord să apară pentru că este această problemă a timpului egal de reprezentare.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Da, vă mulțumim. Mai sunt alte intervenții? Vă rog.

Reprezentantul domnului Eduard Manole:

Revenind la problema aceasta cu confirmarea aplicării noastre aș dori să se consemneze totuși de către toți cei prezenți aici faptul că dacă noi o să venim cu acea dovadă prin care v-am trimis acel fax, să fim acceptați pentru a primi acei timpi, adică până să primim acea confirmare de la dumneavoastră, să se consemneze faptul acesta că noi, având această dovadă legală, putem să mergem mai departe și să fim acceptați.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Cred că decizia noastră va fi acoperitoare în condițiile în care veți putea certifica temeiul legal al solicitării dumneavoastră.

Reprezentantul domnului Eduard Manole:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Nu cred că sunt dificultăți cu privire la acest subiect.

Reprezentantul domnului Eduard Manole:

Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Valeriu Zgonea, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Domnule președinte,

Am două chestiuni simple: orice problemă legată de depunerea în termen a actelor juridice se poate regla numai la Biroul Electoral Central.

A doua chestiune, având în vedere că, în conformitate cu prevederile legale, până la rămânerea definitivă a candidaturilor, timpii de antenă se împart în mod egal, orice imagine asociată unuia dintre candidați și care este o temă pe care o susține în candidatura pe care o are, vă rog frumos s-o considerați ca timp electoral. Și mă refer la spoturile publicitare care sunt date cu imaginea domnului Traian Băsescu sau cu semnătura Domniei Sale cu privire la referendum. Este temă de campanie, este în oferta Domniei Sale electorale, vă rog frumos să introduceți acest spot și această prezentare în timpul acordat candidatului prezidențial până se reglementează de către Biroul Electoral Central, ca să fie foarte clar. Așa este textul de lege.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Tot timpul doamnele au întâietate. Doamna Camelia Spătaru, vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Camelia Spătaru:

Mulțumesc.

Cu riscul de a fi insistentă și de a a-l deranja pe domnul reprezentant al CNA - și cred că foarte mulți colegi de-ai mei sunt în acest asentiment - dorim încă o dată clarificări, cine are voie să apară în jurnalele radio și TV, cele care nu sunt electorale? Domnul președinte Markó Béla, de exemplu, v-a întrebat, dânsul în calitate de președinte de partid poate să apară în aceste jurnale? Eu vă întreb pentru că și noi avem, domnul Călin Popescu-Tăriceanu care este liderul grupului parlamentar din Camera Deputaților poate să apară?

Dumneavoastră ați precizat "în exercitarea funcției pe care o deține". Vă rog frumos să explicați puțin și acest lucru.

Domnul Ioan Onisei:

Din respect și din politețe, oricum, doream să-i răspund domnului președinte Markó Béla în măsura în care domnul președinte Geoană mi-ar fi dat cuvântul, așa cum voiam în egală măsură să-i răspund și domnului deputat Zgonea.

Domnul președinte Geoană a clarificat niște chestiuni apropo de Biroul Electoral Central, de Birouri permanente și de atribuțiile CNA și cred că bine ați făcut, domnule președinte.

Revenind la întrebarea domnului senator, domnul senator nu este reprezentantul candidatului Hunor Kelemen, ci este chiar liderul Uniunii Democrate a Maghiarilor care susține un candidat, așa cum PD-L susține un candidat, așa cum PSD+PC susține un candidat. Am spus că sintagma ,,reprezentant" apare în lege și cred că legiuitorul s-a gândit mai cu seamă la candidații independenți.

Pe de altă parte, ca să răspund întrebării dumneavoastră și a domnului senator, domnul senator poate să apară în orice emisiune alta decât cele de promovare sau dezbatere, când va apărea ca reprezentant al unei formațiuni care susține un candidat, în exercitarea funcției publice pe care o deține de senator al României. Și în virtutea funcției de senator al României se poate pronunța și în legătură cu constituirea sau nu a unui nou Guvern și în legătură cu o propunere legislativă și așa mai departe.

Mulțumesc.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Dacă-mi permiteți?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Rușanu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

O precizare, domnule Onisei, eu ca membru al Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, dacă apar la o emisiune la televizor pe o temă economică, o considerați ca timp de antenă?

Domnul Ioan Onisei:

Am spus că nu. Este foarte clar lucrul acesta.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Îngăduiți-mi să fac o precizare: dacă ar fi fost o prevedere tranșantă în sensul în care candidații, reprezentanții acestora, ai partidelor politice sau alianțelor politice care îi susțin, nu ar mai putea apărea în alte emisiuni decât cele de promovare sau dezbatere electorală, înseamnă că în această perioadă radiodifuzorii - cel puțin televiziunile și radiourile - nu mai existau sau aproape nu mai existau. Ar fi fost stupid ca CNA-ul să reglementeze așa ceva.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Cred că este suficient de clar, totul este în legea CNA-ului, lucrurile sunt clare, toți reprezentanții în Biroul Electoral Central au cunoștințe, experiență din alte campanii.

Domnule Toader, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vreau să fac o revenire la ceea ce a spus domnul Sassu, cred că soluția ar fi bună să introducem: TVR Info și TVR Internațional, vor prelua, vor difuza emisiunile din TVR 1 și TVR2 sau participare în direct; candidatului care nu vrea să meargă la TVR Internațional i se dă emisiunea la care a participat din TVR1 sau TVR3. Dacă eu vreau să renunț la partea mea de emisie, mă duc pe TVR Internațional și cred că acoperim tot. Cine dorește să meargă la TVR Internațional renunță în partea cealaltă de emisie.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Toader, domnul Sassu a spus destul de clar și cred că este o chestiune pe care nu o întâlnim prima oară în anii de campanie pe care i-am petrecut, aceea că trebuie să existe acceptul unanim al candidaților pentru un anumit tip de format. De aceea, insist, nu Birourile permanente sunt cele care decid, ci reprezentanții fiecărui candidat în structurile pe care le-a menționat.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Dar noi decidem care este forma și timpii și atunci, în acești timpi, dacă stabilim cum am stabilit acolo ,,și/sau".

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Încerc să avansăm discuția către un vot cu propunerea pe care ați făcut-o, evident, în atenția noastră.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Propun ca ,,vor fi preluate în direct sau cu participare în direct". Deci, fie că preiau ceea ce am spus eu din televiziunile naționale, se duc pe internațional, dacă nu am de gând să mă duc la internațional, rămâne în direct, dacă nu, pot să mă duc la emisiunea în direct și se dă la internațional partea pe care am discutat-o pe internațional.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Márton Árpád Francisc, mai aveați o intervenție?

Domnul Márton Árpád Francisc:

Din start este inaplicabil pentru că ceea ce la noi fusul orar înseamnă 18.20, respectiv 21.10.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Să ai o reluare.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Ai vorbit de emisiuni în direct, reluate în direct. În mod evident, în SUA, vor fi alte ore, de exemplu 23 și ceva sau în statele din estul nostru și vor fi în jurul 11.00-13.00 statele din vestul nostru, în funcție de unde vor fi aceste emisiuni. Deci nu cred că se poate aplica TVR-ului Internațional aceeași cotă orară cu emisiune directă, preluată în direct.

Din punct de vedere practic, este inoperabil. Nouă ne convine, dar nu cred că acesta ar fi fost scopul vostru. Ca atare, eu cred că dacă se vor face emisiuni pentru aceste posturi, atunci, oricum vor fi altele decât transmiterea în direct a dezbaterilor de pe canalele celor două servicii naționale.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Aș vrea să clarific. Totuși, chiar dacă nu este în direct, este înregistrată, așa cum ați spus dumneavoastră, dar este parte specială. Vreau să spun că este un timp, candidatul îl poate folosi pe al lui special pentru internațional sau altul din intern. Televiziunea hotărăște, pentru candidatul cutare dă ce este la intern, dacă nu, dă ceea ce a stabilit pe internațional.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Cred că am traversat multe puncte și accente de interes.

Suntem, astăzi, în fața unei propuneri făcute de cele două instituții de informare din domeniul audio-vizualului public.

Supun atenției și deciziei Birourilor permanente reunite maniera de lucru propusă de cele două instituții, Societatea Română de Radiodifuziune, respectiv, Societatea Română de Televiziune cu punctul încă în suspensie, pe care vi-l supun atenției și eventualului vot, cu privire la modul în care pe partea de comunicare pe TVR Internațional se poate ajunge. Există o variantă propusă de domnul Toader, o altă variantă sugerată de mine și care a fost practica de până acum ca să existe un acord consensual din partea candidaților pentru a putea să avem o regulă comună acceptată de toți.

Vă supun atenției acest mod de lucru.

În primul rând, să exprimăm prin vot acceptul pentru propunerea făcută cu micile amendamente care au fost reținute în stenogramă și pe care le vom comunica în mod oficial celor două instituții după Birourile permanente reunite. Prima variantă fiind punctul în suspensie, acordul tuturor candidaților pentru ca pe partea de post internațional să existe o formulă convenită.

Vă rog să vă pronunțați cu privire la această propunere.

Cine este pentru? Voturi împotrivă?

Abțineri?

Mulțumesc. Această propunere a fost reținută.

Mulțumim reprezentanților candidaților la președinție, staff-ului care se ocupă de comunicare și bineînțeles celor doi președinți, directori generali.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Nu am înțeles, ce ați supus, tot programul sau ce am spus și eu?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Majoritatea s-a pronunțat.

Mulțumim foarte mult, spor la treabă și sunt convins că o să ne auzim într-o formulă sau în alta.

Vă rog să urgentați. pentru a putea permite Birourilor permanente reunite să se aplece asupra celui de-al doilea punct, un punct politic important.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 0:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro