Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Proceduri parlamentare > Proces legislativ la Camera Deputatilor > Pl-x 47/2016 > Consultare publică Versiunea pentru printare

Opinii si sugestii depuse pentru Pl-x nr. 47/2016
Propunere legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.550 din 29 noiembrie 2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române

1. Marius M ro.forum@yahoo.com Miercuri, 02 mar 2016, 14:27
  Bună ziua,

În urma lecturării propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii 550 din 29 noiembrie 2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, vă rugăm să RESPINGEȚI acest proiect legislativ având în vedere următoarele motive:

1. Propunerea de modificare a legislației încalcă flagrant și nu respectă prevedrile legale referitoare la tehnica legislativă prevăzute clar de Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în 2010, în sensul că în procesul de legiferare este interzisă instituirea acelorași reglementări în mai multe articole sau alineate din același act normativ. Ori propunerea prevede înființarea unor unități/subunități de jandarmerie în mediul rural de către ministrul afacerilor interne, la propunerea inspctorului general al Jandarmeriei, aspecte ce există deja și sunt prevăzute în aceeași lege în cuprinsul Art. 4. alin. (2): "La propunerea inspectorului general al Jandarmeriei Române, ministrul administrației și internelor, în funcție de dinamica atribuțiilor și misiunilor jandarmeriei, poate înființa, desființa, disloca și redisloca unități, până la eșalonul brigadă exclusiv, în condițiile legii, servicii, secții, birouri, compartimente și subunități de jandarmi, în limita posturilor aprobate și a fondurilor bugetare alocate" cât și în cuprinsul Art. 10. alin .(1) Inspectoratul de jandarmi județean este subordonat nemijlocit Inspectoratului General și este destinat planificării, organizării, conducerii și executării misiunilor specifice și îndeplinirii atribuțiilor ce revin jandarmeriei într-o zonă de responsabilitate corespunzătoare teritoriului unui județ.(2) Inspectoratul de jandarmi județean are în compunere structura de comandament organizată pe servicii, compartimente, detașamente, companii, secții, plutoane, posturi, grupe, structuri de specialiști - montane, navale, de suport logistic, medical sau de altă natură, constituite conform legii.(4) Subunitățile din compunerea inspectoratului de jandarmi județean, prevăzute la alin. (2), funcționează în localitatea de reședință a unității sau pot fi dislocate ori redislocate, prin ordin al ministrului administrației și internelor, în alte localități urbane și rurale din zona de responsabilitate a unității.
Având în vedere aceste prevederi, deja existente în legea Jandarmeriei, propunerea legislativă este complet inutilă și dă naștere unor paralelisme legislative încălcând prevederile Art. 16. alin (1) din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată

2. Conform principiilor europene, în statele democratice cetățeanul contribuabil, nu este cercetat, investigat, sancționat sau/și reținut de militari - structuri cu statut militar, pentru că astfel de practici sunt specifice regimurilor totalitare. Menținerea ordinii publice, cercetarea, investigarea, reținerea sau percheziționarea, etc. unui cetățean trebuie să se facă tot de către personal civili, într-un mod cât se poate de transparent, fără ca cei ce fac parte din vreun sistem militar să aibă vreo implicare în acest lanț. Acest aspect este necesar pentru că sub paravanul sistemului militar nu mai poate exista și nici nu poate fi garantată aceea transparență prin care sunt respectate drepturilor cetățenilor, din moment ce militarul este supus altor reguli, el este cercetat și judecat de un alt sistem distinct al justiției, iar sistemul militar prin natura lui, este închis pubilicului fiind protejat de instituția secretului militar. Ori sub acest paravan al secretului militar se pot ascunde sau mușamaliza foarte multe abuzuri împotriva cetățenilor, iar din această cauză, nicăieri în tările cu o democrație consolidată și adevărată nu se permite amestecul structurilor militare în domeniul aplicării legii pe timp de pace.
Mai mult Uniunea Europeană solicită permanent statelor membre să elimine paralelismul existent în domeniul instituțiilor de aplicare a legii, scopul politicilor europene în domeniul Justiției și al afacerilor interne prevăd aspecte foarte clare în acest sens ce au ca principală normă cu o importanta excepțională, existența unor structuri polițienești unice, independente și eliminarea orcărui paralelism instituțional ori reglementări de competențe similare referitoare la acest domeniu. Asta a fost principala condiție impusă României pentru a adera la UE în capitolul J.A.I. (Justiție și Afaceri Interne) ce a dus la demilitarizarea Poliției Române.

3. Expunera de motive este complet eronată și nerealistă, fără a avea la bază date din statisticile oficiale. Confom statisticilor oficiale ale Poliției Române privind evoluția fenomenului infracțional expuse în Raportul privind evaluarea activității desfășurate din ultimul an:
- Criminalitatea sesizată s-a diminuat pentru al patrulea an consecutiv și are cea mai mică valoare din ultimii 8 ani.
- Criminalitatea stradală s-a diminuat pentru al treilea an consecutiv, având cea mai mică valoare din ultimii 10 ani.
Concluzia statisticilor oficiale fiind că în prezent în România avem cel mai înalt nivel de siguranță publică din ultimii 8 ani.
Având în vedere aceste date oficiale, argumentele arătate în expunerea de motive nu sunt reale, iar o asemenea modificare legislativă urmărește doar înființarea unor funcții suplimentare complet inutile în structura Jandarmeriei și generatoare de cheltuieli suplimentare din bugetul de stat fără urmă de eficiență și utilitate, ce au drept consecință înființarea unor noi posturi ce pot fi ocupate de generali și colonei.

Având în vedere motivele expuse mai sus, vă rugăm să respingeți în totalitate acest proiect legislativ.
2. Mihai Preda mihai_prd@yahoo.com Joi, 03 mar 2016, 19:23
  0723565973  
  In expunerea de motive considerati ca infractionalitatea in mediul rural este crescuta. In fapt, statisticele politiei va contrazic flagrant, scaderile sunt chiar si de -15% la unele genuri de fapte in mediul rural. Criminalitatea stradala este de asemenea in scadere. In consecinta, cele sustinute de dvs. ca principala teza nu subzista.
De altfel, se observa dilentantismul initiatorului in exprimare - jandarmerie rurala in mediu urban???? Cum veti reusi sa depasiti stadiul de organe de cercetare penala de catre jandarmi, avand in vedere actualul Cod de Procedura Penala. Cum veti reusi sa calificati un jandarm in materie de cercetare penala, avand in vedere calitatea militara a acestora? Cum va putea cerceta un militar pe un civil, este o contradictie majora de termen---juristii UE cred ca vor fi foarte multumiti de aceasta fantasmagorie.
Ati calculat un impact bugetar la nivel primar? Sedii, masini, salarii, chirii. Probabil banii pe care ii veti investi in aceste structuri nu putea fi indreptati spre partea sociala, de incluziune sau de asigurare a sanatatii. In conditiile in care in tari cu traditie (Germania, Belgia, Austria) jandarmeria a fost inglobata in structurile Politiei, pentru a corespunde asteptarile cetatenilor, dumneavoastra perpetuati si chiar consolidati un sistem dualist, care nu este in consonanta cu asteptarile cetatenilor care v-au votat. Probabil vreti sa "bagati cultura in duba" si in mediul rural, dand nastere la viitoare abuzuri comise de catre structura cea mai slaba a M.A.I.. Va doriti patrulare in mediul rural de catre jandarmi cu AK47 la umar? Cu o oarecare stima, P.S. Tineti cont de reactiile din mediul on-line, toata lumea dezavueaza acest proiect de lege.
3. Catain Vlasceanu Vineri, 04 mar 2016, 19:39
  Propunerea legislativă este complet inutilă și nu are nicio legătură cu realitățile din teren. 
În primul rând, infracționalitatea stradală este în scădere, conform statisticilor oficiale. În al doilea rând, chiar și dacă am admite că lucrătorii Poliției Române întâmpină dificultăți în a reduce mica criminalitate din mediul rural, înființarea jandarmeriei rurale NU este o soluție viabilă. Cea mai eficientă metodă de reducere a criminalității se poate face numai prin combaterea eficientă și cu celeritate a acestor încălcări ale legii. Iar combaterea se realizează numai prin prinderea, cercetarea și pedepsirea autorilor, deoarece puterea exemplului este cea mai puternică și eficientă metodă de prevenire a faptelor antisociale. Individul tentat să încalce legea își va cenzura aceste intenții atunci când vede și este conștient că va fi tras la răspundere.
Această concepție conform căreia prezența excesivă pe stradă a militarilor (jandarmi) ar avea ca efect prevenirea unor fapte antisociale este complet depășită și falsă. Nu prin inducerea senzației de țară sub asediu militar se previn infracțiunile, ci prin puterea exemplului care rezultă din combaterea eficientă a acestor fapte antisociale. Mai mult decât atât aceste practici prin care instituțiile militare se amestecă în menținerea ordinii publice contravine și principiilor europene, care spun că cetățeanul civil NU trebuie controlat ori sancționat de militar, aceste practici fiind specifice sistemelor totalitate.
Activitatea desfășurată de polițist împreună cu lucrători din alte instituții NU este și nici nu va putea fi vreodată eficientă pentru simplul fapt că cei care formează acele patrule mixtă nu au responsabilități similare. Lucrătorul unei instituții ce nu are responsabilități într-un anumit domeniu, nu se va implica în soluționarea unor astfel de spețe, ori jandarmul nefiind nevoit să soluționeze dosarele penale în care sunt cercetate infracțiunile respective, se va limita întotdeauna la simpla plimbare (patrulare) pe stradă, fără să fie interesat cu adevărat de starea criminalității.
Dacă tot se dorește creșterea gradului de siguranță în mediul rural, acest lucru se poate face eficient prin consolidarea și investiții făcute în Poliția Rurală, ai cărei lucrători au comptențele necesare pentru a combate criminalitatea din mediul rural.
Se vorbește în expunerea de motive despre desființarea posturilor de poliție. Acel experiment ce a avut ca și consecință creșterea infracționalității în mediul rural este cel mai bun și elcovent exemplu că această viitoare jandarmerie rurală va fi doar o irosire de resurse materiale. Desființarea posturilor de poliție a avut ca principal argument existența mai multor patrule în stradă canalizând activitatea polițiștilor din mediul rural în patrulări și îndepărtându-i de activitatea mai complexă de cercetare penală, exact ce se dorește prin înființarea jandarmeriei rurale. Iar timpul a demonstrat că această metodă e complet ineficientă.
4. Marinescu Ovidiu Ovd_g@yahoo.com Luni, 07 mar 2016, 11:02
  Giurgiu  
  Pentru a asigura un climat sporit de ordine si siguranta al cetateanului consider ca trebuie facuta o modificare serioasa si responsabila a acestei legi, astfel incat Jandarmeria sa fie vizibila mai mult in societate, in mod independent si nu in mixtura/subordinea altor institutii, Consider ca Jandarmeria Romana este suficient de matura sa execute in mod independent orice tip de misiune, sunt profesionisti si reprezinta aplicarea ligii in mod obiectiv fara a permite imixtiunea diversilor factori.
Propun modificarea si completarea Legii nr.550/2004 astfel incat Jandarmeria Romana sa fie o forta independenta, in slujba legii si in interesul cetateanului, iar la art. 19 alin (1) dupa lit. a sa fie introdus lit. a1 cu urmatorul cuprins:
"aplică independent măsuri de menținere a ordinii și liniștii publice in zonele si cu potential criminogen ridicat in colaborare cu unitatile de politie"
La art. 19 alin (1) lit.r "efectueazã, în condițiile legii, acte necesare începerii urmãririi penale pentru infracțiunile
constatate pe timpul executãrii misiunilor specifice, potrivit prevederilor art. 214 din Codul de
procedura penalã;" trebuie modificat cu "efectueazã, în condițiile legii, acte necesare începerii urmãririi penale pentru infracțiunile constatate pe timpul executãrii misiunilor specifice, potrivit Codului de procedura penalã;"
5. ionut ionel visuh@yahoo.com Luni, 07 mar 2016, 19:15
  competente pe rutiera jandarmeriei? tinand cont ca fac misiuni de ordine publica, s-ar impune competenta pe linie rutiera avand in vedere ca cele mai multe furturi se comit cu ajutorul masinilor.
6. mihai iulian mihaiiulian7@yahoo.fr Miercuri, 09 mar 2016, 19:01
  art. 19 alin.1 lit.e) din Legea 550 din 2004, sa aiba urmatorul continut:
e) execută misiuni de menținere a ordinii publice pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor în stațiuni montane și pe trasee turistice din zona acestora, precum și pe litoralul Mării Negre, în Delta Dunării ori în stațiuni balneare precum si în zonele rurale.

Se impune delimitarea teritoriala a competentelor politiei romane si a jandarmeriei pe linia mentinerii ordinii publice. Jandarmeria sa mentina ordinea publica in localitatile din mediul rural, iar politia in mediul urban.
7. Coval Ionut covalionut@gmail.com Sâmbătă, 26 mar 2016, 17:20
  Aceasta modificare a legi 550 este foarte buna, datorita faptului ca un zonele rurale politisti sunt depasiti din toate punctele de vedere. Dar este o problema si nu una mica ci una mare.COMPETENTA, de politie judiciara sau chiar de politie rutiera acesta sunt probleme reale cu care se confrunta jandarmeria, competenta la mai multe legi ar fi foarte benefica, avand in vedere ca jandarmeria se bucura de o adevarata admiratie a populatiiei potrivit sondajelor, iar o propunere legislativa de a mari competenta acestei instituti ar fi un adevarat beneficiu!
Va multumesc!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 19:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro