Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 11, 1996
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1996 > 11-06-1996 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 11, 1996

  1. Intervenții ale domnilor deputați:

 

Sedința a început la ora 8,49.

Lucrările au fost conduse de domnul Marțian Dan, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna Viorica Afrăsinei și domnul Emil Putin, secretari.

 
 

Domnul Marțian Dan:

Doamnelor și domnilor deputați,

Incepem lucrările ședinței Camerei Deputaților de astăzi.

Mai întâi aș vrea să vă aduc la cunoștință situația participării la lucrări: din 341 de deputați, și-au înregistrat prezența 218, sunt absenți 123. Din aceștia, 37 participă la diferite acțiuni, la îndeplinirea unor însărcinări din partea Camerei Deputaților. Cvorumul de lucru este de 171 deputați.

Ca de obicei, primul segment, prima parte a ședinței noastre de astăzi este consacrată intervenției deputaților pe diferite probleme.

Am să adresez rugămintea tuturor colegilor care s-au înscris, să facă în așa fel încât să se încadreze în maximum 3 minute, astfel încât să nu fiu pus în situația să intervin, să-i orpresc, să-i tulbur în prezentarea unor probleme pe care vor să le prezinte în fața noastră, anumite puncte de vedere, să adopt anumite atitudini față de el etc. Așa că, rog foarte mult ca fiecare dintre vorbitori să se încadreze strict în 3 minute.

Avem înscriși, în conformitate cu prevederile Regulamentului, 14 colegi, deci lista este foarte mare. Pentru a nu cheltui inutil timpul, vă rog să fiți de acord la desfășurarea acestui segment al lucrărilor noastre.

 
Corneliu Monoranu - Intervenție legată de slujbă arhierească din 19 mai, din Comuna Panaci din Județul Suceava cu ocazia înaintării în grad a preotului paroh din localitate;

În acest sens, îl invit la microfon pe domnul deputat Corneliu Monoranu, din partea Grupului parlamentar al P.D.S.R., după care va urma domnul deputat Ioan Catarig.

 

Domnul Corneliu Monoranu:

Pe data de 19 mai, în Comuna Panaci din Județul Suceava, a avut loc o slujbă arhierească cu ocazia înaintării în grad a preotului paroh din localitate. La această întrunire a participat un număr însemnat de cetățeni, precum și 6 preoți invitați din comunele învecinate.

Slujba a fost patronată de Inalt Prea Sfinția Sa arhiepiscopul Pimen al Sucevei și Bucovinei. În cuvântul său de învățătură, preotul s-a plâns asistenței de faptul că în țară se proliferează cultele neoprotestante și că acestea sunt susținute din afară și în mod deosebit din Statele Unite ale Americi. (În sală se constată o stare de uimire față de această afirmație).

De această situație s-a plâns "... Președintelui Iliescu, lui Gherman, Năstase și lui Văcăroiu, dar fără nici un rezultat, și nu este de mirare acest lucru, deoarece la conducerea țării se găsește un Președinte fără de Dumnezeu". (Comentarii).

Vă rog să mă lăsați să vorbesc...

 
 

Domnul Marțian Dan:

Da, vă rog să continuați, că epuizați cele 3 minute...

 
 

Domnul Corneliu Monoranu:

La slujbă au participat coruri bisericești din împrejurimi și un grup de fete, care au recitat poezii cu caracter religios, iar în încheiere, Prea Sfinția Sa s-a adresat acestor copii: "... Sunteți niște copii minunați, cu profesori buni, dar ce folos că avem un Președinte necredincios, care vrea să mai candideze și eu nu sunt de acord cu această părere". În continuare, s-a zis: "... Noi am avut mari oameni politici în Tara Românească, care au fost și credincioși, așa cum, de exemplu, a fost Horia Sima". Eu las la aprecierea dumneavoastră tot ce s-a discutat acolo, nu fac nici un comentariu.

Ceea ce vreau să spun în continuare este faptul că în campania electorală din multe localități din Județul Suceava, cu ocazia slujbelor de duminică, preoții au făcut, în general, campanii antipedeseriste, îndemnând locuitorii să voteze împotriva P.D.S.R.-ului.

Am multe exemple de comune, acestea s-au întâmplat în general în zona Dornelor, în comunele Bosanci și Udești, unde biserica a fost folosită ca mijloc de campanie electorală împotriva P.D.S.R.-ului. Consider că acest lucru va trebui să fie judecat nu de noi, ci va trebui să fie judecat de Prea Fericitul Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Vreau, în încheiere, să fac câteva precizări: tot ceea ce am spus eu aici se găsește înregistrat pe o casetă de către preotul din Comuna Panaci.

Eu am vorbit în nume propriu și îmi asigur, sau cred, am speranța, că în viitoarea campanie electorală, toți slujitorii Bisericii Ortodoxe din România să îndemne credincioșii să participe la alegeri, dar fără a influența votul lor, știu eu, către un partid sau altul, către un candidat sau altul.

Atât am avut de spus.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Marțian Dan:

Vă mulțumesc și eu.

 
Ioan Catarig - Intervenție legată de rațiunea de a fi a activității politice în proiecția sa energetică;

Are cuvântul domnul deputat Ioan Catarig din Grupul parlamentar P.D.S.R.

După dânsul va urma domnul deputat Daniel Costache.

 

Domnul Ioan Catarig:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă informez că și în intervenția de astăzi voi aborda rațiunea de a fi a activității politice în proiecția sa energetică, cu implicațiile sale economice și rezultatele sociale ce decurg din acestea, prin prisma doctrinei solidarității social-economice, care se regăsește în programele politice ale tuturor partidelor parlamentare, pornind de la realitatea că PIB-ul românesc este cel mai scăzut din zona geografică în care ne găsim.

De data aceasta îl iau ca element concret pe acela care vizează energia înglobată în exportul românesc.

Discutăm mult în jurul activităților consumatoare din buget, dar prea puțin despre sursele ce intră în bugetul de stat. Aceste activități sunt lăsate să se descurce singure și nu este bine, în primul rând că nicăieri în lume nu s-a renunțat la o centralizare totală, ea continuând să fie mascată sau chiar mai rafinat prezentată, iar, în al doilea rând, așa cum vor arăta cifrele următoare, continuăm să subvenționăm energia înglobată în produsele de export. Astfel, în ceea ce privește gazele naturale, din consumul total, 19 miliarde m.c. se obțin din producția internă, iar 6 miliarde m.c. lei importăm. Prețurile de procurare sunt din producția internă, 3o la 35 lei/m.c., iar din import de la 300 la 360 lei/m.c. Prețurile de livrare la consumatori pentru industrie este de 115 lei, pentru consumul casnic este de 40 de lei, costul total de procurare fiind în acest fel de 2.465 de miliarde lei, iar de recuperat, prin vânzare, cu tarifele de care v-am spus, recuperăm 2.580 miliarde de lei, adică ceva în jur de 100 miliarde de lei, în timp ce se impune să susținem subvenționarea tehnologiilor consumatoare, sau, respectiv, producătoare de energii.

Un loc de prim interes este eficiența. Odată, eficiența energetică a activității productive și în al doilea rând, eficiența economică a producției de energie.

Rezultă, implicit, susținerea creării în România a unui centru național neguvernamental de analiză și decizie în problematica activității energetice românești, și respectiv promovarea producției de energie electrică pe cale hidro și nucleară, în dauna, de dorit, a importului de gaze, cu tot ce înseamnă asta în stabilitatea economică și independența națională.

Nu în ultimul rând trebuie să subliniez că cine va stăpâni politica energetică și va promova o strategie națională în privința energiei, va putea și va avea dreptul să conducă România.

În sfârșit, toate aceste argumente, aduse în fața dumneavoastră, au ca scop, odată cu informarea dumneavoastră, crearea și, respectiv, relansarea acelei răspunderi politice pe care v-ați luat-o cu toții la alegerile din septembrie 1992, de a crește bogăția, bunăstarea tuturor cetățenilor României, și, în primul rând, prin resurse umane și materiale românești.

În continuare susțin, de la această tribună, necesitatea și dorința, convins fiind de cele ce vă spun, de a avea o întâlnire pe această tematică complicată cu domnul Președinte al României și cu domnul prim ministru Văcăroiu, pentru că, de fapt, puterea politică acolo se află.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Daniel George Costache - Intervenție legată alegerile locale;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Daniel Costache, Grupul parlamentar al P.D.S.R.

Va urma, după aceea, domnul deputat Florin Negoiță.

 

Domnul Daniel George Costache:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am să-mi permit ca astăzi să mă adresez dumneavoastră, cu precădere celor ce locuiți în București și în marile orașe ale țării.

Deci, doamnelor și domnilor, de ce ne-a fost frică, n-am scăpat. Ne aflăm înaintea unei catastrofe, a unei catastrofe totale, deoarece există posibilitatea ca cei ce au guvernat total Bucureștiul și marile orașe să reediteze cei 4 ani de teroare care au trecut printr-un nou mandat.

Intr-o intervenție a mea la radio, îmi exprimam speranța că vom asista la o campanie electorală decentă și la niște alegeri locale desfășurate firesc. Perioada scursă de la declanșarea campaniei electorale a demonstrat faptul că m-am înșelat amarnic. După 4 ani de conducere, efectiv păguboasă, a"Cheii" în marile orașe, și în special în București, oferta opoziției, ce se dorește a fi democratică, se bazează pe nerealizările dumnealor.

Domnilor,

Aș dori să știu cine este vinovat de ruina Bucureștiului?

De ce timp de 4 ani încheiați, Halaicu, împreună cu camarila sa, nu a putut rezolva deloc, dar absolut deloc, salubrizarea Bucureștiului? După 4 ani de mandat, tot "Cheia" propune curățenia orașului, în maximum 200 de zile. Putem crede că se va face curat în București în 200 de zile, când după 1.460 de zile de viață sub Halaicu și ai lui, Bucureștiul este incomparabil mai murdar decât înainte de înscăunarea acestora?

Ce promite "Cheia"? Promite toate neîmplinirile sale: transportul inuman al bucureștenilor. Bucureștenii nu doresc să circule gratuit, cum a afirmat domnul Ciorbea, ci vor să circule civilizat cu mijloacele de transport. Bucureștenii vor un minimum de confort, pentru banii care-i plătesc lună de lună pe abonamentele RATB.

Străzile capitalei sunt așa cum le vedeți cu toții: mizerie, o mizerie a "Cheii". Oferta politică a "Cheii" promite totul în maximum 200 de zile: rezolvarea gropilor din București.

Iarăși mă întreb: cine i-a împiedicat să nu repare străzile în cei 4 ani ce au trecut? (Domnul Serban Rădulescu Zoner strigă din sală: "P.D.S.R.-ul!").

 
 

Domnul Daniel George Costache:

Sau au gândit că dacă își vor realiza programul din anul 1992, în 1996 nu vor mai avea ce propune.

Stau și mă întreb dacă Convenția Democratică nu a făcut un pariu pe spatele bucureștenilor. După ce s-a opus din răsputeri la aprobarea Legii nr. 112/1995 privind reglementarea juridică a unor imobile cu destinația de locuințe intrate în proprietatea statului, opoziția, prin așa-ziși "gospodari ai Bucureștiului", a lăsat în ruină, într-o degradare fizică continuă aceste imobile. Astăzi, sunt cetățeni ce pot opta să cumpere aceste case, în care trăiesc de ani de zile, plătind prețuri reale, pe niște ruine.

În cazul unei calamități naturale, ferească Dumnezeu de vreun cutremur, fac vinovată conducerea Convenției Democratice pentru ruinarea cu intenție a miilor de case naționalizate.

Despre ce am putea discuta după 4 ani de haos? Despre șobolani, despre muște sin țânțari, datorați munților de mizerie din București - adevărate focare de infecție pentru cetățeni, cetățeni de care opoziția își aduce aminte doar cu ocazia alegerilor.

Mergeți pe străzi, domnilor democrați, și veți vedea mii de copii ai străzii. Unde sunt centrele de reeducare, domnule Halaicu? Mii de câini părăsiți...

Acestea sunt imaginile de coșmar pentru un european al secolului XX.

Oferta politică pentru alegerile locale ale anului 1996 este o înșiruire de...

 
 

Domnul Marțian Dan:

Dar vă rog să vă reduceți... Ați depăsit timpul!

 
 

Domnul Daniel George Costache:

... o înșiruire de constatări ale neputinței dumnealor, toate aceste propuneri regăsindu-se și în programul cu care s-au prezentat și în alegerile din anul 1992. Rezultatele se văd, deoarece, fie că nu au vrut, fie că nu au putut să facă nimic din ceea ce ei singuri au propus.

Aș dori ca acum, la final de mandat, cei care au ocupat fotoliile de primi gospodari ai capitalei să fie obligați să-și prezinte raportul de activitate în fața cetățenilor, din ale căror taxe și impozite au făcut mai nimic pentru oraș.

Inchei spunându-vă și spunând celui ce va fi desemnat primar general al capitalei, indiferent cine va fi acesta, o pildă ce ne-a fost lăsată moștenire de Nicolae Titulescu: "... Partidul meu se numește ROMANIA" și-mi permit să adaug eu: " și Bucureștiul".

Vă mulțumesc.

 
Florin Negoiță - Apel către cei ce au fost absenți la vot, în turul I al alegerilor locale;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Florin Negoiță.

După aceea va urma domnul deputat Gheorghe Roman.

Fac încă o dată apel la toți colegii să se încadree în limita a 3 minute.

 

Domnul Florin Negoiță:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Oricât ar fi de dificil, încerc prin această intervenție un apel către marele anonim, un apel către cei ce au fost absenți la vot, în turul I al alegerilor locale.

Apelul meu se adresează tuturor acelor de bună credință, acelora ce vor cu adevărat binele localității și al concetățenilor lor și își doresc binele personal și schimbarea în bine.

Fie că este vorba de capitala țării, sau de marile orașe, fie că este vorba de orașele mici și de comune, fie că s-au născut și s-au întors în localitatea natală, fie că, prin repartiție și concurs, au ajuns prin voia destinului în diverse localități, îndemn cetățenii din toate colțurile țării să vină duminică la vot.

Sunt convins că televiziunea noastră, "liberă și independentă", care ne-a dovedit de numeroase ori că trece sub tăcere probleme majore ca: agricultura, tineretul, justiția, și că nu servește intotdeauna interesele națiunii, va trece cu voioșie și peste acest apel, dar nu va putea trece peste conștiința celor pasivi sau nemulțumiți, nehotărâți sau dezamăgiți, neîncrezători sau plictisiți.

Ei bine, destinele localităților pentru următorii 4 ani, aceștia le vor hotărî. Dacă aceștia s-ar fi prezentat la vot , în multe localități s-ar fi evitat turul doi, ceea ce înseamnă miliarde de lei de la bugetul statului, probabil Ilie Năstase sau mulți alți primari din alte localități ar fi băut acum șampania victoriei. (Agitație în sală).

A veni la vot înseamnă patriotism local, înseamnă caracter și datorie civică, înseamnă răspundere pentru ziua de mâine.

Iată de ce, pentru a evita suspiciunile și tentativele de fraudă, pentru un plus de credibilitate și demnitate, pentru democrație și autoritatea instituțiilor, fac acest apel sincer, de conștiință pentru marii absenți de la vot.

Vă mulțumesc.

 
Constantin Gheorghe - Intervenție legată de pragul electoral;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Gheorghe Roman, Grupul parlamentar al P.D.S.R.. Este absent.

Urmează la cuvânt domnul deputat Gheorghe Constantin.

După dânsul va urma domnul deputat Sorin Lepșa.

 

Domnul Gheorghe Constantin:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

De când Guvernul a făcut propunerea cu privire la pragul electoral de 3%, o seamă de partide s-au declarat nemulțumite și au descoperit că un prag de 5% ar fi mai nimerit și explică domniile lor că o astfel de măsură ar fi o opreliște în calea așa-ziselor "partide extremiste", dar uită să spună că un asemenea parg le-ar da posibilitatea să-și adune în ogradă caii nărăvași care au sărit gardurile convenționale. Pe de altă parte, o asemenea propunere exprimă și o oarecare teamă pentru faptul că, după alegerile din toamnă, nu vor avea loc, în eventualele alianțe guvernamentale.

În ceea ce privește Partidul "România Mare", asigurăm pe toată lumea, atât puterea, cât și opoziția, că nu dorim locul nimănui, iar în legătură cu pragul electoral, vrem să vă reamintim că, în această Cameră, reprezentantul Patrtidului "România Mare" a propus și susținut pragul de 5%, în momentul în care alții nu vedeau decât pragul de jos.

Demersul nostru a avut drept izvor cunoașterea realității politice și nu ne dezicem de această propunere. Dimpotrivă.

Informăm Camera Deputaților că în ziua de 21 mai anul curent, Comitetul Director al Partidului "România Mare" a adresat o scrisoare premierului Nicolae Văcăroiu, cerându-i Guvernului să fizeze un prag de 5%, iar pentru alianțe un multiplu de 5 pentru fiecare partid.

Aceasta este poziția noastră în momentul de față, pe care o susținem în toate instanțele, și vă asigurăm că nu ne temem câtuși de puțin că la toamnă nu vom avea locul nostru în Parlamentul României.

Iar în ceea ce privește "extremismul Partidului "România Mare" vă invităm, domnilor, la o meditație cinstită, corectă, ocazie cu care să constatați că nu Partidul "România Mare" sau noi am devastat sediul Guvernului, nu am pus foc Ministerului de Interne, nu am adus minerii în București, nu am dărâmat Guvernul Roman și nici nu am asediat localul Partidului Național Tărănesc Creștin Democrat, de unde venerabilul Corneliu Coposu a fost nevoit să iasă sub protecția tancurilor. De asemenea, nu noi suntem aceia care am organizat pogromul de la Tg. Mureș și nici nu am clintit măcar un fir de păr din capul vreunui etnic maghiar. De asemenea, nici nu am alungat pe nimeni din județele Harghita și Covasna și, de aceea, domnilor, noi suntem "extremiști"?

Doamnelor și domnilor,

Străduindu-ne să dăm viață programului partidului nostru, vrem să ne aducem contribuția la oprirea dezastrului în care se află acum România, să picurăm efortul nostru cotidian în acele forme care vor da o viață prosperă românilor, le vor aduce liniștea și le vor întări speranța într-un viitor mai bun.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Marțian Dan:

Vă mulțumesc și eu.

 
Sorin Victor Lepșa - Intervenție legată de Societatea Română de Televiziune care la un an de la promulgarea și intrarea în vigoare a Legii nr. 41/1994 nu are constituit un nou consiliu de administrație;

Are cuvăntul domnul Sorin Lepșa - Grupul parlamentar P.N.T.C.D. + PER.

Va urma după aceea domnul deputat Ion Străchinaru.

 

Domnul Sorin Victor Lepșa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

În data de 17 iunie 1994 este promulgată și intră în vigoare Legea nr. 41/1994 cu privire la organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și a Societății Române de Televiziune. Ca efect imediat al legii, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare și în baza prevederilor legii respective, în cele două instituții publice de interes național urmau să se constituie noi consilii de administrație.

În 17 iunie acest an, se împlinesc doi ani de la data intrării în vigoare a legii, deci se poate constata că în Societatea Română de Televiziune nu au fost îndeplinite prevederile art. 49 din lege, referitoare la constituirea noului consiliu de administrație.

Prin neîndeplinirea acestor prevederi se încalcă implicit prevederile art. 1 din lege, referitor la autonomia și independența editorială a Societății Române de Televiziune și prevederile art. 2 referitor la controlul Parlamentului asupra acestei instituții, Societatea Română de Televiziune fiind condusă în acest moment de un director general numit de Guvern și un consiliu de administrație numit de directorul general.

În același cadru, vă semnalam nerespectarea art. 39 din Legea nr. 41 din 1994, referitor la constituirea comisiilor de coordonare a programelor în Societățile Române de Radiodifuziune și Televiziune, organisme care trebuiau să-și preia responsabilitățile prevăzute de lege în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia.

Prin nerespectarea art. 39 este lezat dreptul societății civile de a se pronunța asupra programelor, serviciilor publice de radio și televiziune și de a face propuneri în cadrul legal, pentru îmbunătățirea acestora.

În temeiul acestor responsabilități ce revin față de organizarea și funcționarea Sociețăților Române de Televiziune și Radiodifuziune, Parlamentului României, care sunt servicii publice de interes național, care activează sub control parlamentar, facem următoarea solicitare:

1) finalizarea procedurii de numire a consiliului de administrație în Societatea Română de Televiziune;

2) constituirea comisiilor de coordonare a programelor în Societățile Române de Radiodifuziune și Televiziune;

3) Având în vedere depășirea termenelor prevăzute de lege pentru constituirea acestor organisme, caracterul urgent al solicitărilor noastre rezultă implicit, unul din imperativele statului de drept fiind respectarea legilor și aplicarea fără întârziere și ezitare a prevederilor lor.

La acest apel pe care l-am făcut, s-au raliat următoarele asociații neguvernamentale: Uniunea Arhitecților din România, Uniunea Artiștilor Plastici, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, UNITER, Sindicatul liber din Radio-Televiziune, Confederația Blocului Național Sindical, Fundația pentru Pluralism, Academia Civică, Alianța Civică, PROPACT, AREDO, LADO, AFDPR, CNSRL - "Frăția", Comitetul "Helsinki", Grupul pentru Dialog Social, Confederația Națională Sindicală Cartel "ALPHA", Confederația Sindicatelor Democratice din România, Asociația "Pro Democrția din România", Asociația Stiințifică a Inginerilor și Inventatorilor și Tehnicienilor, Alianța Tehnico-Economică, Confederația Alianțelor pentru Dreptate și Adevăr.

Pe lângă acestea, încă alte formațiuni civice sprijină acest apel pe care l-am adresat Parlamentului României.

Vă mulțumesc.

 
Barbu Pițigoi - Intervenție legată de disfuncționalităților ivite în procesul de privatizare care generează conflicte de muncă;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Ion Străchinaru - Grupul parlamentar al Partidului Social-Democrat din România. Nu este, da?

Va urma, atunci, domnul deputat Barbu Pițigoi - Grupul parlamentar P.N.T.C.D. + PER.

După dânsul va urma domnul deputat Mihail Nică.

 

Domnul Barbu Pițigoi:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu s-au stins încă ecourile scandalului provocat la Turnu Severin în procesul de privatizare al Societății Comerciale CELROM, și iată un nou scandal de proporții are loc la Societatea Comercială "Semănătoarea" - București, unde conflictul de muncă este generat de condițiile ambigue în care patronatul a contractat asocierea unui capital italian la societate.

La TAROM se profilează noi conflicte de muncă, generate de aceeași inconsecvență, nesiguranță sau incompetență, ca să ne rezumăm numai la atât, a aceluiași patronat, zguduit cu puțin timp în urmă de scandalul provocat de privatizarea Hotelului "Intercontinental", sau a Santierului Naval nr. 2 Mangalia etc.

Desigur, incompetența ar putea fi una din cauzele disfuncționalităților ivite în procesul de privatizare, dar cauzele acestor carențe pot fi multiple și ele sunt cu atât mai suspecte cu cât activitatea F.P.S.-ului și, bineînțeles, a celor ce-l conduc este din ce în ce mai opacă, lipsa de transparență în sprijinul căreia semnalez cel puțin două argumente, îndeobște cunoscute, de distinșii parlamentari și numai de domniile lor: secretomania în care domnul președinte Emil Dima s-a cufundat atât în numirea reprezentanților săi în AGA și consiliile de administrație, despre care am discutat pe larg în această Cameră, și lipsa de informații pentru cei interesați, inclusiv pentru membrii Parlamentului, asupra unor tranzacții, chiar și după perfectarea lor, atunci când aceasta, ca urmare a dispariției secretului impus de condițiile concurențiale s-au anulat, ca urmare a semnării contractelor.

Așa se face că valori însemnate din economia publică ajung în mâinile unor potentați, obedienți ai regimului, care-și permit să sponsorizeze, de exemplu, puterea în actuala campanie electorală, în care partidul de guvernământ și partidele asociate acestuia și-au permis să desfășoare o campanie electorală opulentă, cheltuind uriașe sume de bani pe postere colorate etc., în timp ce omul de rând trăiește de azi pe mâine, cu 70 de dolari pe lună, frământat de grija existenței cotidiene, a sa și a familiei, căreia îi asigură tot mai greu hrana zilnică.

La discutarea Legii bugetului de stat pe 1996, Guvernul a prevăzut zeci de miliarde de lei, investiții păguboase în afara granițelor țării, în ciuda nenumăratelor avertismente și atenționări făcute inclusiv de la această tribună.

Nici astăzi Guvernul nu a răspuns întrebărilor puse cu referire la refuzul Cubei de a recunoaște investițiile române de la Las Camariocas și de a conveni asupra termenului de rambursare a creditelor acordate de către România.

În plus, față de cheltuielile păguboase amintite în afara țării, România nu și-a plătit nici astăzi tranșele restante pentru plata resurselor energetice contractate în prima parte a acestui an și nu are rezerve valutare pentru a începe încă de pe acum să constituie rezervele de stoc pentru viitorul sezon friguros.

Oare nu-l mai interesează pe actualul Executiv ce se va întâmpla în țară după expirarea mandatului său de guvernare și să fi simțit el ceva în legătură cu voința electoratului, care va fi exprimată în alegerile legislative din toamnă, aplicând dictonul "După noi - potopul", sau este preocupat, pregătit pentru aniversarea a 6 ani de la victoria mineriadei asupra democrației românești și a libertăților câștigate în Revoluție după decembrie, mineriadă atât de dragă și lăudată atunci și de atunci de încă actualul nostru Președinte.

Vă mulțumesc. (Comentarii în sală).

 
Mihail Nică - 6 ani de la violențele din 13-15 iunie 1990;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Mihail Nică - Grupul parlamentar P.N.T.C.D. + PER.

Va urma, după aceea, domnul deputat Borbely Ladislau.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

 

Domnul Mihail Nică:

Vă mulțumesc.

Doamnelor și domnilor deputați,

Peste câteva zile, se împlinesc 6 ani de la violențele din iunie 1990. Atunci, un segment social a fost asmuțit asupra altor segmente sociale. Momentul 13-15 iunie 1990 a însemnat dizlocarea României din continentul european și întoarcerea ei în barbarie. În acele zile, România a fost la un pas de generalizarea unui război civil.

Putem face legătura dintre violențele din decembrie 1989 și 13-15 iunie 1990, urmate de alte violențe, rămase toate până acum neelucidate?

De ce tocmai Biblioteca Centrală, cel mai sacru loc al tezaurului culturii naționale, a ars? De ce Universitatea și Institutul de Arhitectură au fost țintele preferate ale așa-zișilor "mineri"?

Minerii, doamnelor și domnilor, ei nu prea știu ce este aceea o universitate. Ei au trăit și trăiesc în adâncuri, de unde scot lumina, lumina lor și a noastră.

Din anul 1990 și până acum, s-au schimbat câteva Guverne, numite de același Președinte. Dintre acestea, Guvernul Văcăroiu, fiind cel mai longeviv, a avut obligația să elucideze aceste jocuri de sunet și întuneric.

Se așteaptă, în continuare, ca instituțiile statului de drept, întreținute din bancii cetățenilor onești, să-și exercite atribuțiile în a pedepsi pe cei vinovați.

Odată săvârșită marea ispravă a momentului 13-15 iunie, când minerii au fost aplaudați și felicitați, acum ei sunt părăsiți. Pentru că, doamnelor și domnilor, ultima statistică a Ministerului Muncii și Protecției Sociale ne arată că în anul 1995 din cei 7.800 de accidentați din țară, 2.071 provin din industria de extracție și preparare a cărbunelui, adică aproape 27%. Aceeași statistică ne informează că indicele de frecvență-accidentați în această industrie este de 14 ori mai mare decât media pe țară.

Istoria nu va uita, firește, momentul 13-15 iunie, așa cum nu va uita nici decembrie 1989. Se apropie momentul adevărului, când cei vinovați de moartea tinerilor uciși în stradă, vinovați de maltratarea cetățenilor nevinovați, vinovați de distrugerea bunurilor materiale și culturale, precum și de chinul și moartea minerilor, vor da socoteală. Numai așa poporul român va putea recâștiga demnitatea pierdută.

Vă mulțumesc.

 
Borbély Ladislau - Lipsa unei legi a patrimoniului consiliilor locale și județene care a permis trecerea unor proprietăți aflate în patrimoniul în administrarea protocolui de stat sau prefecturilor;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Borbély Laszlo, Grupul parlamentar al UDMR, va urma după aceea la cuvânt domnul deputat Vasile Lupu.

 

Domnul Borbély Ladislau:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Trăim vremuri bizare, vremuri când totul este posibil, când declarații sunt răstălmăcite, interpretate, în funcție de interese. Vremuri când legile statului de drept funcționează numai parțial, fiind puse sub imperiul voinței celor care sunt la putere. Vremuri când, deși în Constituție este prevăzută garantarea proprietății, clădiri trec din patrimoniul societăților comerciale în administrarea administrației protocolului de stat prin hotărâri de Guvern, fără a avea o bază legală.

Astfel au trecut în 1994 și 1995 o mare parte din clădirile care au constituit case de oaspeți ale PCR, ale lui Ceaușescu sau unele hoteluri de lux, în administrarea protocolului de stat. Pe lângă faptul că aceste edificii au fost scoase din circuitul turistic - deci, li s-a schimbat destinația -, mai grav este faptul că s-a creat o clasă privilegiată, exact ca pe vremea dictaturii comuniste, care poate beneficia de aceste edificii.

Datorită lipsei unei legi a patrimoniului consiliilor locale și județene, care nici până acum nu a fost înaintată la Parlament, prin hotărâri de Guvern au fost trecute unele proprietăți aflate în patrimoniul acestor consilii locale sau județene în administrarea acestui faimos protocol de stat sau a prefecturilor. Așa s-a încercat și în județul Mureș acest transfer al câtorva clădiri, dar consiliul județean nu a fost de acord, părțile fiind în litigiu.

Și aceasta este posibil pentru că trăim vremuri în care puterea uzează de prerogativele legilor numai când îi convine. Au fost în ultimii 4 ani trecute în administrarea diferitelor instituții din subordinea Guvernului sute și mii de clădiri, de imobile care trebuia să urmeze cursul normal al deciziei Parlamentului.

Până când nu se clarifică situația juridică în care se află patrimoniul consiliilor locale și județene, o să asistăm la formulări bizare, cum că, așa-zisul "palat administrativ al județului", în care sunt instalate organele administrației locale, constituie "bunuri imobile de interes național." Până când guvernanții nu-și vor da seama că fără o descentralizare, o aducere a deciziei mai aproape de cetățean, nu se poate vorbi de o autonomie locală reală, se va permanentiza această atitudine de a eluda legile existente sau de a le utiliza în scopul perpetuării puterilor.

Sper că electoratul va sancționa în mod just actele celor care timp de 4 ani au abuzat de puterea cu care au fost învestiți, schimbând eșichierul politic de astăzi în favoarea celor care vor într-adevăr un stat de drept și o democrație reală.

Vă mulțumesc.

 
Vasile Lupu - Fapte de natură a vicia alegerile, în județul Iași și în alte județe din Moldova;

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Vasile Lupu, Grupul parlamentar al PNȚCD-PER, va urma domnul deputat Teodor Vintilescu.

 

Domnul Vasile Lupu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Legea alegerilor locale a prevăzut sancțiuni penale destul de aspre pentru faptele de natură a vicia voința alegătorilor. Din păcate, în județul Iași și în alte județe din Moldova, s-a încălcat legea, s-au comis fapte grave, în pasivitatea totală a agenților poliției române.

Astfel, în comuna Lungani, domnul Valică Matei, candidat pentru funcția de consilier local, s-a deplasat cu o urnă volantă pentru 23 de persoane, ce aveau să voteze. La întoarcere, a primit o lovitură de topor în spate, iar ceilalți au plecat cu urna, cele 23 de voturi posibile transformându-se în 100.

În aceeași comună, un alt membru al PNȚCD a fost agresat sălbatic și în prezent este în imposibilitate de a se mișca. La fel, în ziua alegerilor, s-au oferit din belșug băuturi alcoolice, în case conspirative aproape de secțiile de votare. Așa s-a întâmplat în comuna Tătăruși, în comuna Bosia.

În plus, s-au exercitat tot felul presiuni asupra votanților sau presupușilor votanți ai CDR. În comuna Strunga au fost trimiși în concediu fără salariu lucrători de la IAS Strunga. În alte comune, reprezentanții noștri au fost amenințați și, de multe ori, agresați.

În județul Vrancea, foarte multe voturi nule. Același procent și în județul Iași, 70 mii de voturi nule la nivelul consiliului județean. În cele mai multe cazuri, perdantul a fost Convenția Democratică din România.

De la această tribună, în fața dumneavoastră, îmi exprim protestul față de toleranța organelor de ordine în săvârșirea infracțiunilor ce au afectat procesul electoral. Această atitudine nu înseamnă altceva decât anunțul unor mai grave abuzuri pentru campania electorală și pentru alegerile parlamentare și prezidențiale din toamnă.

Sper ca Ministerul de Interne și Guvernul să recepționeze acest mesaj și să se conformeze celor legale.

Lipsa observatorilor străini a încurajat mult pe cei care au falsificat și altă dată, să falsifice și în această campanie electorală.

Vă mulțumesc.

 
Teodor Vintilescu - Intervenție legată de Aeroportul internațional Timișoara.

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Teodor Vintilescu, după dânsul va urma domnul deputat Romulus Joca.

 

Domnul Teodor Vintilescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Un pas înainte și ceilalți bătuți pe loc! Aceasta este politica Guvernului Văcăroiu. Această situație după aceea și ne împiedică pe noi pentru prosperitate.

Am să vă dau dumneavoastră citire unei probleme timișorene, legate de acest aeroport internațional, care suferă foarte rău din cauza unei hotărâri de Guvern.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 125/1992, completată prin hotărârea de Guvern nr. 23/1994, a fost înființată Regia autonomă "Aeroport internațional Timișoara", regie autonomă cu specific deosebit, subvenționată de la bugetul statului. Datorită interesului manifestat de către conducerea aeroportului, dispunând de o infrastructură competitivă pe plan internațional și dispunând de o poziție economico-geografică favorabilă, aeroportul a cunoscut o dezvoltare economico-financiară continuă, reușind să acopere 50% din cheltuielile din veniturile proprii, degrevând astfel bugetul statului de sume importante.

Această reușită a fost posibilă și datorită descentralizării administrative, care a permis utilizarea unor mijloace și căi de acțiune pentru rezolvarea de contracte, ce au atras venituri substanțiale spre aeroport. În acest sens, noua echipă managerială a finisat și a finalizat o documentație completă a aeroportului, solicitată de Concernul Deimer-Benz Aerospace din Germania, concern care și-a exprimat dorința de a participa efectiv la dezvoltarea și modernizarea Aeroportului internațional Timișoara. Documentația solicitată a fost trimisă la finele lunii aprilie.

De asemenea, din 15 martie a.c., aeroportul a devenit membru cu drepturi depline al Consiliului ACI...

Din sală:

Ce-i aia?

 
 

Domnul Teodor Vintilescu:

Aeroport Council International.

...făcându-se astfel un prim pas important spre o deschidere a aeroportului, creându-se premisele unor contracte de asociere cu investitorii strategici membri ai ACI, în vederea dezvoltării și modernizării aeroportului, în ideea ridicării la standardele internaționale a serviciilor aeroportuare specifice și nespecifice către companiile românești și străine și, implicit, a pasagerilor.

Totodată, nu trebuie neglijată importanța strategică a Aeroportului Internațional Timișoara, fiind al doilea din țară și aeroport de rezervă pentru Aeroportul Internațional București Otopeni. În această ordine de idei, trebuie avută în vedere și cotarea acestuia de către reprezentanții trupelor IFOR, referitor la condițiile oferite de operare și la infrastructura aeroportului.

Actuala acțiune a Guvernului contrazice politica de demonopolizare a transporturilor, inclusiv cel aerian, intrând în contradicție cu strategia de integrare în structurile europene.

În anul 1991, prin Hotărârea de Guvern nr. 439, a fost înființată Regia autonomă a administrației naționale a aeroporturilor din România, care a demonstrat ineficiența acestei formule. Guvernul României - și cu aceasta termin - trebuie să revină asupra Hotărârii din 28 mai 1996, în sensul scoaterii aeroportului din Timișoara din ANAROM, aducând astfel prosperitatea și eliberarea din chingile economiei socialiste.

Această expunere va duce la interpelarea domnului prim ministru, care trebuie să țină seama de această economie bănățeană.

Mulțumesc.

Din sală:

Domnule doctor, vreți să-l cumpărați?

 
 

Domnul Teodor Vintilescu:

80%!

 
 

Domnul Marțian Dan:

Are cuvântul domnul deputat Romulus Joca. Este absent.

Doamnelor și domnilor,

Aici se termină partea de început a lucrărilor naostre de astăzi. Din cei 14 colegi care s-au înscris, în conformitate cu prevederile art. 172 din regulament, în cursul zilei de ieri, 3 nu au fost prezenți și, în consecință, nu au intervenit.

 
   

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 17 avril 2021, 14:24
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro