Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe feb. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 23 februarie 2010 ora 13:10

4. Solicitare din partea domnului deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PD-L, referitoare la programarea unei dezbateri politice , în temeiul art. 180 alin. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților
aprobată, luni, 1 martie 2010, ora 16:00 consultă

Solicitare din partea domnului deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PD-L, referitoare la programarea unei dezbateri politice , în temeiul art. 180 alin. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților Doamna Roberta Alma Anastase:

Este vorba de dezbaterea pe relația dintre Parlamentul European și Parlamentul României, intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona.

Doamna Aurelia Vasile:

Doamnă președinte, o să cerem 30 de secunde pentru a citi materialul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Spuneam ieri în dezbaterea generală a unui proiect de lege că în curând am putea să dăm titlul "dictatură de catifea". Nu înțeleg de ce trebuie primul ministru să vină și să mă instruiască pe mine sau să mă lămurească pe mine cu poziției României în cadrul Uniunii Europene după intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona. Cred că ar trebui domnia sa să fie invitat de Parlament pentru a fi lămurit despre acest tratat, pentru că, de foarte multe ori, ceea ce este în tratat și ceea ce susține domnia sa nu-și are rolul.

Eu cred că discuțiile trebuie purtate între parlamentari. Ceea ce solicitase Comisia pentru politică externă a Camerei Deputaților și Comisia pentru afaceri europene a Parlamentului trebuie să aibă loc, domnul prim-ministru poate să fie invitat, alți miniștri, dar nu dânșii să fie, știu eu, moderatorii acestei activități, ci dânsul să mă lămurească pe mine și pe colegii din comisiile de specialitate ce avem noi de făcut.

Dacă în continuare sau cel puțin poate intenția este alta față de ceea ce apare scris în material, vreau să readuc aminte că, într-o țară democrată, parlamentul este cel care a votat Guvernul și nu invers.

De aceea, ori se retrage materialul și este altfel scris și atunci o să fim de acord, ori, așa cum este redactat, grupul meu nu va fi de acord.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Sever Voinescu, pentru a da explicații. După aceea, domnul Ovidiu Ganț.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Eu înțeleg că oriunde scrie cuvântul "prim-ministru" în aceste zile, în orice material pe care cad ochii distinșilor colegi de la Partidul Social Democrat, apare o iritare. Dar trebuie să spunem un lucru. Tipul de dezbatere, conform regulamentului nostru, așa cum scrie în art.180, tipul de dezbatere de acest gen, repet, conform regulamentului, reclamă prezența primului ministru, așa este în regulamentul nostru. Noi suntem în plin regulament, 180 alin.1 și următoarele. Noi nu putem face altfel, repet, decât spune regulamentul nostru.

În ceea ce privește dezbaterea în sine, au mai fost asemenea dezbateri; vă amintesc, de pildă, în sesiunea trecută am avut una pe IMM-uri; nici vorbă ca primul ministru să modereze dezbaterile sau ca primul ministru să dea lecții Parlamentului. Nici vorbă de așa ceva! Pur și simplu, participarea sa la o dezbatere parlamentară politică este obligatorie și despre aceasta este vorba.

Deci, aș vrea să-i spun doamnei Aurelia Vasile că sunt absolut de acord cu dânsa în ceea ce privește raporturile dintre Guvern și Parlament, dar că de data aceasta regulamentul reclamă prezența primului ministru. Nimeni nu-l pune pe primul ministru să conducă, să dea lecții sau să modereze. Vom avea dezbaterea noastră, așa cum avem de obicei și primul ministru va asista la această dezbatere. Asta este tot. Așa scrie, repet, regulamentul. Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă dau eu o explicație pur tehnică în sensul următor: lunar, sunt solicitări de poziții, circa 15 solicitări de genul acesta, care ne vin de la instituțiile Uniunii Europene. Pe baza acestora, noi trebuie să decidem, să ne exprimăm punctele de vedere asupra unor proiecte, asupra acestor solicitări.

Aici este solicitată și poziția Guvernului. Deci, va funcționa, cum s-ar spune, pe un proiect de lege. Dar o să apelez la domnul Ovidiu Ganț, care are și experiența de europarlamentar în spate. Vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc.

Doamnă președinte, distinși membri ai Biroului permanent, n-aș vrea să intervin în discuția respectivă dintre cele două grupuri parlamentare. Aș vrea să revin însă asupra unui punct de vedere exprimat de grupul nostru parlamentar la dezbaterea pe care am avut-o în toamnă referitoare la această temă. Am spus atunci că experiența altor parlamente naționale arată că înaintea ședințelor de Consiliu European, atunci când acestea au loc, martie, iunie, între ele dacă mai este cazul, în Germania, de exemplu, cancelarul vine în fața parlamentului și prezintă poziția guvernului federal în Consiliul European. Deci, dincolo de discuția punctuală, care are loc aici, cred că pentru România, ca regulă de perspectivă, ar fi normal ca, întotdeauna înaintea ședinței de Consiliu European, premierul sau ministrul de afaceri europene să fie prezent în plen și să spună cu ce mandat se duce guvernul acolo. Este normal să spună acest lucru parlamentului.

Și aș mai vrea să spun ceva. Ați discutat ieri în Birourile reunite absența Legii care reglementează relațiile dintre Guvern și Parlament în acest domeniu. Cu atât mai mult, prin inexistența acestei legi, poate ar fi bine ca Parlamentul să decidă împreună și în discuție cu Guvernul cum are loc această informare, dacă vreți, a Guvernului față de Parlament, cu ce mandat se duce la Consiliul European. Deci, dincolo de Tratatul de la Lisabona, poate este cazul să ne gândim ce regulă instituim din acest punct de vedere, abstracție de cine este la guvernare și de cine este în opoziție. Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Era domnul Adrian Năstase și după aceea doamna Aurelia Vasile.

Vă rog.

Domnul Adrian Năstase:

Părerea mea este că trebuie să accelerăm adoptarea unei legi care lipsește de foarte multă vreme și care va stabili mecanisme funcționale. Pentru că să nu ne închipuim că o discuție în plen, cu informare în plen, poate să rezolve ceva. Nici nu știu, este o informare post-factum, este o solicitare de mandat.

Eu sunt de acord, dezbaterea este în ordine.

Sunt două lucruri diferite: dezbaterea în sine și încercarea, cumva, de a acoperi o lacună.

Până la urmă, dacă vrem să intrăm efectiv în procedură, dincolo de această informare, pe care o putem fiecare dintre noi s-o luăm din analizele generale, în definitiv nu cred că avem neapărată nevoie de o astfel de informare și să facem o dezbatere de acest gen. Dar este o solicitare și ea trebuie respectată. Eu, personal, n-am nimic împotrivă. Însă cred că trebuie să solicităm Guvernului un punct de vedere în legătură cu proiectul de lege. Eu știu acest proiect de lege de ani buni, de când am încercat să finalizăm o reglementare care să stabilească un mod de lucru între Guvern și Parlament. Există diferite modele. De exemplu, în Danemarca, un ministru care participă la reuniunile europene trebuie să obțină aprobarea pentru mandatul cu care merge acolo. Există un sistem mixt în Ungaria.

Ce soluție adoptăm? Și aici este într-adevăr o chestiune de opțiune politică și este o chestiune esențială pentru ceea ce înseamnă într-adevăr punerea în aplicare în România a mecanismului de participare. Dar, în sfârșit, poate că la această dezbatere unele chestiuni vor fi atinse. Dar, oricum, este o solicitare în cadrul regulamentului și nu cred că ne putem opune.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vroiam să fac următoarele precizări, pe care trebuie să le știți.

În momentul de față, și la nivelul președinților de parlamente europene am avut două sesiuni, dintre care una extraordinară, în care am discutat despre acest mecanism. Evident, este un mecanism nou, trebuie căutată formula cea mai bună pentru a exista și o reacție rapidă și eficientă a parlamentelor.

Am avut o propunere în cadrul Conferinței președinților pentru ca aceste proiecte, odată venite și pentru a câștiga, să spunem, în viteza de evaluare, să meargă către comisiile de specialitate, unde să primească un tratament, să spunem, similar cu cel al proiectului de lege, în sensul în care să existe un raport, în cazul în care acea comisie împreună cu guvernul, căruia îi solicită punctul de vedere, să decidă dacă într-adevăr România dorește sau nu modificarea sau are o anumită poziție vizavi de acel document.

Mecanismul cel mai des uzitat de lucru este cel clasic la nivelul unei comisii, punctul de vedere al comisiei corelat și fundamentat, luând în considerare și punctul de vedere al guvernului.

Acum, noi, având o discuție în interiorul grupului, am spus că este momentul în care să discutăm poate într-un cadru larg și să aducem în atenția opiniei publice și această relație pe care Parlamentul României o are cu Parlamentul European. De aici am pornit, nu în ideea de a reproșa ceva din trecut și din ideea de a discuta despre viitor, pur și simplu.

În paralel, la Senat, doamna Boagiu a venit cu acel proiect cu care noi, adică eu cel puțin, uitându-mă pe el, sunt în consonanță, am câteva amendamente pe care i-am și spus că aș vrea să le introduc, sunt mai degrabă de nuanță decât de fond. Eu îl știu doar pe cel al doamnei Boagiu, pentru că l-am văzut acum la mapă. Este proiectul de hotărâre. Trebuie să găsim soluția. Iată, este o dezbatere, poate nu neapărat intrând în atâtea detalii tehnice, mai degrabă pe cadru general se va focaliza dezbaterea, dar cu siguranță trebuie să avem și o discuție și despre mecanism efectiv, astfel încât noi să avem un număr de reacție în funcție de interesele noastre ca țară.

Domnul Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Ceea ce propuneam în proiectul acela de hotărâre, el era doar o măsură, așa, pentru o perioadă scurtă de timp, ca să funcționeze activitatea între cele două Camere. Însă la Comisia de afaceri europene este un proiect de lege pe 30 de pagini, la care s-au făcut amendamente, este de trei luni în dezbatere la comisie și, în momentul de față, este trimis la Guvern, ca să-și facă și ei observațiile pe proiectul acela de lege. Probabil că nu a fost informat Biroul legat de această chestiune, dar se muncește de vreo trei luni. Proiectul de lege este încropit, este trimis la Guvern să ne trimită un punct de vedere și, sigur, legea, când va fi adoptată, va rezolva toate aceste probleme. Sigur, el este întocmit acum pe vreo trei variante, cu sistemul acesta de lucru între cele două Camere și în comisiile din Camere, ca procesul să fie cât mai rapid și cât mai urgent și, în funcție de variantele care, până la urmă, după o dezbatere mai amplă, se vor cristaliza, se va adopta proiectul de lege. Deci, este proiectul de lege și s-au făcut multe amendamente chiar de către colegii noștri, care au preocupări în domeniu și de către ministerele de resort s-au trimis propuneri de încropire a acestui proiect de lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Este în regulă.

Ținând cont de prevederile regulamentare, nu știu foarte exact, dar v-aș propune șase zile.

Scuzați-mă, doamnă Aurelia Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc.

Bineînțeles că eu nu pun la îndoială regulamentul, precum colegul meu Toader. Într-adevăr, față de 180, alin.1, îmi pare rău că nu lăsați tot articolul 180, pentru că atunci era mai bine stipulat. Prietenul meu Sever Voinescu are dreptate, bineînțeles că orice grup parlamentar poate să facă această solicitare. Noi vom fi de acord, dar solicit ca desfășurarea acestei activități, deci desfășurătorul activității să fie realizat cu liderii de grup, să-l vedem înainte de a intra Birou, în condițiile în care poate facem invers, să rugăm și să trimitem din timp domnului prim-ministru faptul că există un proiect de lege care să reglementeze acest lucru, care este la Guvern de foarte mult timp. Vă readuc aminte că în decembrie a fost la un moment dat pe ordinea de zi a unei ședințe comune, când teoretic doamna Anca Boagiu a cerut atunci să nu se discute. Deci, poate, cu această ocazie, ne informează și premierul ce punct de vedere are Guvernul legat de ceea ce comisia de specialitate îi propune. Și cred eu că, poate, așa cum vom realiza dezbaterea, să trimitem înainte premierului câteva probleme, afară de punct de vedere față de lege, ce ne interesează și pe noi, adică să nu fie luat prin surprindere, în condițiile în care să stabilim dacă este nevoie, chiar prin această dezbatere, cum și cu ce mandat merge domnia sa sau oricare ministru pentru a reprezenta România la acest for, în condițiile în care, de foarte multe ori, noi, parlamentarii, luăm cunoaștere din presă sau știu eu de unde de ceea ce se întâmplă în numele nostru la forurile europene. Cred eu că acest lucru trebuie reglementat foarte repede, pentru că nu mai doresc să ridic mâna și să votez, în condițiile în care sunt negocieri despre care Parlamentul nu cunoaște și suntem puși în fața faptului împlinit. Doresc să știu înainte, pentru a putea să-mi expun un punct de vedere, înainte de a lua decizia o persoană sau două persoane în numele Parlamentului, care reprezintă toți votanții României.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă referiți cumva la intervenția mea din Conferința președinților?

Doamna Aurelia Vasile:

Nu.

Doamna Roberta Alma Anastase:

A, bine, m-am liniștit.

Doamna Aurelia Vasile:

Mă gândeam la Guvern.

Doamna Roberta Alma Anastase:

A, vă gândeați la Guvern. Scuze. Am înțeles.

Atunci, v-aș propune: noi, de obicei, luni după amiaza aveam dezbateri, introduceam astfel de dezbateri. Să propunem ziua de luni? E-n regulă?

Desfășurătorul o să-l facă domnul secretar general, care este foarte eficient astăzi, ni-l trimite mâine dimineață.

Dacă aveți observații? Aștept telefonul dumneavoastră dacă vi se pare că este ceva în neregulă.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Iertați-mă! Este procedura standard de-a lungul vremii. Inițiatorul dezbaterii, adică cazul când un parlamentar PD-L prezintă un document, primul-ministru are și el un timp de răspuns, iar toate grupurile parlamentare au un timp de intervenție pe care noi îl stabilim. Așa este întotdeauna.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Așa este procedura. Corect. Este în regulă, da?

Haideți să depășim momentul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 15:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro