Constantin Eremia Cotrutz
Constantin Eremia Cotrutz
Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2000
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-04-2021
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2000 > 24-10-2000 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.7 Constantin Eremia Cotrutz - comentarii pe marginea Raportului Ministerului Educației Naționale, primit de către Parlament;

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Urmează domnul Constantin Cotrutz.

Se pregătește domnul Garda Dezideriu Coloman.

Domnul Constantin Eremia Cotrutz:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În locul unei analize competente a activității sale, Ministerul Educației Naționale ne oferă comentarii propagandistice.

Raportul Ministerul Educației Naționale ascunde adevărata măsură a incompetenței.

Mărturisesc sincer că am stat cu sufletul la gură așteptând raportul Ministerului Educației Naționale, la 10 luni de la noua și totuși vechea guvernare C.D.R.-istă.

Nerăbdarea mea izvora din faptul că în ultimul an învățământul românesc a fost supus la nenumărate încercări, numite, mai în glumă, mai în serios, "experimente reformatoare".

Am fost surprins însă când, în locul unui raport obiectiv, în care să fie puse în balanță toate realizările și nereușitele din ultimul timp, am putut citi doar două discursuri oficiale ale domnului ministru, cu o formulă introductivă identică, de parcă scribii de la minister au fost declarați corijenți la capitolul originalitate.

Raportul pe care l-am discutat reprezintă dovada vie a existenței temporare în fruntea ministerului a unui filosof. Fără a vorbi în sens peiorativ, darea de seamă a ministerului nu poate fi încadrată decât în capitolul filosofări, cu care domnul Marga ne-a obișnuit de ceva vreme.

Dar să vedem acum cu ce ne îmbrobodește domnul ministru, ținând să atragem atenția că raportul mai sus amintit nu a fost întocmit pentru un învățător de școală dintr-un sat uitat de lume, ci chiar pentru Parlamentul României. Posibilitățile de învățătură au sporit la orice nivel, se mândrește domnul Marga, uitând probabil să spună că în acest an, mai mult decât în ultimul sfert de veac, tot mai mulți copii nu au putut păși în școală datorită pauperizării cu care familiile lor trebuie să se confrunte.

Un alt motiv de laudă îl reprezintă asanarea examenelor, după decenii de corupere și superficialitate. Mai are rost să ne amintim că în această vară nu a existat examen important în învățământul românesc care să nu fie contestat într-o formă sau alta, pentru viciile de formă sau conținut? Examenele de capacitate, de bacalaureat, admitere în licee și școli profesionale au eliminat ele, oare, coruperea și superficialitatea?

Se tot bate monedă, de mai bine de 3 ani încoace, pe reforma învățământului din România. Analiști de mucava au tot cerut schimbarea fundamentală a sistemului educațional autohton, uitându-se, involuntar sau nu, că acest sistem a dăruit, și prin minune încă o mai face, oameni bine pregătiți, capabili oricând să facă față provocărilor noului mileniu.

În raportul recent prezentat Parlamentului, se face referire, de cel puțin zece ori, la cuvântul "reformă". Acest cuvânt tinde însă să devină o formă goală de conținut, de vreme ce realitatea este alta. Realitatea este că, în ultimii 4 ani, beneficiarii, alături de cadrele din învățământ și cercetare, sunt de-a dreptul uitați, umiliți, părăsiți și deznădăjduiți.

Prea multe exemple de proastă organizare, semnalate nu atât de noi, parlamentarii, pentru a nu fi acuzați de partizanat politic, cât de presă, ne-a oferit, în ultimul timp, acest minister, pentru ca primul-ministru să nu declanșeze o anchetă severă privind capacitatea managerială a acestei importante instituții publice, de care se leagă viitorul nostru.

O altă măsură punctată la capitolul "Realizări" o constituie împrumutul de 50 de milioane de dolari de la Banca Mondială, destinat cercetării științifice în universități. Dincolo de faptul că orice ban luat trebuie rambursat cu dobândă, chiar nu știe nimeni din minister că soluția corectă și pragmatică pentru rezolvarea acestei chestiuni nu este să ceri bani de aiurea, ci să oferi cadrul de stimulare pentru cercetare? Nu ar fi fost mai eficient să se adopte o lege prin care cercetătorii, cadrele universitare tinere să fie ajutați economic și fiscal să se afirme, să născocească viitorul, în condițiile în care acești oameni își pun problema supraviețuirii în prezent?

Sistemul de susținere socială a studenților, de care domnul Marga face atâta caz, este sublim, însă lipsește cu desăvârșire, atâta timp cât de împrumuturi bancare și burse contractuale au parte câțiva privilegiați, și nu adevărații subiecți ai acestor favoruri.

Domnul ministru încearcă să impună învățământului universitar autohton prevederile Declarației de la Bologna, de anul trecut, ceea ce înseamnă lărgirea formelor de învățământ deschis la distanță, diplome intermediare, autofinanțări dubios realizate etc. Ceea ce cred eu însă este că toată această "mișculație" tehnică nu este decât o politică fără fond, ca atâtea altele în ultimii 4 ani.

Educația din România are într-adevăr nevoie de reformă, dar reforma nu înseamnă copiere, ci adaptare la necesitățile tale. Altfel, riscăm să producem și alte dezechilibre majore în învățământ, amenințând și mai mult pe cei mici și pe tinerii, categoriile care așteaptă de la noi coerență și pragmatism.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 14 aprilie 2021, 1:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro