Viorica Afrăsinei
Viorica Afrăsinei
Sittings of the Chamber of Deputies of April 29, 1999
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
28-07-2020
27-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1999 > 29-04-1999 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 29, 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.7 Viorica Afrăsinei - reiterarea unei probleme de actualitate: raportul proprietar-chiriaș;

Domnul Ion Diaconescu:

................................................

În continuare, are cuvântul doamna Afrăsinei Viorica - PDSR.

Doamna Viorica Afrăsinei:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Motivat de expirarea termenului de prelungire a contractului de închiriere prevăzut în Legea nr.17/1994, dar mai ales nemulțumit de felul în care s-au finalizat dezbaterile în cadrul comisiei de specialitate la proiectul propus inițial, Guvernul promovează o Ordonanța de urgență, nr.40 din 8 aprilie 1999, prin care introduce arbitrariul într-o problemă atât de importantă pentru un segment din populația țării care, din diverse motive, a rămas cu statut de chiriaș. Este evident că cedând unor presiuni politice de grup și intereselor unor persoane, Guvernul a dorit prin prezenta ordonanță nu să asigure o prelungire a contractelor de închiriere, cât mai degrabă să reglementeze modalități diferite de raporturi între proprietari și chiriași și să creeze posibilități de propuneri a unor condiții contractuale impuse de noul proprietar, care să devină inacceptabile pentru chiriași. Ne întrebăm, așadar, care este protecția chiriașului clamată în titlul ordonanței.

Această ordonanță de urgență, nr.40, intrată în vigoare de la data de 8 aprilie 1999, prevede pe de o parte dreptul chiriașilor la reînnoirea contractelor, dar introduce totodată situații în care poate opera și refuzul proprietarului de a reînnoi acest contract.

Pe de altă parte, deși ordonanța își propune protecția tuturor categoriilor de chiriași, așa cum de altfel este și firesc și după cum se deduce din titlu, protecția se referă doar la unele categorii de chiriași, menționate în articolul 1, spre deosebire de Legea nr.17 /1994 care asigură prelungirea contractelor pentru 5 ani, indiferent de proprietar.

Măsurile prevăzute în Capitolul I al Ordonanței de urgență a Guvernului nr.40 vizează doar protecția chiriașilor din suprafețele locative deținute de stat și unitățile sale administrativ teritoriale, lăsându-i pe ceilalți chiriași, în mod nejustificat, în afara oricăror măsuri de protecție. Din această cauză, considerăm efectele ordonanței discriminatorii pentru o mare parte din cetățenii cu statut de chiriași. Ce fel de protecție este aceasta care susține prelungirea anumitor contracte și pe perioade nedefinite clar?

Astfel, această ordonanță de urgență a Guvernului nu face altceva decât să lase pe cei care au devenit sau devin chiriașii noilor proprietari la îndemâna și bunăvoința acestora de a le prelungi contractele pentru spațiul locuit cu până la 3 ani, exprimare care, în mod evident, va fi folosită în mod abuziv de proprietar în detrimentul chiriașului. Condițiile de închiriere a noilor contracte sunt imposibile pentru chiriași, proprietarilor permițându-le astfel legea să nu mai încheie contracte, iar chiriașii care nu pot accepta condițiile impuse de noul poprietar să rămână fără alternativă. Condiția minimă de a asigura chiriașului o locuință fără a se impune și asigurarea aceluiași confort va conduce în multe situații la scoaterea forțată a multor familii de chiriași din locuințele pe care le dețin cu chirie.

Totodată, prin Ordonanța de Urgență nr.40, Guvernul înțelege să realizeze o nouă cale de obținere a unor venituri prin mărirea nejustificată în cele mai multe cazuri, de 800 de ori a chiriei, motivat de raportul între salariul mediu net din 1999 față de 1989, neținând cont de fapt că în 1999 față de 1989, puterea de cumpărare este de 60%.

În timp ce Guvernul actual nu s-a dovedit capabil să asigure condițiile minime ale unui trai decent pentru nici o categorie socială, exceptând desigur pe aceia care fac parte din propria familie politică, în condițiile în care, prin "grija" Guvernului actual, salariile au înghețat iar prețurile au luat-o într-o direcție în care cetățeanul de rând nici măcar nu poate privi, în condițiile în care cei mai mulți dintre cetățeni care au rămas cu statut de chiriaș sunt pensionari sau oameni cu venituri foarte mici care nu au avut posibilitate să-și cumpere locuințele, iată că prin prevederile Ordonanței de Urgență nr.40, chiria lunară a unui apartament de 3 camere va depăși salariul minim pe economie și 70% din valoarea unei pensii medii. Ne punem, așadar, din nou întrebarea: ce fel de protecție a chiriașilor este aceasta? Trebuie să fii cel puțin cinic să definești titlul acestui act normativ ca lege a protecției chiriașilor, când în litera și spiritul ei se prevăd trei linii de atac asupra lor: limitarea duratei contractelor de închiriere; schimbul obligatoriu de locuință, indiferent de condițiile asigurate; majorarea chiriei de 800 de ori. Acestea sunt de fapt cele trei elemente de conținut ale legii care se ascund sub masca unei legi de protecție. Ne aflăm la sfârșit de mileniu în fața unor majore neajunsuri și grave nedreptăți sociale. Ne aflăm în fața unui Guvern pentru care valoarea umană este un discurs perimat, un Guvern dispus mai degrabă să slujească interese venite din afară, de oriunde, de aiurea.

Iată de ce PDSR atrage atenția asupra unor grave abuzuri împotriva chiriașilor care încep a se prefigura odată cu punerea în aplicare a Ordonanței de urgență nr.40/1999. Totodată, atragem atenția că promovarea și aplicarea acestei ordonanțe încalcă Constituția țării și alte două legi organice, Legea 112/1995 și Legea 114/1996, legi ce nu pot fi modificate structural printr-o ordonanță de urgență, de altfel, procedură ce a devenit un mod de lucru al actualului Guvern. Aceste considerente determina membrii Grupului parlamentar PDSR să propună și să susțină amendarea substanțială a Ordonanței de urgență nr.40/1999.

Domnul Ion Diaconescu:

Mulțumim.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 4 ao?t 2020, 1:03
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro