Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2016-2020 > Camera Deputaților > Dan-Răzvan Rădulescu > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primit de la domnul deputat Dan-Răzvan Rădulescu (deputat neafiliat)

Domnul deputat Dan-Răzvan Rădulescu a depus astăzi o propunere legislativă care acordă și persoanelor juridice dreptul de a se adresa Autorității pentru Protecția Consumatorilor în cazul bunurilor și serviciilor în valoare de maxim 5000 de lei, dacă ele nu au fost achiziționate în vederea prelucrării sau a revânzării. Amintim faptul că, în baza legislației în vigoare, reclamațiile și sesizările adresate A.N.P.C. pot fi depuse doar de către persoanele fizice.

^

Conform Ordonanței de Guvern nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, definiția consumatorului se restrânge la „persoane fizice sau grupuri de persoane fizice constituite în asociații, care acționează în scopuri din afara activității lor comerciale, industriale sau de producție, artizanale ori liberale.” La această definiție se face referire și în alte acte normative care reglementează relația dintre cumpărător și vânzător/ furnizor cum ar fi Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.
Efectul dispoziției legale în vigoare este, printre altele, faptul că reclamațiile și sesizările adresate A.N.P.C. pot fi depuse doar de către consumatori persoane fizice, divergențele între persoanele juridice pe marginea bunurilor și serviciilor tranzacționate fiind în afara sferei de competență a instituției, după cum informează și aceasta pe site-ul propriu.
Astfel, în cazul achiziționării unor bunuri și servicii pentru activitatea curentă, în calitate de consumatori finali, agenții economici trebuie să ajungă în instanță pentru a-și apăra drepturile. Doar că, acest demers este mult prea costisitor și de durată în cazul unor produse cu o valoare relativ mică, achiziționate cu amănuntul, ocazional și pentru a fi folosite în activitatea curentă dar neproductivă în mod direct, cum ar fi de exemplu un cuier, un aparat de aer condiționat neprofesional pentru birou, diverse consumabile. Este și cazul unor servicii cu valoare mică, precum spălarea interioară sau exterioară a unui autoturism, reparații minore și ocazionale ale spațiilor de lucru sau ale obiectelor din interior. Și în cazul unor astfel de servicii, se poate întâmpla însă ca entitatea cu rol de cumpărător să fie prejudiciată printr-o calitate inferioară a bunurilor sau a serviciilor primite. Din cauza costurilor financiare și de timp implicate de procedura în instanță, costuri care depășesc cu mult valoarea prejudiciului, consumatorul final însă renunță de multe ori, în aceste cazuri, la drepturile sale. Problema a fost semnalată de mai mulți antreprenori, dintre care și Elena Uram, care a contribuit la elaborarea propunerii legislative și a motivării.
„În cazul achiziționării ocazionale a unor bunuri a căror valoare nu depășește 5000 lei și care nu sunt folosite în vederea procesării sau a revânzării, având în vedere faptul că pentru aceleași produse, achiziționate la același preț, persoanele fizice, în calitate de consumatori, se pot adresa unei instituții specializate, fără a mai fi nevoie de intervenția instanțelor dar cele juridice nu, am considerat că trebuie să intervenim legislativ pentru a recunoaște calitatea de consumator a celor din urmă, cu respectarea condițiilor de mai sus, în cadrul actelor normative referitoare la protecția consumatorilor. Este un drept ce trebuie recunoscut și apărat, cu atât mai mult cu cât aceste persoane juridice sunt, și ele, contribuabili, alimentând Bugetul de stat de unde se acoperă și cheltuielile de funcționare ale ANPC.”, a menționat inițiatorul.
Modificarea propusă obligă comercianții să fie responsabili față de toți clienții lor, nu doar față de persoanele fizice și autoritățile competente să intervină mai eficient pentru apărarea drepturile tuturor cumpărătorilor.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 martie 2021, 17:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro