Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Interviuri
Galerie foto
Activitate parlamentară
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
2000-2004 (dep.)
1996-2000 (dep.)
1992-1996 (dep.)
1990-1992 (dep.)
Legături:
www.adriannastase.ro
wwww.nastase.wordpress.com
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2004-2008 > Camera Deputaților > Adrian Năstase > Discursuri, declaratii si mesaje Versiunea pentru printare

a președintelui Camerei Deputaților, domnul Adrian Năstase, adresată prim-ministrului României, domnul Călin Popescu-Tăriceanu

București, 10 noiembrie 2005

Domnule Prim-ministru,

Mă adresez dumneavoastră pentru a doua oară în legătură cu un subiect deosebit de sensibil pentru societatea românească în ansamblul său: proiectul legii privind statutul minorităților nationale.
Mă simt obligat să vă transmit punctul meu de vedere și datorită faptului că guvernul pe care îl conduceți a transmis președintelui Camerei Deputaților și Biroului Permanent al acestei instituții intenția de a amenda substanțial proiectul legii privind statutul minorităților naționale, deja dezbătut și respins de plenul Senatului României.
Fac aceste comentarii și în virtutea statutului meu de profesor de drept, dar și în calitate de președinte al Camerei Deputaților și de fost prim-ministru al Guvernului României în legislatura precedentă.
După cum confirmă și ultima poziție a guvernului pe care îl conduceți, pe tema Legii statutului minorităților naționale nu există standarde privind protecția drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale în cadrul Uniunii Europene. De altfel, în conformitate cu Raportul de monitorizare a României pe 2005, țara noastră continuă să îndeplinească toate criteriile politice ale Uniunii Europene și se menționează cu claritate progresele substanțiale ale României în materie de minorități, deși mai sunt necesare eforturi, în continuare, de implementare a cadrului juridic existent, mai ales cu privire la minoritatea romilor.
Așadar, adoptarea unui astfel de proiect de lege nu reprezintă o prioritate nici pentru România și nici pentru Uniunea Europeană.
Adoptarea unui astfel de proiect impune atenție maximă, echilibru și responsabilitate, pentru a fi în deplină concordanță cu prevederile Constitutiei Românei și cu spiritul european, tocmai pentru că nu există norme standardizate ale Uniunii Europene în domeniul atât de sensibil al protecției persoanelor aparținând minorităților naționale.
În cazul în care un astfel de proiect legislativ nu ar respecta aceste condiții minime, s-ar putea crea grave elemente de vulnerabilitate la adresa statului național unitar român, doar pentru a menține o stabilitate - destul de precară - a actualului guvern.
Veți fi de acord cu mine că orice guvern al României și orice coaliție guvernamentală responsabilă trebuie să pună mai presus de interese conjuncturale interesele naționale.
Sigur, este o problemă de responsabilitate politică respectarea principiilor amintite și suntem cu toții obligați să intervenim atunci când ar putea fi puse în pericol integritatea statului național unitar sau stabilitatea internă. Vă solicit, prin urmare, domnule prim-ministru, să abordăm această problemă cu consecvență și în spirit național.
Dincolo de ceea ce deosebește partidele din care facem parte, cred sincer că o problemă de interes național impune un efort comun, o dezbatere capabilă să ducă la rezultate valabile dintr-o perspectivă istorică mult mai amplă și mai importantă decât polemicile curente din politica noastră de fiecare zi. 0 astfel de dezbatere trebuie să includă și să folosească experiența tuturor.
În acest sens, vă reamintesc și câteva dintre afirmațiile făcute în timpul campaniei electorale, la Galați, la 5 decembnie 2004, de dumneavoastră sau de candidatul la președinție, Traian Băsescu, în ceea ce privește minoritățile naționale:
  • "...este o glumă formularea autonomiei culturale";
  • ,,Afirmațiile mele se vor un avertisment public. Să nu se scoată România la mezat și în plan intern, așa cum s-a scos în plan extern.";
  • ,,Cred că nu trebuie negociată nici măcar o palmă din teritoriul României. Consider un act de trădare negocierea autonomiei Ținutului Secuiesc.";
  • ,,Autonomia unei palme de pământ românesc este un act de trădare națională.";
  • ,,Povestea autonomiei culturale, care e dobândită de multă vreme, este doar pentru a acoperi discuțiile despre autonomia teritorială."
    Vă rog să nu considerați demersul meu a fi înscris în nici un plan de imagine sau de competiție politică. Singurul aspect care mă interesează în cel mai înalt grad este conservarea unui climat normal, stabil și coerent în interiorul României, cu atât mai mult cu cât observăm în jurul nostru mai aproape sau mai departe o escaladare a intoleranței, a violenței și a non-dialogului.
    Cred, cu sinceritate, Că în acest moment civilizația din care facem parte se află la o răscruce și că nouă, oamenilor politici, ne revine dificila sarcină de a da un răspuns corect acestei provocări fără precedent în istoria contemporană.
    Echilibrul în interiorul națiunii trebuie menținut atât la nivelul raporturilor dintre majoritate și minorități, dar mai ales la nivelul raportunilor între categoriile sociale.
    Vă readuc în memonie doar câteva din măsurile luate în domeniul minorităților de guvernul pe care l-am condus. Astfel, au fost transpuse în legislația națională directivele Uniunii Europene în domeniul combaterii discriminării. România a avut o contribuție extrem de importantă la elaborarea Tratatului Constituțional European, în textul căruia a fost introdusă, printr-o inițiativă comună româno-ungară, ideea respectului pentru minorități. Au fost introduse prevederi importante în Constituția României privind minoritățile în urma adoptării noii legi fundamentale, în anul 2003.
    Toate aceste realizări incontestabile, salutate și confirmate de Uniunea Europeană în toate rapoartele de țară care s-au referit la perioada guvernării PSD, se datorează în mare măsura executivului pe care l-am condus, dar și sprijinului consistent al Parlamentului României.
    România are deja, în acest moment, un sistem complex de protecție a drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, considerat a fi un adevărat etalon pe plan european. Există, de asemenea, prevederi în numeroase acte normative interne privind exercitarea drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale: Constituția României, Legea administrației publice, Legea privind alegerile locale, Legea privind alegerea Camerei Deputaților și a Senatului României, Codul Penal, Legea privind combaterea discriminării, Legea Învățământului etc.
    Întreaga legislație în vigoare demonstrează în mod evident inutilitatea grabei de a impune atenției opiniei publice și clasei politice un astfel de demers. Prioritățile sociale și economice ale României sunt cu totul altele decât dezbaterea unui proiect legislativ ce trebuie regândit și reformulat în mod esențial.
    Consider că la amendarea radicală a acestei propuneri legislative ar trebui să se țină seamă inclusiv de observațiile și propunerile făcute de Comisia de la Veneția, în avizul său din data de 22 octombrie 2005, și de Înaltul Comisar pentru Minorități Naționale al OSCE. Pentru edificare, vă transmit, în anexă, observațiile și propunerile amintite, împreună cu câteva sugestii personale.
    Sunt sigur că amendarea textului propus de guvern, ținând seamă și de astfel de sugestii, ar facilita dezbaterea în Camera Deputaților a proiectului de lege privind statutul minorităților naționale din România.
    Vă rog să primiți, domnule prim-ministru, expresia deosebitei mele considerații.

    Adrian NASTASE

    DOMNULUI CALIN POPESCU-TARICEANU
    PRIM-MINISTRU AL ROMANIEI

    Tabelul privind observațiile și propunerile făcute de Comisia de la Veneția în avizul său din data de 25 octombrie 2005, respectiv de ICMN al OSCE și posibilitatea preluării lor în proiectul de lege privind statutul minorităților naționale
  • Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 16:10
    Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
    E-mail: webmaster@cdep.ro