Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe dec. 2009 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 29 decembrie 2009 ora 11:00

Ședința a început la ora 11.20.

Lucrările au fost conduse de domnul Teodor-Viorel Meleșcanu, vicepreședinte al Senatului, asistat de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților.

Au participat:

De la Camera Deputaților:

Domnul Adrian Năstase, domnul Ioan Oltean, domnul Ludovic Orban - vicepreședinți; domnul Dumitru Pardău, domnul Sever Voinescu-Cotoi, domnul Valeriu Ștefan Zgonea - secretari; domnul Nicolae Bănicioiu, domnul Dan-Ștefan Motreanu, domnul Seres Denes - chestori; domnul Gelu Vișan - Grupul parlamentar al PD-L; doamna Aurelia Vasile - Grupul parlamentar al Alianței Politice a PSD + PC; domnul Eugen Nicolăescu - Grupul parlamentar al PNL; domnul Márton Árpád-Francisc - Grupul parlamentar al UDMR; domnul Eugen Nicolicea - Grupul deputaților independenți.

De la Senat:

Doamna Anca Daniela Boagiu, domnul Alexandru Pereș - vicepreședinți; domnul Gheorghe David, domnul Orest Onofrei - secretari; domnul Constantin Dumitru, domnul Dan Radu Rușanu, domnul Verestoy Attila - chestori; domnul Traian-Constantin Igaș - Grupul parlamentar al PD-L, domnul Ion Toma - Grupul parlamentar al Alianței Politice a PSD+PC, domnul senator Liviu Câmpanu - senator independent.

Invitați:

Din partea Guvernului:

Domnul Valentin-Adrian Iliescu - secretar de stat la Departamentul pentru Relația cu Parlamentul.

Din partea Camerei Deputaților:

Domnul Gheorghe Barbu - secretar general; domnul Valer Dorneanu - secretar general adjunct; doamna Ileana Luncan - secretar general adjunct; domnul Nicolae Vasilescu - șeful Departamentului Legislativ; domnul Georgică Tobă și domnul Gabriel Stecoza - Departamentul Secretariatului tehnic; doamna Adriana Simion și domnul Gheorghe Popescu - Direcția pentru organizarea lucrărilor în plen; doamna Gabriela Enea - Direcția pentru relații publice.

Din partea Senatului:

Domnul Constantin-Dan Vasiliu - secretar general adjunct; doamna Constanța Călinoiu - director general Direcția generală legislativă; domnul Gabriel Sterea - director Direcția Secretariat general; doamna Veronica Iacob - director Direcția pentru organizarea ședințelor plenului Senatului; doamna Elena Diaconu - șef Serviciul pentru lucrările Biroului permanent; doamna Simona Paraschiv - consilier Serviciul pentru lucrările Biroului permanent.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnilor senatori, o să vă rog, după încheierea acestei ședințe a Birourilor permanente reunite, să rămâneți să avem o ședință a Biroului permanent al Senatului.

Suntem în cvorum, sunt toți aici. Deci rămânem în sală noi, cei de la Senat.

Stimați colegi, vă propun să începem ședința Birourilor permanente reunite.

O să rog, întâi, din partea Secretariatului să ne spuneți cum stăm cu distribuirea Legii bugetului, ca, în funcție de asta, să putem după aceea intra pe ordinea de zi.

Avem mai multe proiecte de lege, dar principalele sunt Legea bugetului de stat și Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010.

Vă rog, mai întâi, să-mi spuneți cum stăm cu distribuirea materialelor.

Domnul secretar general adjunct Vasiliu, vă rog.

Domnul Constantin Dan Vasiliu :

Domnule președinte, conform hotărârii Guvernului, au fost distribuite către cele două Camere sau urmează a fi distribuite câte 20 de exemplare pe suport de hârtie. Nu le-am primit încă și o să avem rugămintea la dumneavoastră ca în momentul în care vin să spuneți către ce comisii și grupuri parlamentare le îndreptăm.

Avem editate pe CD cele două proiecte de lege în formă editabilă; la Senat sunt 160 de bucăți. Sunt în posesia noastră. După ședința Birourilor permanente reunite le vom distribui grupurilor parlamentare, ca să poată fi trimise prin poșta militară în teritoriu domnilor senatori, în vederea elaborării amendamentelor care consideră dumnealor că sunt necesare. De asemenea, mai avem CD-uri pe suport needitabil, care, de asemenea, sunt la dispoziția noastră și cum veți hotărî să le distribuim, așa vom face.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Nu se pot face modificările direct în computer. Doar puteți să le citiți, să vă notați și să faceți separat amendamente.

Mulțumesc frumos.

Haideți, mai întâi să vedem ordinea de zi : primul punct sunt cele două proiecte ale Legii bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale. Punctul 2, programul de dezbatere și adoptare a proiectului, nota cu privire la inițiativele legislative și comisiile permanente reunite pentru dezbaterea și avizarea proiectului bugetului.

Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2010 și proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010

PUNCTUL 1:

Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2010 și proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Haideți să începem cu proiectul Legii bugetului de stat și al asigurărilor sociale.

Domnul Vasiliu v-a informat în legătură cu sosirea tuturor documentelor, prezentarea lor și forma în care se află.

Din sală: Și la Camera Deputaților cum este?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Păi, aici este vorba de Camera superioară și o să urmați, firesc.

Deci acestea sunt numai cele venite la Senat?

Domnul Constantin Dan Vasiliu :

Da, domnule președinte. La Camera Deputaților există un număr mai mare.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnule Dorneanu, vă rog.

Domnul Valer Dorneanu:

Pentru că noi nu suntem Camera superioară, stăm mai bine la cantitate decât dumneavoastră, în sensul că am comandat, la Monitorul Oficial, și pentru dumneavoastră 185 de exemplare în total, din care 117 la noi și 67 la dumneavoastră pe format A4. O să le primim până cel târziu pe 4 ianuarie. Noi am organizat, pe 4 ianuarie, împărțirea lor astfel: câte 6 la grupurile parlamentare mari, câte 4 la celelalte, la fiecare comisie un număr de exemplare, membrilor Biroului permanent și deci, începând de pe 4 ianuarie, se va putea lucra și pe suport hârtie.

Începând de astăzi, pe site-ul celor două Camere se află proiectul de buget. De asemenea, începând de astăzi, o să distribuim, cel puțin noi, la Camera Deputaților, câte un CD pentru fiecare deputat. O să le distribuim pe grupuri parlamentare, nu le trimitem fiecărui deputat. Ne organizăm și anunțăm grupurile parlamentare și CD-urile vor fi la dispoziția deputaților. Pe acestea nu pot lucra domnii deputați, se pot citi. Dar la comisii va exista un exemplar editabil, pe care se va putea lucra.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc frumos.

Domnule Vasiliu, eu am înțeles că la noi distribuiți CD-uri pentru fiecare senator câte 2 bucăți, una care se poate doar citi și alta care poate fi editată. Așa e?

Domnul Constantin Dan Vasiliu :

Da, domnule vicepreședinte.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Și limita este numai la ceea ce avem copii pe hârtie.

Domnul Constantin Dan Vasiliu :

Din câte am înțeles acum, având 68 de bucăți putem să dăm tuturor membrilor Biroului permanent, președinților tuturor comisiilor, grupurilor parlamentare în câte exemplare se dorește. 68 sunt suficiente pentru toată lumea.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă rog frumos.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Am o întrebare pentru Camera Deputaților.

Ca să înțeleg mai bine, domnule secretar general adjunct, înțeleg că pe data de 4 ianuarie veți distribui bugetul pe hârtie?

Domnul Valer Dorneanu:

Da, da.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Și pe CD ?

Domnul Valer Dorneanu:

Pe CD trimitem unul deputaților, care nu poate fi decât citit și va fi pe site și la comisii o să fie un CD reeditabil, ceea ce înseamnă că.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Pe CD se poate lucra? Are și anexele sau este doar unul pe care-l putem citi?

Domnul Valer Dorneanu:

CD-ul se poate citi și are o agendă la început și de pe agenda aceea vă puteți duce direct la anexa unui minister sau altul. Legea este separat.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Haideți să ne înțelegem.

Doamna Aurelia Vasile, imediat vă dau cuvântul.

Deci, din punct de vedere al suportului, la ora actuală îl avem ambele Camere pe CD. Un număr limitat de exemplare va fi pe hârtie. Din punctul meu de vedere, cel puțin la Senat, cred că se poate distribui membrilor Biroului permanent, președinților comisiilor și grupurilor parlamentare, ei vor avea și pe suport de hârtie. De asemenea am înțeles că fiecare senator a primit astăzi un CD pentru citit și un CD în care există link-uri și se pot face amendamente..

Din punctul nostru de vedere, cam aceasta este maniera de a proceda. O să vedem după aceea la Camera Deputaților.

Doamna Aurelia Vasile, vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Întreb încă o dată pe secretarul general adjunct al Camerei Deputaților, pentru că vom intra în graficul de depunere a amendamentelor, colegii noștri sunt acasă și să nu ne trezim cu sute de reclamații că nu au putut să-și depună amendamentele, deci fiecare parlamentar, astăzi, va primi sau fiecare grup parlamentar va primi un număr de dischete, de CD-uri pe care le putem citi? Da.

Și, la fel ca și Senatul, primim un alt CD pe care putem să mergem direct pe fiecare minister, pe fiecare anexă și pe fiecare tabel pentru a putea să ne facem amendamentele ? Pentru că pe fiecare minister și pe proiectul de buget avem anexele și avem tabelele. Vreau să întreb încă o dată: amendamentele nu se fac întotdeauna pe anexe, ci se fac pe tabele, pe fiecare minister. În condițiile în care parlamentarii nu vor avea la dispoziție aceste lucruri, nu știu cum își vor face amendamentele.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnule Dorneanu, vă rog.

Domnul Valer Dorneanu:

Repet, din punctul de vedere a informației, al citirii textului, au toate indicațiile după care se intră direct nu numai pe lege, ci și pe fiecare minister, pe fiecare anexă. Nu pot opera în text ei. Ei pot să extragă și să vă trimită dumneavoastră, grupurilor parlamentare, amendamentele.

La comisii se poate lucra pe text. Doar la comisii se poate lucra pe text.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Doamna Aura Vasile, dacă-mi permiteți, cele două CD-uri sunt identice, conțin aceleași informații.

Doamna Aurelia Vasile:

Nu, nu, nu.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Așa mi s-a spus mie. Numai că unul este editabil și poți să intri direct pe el și să faci amendamentele, la Senat. Dumneavoastră aveți un număr limitat de asemenea CD-uri. La noi are fiecare senator.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte, noi am cerut și, probabil, se poate vedea în stenogramă, încă de acum 3-4 săptămâni ca CD-ul pentru buget să aibă link-uri, cel care se dă parlamentarului, pentru că pentru a ajunge la un tabel sau la o anexă trebuie să derulăm două ore și jumătate. De foarte multe ori, știți foarte bine că, poate, la un moment dat, trebuie să coroborezi două materiale. Cum le coroborezi? Derulând tot timpul în sus și în jos?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Doamna Anastase, vă rog.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Dorneanu, dacă îmi permiteți, eu nu înțeleg de ce la Senat se poate și la Camera Deputaților nu se poate? Care este impedimentul tehnic?

Domnul Valer Dorneanu:

Acum vorbim cu domnul Lapteș. Cred că dacă s-a putut la ei, se poate face și la noi. N-are sens să se lucreze direct.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun, deci să considerăm rezolvată pentru că dacă s-a rezolvat la Senat, se va rezolva foarte repede și la Camera Deputaților. Nu?

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Bineînțeles că așa o să facem și noi, dar așa ni s-a părut normal. Oricum, lucrează comisiile pe textul tabelului, acela cu amendamentele, nu fiecare.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Ca să încheiem această treabă, eu înțeleg că astăzi, și cu sprijinul domnului Vasiliu, și Camera Deputaților va dispune și de CD-uri editabile, cu link-uri, cu tot ce trebuie.

Haideți să fim, de asemenea, de acord ca în formă scrisă, având în vedere volumul foarte mare de hârtie pe care-l reprezintă, să limităm la un număr rezonabil, care să poată fi utilizat, așa cum spuneam, de membrii Birourilor permanente, de comisii și, în al treilea rând, de grupurile parlamentare, care, de asemenea, vor corela.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte, cu scuze, în format scris, trebuie pentru fiecare membru al comisiilor de fond, deci comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, trebuie să aibă fiecare membru.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Și fac un amendament - toți membrii comisiilor de buget finanțe să dispună de el în formă scrisă. În rest, dacă sunteți de acord, am putea merge pe CD-urile pe care le vom avea ceilalți, asigurarea în formă printată pentru cei care lucrează direct. Deci am putea să trecem deja la punctul 2, să încercăm să hotărâm programul de organizare a acestor activități.

Procedură buget

PUNCTUL 2:

Programul de dezbatere și adoptare a proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2010 și a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010.

Notă cu privire la inițiativele legislative de competența ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, înregistrate la Parlament.

Comisiile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului pentru dezbaterea și avizarea proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2010 și a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

La punctul 2 aveți în mapă un fel de schemă care prevede principalele etape ale adoptării bugetului.

Prima este distribuirea proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2010 și a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010. Am discutat până acum. Eu sper ca acest punct să-l fi încheiat, dacă sunteți de acord cu formula care v-am propus-o.

Al doilea punct este depunerea amendamentelor de către grupurile parlamentare, de către deputați și senatori.

V-aș ruga, dacă aveți propuneri în legătură cu acest lucru, să luați cuvântul.

Doamna președinte Anastase, vă rog.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule președinte, eu v-aș propune data de 6 ianuarie, ținând cont de faptul că suntem legați de dezbaterile din comisiile de fond, din Comisiile de buget finanțe reunite. Propunerea mea ar fi ca până pe 6 inclusiv, stabilim de comun acord o oră, să fie depunerea amendamentelor, iar pe 7 să intre în comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, previzionând 4 și 5 ca și zile pentru avize în comisii, ceea ce ne-ar putea permite ca, începând cu săptămâna următoare, luni după-amiază, să intrăm în plen. Luni, marți, miercuri putem să discutăm.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Eu nu am nimic împotrivă, însă sunt două lucruri distincte. Primul este termenul până la care deputații și senatorii pot depune amendamente, pe care va trebui să-l stabilim.

Al doilea termen pe care trebuie să-l stabilim este dezbaterea în comisiile de specialitate și elaborarea avizelor.

După care, într-adevăr, ajungem la comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și după aceea ajungem la stabilirea plenului.

Haideți să ne gândim cum le facem, ținând seama și de constrângerile pe care le avem.

Doamna Anastase a propus ca, practic, începând cu 7 ianuarie să se dezbată în cadrul comisiilor pentru buget, finanțe.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, am un singur amendament.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Haideți să dăm acum timpul înapoi. Ca să înceapă pe 7 ianuarie în comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Trebuie să aibă avizele pe 6 ianuarie.

Vă rog, domnule Zgonea.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Cu scuzele de rigoare, în logica doamnei președinte, există o singură scăpare. Amendamentele se depun la comisii și, după ce se depun amendamentele, comisiile dau avizul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Comisia de fond, și vă reamintesc că așa am făcut de fiecare dată.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Doamna Aurelia Vasile, stați să confirme ceea ce a spus doamna Anastase și după aceea vă dăm cuvântul.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Amendamentele deputaților și senatorilor se pot depune la comisiile din care fac parte și la comisia de fond. Numai că sunt două încărcături ale acestor amendamente. Amendamentele care au venit cu avize de la comisiile de specialitate au rămas, de obicei, la raportul final. Cele care s-au depus direct la comisie nu au avut avizul comisiilor și mulți au insistat să trimită amendamentele la comisie. Noi trebuie să-i dăm deputatului posibilitatea să depună amendamente în comisia din care face parte, pentru că altfel înseamnă că nu avem nevoie de avizele de la comisii dacă depunem toți la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital la Camera Deputaților și la Senat. Și întotdeauna a fost acest lucru.

Deci, dacă dumneavoastră propuneți data de 6 ianuarie pentru amendamente, atunci, păstrând ideea dumneavoastră, am putea să lăsăm 7 și 8 ianuarie pentru avize și de pe 9, 10, 11 ianuarie, pe 11 ianuarie seara să fie raportul final și pe 12 ianuarie să începem plenul reunit și pe 15 ianuarie, așa cum ați zis dumneavoastră, 16 ianuarie cel târziu, să-l încheiem și să mergem undeva pe 17 sau 18 ianuarie cu publicarea. Și astfel ne-am înscrie în proiectul dumneavoastră, păstrând și posibilitatea ca toți colegii noștri, deputați și senatori, să-și depună amendamentele către comisii, varianta a doua fiind ca, în momentul în care nu a ajuns la comisie, să depună direct la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, care dezbate pe fond.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Zgonea, până pe 4 ianuarie, amendamente. propunerea era să se intre în comisiile pentru aviz pe 5 ianuarie, deci să fie 5 și 6 ianuarie. Până pe 4 ianuarie oricum au posibilitatea să depună și la comisiile din care dumnealor fac parte. Acesta este un prim aspect.

În al doilea rând, cred că trebuie să învățăm să ținem cont și de zilele respective. Deci, domnule Marton Arpad, când spuneți 9, 10, 11 ianuarie, să știți că vă referiți la vineri, sâmbătă, duminică. E important acest amendament. Sâmbătă, duminică și luni, dar să știți că aveți nevoie de o zi pentru raport, în care știți foarte bine că se integrează și amendamentele și aceasta presupune ca staff-ul să lucreze o zi pentru integrarea tuturor amendamentelor. De aceea, am gândit să fie 7, 8, 9 ianuarie, pentru ca ziua de 10 ianuarie să fie ziua destinată construirii raportului și integrării amendamentelor.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc. Uitându-ne în calendar și ținând cont de, să spunem, familiile parlamentarilor și de ceea ce se întâmplă în fiecare familie de români în această bucățică de timp, pot să trag concluzia că se impune acest calendar pentru a nu se depune niciun amendament. Mi-e greu să cred că, socotind că astăzi, se duc CD-urile la grupurile parlamentare, la parlamentari și parlamentarii, începând de mâine, ajunul Revelionului, se vor apuca să scrie. Sunt o serie de colegi care sunt deja plecați împreună cu familia. Mi-e greu să cred că pe datele de 1,2 și 3 ianuarie, atunci când sunt în concediu legal sau își petrec zilele libere legale, vor scrie amendamente pentru buget, astfel ca în ziua de 4 ianuarie să ajungă la comisiile de fond. De asemenea, cred eu, chiar dacă în noaptea de Revelion, împreună cu soția, vor scrie amendamente, va fi cineva la Camera Deputaților pentru a primi aceste amendamente și pentru a fi distribuite acolo unde trebuie.

De aceea, eu vă propun ca amendamentele să poată fi predate în zilele 4,5,6,7,8 și 9 ianuarie - trecem și de ziua de Sfântul Ion, pentru că, totuși 6 și 7 ianuarie sunt două sărbători importante ale românilor - să începem pe 11 și 12 ianuarie comisiile de avizare sau numai ziua de 11 ianuarie, putem începe de dimineață și să terminăm până seara sau putem să începem pe data de 11 ianuarie la prânz și să terminăm pe 12 ianuarie la prânz și, de atunci până pe 13 ianuarie seara, noaptea, să fie gata comisiile de fond și după data de 14 ianuarie putem lucra și sâmbătă, și duminică, și vineri pentru a putea să finalizăm.

Așa cum este prezentat programul, până pe 4 ianuarie, este clar pentru mine că se dorește un buget la care parlamentarii să nu poată interveni.

Propunerea pe care o fac este a grupului parlamentar.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Marton Arpad. Urmează domnul senator Dan Rușanu.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu cred că ar fi bine ca, indiferent de ce parte a activității parlamentare ne aflăm, la putere sau la opoziție, să avem același punct de vedere legat de interpretarea Regulamentului.

Eu cred că atunci când ni s-a explicat, acum un an, cum se face din 3 zile calendaristice, una după alta, cum se pot socoti 5 zile, așa a fost anul trecut, și cum trebuie să fie adoptată legea bugetului într-o singură săptămână calendaristică - așa s-a făcut anul trecut -, ar fi bine măcar să mergem într-o idee rațională și regulamentară, așa cum am cerut și anul trecut.

Regulamentul Camerelor prevede, într-un capitol special pentru aprobarea bugetului de stat, în art. 46 spune că "Grupurile parlamentare, deputații și senatorii pot prezenta comisiilor amendamente scrise și motivate în cel mult 5 zile de la data primirii proiectului." Azi am primit proiectul. Nu scrie de la difuzare. Este interesant că așa scrie. De obicei scrie că de la "difuzare", în cazul acesta scrie "de la primire". Dacă pornesc de la această idee și nu socotesc ziua de azi, reamintesc colegilor noștri că, pe de o parte, mandatul nostru este de 4 ani, fără concedii, exceptând acele zile de concediu care se pot solicita, iar activitatea Camerei Deputaților - e adevărat că domnii și doamnele senatori se află în concediu neplătit - este în teritoriu, deci are activitate. Și dacă socotim zilele de activitate, atunci zilele de 30, 31 decembrie, 4, 5 și 6 ianuarie sunt chiar 5 zile și acesta e numărul maxim care se poate acorda, "în cel mult 5 zile". Deci, mi se pare că dacă ne încadrăm în acest interval, hai să zicem ora 20.00, ca să nu fie o întârziere, atunci ne încadrăm în prevederile regulamentare.

Merg mai departe, aici, doamna Aura Vasile are o părere chiar pe textul Regulamentului față de colegul domniei-sale care a intervenit mai devreme, pentru că acest Regulament vorbește de comisii, nu comisiile sesizate în fond, deputatul sau grupurile parlamentare având posibilitatea să se adreseze atât comisiilor speciale, cât și comisiei sesizate în fond cu aceste amendamente până pe data de 6 ianuarie în scris. Și mai avem o cutumă - și sper că se respectă aceste cutume - ca și oral să se poată adresa comisiei pentru aviz, deci fiecare la comisia sa, cea de cultură, cea de învățământ, aceste comisii având obligativitatea ca în raportul lor de avizare să precizeze atât amendamentele admise, cât și amendamentele respinse de comisia respectivă. Oricum, aceste amendamente, indiferent unde au fost depuse, ajung în final către comisia sesizată în fond, pentru că, oricum, acea comisie își va da votul pe amendamentul respectiv.

De aceea, eu cred că dacă dăm acest răgaz până pe data de 6 ianuarie, ora 20.00, suntem perfect pe Regulament și am și scăzut zilele date libere, de obicei, respectiv 1 ianuarie, sâmbătă, duminică, sâmbăta, de obicei, la noi este zi de activitate în teritoriu, după cum știm. Putem activa această dezbatere în comisia sesizată în fond - s-a mai întâmplat - chiar în noaptea de 6 ianuarie să înceapă dezbaterea și eu sper ca vineri sau sâmbătă să poată termina și Comisia pentru buget, finanțe.

Cred că ar fi salutar să începem să punem pe 11 ianuarie după-amiază ședința în plen, să avem o marjă de mișcare în situația în care raportul nu este definitivat, să începem eventual dezbaterile generale și să începem dezbaterea pe fond, cu raportul în mână, marți dimineața, când avem toți colegii prezenți.

Mi se pare că astfel vom fi în litera Regulamentului, vom avea la dispoziție 3-4 zile normale săptămânal de lucru în care putem adopta bugetul de stat. Astfel, el va fi dezbătut două săptămâni.

Mi se pare că având situația pe care o avem, și interesul tuturor, în județe, consiliile județene, consiliile locale să aibă și ele cât mai repede posibilitatea de a-și adopta bugetul propriu, pe baza bugetului de stat, am această propunere. Cred că este undeva între propunerile făcute și mi se pare că este aplicabilă din punct de vedere practic.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc.

Doamna Aura Vasile, mai este domnul Rușanu și domnul Năstase, dacă puteți aștepta.

Doamna Aurelia Vasile:

Totuși colegii trebuie să țină cont de zilele de 6 și 7 ianuarie. În rest, sunt de acord cu tot ce a spus domnul Marton Arpad. 6 și 7 ianuarie sunt sărbători ortodoxe, sunt Boboteaza și Sfântul Ion, deci dacă dorim să avem parlamentari. De aceea, vreau să se țină cont de acest lucru.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Am înțeles.

Dânsul nefiind ortodox, normal că este mai puțin preocupat de asta, dar în fine.

Domnule Rușanu, vă rog. Se pregătește domnul Năstase.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

De acord în principiu cu programul propus de domnul Arpad, pe 4, 5 și 6 ianuarie avize în comisii. Realitatea este că în ziua de 4 ianuarie știm cum va fi; probabil, se va lucra foarte puțin; grosul avizelor în comisii, dezbaterile vor fi în zilele de 5 și 6 ianuarie 2010.

În ziua de 7 ianuarie 2010 să înceapă dezbaterea în comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital; comisiile de buget, finanțe reunite vor fi în zilele de 7, 8, 9 ianuarie 2010. Și aici, aș ruga, o mică derogare, dacă putem s-o facem, ca în ziua de 7 ianuarie 2010, la comisiile de buget, finanțe, reunite să poată fi primite în continuare amendamente, chiar dacă nu au avizele de la comisiile de specialitate. În ziua de 7 ianuarie 2010, numai în ziua de 7 ianuarie 2010, pentru că, practic, în ziua de 7 ianuarie 2010, vine ministrul și prezintă raportul la buget, sunt discuțiile generale, deci în ziua de 7 ianuarie 2010 să se poată primi, în continuare, amendamente chiar fără viza comisiilor de specialitate.

În ziua de 10 ianuarie 2010, duminică, va fi raportul comisiilor pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Staff-ul tehnic va trebui să lucreze - este duminică, dar asta este situația - și să facă raportul la comisii, până luni 11 ianuarie 2010, la ora 16.00.

Luni, 11 ianuarie 2010, ora 16.00 să înceapă, teoretic, dezbaterea bugetului în plen, în continuare, până când se va epuiza.

(Din sală): Ședința Birourilor permanente reunite?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

În aceeași zi, 11 ianuarie 2010, va fi o ședință a Birourilor permanente reunite.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Ședința Birourilor permanente reunite va fi la ora 14.00.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

La ora 14.00 va fi ședința Birourilor permanente reunite.

Haideți să lăsăm toți colegii care doresc să se pronunțe și după aceea să vedem cum facem.

Domnule Adrian Năstase, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Adrian Năstase:

Eu aș fi vrut să-l întreb pe domnul Rușanu dacă vor începe ședințele comune pe 11 ianuarie 2010 la ora 16.00, când ar trebui să se termine sau când preconizați să se termine. Știm când încep, dar ce credeți.? Era o întrebare retorică.

Eu aș vrea, de fapt, să pornim oarecum invers, nu de la momentul 7 ianuarie 2010, ci de la momentul 15 ianuarie 2010 sau 31 ianuarie 2010. Și am să vă spun de ce. Pentru că, dincolo de discuția tehnică, care mie mi se pare extrem de interesantă și de utilă și unde o să găsim o soluție, problema este problema de fond, dacă acest buget va reflecta doar interesele PD-L-ului și eventual ale UDMR-ului - nu știu în ce măsură - sau dacă bugetul va reflecta interese generale, care să țină și de interesele primarilor de alte culori.

După părerea mea, asta este chestiunea esențială. Dacă reușim să exprimăm toate aceste interese într-un mod corect, atunci lucrurile se vor derula corect. Dacă nu vom reuși acest lucru, atunci, cu toată părerea de rău, dezbaterea va continua până la momentul în care vom reuși să exprimăm, cel puțin, dacă nu să facem să fie adoptate și aceste interese. Este o chestiune extrem de importantă pentru noi. De aceea, sigur că aceste modalități prin care se restrânge durata procedurală pentru diferite faze, putem s-o interpretăm și ca o încercare de a duce lucrurile exclusiv într-o zonă preferențială pentru anumite zone ale administrației, pentru anumite zone de aleși locali. Sunt preocupat de acest lucru și vreau să vă spun această chestiune pentru că, în funcție de felul în care vom discuta, inclusiv la nivel politic, problema bugetului, vom putea depune 800 de amendamente, 1000 de amendamente, 1200 de amendamente, câte vor fi necesare, astfel încât să dezbatem temeinic, serios, exprimând toate aceste opțiuni.

De aceea, eu cred că dincolo de aceste aspecte tehnice este extrem de important să aibă loc și o discuție politică în legătură cu bugetul. Și noi dorim ca finalizarea dezbaterii bugetului și aprobarea bugetului să aibă loc cât mai rapid, la jumătatea lunii ianuarie 2010, dar nu în orice fel.

Aceasta era o chestiune pe care am dorit să o știți, ca să nu avem după aceea discuții dincolo de termenele acestea pe care, sigur, mai mult sau mai puțin, le putem interpreta într-un fel sau într-altul, înțelegând urgența lor, dar repet, precizând foarte clar și punctul nostru de vedere în legătură cu felul în care va fi adoptat bugetul pe fond.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult. Doamna Anca Boagiu, vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Eu cred că, dacă tot pornim de la termene, pe care, până în prezent, cred că le-am stabilit cu oarecare precizie, aș veni ușor în sprijinul domnului Adrian Năstase și, poate nu este o discuție retorică, poate va fi un dialog într-un final sau poate înțelegem cu toții că, de fapt, plecăm de la un altfel de interes. Și din punctul meu de vedere, singurul interes pe care-l avem în acest moment este interesul de a avea un buget votat, astfel încât tranșele de la Fondul Monetar Internațional să ajungă în România. Sunt de acord cu poziția domniei sale care, ca reprezentant al opoziției, este clar că își face griji pentru primari, pentru grupurile sale de interese. Pe mine mă interesează interesul național și cred că și discuția politică nici nu trebuie invocată pentru că, încă de la numirea noului Guvern, ați auzit în permanență spunându-se că se dorește dialog cu opoziția, astfel încât proiectele majore pentru România să meargă mai departe.

Cred că trebuie să plecăm de la premisa că pe 15 ianuarie 2010 ar trebui să avem un buget votat, un buget în care să se regăsească angajamentele pe care noi ni le-am luat față de Fondul Monetar Internațional. Și cred că mai trebuie să plecăm de la o premisă, că vine un an nou în care, dacă am avea mai multă încredere unii în alții, ne-ar fi mult mai bine. Lecțiile urâte din trecut ar trebui uitate.

Și intervenția dumneavoastră cred că se bazează pe experiențe anterioare pe care le-am trăit și noi, fiind în opoziție, iar scopul principal este să respectăm indicatorii macroeconomici pe care ni i-am asumat, banii fiind distribuiți către autoritățile locale, cu siguranță, pentru că știți că unul dintre principiile de bază ale reformei pe care noi ne-am asumat-o este aceea a descentralizării.

Deci, aici nu cred că avem o problemă și vă invoc încă o dată, declarațiile publice ale liderilor politici, dialogul este deschis și cu puterea și cu opoziția sau între putere și opoziție. Doar atât v-aș ruga, să fiți de acord să fim raționali, pornind de la 15 ianuarie 2010, avem un buget pe care Parlamentul l-a votat, așa încât să nu continuăm cu o imagine destul de urâtă pe care am reușit s-o creăm în ultima perioadă, într-un război politic steril, până la urmă.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc.

Domnule Năstase, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Adrian Năstase:

Doamna senator,

Credeți-mă că am trecut de vârsta naivităților politice și știu ce am vrut să spun și sunt convins că și dumneavoastră ați înțeles ce am vrut să spun. Vă mulțumesc.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Stimați colegi,

Noi avem, de fapt, două chestiuni, în mod onest, de rezolvat, astăzi. Prima este să stabilim un program care este foarte optimist, dar care ține seama de anumite constrângeri. Asta ar însemna ca, pe undeva, pe 17 ianuarie 2010, să adoptăm bugetul, ca în două zile să poată fi sesizată Curtea Constituțională, pe 19 ianuarie 2010, și pe 19 ianuarie 2010 să fie publicat în Monitorul Oficial, astfel încât, la board-ul FMI, probabil în jur de 20 ianuarie 2010, să poată să fie prezentat, să luăm tranșa pe februarie 2010, ca să discutăm foarte deschis. Deci, cred că noi ar trebui să ne concentrăm pe adoptarea unui asemenea program.

În același timp, este foarte important ceea ce sublinia domnul vicepreședinte Năstase aici, și anume, indiferent de programul pe care noi îl stabilim și care poate să fie superb, programul nostru se va opri la ziua în care intrăm în Camerele reunite cu el. Pentru ca programul, în continuare, să intre în parametrii pe care i-am spus, va trebui ca, în paralel cu programul nostru, cu activitățile, să avem și negocierile absolut indispensabile, care să ne permită nouă, într-un termen rezonabil, să zic, dacă începem plenul de pe 11 ianuarie 2010 să-l terminăm în patru-cinci zile, pentru că altfel, într-adevăr, nu se ajunge la nimic. Deci să ne înțelegem, degeaba facem un program ideal, eu zic că trebuie să ne concentrăm pe el, ca să intrăm în niște constrângeri de timp, dar să fim foarte conștienți și o să rog liderii politici care sunt adevărații șefi ai noștri să ducă acest mesaj. Și anume, că este nevoie de consultări politice foarte serioase între putere și opoziție, astfel încât, la plen, să putem într-adevăr să procedăm la o viteză suficientă, pentru că altfel el se poate întinde într-un interval destul de mare de timp.

Haideți să încercăm să mergem pe ambele opțiuni pe care le avem. Haideți să încercăm să facem un program care să se înscrie în constrângerile de timp și în paralel să plecăm cu o decizie foarte clară că liderii noștri politici se vor întâlni - eu zic, chiar astăzi - pentru a avea o discuție în legătură cu modul în care negocierile politice se vor desfășura pentru a asigura respectarea acestui calendar, pentru că noi, mai mult decât a face un calendar ideal, nu putem. Dacă el se va respecta sau nu va depinde și de rezultatul consultărilor politice.

Dacă mi-ați permite, cu înțelegerea pe care v-am prezentat-o, haideți să trecem la stabilirea programului ideal, repet, care se va respecta sau nu în funcție de ceea ce vom face și pe lângă acest calendar.

Domnule Rușanu, ați zis că, pe 11 ianuarie 2010, am putea avea ședința Birourilor permanente reunite, de dimineață și undeva, la prânz, am putea începe deja dezbaterea în plen.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

La ora 14.00 avem ședința Birourilor permanente reunite, la ora 16.00 începerea dezbaterilor în plen.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deci la ora 14.00 ședința Birourilor permanente reunite, iar la ora 16.00 începerea dezbaterilor pe 11 ianuarie 2010.

Haideți să mergem puțin înapoi. Pentru aceasta, dumneavoastră ați propus ca în perioada 7 - 10 ianuarie 2010 să fie dezbateri în cadrul comisiilor pentru buget, finanțe, da? Am reținut corect? Vă rog să mă corectați.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Corect.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deși eu nu greșesc niciodată, dar îmi face plăcere să vă spun acest lucru.

Cu înțelegerea că ziua de 7 ianuarie 2010 este și zi în care se mai permite, probabil, până la ora - putem stabili - 20.00, prezentarea de amendamente direct la comisiile reunite. Da?

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Da.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deci, în perioada 7 - 10 ianuarie 2010, la Comisiile buget, finanțe. Pe 7 ianuarie 2010 se pot depune amendamente până la orele 20.00, seara, da? Vreți mai târziu?

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Este bine așa

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Bine. Avem însă o problemă, și anume propunerea dumneavoastră intră în coliziune puțin cu propunerea domnului Márton Árpád Francisc. Dânsul propunea ca amendamentele să poată fi prezentate până pe data de 6 ianuarie 2010. Însă, dacă prezentarea amendamentelor se va face până în data de 6 ianuarie 2010, spuneți-mi, domnule Árpád, când avem ședințele comune ale comisiilor de specialitate care trebuie să facă și ele avizele.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Nu există o contradicție vădită între propunerea mea și cea a domnului Rușanu, pentru că eu am pornit de la ideea că Regulamentul prevede, în general, că aceste amendamente depuse în scris se fac către comisii. Deci, putem să zicem că la comisiile sesizate pentru aviz se pot depune, până pe 6 ianuarie 2010, în scris și cei care sunt membri ai comisiei, conform cutumei - și revin la această idee - și verbal, evident, cu o formă cât de cât redactată, care să intre pe urmă în raport.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Și până pe 6 ianuarie 2010?

Domnul Márton Árpád Francisc:

Până pe 6 ianuarie 2010, da, urmând ca cei care nu au reușit până pe 6 ianuarie 2010 să depună, dar atunci numai la comisia pe fond, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, până pe 7 ianuarie 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnule Árpád, iartă-mă că te întrerup, dar comisiile acestea care dau avizul, când se mai întrunesc?

Domnul Márton Árpád Francisc:

În zile de 5 - 6 ianuarie 2010 am propus eu.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deci până pe 5 ianuarie 2010 se prezintă amendamentele?

Domnul Márton Árpád Francisc:

Nu. Cât timp ele lucrează, se pot depune amendamentele.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Am înțeles. Le discută pe cele care s-au prezentat până atunci, dacă nu reușesc parlamentarii, pe 7 ianuarie 2010, mai au o șansă.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Sigur că da, pe 7 ianuarie 2010, la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deci, în zilele de 5 - 6 ianuarie 2010 la comisiile de specialitate pentru avize.

Domnul Márton Árpád Francisc:

4 - 6 ianuarie 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

4 -6 ianuarie 2010, depunerea amendamentelor, da?

Domnul Márton Árpád Francisc:

Până pe 6 ianuarie 2010, depunerea amendamentelor în general, și pe 7 ianuarie 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

4 - 6 ianuarie 2010, depunerea amendamentelor, cu înțelegerea că inclusiv pe 7 ianuarie 2010, până la ora 20.00, se pot depune direct.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Și fără aviz de la comisia de specialitate.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Fără aviz de la comisiile de specialitate, da. Se pot face direct la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Atunci nu mai depunem la comisia de specialitate, domnule senator, depunem direct la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Nu, nu ai dreptate, domnule Zgonea. Nu.

Domnule Zgonea, dacă-l depun la comisia de specialitate, în avizul pe care-l face, dacă se acceptă de către comisie se trece la amendamente admise, Anexa 1 și are altă greutate, când se duce la comisiile reunite, în mod firesc, ar trebui să fie considerat.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Domnule senator,

Decât să punem încă 40 de oameni sau 80 de oameni din Cameră să vină la serviciu să lucreze doar să primească un fax, să-l trimită în partea cealaltă unde-l centralizează colegii de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, mai bine îi ținem pe acei 80 de oameni acasă și trimitem toți parlamentarii la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Eu nu văd nimic rău în aceasta. Este o situație specială și luăm o decizie specială, dar asta nu înseamnă să gândim ca oltenii, ne scărpinăm pe după cap și mai aducem încă 80 de oameni la muncă, care nu fac altceva decât iau un fax și-l trimit la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Asta este opinia mea.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnule Zgonea, eu zic să respectăm cutuma care a fost, se pot prezenta în comisii, se pot prezenta și direct în Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Despre oamenii care lucrează, tot vin la serviciu, că plimbă un fax sau două eu zic că nu este o nenorocire.

Vă rog, domnule Dumitru, aveți cuvântul.

Domnul Constantin Dumitru:

Cu mențiunea că cele respinse în comisiile avizatoare nu înseamnă că mai mă duc o dată cu ele pe 7 ianuarie 2010, pentru că oricum pot să le depun la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Ar fi o nenorocire pentru Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Nu are o muncă simplă de făcut în perioada aceasta, extraordinar de grea va fi, mai ales la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Și dacă acolo nu trec și mă duc și cu ea peste oamenii aceștia, facem.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

În principiu, amendamentele respinse se discută în plen, oricum.

(Din sală): Dacă se susțin.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Dacă se susțin. Din punctul meu de vedere, amendamentele respinse nu ar mai trebuie depuse încă o dată, pentru că ele vin oricum, ajung oricum în Anexa 2, unde sunt amendamente respinse.

Vă rog, domnule Seres Denes, aveți cuvântul.

Domnul Seres Denes:

Domnule vicepreședinte,

Amendamentele depuse la comisiile care sunt sesizate cu aviz sunt acceptate sau nu, dar trec la comisia de fond toate și înapoi sunt reanalizate și cele respinse și cele admise. Deci, indiferent că le-ai depus acolo sau nu, tot acolo ajung, la comisia de fond.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Am înțeles. Ideea domnului Dumitru era să nu duplicăm, pentru că amendamentul chiar dacă este respins este pus în Anexa 2 și la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, oricum face obiectul unei evaluări.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Cu singura precizare, domnule președinte, că cele care vin la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital cu aviz favorabil de la comisia de specialitate au o șansă mult mai mare să fie aprobate de comisie.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Domnule președinte,

Regulamentul ne obligă să mergem la comisiile de specialitate. Deci, noi nu putem sări acest moment, spunând ,,toate amendamentele se strâng la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital". Repet, art. 45 spune clar ,,celelalte comisii - adică nu cea de buget, finanțe - avizează proiectele în legătură cu acele capitole care intră sub incidența lor."

Deci, la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital trebuie să ajungă capitolele avizate de la comisiile de specialitate pe cale de consecință, după ce au văzut amendamentele de acolo, este logic.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Da, numai că nici nu se poate. tot Regulamentul îți permite să prezinți amendament și direct la comisie, dar este vorba de înțelegere.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Problema știți care este, domnul Sever Voinescu are dreptate, pe formă. Pe fond însă, cele care vin de obicei la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital se reflectă, în principal, în anexele la capitole, nu în capitole, pentru că nu se fac majorări deosebite pe capitole de cheltuieli, ci se duc, practic, pe anexă. Fiecare vine, în anexă, să modifice, la o comună, la un drum. anexele care sunt acolo și care sunt foarte voluminoase.

Anexele, oricum, la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital se discută în ziua a treia.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnule Oltean, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Este practica obișnuită, nu este nimic neobișnuit aici. Este exact practica după care lucrăm în fiecare săptămână, când ne întrunim și adoptăm proiecte de legi. Amendamentele se depun la comisiile pe avizare, care întocmesc rapoarte și comunică comisiei în fond. La comisia pe fond se depun amendamente. Toate se analizează și se regăsesc în raportul final la amendamente admise sau respinse. Nu văd de ce trebuie să discutăm mai mult decât este necesar. Eu cred că s-a conturat deja un calendar al activității, îl putem supune votului.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Stimați colegi,

Câțiva dintre dumneavoastră sunteți sigur ,,nevorbiți", dar alții sunteți și vorbiți mult și vreți să trecem mai repede.

Domnule Năstase, vă rog, aveți cuvântul. Urmează domnul Márton Árpád.

Domnul Adrian Năstase:

Pornind de la ultimele comentarii, aș vrea să ne precizăm punctul de vedere în legătură cu posibilitatea de depunere a amendamentelor direct la comisiile pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital în ziua de 7 ianuarie 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Da, până la ora 20.00 am decis.

Domnul Adrian Năstase:

Dar aș vrea ca această chestiune să fie foarte clară.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Le batem în cuie, da.

Domnul Adrian Năstase:

Și să intre în pachetul de înțelegeri.

(Din sală): Da, foarte corect.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Dacă-mi permiteți, numai procedural.?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă rog, procedural, domnule Zgonea. Vă rog, să-l ascultăm pe domnul Zgonea, are o chestiune importantă de procedură pe care vrea s-o ridice. Vă rog.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Domnule senator,

Distinși colegi,

Am plecat de la ideea, pe care o repet de aproape o jumătate de oră, că ne trebuie avize de la comisii și dacă sunt avize de la comisii, trebuie să ai o zi în care să dai avizul, că trebuie să reunești comisia. După aceea, ați spus că nu mai avem avize.

(Din sală): Nu am spus așa.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

A spus domnul Rușanu de mai multe ori. A spus și domnul Dumitru același lucru. Haideți să ne întoarcem la idee. Dacă, păstrând calendarul domnului Árpád la ora 20.00, pe 6 ianuarie 2010 se închid amendamentele depuse la comisie, trebuie să avem o perioada, dimineața de 7 ianuarie 2010, în care se dau avizele, care până seara ajung la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. În același timp, colegii noștri păstrează și ziua de 7 ianuarie 2010, așa cum a spus toată lumea, se depun amendamente la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital. Și până seara vin și avizele, altfel nu avem amendamente respinse și admise și nu mai respectăm ceea ce zice domnul. coleg deputat, cu art. 46 din Regulament. Dacă am greșit o dată, timp de zece ani, trebuie să greșim și în al unsprezecelea an. Eu nu mai înțeleg nimic.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule Valeriu Zgonea, nu ai dreptate.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Atunci, să ștergem art. 46 din Regulament, și 45.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

O să vă rog să vă puneți de acord în cadrul grupului și după aceea să.

Stimați colegi, haideți să încercăm să ne concentrăm pe adoptarea acestui calendar ideal, care va trebui completat cu un calendar de negocieri politice.

Deci, până pe ziua de 6 ianuarie 2010. vă rog să mă urmăriți. Domnule Zgonea, am nevoie să mă urmăriți, pentru că am nevoie de acordul dumneavoastră.

Deci, vă propun tuturor următorul calendar: până pe 6 ianuarie 2010 se pot prezenta amendamente la comisiile de specialitate care dau avize. În perioada 5 -6 ianuarie 2010, comisiile de specialitate dezbat și fac avizele, pentru că se pot prezenta și amendamente orale, deci nu se poate limita. deci până în 5 - 6 ianuarie 2010. În perioada 7 - 10 ianuarie 2010, dezbateri în cadrul comisiilor pentru buget, finanțe, cu înțelegerea că până pe 7 ianuarie 2010, la orele 20.00, se pot prezenta amendamente. Inclusiv cei din comisie pot să prezinte oral, nu este nicio problemă, fără să dubleze neapărat ceea ce s-a făcut deja, pentru că acelea vin și sunt dezbătute de comisie pe admise și pe respinse, pe cele două categorii. În ziua de 11 ianuarie 2010, la orele 14.00 va fi ședința Birourilor permanente reunite. În 11 ianuarie 2010, orele 16.00, începerea ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului pentru dezbaterea și adoptarea bugetului.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale pe 11 ianuarie?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Sigur.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Și pe 12 ianuarie 2010, dimineața încep dezbaterile pe fiecare articol în parte.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Sigur. Dar eu sunt convins, domnule Zgonea, că, dacă terminăm într-o oră dezbaterile generale, n-o să plecăm acasă. Deci începem cu dezbaterile generale, clar, fără probleme. Și după aceea începem cu titlul, art. 1 și așa mai departe.

Dacă sunteți de acord, vă rog să vă exprimați. Acesta este calendarul pe care l-am propus.

Cine este pentru calendar? Mulțumesc.

Împotrivă? Nu.

Abțineri? Nu.

În unanimitate a fost adoptat acest program.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Doar o singură problemă, domnule președinte, pentru data de 5 ianuarie 2010, să precizăm ora, cel puțin teoretic, orientativ, pentru începerea dezbaterii în comisii.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Aveți puțintică răbdare. Acum, vă propun să trecem la un tabel pe care-l aveți la dumneavoastră, cu locurile de desfășurare a activităților comisiilor comune și o să vă rog, după aceea, să discutăm și despre zilele când ar urma să se întâlnească aceste comisii.

Domnule Zgonea, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Domnule președinte,

Pe procedură, teoretic și practic, convocarea în ședință extraordinară a Parlamentului se face începând cu data de 11 ianuarie 2010, pentru că în conformitate cu Regulamentul Senatului și al Camerei Deputaților, noi avem dreptul la o săptămână în timpul vacanței parlamentare, în care putem să lucrăm în comisii. Și atunci, acea săptămână în care se lucrează la comisii, și respectăm procedura, este săptămâna - așa cum ați zis dumneavoastră - 4 - 10 septembrie 2010, că nu scrie dacă lucrez sâmbăta sau duminica, noi având indemnizație, nu salariu. Și atunci, dumneavoastră puteți să convocați. cei doi președinți ai Camerelor pot să convoace pentru luni, la ora 14.00 - cum a zis domnul Rușanu - Camerele reunite și Parlamentul începe sesiunea extraordinară pe data de 11 ianuarie 2010, urmând ca până pe 15 ianuarie 2010 să intrăm în program, pe 16-17 ianuarie 2010 să fie publicat în Monitorul Oficial. Dar, procedural, că trebuie să spunem și la presă, Parlamentul se convoacă pe data de 11 ianuarie 2010, comisiile lucrează începând de pe 4 ianuarie 2010. Săptămâna 4 - 8 ianuarie 2010 este săptămâna în care, în timpul vacanței parlamentare, comisiile lucrează.

(Din sală): Nu din 4 ianuarie, din 5 ianuarie 2010.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Din 5 ianuarie 2010, scuzați-mă.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Comisiile încep cu data de 5 ianuarie 2010. Cred că suntem cu toții de acord, și atunci vă propun să vă pronunțați. Deci, Parlamentul dezbate începând cu ziua de 11 ianuarie 2010, iar cu o săptămâna înainte comisiile lucrează. Este cineva împotrivă?

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Domnule președinte,

Procedural ar trebui să convocăm sesiune extraordinară a Parlamentului ca să-i chemăm pe parlamentari, dar ceea ce invocă domnul Zgonea face parte dintr-o activitate normală pe care noi am avea-o, acea săptămână în care noi venim și lucrăm în comisiile de specialitate. Dar noi trebuie să chemăm Parlamentul în sesiune extraordinară, și atunci convocarea trebuie făcută cu data de 4 ianuarie 2010.

(Din sală): Cu 5 ianuarie 2010.

Domnul Ioan Oltean:

Dacă-mi permiteți, Parlamentul se convoacă în sesiune extraordinară în plen.

(Din sală): Și în comisii.

Domnul Ioan Oltean:

În comisii nu se convoacă.

Domnul Valeriu-Ștefan Zgonea:

Domnul Oltean are dreptate. Deci noi putem să mergem pe acest principiu. Altfel, trebuie să facem convocare în plen reunit pe 5 ianuarie 2010.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Doamna Boagiu,

Eu cred că aveți dreptate și dumneavoastră, dar cred că ne complicăm prea mult organizatoric. Haideți să mergem pe ideea: comisiile lucrează începând cu data de 5 ianuarie 2010.

(Din sală): Dar nu au program.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Programul o să-l facem acum.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Dacă-mi permiteți, Parlamentul se convoacă în sesiune extraordinară din data de 11 ianuarie 2010, când se convoacă Camerele reunite, pentru că în zilele de 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ianuarie 2010 se lucrează în comisii, comisiile de specialitate, comisiile de buget, finanțe. Dar în data de 11 ianuarie 2010, ceea ce a spus doamna Boagiu, convocarea sesiunii extraordinare a Camerelor reunite.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Vă dau eu soluția.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă rog, doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Oricum fiecare comisie trebuie să lucreze în perioada aceasta, și atunci stabilește Biroul permanent programul pentru comisiile respective, începând cu data de 4 ianuarie 2010, urmând ca pe 11 ianuarie 2010 să fie ședința comună.

Pot să mai intervin 10 secunde?

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Doamna președinte,

Pentru că programul va fi unul de aproape 20 de ore, mai ales pentru personalul tehnic de la comisiile de specialitate, comisiile de fond, buget și finanțe, socotind că problema plății orelor suplimentare este cunoscută la nivelul celor două Camere, aș dori ca astăzi să luați totuși o decizie legată de personalul celor două comisii de specialitate, pentru că vor face un efort deosebit ca până pe data de 11 ianuarie 2010 să fie totul în ordine.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Eu cred că nici nu se pune problema. În primul rând, este foarte corectă intervenția doamnei Aura Vasile, în egală măsură cred că toți vrem să funcționăm normal în zilele respective și o să fac un apel la secretarii generali ca acest lucru să fie foarte serios luat în considerare și să se rezolve.

Doamna Aurelia Vasile:

Este bine ca personalul să știe de la început acest lucru, doamna președinte.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Eu cred că suntem cu toții conștienți de faptul că încărcătura de muncă suplimentară va trebui să fie. și avem o înțelegere între noi că vom găsi modalități concrete.

Domnule Márton Árpád, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Am două propuneri. În primul rând, eu cred că dacă din punct de vedere legal este bine așa cum a spus atât domnul Zgonea, cât și domnul Oltean, sesiunea extraordinară să fie convocată pe data de 11 ianuarie 2010, la ora 16.00, de ce nu poate fi convocată de la ora 15.00 cu ședința grupurilor parlamentare, pentru că și bugetul se poate dezbate și în ședința grupurilor parlamentare.

Din punct de vedere formal, totuși eu cred că e bine să avem o decizie care să fie trimisă către toți deputații și toți președinții comisiilor ca, pe data de 5 ianuarie, ora - și dăm o oră - 14.00, 15.00 se întrunesc comisiile reunite de specialitate.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Ora 9.00, pentru că 5 ianuarie cade marți. Deci atenție, ori spunem luni, începând cu ora 16.00 sau 14.00 comisiile de specialitate, ori, dacă nu, marți ora 9.00 maxim, ca să aibă timp totuși. 5 și 6 ianuarie, două zile pline.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Bine, faceți o propunere. Nu vreau să intervin. Nu am o problemă legată de asta. Pentru că aceste comisii lucrează împreună, se pot face acțiuni paralele, cu o singură observație: până acum această comisie UNESCO, unicat în România, a avut niște probleme specifice și nu ne-a dat bătăi de cap. Prima dată ne-a dat bătăi de cap aprobarea Guvernului actual, când a fost împreună cu Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă pentru audierea ministrului culturii. Majoritatea colegilor noștri din Senat și Camera Deputaților, membrii comisiei UNESCO, fiind membri și în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport. Și acum avem aceeași problemă. Văd că, la punctul 9, avem Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, iar la punctul 10, Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă, împreună cu Comisia permanentă comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO. Ne va îngreuna, ne va afecta activitatea. Eu zic să scoatem de aici această comisie la dezbaterea bugetului. Să-i lăsăm pe colegii noștri din învățământ să se ocupe cu problemele de învățământ din domeniul UNESCO, colegii noștri din cultură să se ocupe cu problemele de cultură, având totodată posibilitatea să depună amendamente și la o comisie și la cealaltă. Am această propunere și atunci nu vom avea probleme de orar pentru funcționarea comisiilor, că nu există alte confluențe.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Domnul senator Dumitru.

Domnul Constantin Dumitru:

Domnule președinte, legat de convocare cred că este o chestiune pe care ar trebui să o vorbim în Birourile permanente reunite, deși ea face obiectul fiecărei Camere separat. Noi avem prezentată în fiecare Cameră Legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe de urgență. În aceste condiții, cred că vom avea parte de două sesiuni extraordinare, una la fiecare Cameră, una cu Camerele reunite, pentru că dacă ne ducem după buget pentru abilitarea Guvernului, nu cred că mai este cazul să-l abilităm, că ajungem pe 15-16 ianuarie, cine știe ce vom face, vine 1 februarie și începe sesiunea normală, dar nu putem nici să lăsăm Guvernul în această situație. Adică să stea 30 și ceva de zile să nu poată face treabă.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, nu putem decât în cadrul sesiunii extraordinare. Când Birourile permanente reunite sunt convocate pentru sesiunea legată de buget, în acel moment Birourile permanente reunite iau decizia ca fiecare Cameră să se reunească și într-un plen, când hotărâți dumneavoastră, într-una din zile, în care să dezbată abilitarea Guvernului. Noi nu putem să stabilim astăzi ce se va întâmpla în săptămâna respectivă din punct de vedere regulamentar. În Regulament așa merge.

Și atunci, în perioada 11-15 ianuarie, Birourile permanente oricum se vor reuni, și la Camera Deputaților, și la Senat. Doamna președinte și domnul președinte de la Senat hotărăsc și stabilesc săptămâna în care dezbat, ziua în care dezbat.

Domnul Constantin Dumitru:

Eu am revenit și voiam să spun, domnule președinte, să facem totuși sesiunea extraordinară mai devreme pentru că această lege de abilitare se va discuta separat, Camera decizională fiind Camera Deputaților, să avem timp până a intra în dezbaterea pe fond a bugetului în plen, să avem timpul necesar pentru cele două Camere. O zi o să facem noi, pentru că e normal, o jumătate de oră, o oră, cât o dura ședința. După noi vine Camera Deputaților.

Să convocăm această sesiune extraordinară mai devreme cu câteva zile decât 11 ianuarie. Aceasta era propunerea mea.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte, nu trebuie amândouă Camerele. Prima Cameră sesizată este Senatul, și atunci Senatul poate să fie convocat într-o ședință mai devreme, așa cum spune colegul parlamentar. Și pe urmă, în funcție de ce putem după data când finalizăm proiectul de buget, în aceeași zi rămâne Camera Deputaților. Deci vedem cum vine raportul.

Eu voiam să mai fac o completare, un lucru care s-a uitat. Pe ordinea de zi a ședinței comisiilor comune, odată cu discutarea bugetelor, rămăsese să discutăm și problema examinării celor care sunt nominalizați pentru CNVM.

Domnul Dan Radu Rușanu:

CNVM-ul și CSA-ul.

Doamna Aurelia Vasile:

Și votul final să fie dat.

Domnul Dan Radu Rușanu:

De acord să se pună și asta pe ordinea de zi, CNVM și CSA și ce mai e pe acolo.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, în completarea unei chestiuni pe care am spus-o, să o înțeleagă și domnul senator, noi nu putem să abilităm Guvernul de a da ordonanțe decât începând cu următoarea zi când s-a încheiat sesiunea extraordinară. Din acest punct de vedere, dumneavoastră, dacă vă strângeți pe 11 ianuarie, până pe 15 ianuarie, în orice zi, puteți să faceți plen și să ne trimiteți apoi nouă ca să îl dezbatem. Pentru că noi vom lua decizia și vom putea să votăm ca și Cameră decizională doar după ce se votează bugetul, pentru că eu nu știu dacă este pe 14 ianuarie, pe 15 sau pe 16 ianuarie, n-am cum. Trebuie să abilităm Guvernul după ce se închide sesiunea extraordinară. Nu știu care este perioada. În ce perioadă îi dau? Începând de când ? Nu trebuie să scriem în hotărâre? "Se abilitează Guvernul în perioada". care? Tehnic, că așa.

Scrie pe perioada vacanței parlamentare. Care ?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Astăzi, am înțeles că Senatul, după ce terminăm această ședință comună, va rămâne într-o ședință în care va stabili convocarea unei sesiuni extraordinare a Senatului, care va presupune și în comisie, și o oră în care practic Senatul se reunește și dezbate această lege. După care vine la Camera Deputaților. Același lucru facem și noi la Camera Deputaților și pe parcursul dezbaterii bugetului, o oră facem acest lucru. Asta este.

Domnul Constantin Dumitru:

Convocarea sesiunii extraordinare la Senat pe 10 ianuarie.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Nu pe 10 ianuarie, pe 11 ianuarie dimineața.

Domnul Constantin Dumitru:

Așa a zis doamna președinte.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

10 ianuarie e duminică. Vreți duminică ? Eu vin și duminică.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu, eu n-am spus. Ideea este foarte simplă pentru că parlamentarii, și în acea săptămână, sunt practic toți la Parlament, cât au ședințe în comisii pentru avize, 4 și 5 ianuarie. Și atunci, în ziua respectivă puteți face o jumătate de oră.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

7, 8, oricând.

Eu vă propun așa, haideți să cădem de acord ca înainte de începerea sesiunii extraordinare a Camerelor reunite de pe 11 ianuarie, noi o să discutăm astăzi - am rugat colegii din Biroul permanent al Senatului să rămână - o ședință extraordinară a Senatului, care să fie în săptămâna 4-8, 9, 10 ianuarie, dar 9 și 10 ianuarie sunt sâmbătă și duminică, pentru a adopta. De asemenea, vom hotărî și trimiterea pentru aviz pentru că la Legea de abilitare este o singură comisie pe fond, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, deci nu sunt probleme și ei să-și facă programul.

Și după aceea, sigur, o să transmitem la Camera Deputaților și dumneavoastră, în funcție de program, puteți să o faceți chiar într-o după-amiază când se discută bugetul, orice, deci nu este o problemă, dacă mai avem o pauză, ceva.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Exact.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Deci, dacă sunteți de acord cu acest mod de a proceda, domnule Dumitru, atunci vă rog să rămâneți cu toții ca să putem decide.

Vă propun ca noi să adoptăm acest program, așa cum am făcut-o deja, prin vot, dar să adoptăm și programul de lucru al comisiilor într-un mod extrem de simplu, să informăm, domnule Vasiliu și domnule Dorneanu, toți președinții comisiilor că activitățile în comisii vor începe pe data de 5 ianuarie, ora 9.00. Le transmitem și locațiile, urmând ca președinții să-și stabilească concret programul de lucru și cu o decizie foarte clară, la punctul 9 și 10, Comisia permanentă comună pentru UNESCO să nu mai fie pusă separat, întrucât sunt din Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport. O să rămână cele două comisii care să discute avizul.

Vă rog să-mi spuneți dacă e cineva împotriva acestei decizii? Nu.

A fost adoptat. Acesta este programul.

Domnul Dumitru Pardău:

Dacă-mi permiteți, cred că ar trebui stabilită ora pentru data de 6 ianuarie, ora finală, pentru ca unii colegi de-ai noștri să nu fie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

20.00.

Domnul Dumitru Pardău:

Pentru a-și putea depune amendamentele.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Ora 20.00. Bine.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, până la ora 20.00 se depun amendamentele și se trimit și avizele până a doua zi, pe 7 ianuarie, către comisia de fond.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Exact.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și mai există posibilitatea parlamentară ca pe data de 7 ianuarie să se facă până la ora 20.00 amendamentele. Le colectează cei de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, le pun cum trebuie și începe dezbaterea.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

O să vă rog ca toate aceste lucruri să figureze foarte clar inclusiv pe site. De asemenea, am rugămintea de transmitere rapidă, în cursul zilei de azi, a CD-urilor în ambele forme, inclusiv la grupurile parlamentare, urmând ca fiecare să-și ia măsurile necesare și în formă scrisă către cei care am discutat, la secretariatele comisiilor.

De asemenea, am fost de acord în legătură cu găsirea unei soluții pentru retribuirea celor care vor face muncă suplimentară.

Domnule Dorneanu, vă rog.

Domnul Valer Dorneanu:

Îmi pare rău pentru ceea ce o să vă spun despre retribuirea celor care vor lucra. Legea salarizării, care intră în vigoare de la 1 ianuarie, interzice plata orelor suplimentare. Singura măsură este compensare cu timp liber corespunzător.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Dorneanu, știm foarte bine că eu, cel puțin la Camera Deputaților, am găsit o soluție prin care oamenii și-au luat banii.

Domnul Valer Dorneanu:

Păi să o lăsăm pentru noi, doamna președinte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

O să o împărtășim și Senatului, ca să nu fie niciun fel de problemă.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumim tuturor.

Rog colegii de la Senat să rămână aici să discutăm.

Ședința s-a încheiat la ora 12,35.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 23 octombrie 2020, 11:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro