Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
inițiative legislative
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2012-2016 (dep.)
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
2000-2004 (dep.)
1996-2000 (dep.)
1992-1996 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2016-2020 > Camera Deputaților > Eugen Nicolicea > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnul deputat Eugen Nicolicea (Grupul parlamentar al PSD)
Ministrul Sănătății, Victor Costache, încalcă Legea nr.161/2003 și dezinformează opinia publică

I. Încălcarea alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003
Alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției prevede în mod expres și limitativ care sunt funcțiile sau activitățile care pot fi exercitate de un membru al Guvernului:

(4)Membrii Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat și persoanele care îndeplinesc funcții asimilate acestora pot exercita funcții sau activități în domeniul didactic, al cercetării științifice și al creației literar-artistice”.
Deoarece activitățile medicale în baza unui contract individual de muncă nu sunt incluse printre activitățile care pot fi exercitate de un membru al Guvernului, desfășurarea de astfel de activități de ministrul Victor Costache încalcă alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003 și implicit jurământul depus la investirea ca ministru: ”Jur să respect Constituția și legile țării…”.
A pretinde faptul că un membru al Guvernului poate exercita alte activități decât cele limitativ prevăzute în alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003, ar însemna faptul că orice ministru ar putea exercita orice activitate sau profesie care nu este interzisă în mod expres de alte legi. Am ajunge la situația absurdă că un ministru ar putea fi avocat, angajat pe orice funcție la firme private sau de stat, inginer, mecanic auto, bodyguard etc.
II.Dezinformarea opiniei publice
1. Invocarea Jurământului lui Hippocrate versus jurământul depus la investire este făcută în mod eronat, cu scopul de a sensibiliza opinia publică:
  • Jurământul lui Hippocrate este aplicabil medicilor care pot exercita profesia, evident cu respectarea legilor: ”Voi exercita profesiunea cu conștiință și demnitate”.
  • În postarea de pe facebook, medicul Victor Costache afirmă : ”Reamintesc că am depus și Jurământul lui Hipocrat față de pacienții români”, afirmație care încalcă chiar jurământul depus: ”Nu voi îngădui să se interpună între datoria mea și pacient considerații de naționalitate, rasă, religie, partid sau stare socială”.
    2. Invocarea răspunsului Agenției Naționale de Integritate
    a) Ministrul Victor Costache publică și comentează răspunsul ANI pe facebook pentru a convinge opinia publică că ”poate profesa”: ”Ca ministru am făcut toate demersurile legale pentru a mă convinge că în timpul meu liber pot profesa”.
    Pentru a evita orice discuție, înainte de a prelua mandatul de ministru, am făcut demersuri la cea mai înaltă instituție a statului, abilitată în acest domeniu, Agenția Națională pentru Integritate”.
    ”Vă citez din documentul primit de la ANI:
    «Din cele expuse de dumneavoastră și din interpretarea sistematică a prevederilor legale incidente, opinăm că funcția de membru în cadrul Guvernului, simultan cu desfășurarea de activități medicale în baza unui contract individual de muncă, nu este de natură a genera o situație de incompatibilitate din perspectiva Legii 161/2003 cu modificările și completările ulterioare».
    b) Prezentarea de către ministrul Victor Costache a răspunsului ANI ca fiind un document care certifică faptul că ”poate profesa” este eronată deoarece:
  • Este contrazis de alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003
    ”(4)Membrii Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat și persoanele care îndeplinesc funcții asimilate acestora pot exercita funcții sau activități în domeniul didactic, al cercetării științifice și al creației literar-artistice, iar exercitarea profesiunii de medic nu este inclusă în aceste activități.
  • ANI nu a făcut nicio referire sau comentariu cu privire la dispozițiile alin.(4) al articolului 84 din Legea nr. 161/2003, ci doar la dispozițiile alin.(1) al articolului 84.
  • ANI nu certifică în document că domnul ministru ”poate profesa” și precizează:
    ”Precizăm că prezentul răspuns reprezintă punctul de vedere al Agenției Naționale de Integritate, raportat la situația de fapt descrisă de dumneavoastră și la dispozițiile legale incidente, nu este o interpretare generală și obligatorie a textelor de lege și nu reprezintă rezultatul activității de evaluare efectuată în condițiile Legii nr.176/2010”.
    Mai pe înțelesul tuturor, ANI nu își ia nicio responsabilitate în a confirma ”dreptul de a profesa”, ci precizează că răspunsul este dat la întrebarea adresată, așa cum a fost formulată (”la situația de fapt descrisă de dumneavoastră”).
    Deoarece ministrul nu a întrebat despre dreptul ”de a profesa”, ci despre incompatibilitate, punctul de vedere al ANI s-a raportat ”la dispozițiile legale incidente”, adică la cele despre incompatibilități și a precizat doar dispozițiile alin.(1) al articolului 84 din Legea 161/2003, fără a se referi la alin.(4) al articolului 84 din Legea 161/2003 care dispune care sunt funcțiile și activitățile care pot fi exercitate de către un membru al Guvernului.
    Deoarece conducerea ANI cunoaște faptul că ANI nu are competența de a da interpretări ale legilor, menționează că ”…prezentul răspuns nu este o interpretare generală și obligatorie a textelor de lege…”.
    ANI mai menționează că ”… prezentul răspuns… nu reprezintă rezultatul activității de evaluare efectuată în condițiile Legii nr.176/2010”, adică până în prezent nu au avut ”în lucru” situația domnului ministru dar, adăugăm noi, pe viitor nu se știe ce se va întâmpla ținând cont că alin.(4) al articolului 84 din Legea 161/2003, care dispune care sunt funcțiile și activitățile care pot fi exercitate de către un membru al guvernului, face parte evident tot din articolul 84 din Secțiunea 3 a Legii 161/2003: Incompatibilități privind funcția de membru al Guvernului și alte funcții publice de autoritate din administrația publică centrală și locală.
    III. Precizare
    La invitația domnului ministru lansată pe facebook:
    ”Îi invit pe toți cei care doresc să contribuie la dezbaterea legată de sistemul de sănătate să o facă în mod deschis, asumat, cu argumente pe fond, ținând cont de un principiu esențial: în activitatea medicală pacientul este singura prioritate!”, cred că am contribuit în mod deschis, asumat, cu argumente pe fond și mai ales cu argumente juridice, legate de activitatea conducerii ministerului.
    Cât priveste prioritatea pacientului, a fost și rămâne la latitudinea domnului ministru să opteze între a salva mii și mii de pacienți prin măsurile luate în calitate de ministru, retribuit doar cu o indemnizație sau a salva mai puțini pacienți în calitate de medic la un spital privat, angajat prin contract pentru o sumă mult mai mare.
    Sunt convins că opțiunea domnului ministru Victor Costache se va întemeia pe respectarea legii și a Jurământului lui Hippocrate.
  • Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 6 martie 2021, 19:51
    Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
    E-mail: webmaster@cdep.ro