Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe mar. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 17 martie 2010 ora 13:10

5. Scrisoare din partea domnului Valentin Iliescu, șeful Departamentului pentru Relația cu Parlamentul, referitoare la necesitatea adoptării, în regim de urgență, a proiectului de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2006 privind organizarea activității practicienilor în insolvență (PLx nr.594/2009)
se trimite Comisiei juridice, de disciplină și imunități consultă

Scrisoare din partea domnului Valentin Iliescu, șeful Departamentului pentru Relația cu Parlamentul, referitoare la necesitatea adoptării, în regim de urgență, a proiectului de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2006 privind organizarea activității practicienilor în insolvență (PLx nr.594/2009) Doamna Roberta Alma Anastase:

Avem o scrisoare din partea domnului Valentin Iliescu.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aici aș vrea să intervin, dacă îmi permiteți.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da, vă rog, domnul Zgonea.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna președintă, în primul rând scrisoarea este greșit abordată. Noi nu suntem subordonați Guvernului.

Guvernul, la fiecare început de sesiune, ne transmite o listă cu priorități legislative. Pe baza listei respective, noi avem obligația să o dezbatem în Biroul permanent și să ținem cont de ea.

Mai mult decât atât, Guvernul este obligat, conform Noului Tratat de la Lisabona, ca toate astfel de întârzieri pe care le avem pe diferite directive să le transmită în timp Parlamentului, pentru că și noi suntem parte din actul legislativ. Guvernul nu face acest lucru, bazându-se pe faptul că există un refuz foarte clar din partea Guvernului de a face o lege cadru cu privire la atribuțiile ex-ante și ex-post ale Parlamentului României privind implementarea directivelor europene. Și, atunci, noi nu avem de unde să știm care este termenul limită.

Mai mult, sunt două inițiative legislative care au fost depuse în noiembrie 2009 și se prelevează Guvernul de faptul că sunt inițiative parlamentare și că noi nu le-am supus la timp. Sunt foarte multe chestiuni pe acest document care într-un fel ar forța Parlamentul ca într-un anumit interval de timp să ia decizii cu privire la urgentarea procesului legislativ.

Eu nu acuz pe nimeni, ca să fie foarte clar.

Eu, personal, nu știu pe directiva "Servicii" care este angajamentul nostru, care este intervalul de timp pe care l-am făcut prin negociere.

Noi suntem în procedura în care avem dreptul - ca stat nou membru - ca într-un anumit interval de timp să implementăm acquis-ul comunitar.

Din acest punct de vedere, eu îl așteptam pe domnul ministru pe relația cu Parlamentul să ne prezinte toate aceste înțelegeri pe care le-a avut astfel încât noi să știm despre ce este vorba.

Deci, nu poate Guvernul să mă oblige pe mine ca două inițiative parlamentare, care nu știu dacă sunt acceptate de Guvern, că nu am această informație aici, trebuie să le trecem într-un anumit interval de timp pentru că noi nu am luat toate măsurile naționale pe directiva "Servicii".

Este o chestiune cu care noi nu ne-am mai lovit până acum, dar eu vă spun că în primii 2-3 ani de zile, având în vedere T plus 2, noi avem foarte multe astfel de adrese la Guvern, și cred că puteți dumneavoastră să îl rugați pe ministrul pe relația cu Parlamentul să ne spună pe fiecare domeniu și să informeze comisiile sectoriale - permanente care sunt pașii pe implementarea mai multor directive, unde ne aflăm noi și unde putem să dăm un sprijin statului român, fără să încălcăm Regulamentul și fără să forțăm anumite note.

Domnul Gheorghe Barbu:

Aș vrea să răspund, dacă este cu putință.

Domnul Iliescu mi s-a adresat mie, nu Biroului permanent. Eu, însă, nu pot lua o decizie, să mă adresez singur unei comisii despre un singur proiect. Chiar dacă în anexă sunt două, se face vorbire în adresă de Ordonanța de urgență nr.86/2006 privind organizarea activității practicienilor în insolvență, care a ajuns la Comisia juridică și trebuia să fie raport în 27.11.2009.

Eu n-am putut să mă adresez comisiei, și de aceea am venit cu ea în fața dumneavoastră.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule secretar general, în primul rând, ministrul pe relația cu Parlamentul nu are dreptul să se adreseze dumneavoastră în chestiuni legislative care sunt de competența parlamentarilor.

2) El nu poate să vă forțeze nici pe dumneavoastră, nici dumneavoastră nu puteți să forțați parlamentarii sau comisiile să dea un raport cu privire la o inițiativă legislativă într-un anumit interval de timp.

Nu putem să facem șmecheria asta - domnule, știți, este o directivă a "Serviciilor".

Dați-ne și nouă documentele care sunt la Guvern.

Este o chestiune de principiu pe care dumneavoastră, ca fost ministru, trebuie să o înțelegeți și pe care trebuie să o spuneți și mai jos.

Nu parlamentarii sunt subordonați Guvernului sau structurii Secretariatului general, ci este invers.

Dumneavoastră lucrați cu noi împreună pentru a face acest proces legislativ să fie coerent.

Pe adresarea către dumneavoastră nu am cum să intru în amănunt pentru că mie mi s-a părut neprincipial.

Domnia sa trebuia să se adreseze în primul rând președintei Camerei Deputaților și să vă informeze pe dumneavoastră că există o directivă de "Servicii" cu un program de implementare pe acquis-ul comunitar și că noi am primit o așa-zisă avertizare pentru întârziere în transpunerea măsurilor naționale. Este ex-post. Și, atunci, discutam pe această chestiune. Domnia sa nu a făcut aceste etape, și aparent este o discuție banală care ne plictisește, dar pe de altă parte este o discuție de substanță, să știți, privind rolul Parlamentului.

Domnul Ioan Oltean:

Sigur, este regretabil în primul rând că șeful Departamentului pentru relația cu Parlamentul nu știa că o asemenea adresă se transmite Biroului permanent și președintelui Camerei Deputaților, și nu secretarului general. Aici sunt absolut de acord cu domnul secretar.

Dar, în rest, domnule secretar general, este o procedură foarte simplă. Nu odată ne-am întâlnit cu o asemenea procedură. De ce batem apa în piuă și o dizolvăm mai mult decât trebuie?!

Eu zic că nu avem nici un fel de motive să extindem dezbaterea, ci să o supunem la vot și să o aprobăm.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Să nu vă supărați pe mine.

Guvernul are inițiativă. Dacă este angajamentul Guvernului pe implementarea directivei "Servicii", nu se poate să cerți Parlamentul pentru că o inițiativă parlamentară nu a trecut și ceri acum procedură de urgență.

Este păcat că nu ne dăm seama ce înseamnă ex-post.

Eu n-am nici o problemă cu dumneavoastră. Puteți să faceți cum vreți - să o supuneți, să nu o supuneți. Ea va face parte în următoarea perioadă din atribuția majoritară a deciziilor pe care le luăm în Parlamentul României, și este păcat că nu ne uităm cu atenție la ea și o considerăm o retorică. Din partea mea, n-am nici o problemă - dacă vreți să obligați Parlamentul ca să dea rapid Comisia juridică cele două rapoarte, nu am nici o problemă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule secretar general, comunicați Comisiei juridice ca într-o săptămână să ne transmită raportul pe acest proiect. De acord? Voturi pentru?

Domnul Ioan Oltean:

Ce să votăm aici?!

Păi comisia trebuia să prezinte de mult raportul! Și, atunci, de ce să votăm aici?!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Atunci, se înscrie pe ordinea de zi fără raport. Este simplu, că ei au depășit de mult termenul.

Vă rog, domnule Orban.

Domnul Ludovic Orban:

Învățați-l pe primul-ministru ca, atunci când vrea să solicite ceva Parlamentului, domnia sa să se adreseze către dumneavoastră, doamna președintă, pentru că este o relație inter-instituțională, în care nu vorbește portarul cu secretara, ci vorbește premierul cu președintele Camerei Deputaților.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bine. Trecem mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 27 septembrie 2020, 11:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro