Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe mar. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 1 martie 2010 ora 14:00

Vorbitor: Orban Ludovic

Ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților Domnul Ludovic Orban:

Doamna președinte, hai să recapitulăm puțin istoric.

Acum este vorba de raportul dintre Parlament și puterea Executivă.

Guvernul Boc - nu contează că prima dată a fost cu PSD și după aceea fără PSD - a emis două ordonanțe de urgență neconstituționale, fără să aibă temei pentru a emite ordonanțe de urgență. Dacă vroia, trebuia să le dea ca legi.

Prima dată a fost legea inițiată de domnul Dușa, care să zic a trecut prin Parlament, dar a fost adusă la perfecțiune prin intermediul Ordonanței de urgență emisă de Cabinetul Boc, după care, cu o zi înainte de a se declara de Curtea Constituțională neconstituționalitatea Ordonanței 37, s-a emis Ordonanța 105, în condițiile în care guvernul știa 100% că este neconstituțională ordonanța.

După a doua pronunțare cu Ordonanța 105 pe excepția de neconstituționalitate ridicată de un director din județul Argeș, s-a dat un termen pentru a se aduce în cadrul constituțional legea. Eu îmi pun sincer întrebarea: deci guvernul care a fost în stare să emită două ordonanțe de urgență neconstituționale, acum, când a avut temei legal și constituțional ca să emită ordonanță de urgență, nu a vrut să emită ordonanță de urgență și ne-a pasat castana fierbinte nouă, la Parlament.

Or, eu cred că Parlamentul într-o țară civilizată nu este o instituție care să răspundă la comenzile guvernului, cu atât mai mult atunci când guvernul s-a aflat în afara Constituției și în afara cadrului legal.

Ca atare, dacă vrea guvernul să rezolve această problemă, și vă voi mai face o paranteză ca să vedeți ce se întâmplă la ora actuală în țară, să emită ordonanță de urgență guvernul ca să intre în cadrul constituțional și să ne lase pe noi, Parlamentul, să dezbatem legile acestei țări, nu cu pistolul la tâmplă și sub amenințarea guvernului și a altor factori externi, ci să ne lase să dezbatem în funcție de ceea ce considerăm noi că este bine pentru sistemul administrației din România.

Avem practic și o solicitare din partea Comisiei de muncă, care cred că este pertinentă și normală și firească. Trebuie să participe la elaborarea raportului alături de Comisia de administrație.

Cred că putem să aprobăm această cerere a președintelui Comisiei de muncă, să se elaboreze acest raport în ședință comună între Comisia de administrație și Comisia de muncă.

Eu nu aș ține nici la termenul de 8 martie pentru că nu poți să forțezi niște oameni să analizeze o lege de care vă readuc aminte - Legea 188 privind Statutul funcționarului public a fost o lege negociată cu Uniunea Europeană, a fost o condiție esențială pentru îndeplinirea criteriului politic de aderare a României la Uniunea Europeană. Nu este o lege oarecare peste care să putem trece fără nici un fel de temei.

Deci eu cred că este pertinent să vă solicit să supuneți la vot această propunere de a se dezbate, să se formuleze un raport comun - Comisia de muncă și Comisia de administrație, sigur la un termen rezonabil, astfel încât să putem ca în plen să dezbatem serios această lege. Pentru că, altfel, se va ajunge din nou în altă situație. Vom fi obligați, dacă iese prost legea aceasta, să o redezbatem din nou fără să ținem cont de ceea ce înseamnă funcționarea administrației în ansamblul său și în funcție de niște interese politice meschine.

La ora actuală, în toate instituțiile publice, după ce s-au emis ordine de încetare a mandatului directorilor coordonatori, s-a revenit peste o zi și din nou aceiași conducători ai instituțiilor care au emis ordine de încetare a mandatelor directorilor coordonatori au revenit asupra deciziei și i-au repus din nou în funcții. Asta se întâmplă acum.

Întreg sistemul administrației din România este bulversat în momentul de față. Procedurile, tot ceea ce înseamnă instituție, funcționare normală a unei instituții, este dat peste cap. S-a ajuns să se pună la îndoială inclusiv acordarea unor drepturi individuale ale cetățenilor numai din cauza politizării acesteia agresive care, credeți-mă, nu vă face bine nici dumneavoastră, pentru că nu vă face altceva decât să vă prezinte într-o lumină care nu este normală pentru un stat democratic.

Chiar vă cer în mod rezonabil: haideți să nu încercăm să devenim neapărat unelte ale puterii executive, ci să fim Parlamentul și să facem lucrurile pentru care am fost votați, și anume să dăm legi bune pentru România.

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 27 septembrie 2020, 10:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro