Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
Legături:
www.fchereches.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Florica Cherecheș > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primit de la doamna deputat Florica Cherecheș (Grup PNL)
Propunere legislativă de modificare a Legii nr. 273 din 21 iunie 2004 privind procedura adopției.

Marți, 26 martie 2014, doamna deputat Florica Cherecheș a depus la Camera Deputaților un proiect legislativ de modificare a Legii nr. 273 din 21 iunie 2004 privind procedura adopției și a susținut o conferințã de presã la Palatul Parlamentului în care a prezentat principalele modificãri aduse, precum și motivele care au condus la necesitatea îmbunãtãțirii acestei legi.

Propunerea legislativã dorește sã contribuie la creșterea numãrului de copii adoptați pentru a le oferii șansa de a crește în siguranța și cu dragostea unei familii.
În condițiile în care la nivelul anului 2012, existau 57.480 de copii instituționalizați și doar 1.400 de familii care dețineau atestatul de persoanã sau familie aptã sã adopte, este evident că sistemul funcționează greoi și trebuie găsite soluțiile pentru asigurarea celeritãții procedurii de adopție a copiilor abandonați.
Propunerea legislativă ar contribui atât la asigurarea unei familii pentru acești copii, dar și la confortul emoțional și stabilitatea de care au nevoie în dezvoltarea lor.
Una dintre modificările aduse se referă la mărirea valabilității atestatului de persoană sau familie aptă să adopte, de la 1 an la 2 ani, deoarece de regulă familiile adoptatoare nu ajung să figureze în listele întocmite de către Oficiu pentru selecția celei mai potrivite persoane/familii, unde unul dintre criteriile de selecție este acela al vechimii atestatului, în perioada de un an cât este valabil atestatul în momentul de față.
De asemenea, se dorește reducerea perioadei de timp în care copilul se află în stadiul măsurii de protecție, de la 1 an la 6 luni. Acesta este benefică în principal interesului superior al copilului prin integrarea cât mai rapidă în cadrul familiei adoptatoare care îi va oferi afecțiunea și îngrijirea de care are nevoie un copil pentru o dezvoltare cât mai bună.
O altă modificare privește abrogarea literei c) alineatul (8) al articolului 16, deoarece nu trebuie excluse de la posibilitatea de a adopta, retrãgându-li-se atestatul, persoanele care s-au implicat direct în identificarea unui copil potențial adoptabil. Atasamentul unor voluntari care se ocupa de ingrijirea copiilor in spitale, datorita lipsei de personal in cadrul acestor spitale/maternitati, nu trebuie sanctionat, iar copiii trebuie sa ajunga cat mai curand in bratele unei familii iubitoare pentru a le maximiza sansele unei dezvoltari armonioase. Aceastã prevedere poate sã împiedice formarea unor familii aproape natural prin atașamentul și legãtura formatã între un copil și un voluntar/educatoare/îngrijitor/asistent(ã)/medic/etc., motiv pentru care abrogarea alineatului (8) al articolului 16, litera c) este imperios necesar.
Un alt aspect urmărit de propunerea înaintată se referă la reducerea termenului în care părinții și rudele copilului și-ar putea retrage declarația de consimțânt la adopție la 30 de zile, precum și reducerea numărului de rude care trebuie identificate pentru a-și exprima consimțământul, de la gradul al IV-lea la gradul al treilea, urmărindu-se astfel integrarea cât mai rapidă a copilului în cadrul familiei adoptatoare.
Totodată, o altă prevedere importantă se referă la acordarea concediului de îngrijire a copilului pe o perioadã de un an, indiferent de vârsta copilului, precum și de o indemnizație lunarã egalã cu media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni, pentru cei care adoptă, astfel încât să se faciliteze adaptarea copilului în noua familie și dezvoltãrii unui atașament securizant.
De asemenea, în cazul adopțiilor internaționale, doamna deputat Florica Cherecheș propune scurtarea termenelor din legislația în vigoare pe care copiii trebuie să le petreacă în sistemul de stat: "Până acum, copiii care sunt deschiși adopției internaționale de către români sunt cei care au stat doi ani în sistem și nu au fost adoptați de o familie din România. Vrem să reducem acest termen de la doi ani la șase luni, tocmai pentru a da șansa mai multor copii să fie adoptați de familii de români stabiliți în străinătate".
În anul 2013, conform datelor furnizate de Oficiul Român de Adopții, 1033 de familii din 1575 de familii cu atestat doreau să adopte NUMAI copii clinic sănătoși și doar 353 de familii din cele 1575 doreau să adopte și copii rromi. Spre deosebire de cerințele formulate în cadrul adopțiilor interne, în cadrul celor 11 adopții internaționale încuviințate în anul 2013, majoritatea copiilor adoptați au fost de etnie rromă, 1 copil fiind încadrat în grad de handicap mediu, iar 4 cu întârzieri în dezvoltare.
Prin încurajarea adopției, statul român, pe lângã faptul cã faciliteazã dezvoltarea armoniasã a copiilor într-un cadru iubitor și securizant, realizeazã și economii la buget, aferente anilor în care ar avea în grijã copilul în sistem instituționalizat.
Scopul propunerii legislative depuse este de a transforma adopția într-o reală măsură de protecție, care să ofere confortul emoțional și stabilitatea de care au nevoie copiii pentru a se dezvolta armonios.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 26 ianuarie 2022, 22:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro