Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe feb. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 8 februarie 2010 ora 14:00

5. Scrisoare din partea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice
scrisoare de răspuns adresată doamnei Cristina Trăilă, președintele Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice consultă

Scrisoare din partea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice Doamna Roberta Alma Anastase:

Avem scrisoarea din partea Autorității Naționale pentru reglementarea și monitorizarea achizițiilor publice - la Comisia de industrii. Aici mai am și recomandarea pentru Comisiile de politică economică, de administrație, juridică și de IT ca să-și dea punctul de vedere.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Doamna președinte, dacă îmi permiteți la acest punct.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Este vorba despre eventuale propuneri pentru modificarea Ordonanței de urgență privind achizițiile.

Solicitarea mea ar fi, pentru că în chestiunea asta, noi toți parlamentarii suntem interesați într-un fel sau altul, solicitarea mea ar fi să nu ne limităm numai la comisia de specialitate, dacă se poate să distribuim acest document în căsuță către toți parlamentarii, pentru că până la urmă toată lumea trebuie să aibă posibilitatea să facă propunere pentru o chestiune care ține de bunul mers al autorităților locale, mai ales că toți ne gândim acolo și toți suntem legați de ele.

Deci, propunerea mea ar fi, pe lângă comisii - sau dacă credeți că este prea mult fiecărui deputat, măcar fiecărui grup și liderii de grup să decidă.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da, mi se pare o propunere în regulă. Domnul Adrian Năstase și pe urmă domnul Dușa.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi,

Eu am lipsit zilele acestea, am fost ocupat cu Consiliul Național, poate s-au schimbat regulile între timp. Poate că într-un fel scrisoarea aceasta este normală, dar faptul că noi devenim un fel de organ de lucru consultativ pentru o instituție subordonată Guvernului, mie mi se pare absolut remarcabil. Asta dovedește că reforma statului merge înainte, reforma pe care noi poate că nu o înțelegem, dar faptul că doamna aceasta - nu știu cum se numește - ne cere nouă să-i trimitem propuneri și observații și doamna președinte, poate că vă cheamă cu părinții la grup să mergeți să duceți observații și propuneri cu privire la Ordonanța de urgență, mie mi se pare absolut remarcabil.

Stimați colegi,

Eu vă propun să nu acceptăm astfel de lucruri, lăsând gluma la o parte. Poate doamnei respective îi trimitem un text al Constituției, poate îi explicăm raportul între puterile statului, poate să meargă să solicite o întâlnire cu membrii comisiei eventual, poate să facă o consultare cu partidele politice, cu specialiștii din partide, dar formula aceasta este ireverențioasă și în orice caz, nu respectă de nici un fel prerogativele Parlamentului. Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu pot - înainte de a-i da cuvântul domnului Dușa - decât să fiu de acord cu ceea ce spunea domnul Adrian Năstase. Mai mult decât atât, eu stau să mă gândesc că de fapt, ea este în următoarea situație. Situația în care trebuie să facă această ordonanță de urgență, ce spunea și domnul Sever Voinescu este la fel de adevărat, există o presiune din partea autorităților locale care sunt blocate adeseori de procedurile acestea care sunt și greoaie și nefericite și atunci comunitățile locale, deși au banii la dispoziție, ele nu se pot dezvolta, pentru că sunt blocate și eu cred că este absolut corect ceea ce ați spus dumneavoastră procedural, cred că mai degrabă s-a gândit că, forțată fiind de a construi această ordonanță de urgență să ceară ajutorul exact oamenilor de specialitate, dar putem să găsim o formulă care, într-adevăr, să fie corectă.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Dacă vă amintiți, în septembrie am adoptat un raport la o comisie de anchetă. Una din măsurile de final era tocmai aceasta, ca autoritatea și Guvernul să modifice legea în așa fel încât ea să fie una care să poată fi aplicată mult mai repede și mult mai eficient decât administrațiile locale. Aceasta, sigur că este hotărârea Camerei Deputaților și probabil că doamna Trăilă și Guvernul vin cu o inițiativă legislativă, cu un proiect de lege și el va intra în procedurile parlamentare de dezbatere și atunci ne vom spune cuvântul.

În al doilea rând, legat de personalitatea dumneavoastră ca al treilea om în stat, doamna Trăilă vă jignește puțin, vă adresează o scrisoare dumneavoastră și după aceea vă spune să comunicați la un șef de departament propunerile pe care le aveți.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Denes. Vă rog.

Domnul Seres Denes:

Modalitatea de consultare este Legea 215. Este o chestiune care privește autoritățile locale, ori din aceste chestiuni trebuie obligatoriu ca, Guvernul, ministerul să consulte organismele reprezentative ale autorității locale. Deci, ei pot să meargă să consulte unde sunt probleme și pe urmă să vină cu proiectul încoace. Nici într-un caz nu noi trebuie să venim cu propuneri.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Da, sigur că poate de la o idee bună duce spre o zonă, hai să spunem de discuții. Ideea este și cel puțin grupul nostru o să o invite pe doamna Trăilă să asculte și părerile parlamentarilor, intră în procedurile parlamentare. Probabil se gândește atunci când depune o eventuală inițiativă să nu fie modificată așa de mult de parlamentari încât să devină o lege sau un proiect care nu corespunde. Deci, este problema noastră. Noi o să o invităm la discuții și apoi vom vedea.

Domnul Adrian Năstase:

Poate face un proiect de lege.

Domnul Valeriu Zgonea:

Numai dacă avem un proiect de lege, putem să emitem niște observații, să aibă un dialog cu Comisia de administrație publică.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Doamna președinte, cred că o inițiativă bună și corectă este aceasta. Până la urmă, doamna Cristina Trăilă - președinte al ANRMAP solicită puncte de vedere și observații în legătură cu o lege care se aplică. Este normal să o facă, evident și către parlamentari. Ba da, iertați-mă! Mie îmi este teamă că ne blocăm în proceduri și invocăm fel de fel de chestiuni care țin deopotrivă de orgoliul instituției, dar și de o citire rigidă a Constituției și uităm o situație. Uităm de pildă situația în care Guvernul face o ordonanță de urgență și tot noi, cei de aici, din Parlament avem o reacție de ce nu am fost consultați, de ce abuzează de anumite prerogative ș.a.m.d.

Deci, propunerea mea este să trecem peste impedimente de acest gen. Dacă cineva se simte jignit poate în mod evident să reacționeze. Eu unul, ca membru în Biroul permanent nu mă simt deloc jignit. Am observații în legătură cu această ordonanță, vreau să le transmit. Mă bucur că doamna Trăilă manifestă această deschidere, avizându-ne în felul acesta inclusiv intenția de a lucra pe această ordonanță. Nu înțeleg de ce să nu îi transmitem, deputații care au evident asemenea observații, aceste puncte de vedere și dimpotrivă, rejectăm acest demers.

Eu îmi mențin părerea de a distribui către grupurile parlamentare această scrisoare și până la urmă, grupurile să decidă. Sunt grupuri care pot să-i răspundă doamnei Trăilă în maniera - nu te-ai adresat instituțional, lasă-ne în pace! sau sunt grupuri care o pot invita la discuții. Deci, vă rog să supuneți la vot propunerea de a pune această scrisoare către grupurile parlamentare, la dispoziția grupurilor.

Mulțumesc.

Domnul Valeriu Zgonea:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Un singur amendament. Distinsa dumneavoastră colegă a candidat pentru funcția de parlamentar. Ar fi trebuit să fi știut măcar Regulamentul Camerei Deputaților. Știți, noi parlamentarii, așa cum suntem noi, avem dreptul de a face propuneri legislative care înseamnă suma... - așa mă gândesc eu - suma consultărilor pe care le avem într-un anumit domeniu cu specialiștii din domeniu. Când mai mulți colegi de ai noștri au același punct de vedere cu privire la modificarea unei ordonanțe transformată în proiect de lege, fie grupurile parlamentare, fie mai mulți colegi fac o inițiativă legislativă. Acum le anulăm printr-un astfel de model.

2 - Domnule deputat, stimate coleg, ca ziarist în primul rând, ca om, ca tânăr, uitați-vă ce comportament și ce adresabilitate are doamna colegă Trăilă - tot respectul pentru domnia sa - față de instituția Parlamentului și președinta Camerei Deputaților. Numai din acest motiv și o să vă cer dumneavoastră, dragi colegi, să o returnăm destinatarului, cu rugămintea, fie prin domnul secretar general, fie prin altcineva, să explicăm că doamna președinte a Camerei Deputaților nu poate să aibă asemenea atribute de a-i raporta domniei sale ce îi prezintă parlamentarilor. Poate că un anumit mod de a scrie, putem și noi să fim de acord cu varianta pe care domnul Voinescu a prezentat-o în limita respectării instituției Parlamentului și a președintelui Camerei Deputaților.

Domnul Adrian Năstase:

Eu credeam că lucrurile, cel puțin între noi, aici în Parlament, sunt suficient de clare în sensul ca noi înșine să ne respectăm pe noi și instituția pe care o reprezentăm. Nu cred că diverse argumente conjuncturale care n-au nici un fel de legătură, nici cu Constituția, nici cu practica separației puterilor în stat, ar putea fi invocate aici.

Este vorba de o crasă necunoaștere și ignorare a Constituției și - dacă vreți - pot să folosesc cuvinte și mai dure. Este o crasă ineleganță față de Parlament și de conducerea Parlamentului, nu este pentru prima dată când doamna respectivă procedează în acest fel. Cred că trebuie să-i trimitem un răspuns foarte clar, foarte simplu. Mă întreb domnule Voinescu, ca să puteți să-mi răspundeți după aceea, dacă Parlamentul îi trimite observații și doamna respectivă construiește ordonanța de urgență pe formula respectivă, în momentul în care ea vine pentru aprobare, Parlamentul mai are dreptul să intervină? pentru că Parlamentul, în condițiile astea se antepronunță. Separația puterilor în stat are tocmai acest rol de a separa funcția executivă de funcția legislativă, numai pun în discuție faptul că acceptăm tacit faptul că funcția principală a Parlamentului care este aceea de a adopta legi, noi începem să dăm eventual avize consultative pentru legile făcute de Guvern, observații pe care poate să nu le ia în considerare sau să le ia în considerare doamna respectivă. Eu cred că rolul decisiv aici trebuie să-l aibă Parlamentul, decisiv. Nu este vorba de diverse sugestii pe care noi le facem și dânsa, cu bunăvoință eventual le acceptă.

Deci, îmi pare rău că trebuie să intervin de data asta pe un ton ceva mai ferm pentru a cere Biroului permanent să-și respecte propria demnitate și a Parlamentului ca atare.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Și eu cred că nu trebuie să creăm un precedent din chestiunea asta și v-aș propune ca Secretariatul General să-i comunice doamnei președinte a acestei Agenții modalitatea de colaborare cu Camera. Sigur, înainte, dacă viziunea dumneaei este a unei situații de urgență care necesită o ordonanță de urgență și domnul ministru - la fel - dacă consideră că suntem într-o situație de urgență care necesită o ordonanță de urgență, atunci sigur este de înțeles că dorește să treacă acest lucru prin Parlament, să ne trimită proiectul pe care să-l discutăm în grupurile parlamentare și eventual să le trimitem viziunile, poate vine și cu o solicitare de alocare a unui timp în grupurile parlamentare care să-și prezinte această viziune, dar, în orice caz, atrăgându-i atenția asupra modalității de comunicare.

O să vă rog domnule ministru și domnule secretar general să-i comunicați doamnei Trăilă acest lucru.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 15:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro