Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
Legături:
oana.toiu@cdep.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2020-prezent > Camera Deputaților > Oana-Silvia Țoiu > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primit de la președintele Comisiei pentru muncă și protecție socială, doamna deputat Oana Silvia Țoiu (Grupul parlamentar al USR)
Am introdus necesitatea acordului angajatorului pentru continuarea activității în mediul public de la 65 la 70 de ani

Proiectul de lege privind unele măsuri pentru continuarea activității de către persoanele care îndeplinesc condițiile de pensionare (L229/2021), inițiat de Guvern, se află în prezent în dezbaterea Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială a Senatului.

La acest proiect am depus o serie de amendamente astfel:
Referitor la dispozițiile din forma Guvernului, potrivit cărora “persoanele care își desfășoară activitatea în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui act de numire în funcție, după caz, și care îndeplinesc condițiile de pensionare pot continua activitatea, la cerere, până la împlinirea vârstei de 70 de ani”, iar „continuarea activității nu este condiționată de acordul prealabil al angajatorului”, amendamentele formulate prevăd continuarea activității doar cu acordul anual al unității angajatoare, întrucât un raport juridic de muncă, indiferent de tipul acestuia, presupune acordul celor două părți care îl încheie, iar obligarea angajatorului de a continua raportul juridic de muncă doar pe baza unei simple solicitări a angajatului reprezintă o excepție nejustificată. Mai mult, angajatorul trebuie să aibă posibilitatea de a evalua anual și de a lua decizia, de la caz la caz, cu privire la capacitatea de continuare a activității angajaților din sistemul public după vârsta standard de pensionare, în caz contrar, riscând să rămână cu angajați care nu pot îndeplini cerințele locului de munca. Susținem posibilitatea celor aflați între 65 și 70 de ani de a continua activitatea dacă aleg această opțiune, nu doar datorită deficitului de resursă umană calificată ci și pentru experiența pe care o aduc în colectivul de lucru, dar nu ca acest lucru să se întâmple independent de calitatea muncii lor și fără mecanisme pentru angajator de a evalua, anual, contribuția la performanța și calitatea serviciilor publice.
Măsurile pentru continuarea activității de către persoanele care îndeplinesc condițiile de pensionare vizate prin proiectul de Lege sunt conform Expunerii de motive (la 01.01.2020):
- 102.375 persoane cu contract de muncă/raport de serviciu cu vârsta de peste 65 ani, din care pensionari: 88.134
- 28.271 persoane cu contract de muncă/raport de serviciu cu vârsta de peste 70 ani, din care pensionari: 26.954.
Am luat act și de observațiile făcute de mediul academic, de directori de școli, de manageri de spitale, de alte instituții publice, conform cărora proiectul de lege în forma propusă nu doar îi obligă necondiționat să accepte prelungirea cu până la 5 ani a menținerii în activitate a unor angajați, dar reduce și plaja de opțiuni ale acestora de a încadra în muncă tineri și intervenea semnificativ peste autonomia universitară. Am inițiat și depus propuneri care să rezolve aceste probleme.
Amendamentele propuse au fost formulate alături de colegii mei din USR PLUS din grupul de lucru de Muncă (deputați: Seidler Cristian-Gabriel, Berescu Monica-Elena, Rizea Cristina Camelia, senatori: Pălărie Ștefan, Darău Ambrozie-Irineu, Poteraș Cosmin-Marian, Viașu Cosmin-Cristian) și îmbunătățite în dezbaterile cu celelalte grupuri parlamentare în cadrul ședinței Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială a Senatului.
Dezbaterea va continua în cadrul Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială și în plenul Senatului și, ulterior, în Camera Deputaților, și așteptăm sugestiile și observațiile dumneavoastră la adresa de e-mail oana.toiu@cdep.ro.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 5 iulie 2022, 9:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro