Nini Săpunaru
Nini Săpunaru
Ședința Camerei Deputaților din 11 decembrie 2001
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2001 > 11-12-2001 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 decembrie 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.5 Nini Săpunaru - punctarea obiectivelor pe care trebuie să le urmărească Guvernul pentru ca agricultura românească să suporte concurența comunitară;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Invit la microfon la domnul deputat Nini Săpunaru, se pregătește domnul deputat Damian Brudașcu.

Domnul Nini Săpunaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

La sfârșitul lunii noiembrie 2001, Bucureștiul a fost gazda unui eveniment care ilustrează capacitatea Guvernului condus de Adrian Năstase de a masca sub umbrela unor întâlniri protocolare și a unor declarații diplomatice, problemele grave cu care se confruntă unul dintre domeniile principale ale economiei românești – agricultura.

Pe data de 28 noiembrie, la sediul Ministerului Integrării Europene a avut loc prima reuniune a Comitetului de Monitorizare la care au participat reprezentanții Guvernului, Parlamentului, ai partenerilor sociali, precum și reprezentanți ai Comisiei Europene, în calitate de observatori. Dar, această reuniune a avut loc numai pentru a demonstra așa zisa democrație a sistemului politic din România, fără rezultate concrete, din păcate. Înființarea respectivului comitet este urmarea vizitei pe care comisarul european pentru agricultură, Frantz Fischler, a efectuat-o în România. Cu această ocazie, comisaul Fischler a declarat în mod diplomatic: "În întâlnirile mele cu oficialii români am notat nerăbdarea de a face Programul SAPARD operațional cât mai repede posibil, dar în ultimele 6-8 luni sarcina pregătirii pentru acreditare a fost foarte complexă și a cerut o exigență sporită din punct de vedere tehnic".

Din păcate, disponibilitatea instituțiilor comunitare de a consilia România pe dificilul drum al integrării europene, reliefată și de prelungirea termenului de utilizare a fondurilor Uniunii Europene din 2000 până la sfârșitul anului 2003 nu a fost dublată și de găsirea unui partener de discuție care să garanteze eficientizarea aplicării acestui program. Ținem să atragem atenția domnilor guvernanți că în timp ce țări ca Bulgaria, Lituania și alte țări din estul Europei au făcut pași concreți privind aplicarea Programului SAPARD, pași recompensați de primirea unor fonduri comunitare, România se zbate încă într-o zonă delimitată de delăsarea funcționarilor responsabili de acest program.

În urma așa numitului Acord dublu zero și, potrivit acordurilor deja existente, România poate exporta 89% din produsele sale agricole către Uniunea Europeană cu taxe vamale zero sau reduse. Întrebarea este: Suntem în stare să susținem acest export? Avem întrunite condițiile de calitate impuse de Uniunea Europeană? Sunt competitive produsele noastre în condițiile în care majoritatea produselor agricole europene sunt subvenționate de la bugetul de stat? Suntem în stare să asigurăm o asemenea subvenționare când sumele prevăzute la Capitolul "Subvenții și prime" din bugetul Ministerului Agriculturii și Alimentației sunt mai mici în anul 2002, față de 2001? Acestea sunt întrebările la care trebuie să răspundă Guvernul.

Comisarul european a mai precizat că dacă vrea să facă față condițiilor, destul de severe, pe care le impune Uniunea, România trebuie să îndeplinească următoarele obiective: să încheie procesul de privatizare în agricultură, să asigure prelucrarea produselor în condiții de igienă cu respectarea normelor Uniunii Europene, să restructureze forța de muncă din agricultură, deoarece procentajul populației care lucrează în acest domeniu, la ora actuală, este prea mare, ajungând la 40%. După cum observăm, există o deschidere pentru a rezolva problemele, dar aceasta în natură profund superficial, or, radiografia situației la zi din agricultură demonstrează starea precară în care se găsește acest sector.

În ciuda promisiunilor făcute, ritmul privatizării nu are acoperire în realitate. Subvențiile sunt și ele o mare necunoscută pentru producătorii agricoli. Inconsecvența ministrului în decizii s-a observat cel mai bine în scandalul iscat de raportările false din teritoriu.

Raportul anual de țară pentru România pe anul 2001 arată că deși România a făcut progrese în ceea ce privește adoptarea legislației comunitare, restructurarea agriculturii este abia la început, iar capacitatea ministerului de a coordona activitatea întregului sector este în continuare slabă. O țară întreagă așteaptă Programul SAPARD, mulți oameni oprindu-și investiții în așteparea banilor veniți prin derularea acestui program. Dacă aprobarea la timp a bugetului de stat pe anul 2002 a reprezentat o premieră pentru Guvern, Ministerul Agriculturii și Alimentației nu are prea multe motive de bucurie. Suma de 11.600 de miliarde repartizată Ministerului Agriculturii și Alimentației este mai mică decât cea alocată de la bugetul pe anul 2001, în termeni reali cu aproape 2000 de miliarde de lei. Acest lucru se întâmplă în momentul intrării în vigoare a Acordului dublu zero – anul 2002.

Suntem, oare, în stare să suportăm concurența produselor agricole comunitare? Este pregătit Guvernul să gestioneze viitoarea criză agricolă din România?

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 30 septembrie 2022, 16:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro