Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Interviuri
Galerie foto
Activitate parlamentară
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
2000-2004 (dep.)
1996-2000 (dep.)
1992-1996 (dep.)
1990-1992 (dep.)
Legături:
www.adriannastase.ro
wwww.nastase.wordpress.com
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2004-2008 > Camera Deputaților > Adrian Năstase > Discursuri, declaratii si mesaje Versiunea pentru printare

a președintelui Camerei Deputaților, domnul Adrian Năstase, adresată prim-ministrului României, domnul Călin Popescu-Tăriceanu

București, 25 mai 2005

Domnului Călin Popescu - Tăriceanu
Primul ministru al Guvernului României

Domnule Prim-ministru,

Vă scriu în legătură cu recenta adoptare de către Guvernul României a unui proiect de lege privind statutul minorităților naționale. Este o temă care interesează, fără îndoială, toate forțele politice românești și, în general, societatea civilă din România. Mă adresez dumneavoastră atât în calitate de Președinte al Camerei Deputaților, de Președinte executiv al principalei forțe de opoziție din România, de fost prim-ministru, cât și de profesor de drept internațional public. Am să abordez aspectele menționate în ordinea de mai sus.
Ca Președinte al Camerei Deputaților, căreia îi va fi supus spre aprobare acest proiect de lege organică, am responsabilitatea, fie și din perspectivă morală, de a veghea ca dezbaterea forului legislativ asupra unui proiect de lege de o astfel de importanță să se poarte cu deplina conștientizare a dimensiunii necesității sale, dar și a consecințelor în plan legislativ, la nivelul societății românești în general, pe care adoptarea sa le poate implica. Din acest punct de vedere, se pare că Guvernul pe care îl conduceți nu a reușit să facă analiza corectă a consecințelor pe care le poate provoca. Vă ofer câteva exemple în acest sens: care vor fi implicațiile avizului obligatoriu al consiliilor autonomiei culturale pentru numirea unor directori de școli? Cât de oportună este separarea accentuată pe care o introduce proiectul în ce privește organizarea învățământului la toate nivelurile, de la cel pre-primar, până la cel universitar? Care va fi impactul în societatea românească, de exemplu, a separării universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca? Cât de oportună și care sunt consecințele apariției unui set paralel de organisme (consiliile autonomiei culturale), ca autorități administrative autonome cu personalitate juridică? Care vor fi consecințele substituirii Ministerului Educației și Cercetării de către Consiliile Naționale de Autonomie Culturală în domeniul adoptării strategiilor de învățământ și a programelor școlare?
Cât de constituțională este delegarea unor competențe în domeniul protecției minorităților naționale de către Parlament, Guvern, sau autoritățile administrației publice locale, la propunerea Consiliilor autonomiei culturale, în favoarea acestora din urmă? Proiectul de lege în cauză nu lasă deschisă posibilitatea înregistrării și altor organizații ale unor așa-zise minorități naționale în România, precum cea aromână?
Fără îndoială, conceptul autonomiei culturale merită atenție. Pe de altă parte, am susținut întotdeauna, cu tărie, necesitatea promovării și protecției identității culturale și etnice a minorităților naționale ca factor de îmbogățire a diversității culturale a societății românești, dar în interiorul acesteia, iar nu prin izolarea excesivă a persoanelor ce aparțin minorităților naționale.
Ca Președinte executiv al PSD, țin să vă împărtășesc absența unei veritabile consultări asupra acestui proiect cu forțele politice de opoziție. Un proiect care privește întreaga societate românească, așa cum este cel în cauză, trebuie să aibă consensul tuturor forțelor politice și al tuturor segmentelor relevante ale societății civile. Reamintesc aici, cu titlu de exemplu, recentul demers, rămas fără răspuns după știința mea, al ONG-urilor care îi reprezintă pe românii din Harghita și Covasna.
Ca fost prim-ministru al României în perioada 2000-2004, vreau să reamintesc, pe de altă parte, nivelul foarte bun de apreciere internațională pe care l-a obținut guvernarea anterioară pentru standardul deosebit de ridicat, normativ și practic, concret, al protecției minorităților naționale din România. Acesta a fost și este considerat un veritabil model european în materie, din care și alte state sunt invitate să se inspire.
Guvernarea PSD s-a sprijinit pe susținerea parlamentară (și nu numai) a minorităților naționale, inclusiv prin încheierea de protocoale anuale succesive la nivel de partide cu UDMR. Guvernarea PSD a depus eforturi substanțiale pentru asigurarea unuia dintre cele mai înalte standarde din Europa pentru minorități (a se vedea, de exemplu, modificarea din octombrie 2003 a Constituției României), ceea ce a contat pentru evaluarea pozitivă, de către Uniunea Europeană, a îndeplinirii depline a criteriului politic, și care s-a reflectat în ultimă instanță în succesul încheierii negocierilor de aderare de către guvernarea PSD. Guvernul pe care l-am condus și-a adus contribuția și pe plan european: printr-o inițiativă comună cu Ungaria, România a propus și a obținut includerea în articolul I-2 al Constituției Europene "Valorile Uniunii" a respectării drepturilor persoanelor aparținând minorităților, ca valoare fundamentală pe care se bazează UE, alături de respectul demnității umane, libertății, democrației, egalității, statului de drept și al drepturilor omului. PSD va susține și în continuare această valoare, atât în plan internațional, cât și intern.
Nu în ultimul rând, ca profesor de drept care a avut ocazia să se aplece adesea din punct de vedere profesional asupra tematicii minorităților, doresc să vă transmit însă că orice nouă reglementare nu poate să ignore cadrul constituțional și standardele internaționale existente. Un proiect care să contravină caracteristicilor statului român de stat național (în sensul națiunii politice, civice), unitar, așa cum sunt acestea reglementate de Constituție, care să contravină dreptului internațional actual, ce nu recunoaște noțiunea de drepturi colective ale minorităților naționale, nu poate fi acceptat de cei care înțeleg să respecte pe deplin normele interne, în primul rând cele de ordin constituțional, precum și cele internaționale în materie.
Desigur, niciodată nu se poate susține că s-a făcut îndeajuns pentru protecția și promovarea drepturilor persoanelor aparținând minorităților. PSD împărtășește concepția necesității unui efort continuu de asigurare și sprijinire a identității minorităților, iar acest lucru a fost confirmat de conduita sa pe perioada guvernării sale. O va face și în continuare. Însă vă asigur, domnule prim-ministru, că o va face de pe poziția respectării depline a standardelor europene și internaționale în domeniu și a interesului întregii societăți românești. Vă rog să primiți, domnule prim-ministru, expresia deosebitei mele considerații.

Adrian Năstase,
Președintele Camerei Deputaților

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 17:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro