Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
Legături:
oana.toiu@cdep.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2020-prezent > Camera Deputaților > Oana-Silvia Țoiu > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la doamna deputat Oana Silvia Țoiu (Grupul parlamentar al USR)
Susținem utilizarea semnăturii electronice

Noi, USR PLUS, am susținut dintotdeauna digitalizarea și facilitarea relațiilor cetățeanului cu statul, dar și a celor implicați în mediul privat.

Astăzi sunt dezbateri aprinse, inventate, despre acceptarea semnăturii olografe scanate. Dezbaterile de azi din Birourile permanente reunite sunt inventate pentru că semnătura olografă scanată este acceptată de Camera Deputaților și de Senat pe durata stării de urgență și a stării de alertă, iar multe dintre propunerile legislative cu semnături scanate acceptate sau dintre amendamentele transmise pe mail sunt deja în vigoare. Parlamentul acceptă și vot pe tabletă și vot telefonic, de altfel. Este un moment bun, însă, să reluăm modificările realizate în Parlament pentru cadrul legislativ al semnăturilor digitale și diferențele dintre acestea. Mă voi limita la cele din domeniul muncii, respectiv la Legea nr.208/2021 pentru aprobarea OUG nr.36/2021, de altfel chiar și aceasta fiind o lege dezbătută, votată și în vigoare cu amendamente transmise cu semnătură olografă scanată sau amendamente verbale în cadrul ședințelor comune ale Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei pentru tehnologia informației și comunicațiilor.
Solicitarea a trei elemente constitutive (semnătura, marca temporală și sigiliul) pentru recunoașterea unui document electronic ca fiind original, așa cum a fost inițial reglementat prin OUG nr.36/2021, îngreunează substanțial procesul electronic de semnare, solicitând un grad de securizare mult peste necesitățile pieței și ale reglementărilor europene în cazul documentelor electronice. Totodată, dobândirea sigiliului electronic este un proces lung și greu, costurile asociate cumpărării acestui element fiind substanțiale. Din aceste considerente, am amendat textul în cadrul ședinței comisiilor reunite pentru a simplifica procedurile în privința relațiilor de muncă prin eliminarea necesității aplicării sigiliului, iar forma existentă acum în vigoare eliberează angajatorii de acest cost și de acest pas birocratic suplimentar.
În urma amendamentelor adoptate în cadrul comisiilor reunite, părțile pot opta să utilizeze la încheierea, modificarea, suspendarea sau, după caz, la încetarea contractului individual de muncă semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată.
Pentru celelalte documente interne (cereri de concediu, deconturi, formulare etc.) se poate utiliza semnătura electronică simplă, avansată sau calificată, tipul de semnătură electronică aplicabilă urmând să fie stabilit prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii.
La lucrările comisiilor reunite, prezidate de președinții Oana Silvia Țoiu și Sabin Sărmaș, au participat reprezentanți din partea Ministerului Muncii și Protecției Sociale și ai Autorității pentru Digitalizarea României, reprezentanți ai federațiilor și confederațiilor patronale și sindicale, după cum urmează: Blocul Național Sindical, Confederația Națională Sindicală „Cartel Alfa”, Confederația Patronală Concordia, un reprezentant din partea Asociației Furnizorilor de Servicii de Certificare, punctele de vedere ale acestora având un aport consistent la evaluarea impactului ordonanței de urgență și a modificărilor aduse.
De asemenea, eliminarea sigiliului ca cerință adițională suplimentară a fost dezbătută și în cadrul lucrărilor comisiilor de specialitate din Senat și a fost susținută și de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 5 iulie 2022, 9:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro