Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 februarie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.24/09-03-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 27-02-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 februarie 2002

3. Dezbaterea propunerii legislative privind creditul agricol (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 311/2001

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Trecem la propunerea legislativă privind creditul agricol.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul.

Poftiți, domnule deputat Lăpușan.

Domnul Alexandru Lăpușan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă a unui grup de deputați a suferit amendamente importante, constructive, de bun augur, care cred că au dat o formă proiectului prezentat în fața dumneavoastră, o formă pe care agricultura o așteaptă, o formă prin care, prin mecanismele economiei de piață, agricultorul să poate avea acces la credite pentru producția agricolă.

Prezenta lege vizează creditele destinate producției agricole atât din sectorul vegetal, cât și din cel al creșterii animalelor, credite care se întind pe o perioadă de maxim 360 de zile, acestea fiind acordate absolut în condiții economice, condiții care stau la îndemâna băncilor comerciale, acestea fiind cele care vor decide în legătură cu persoana fizică sau juridică care poate să beneficieze, în condițiile legii, de aceste credite.

Cine sunt beneficiarii? Beneficiarii sunt persoanele fizice sau juridice, producători agricoli care dețin sau exploatează, în condițiile legii, efective de animale sau terenuri agricole. De asemenea, de prevederile legii beneficiază și persoanele fizice sau juridice autorizate care dețin tehnică și specializare în executarea de servicii pentru producătorii agricoli.

Avantajul pe care îl prevede această lege este că atunci când aceste credite se dovedesc a fi performante, respectiv la rambursarea lor, producătorii agricoli care se încadrează în condițiile contractelor de creditare beneficiază de un grant de până la 30%, grant care nu este altceva decât o sumă nerambursabilă și, sigur, care face foarte atractiv acest credit atât pentru producătorii agricoli, cât și pentru băncile comerciale.

De asemenea, un mare avantaj este că societățile de asigurare atât din zona producției vegetale, cât și din cea a creșterii animanelor, vor fi atrase către producători și, împreună cu aceștia, vor veni la bancă, asigurând și unii și ceilalți producția agricolă, pe această bază având mult mai facil și mai rapid acces la credite.

Această lege oferă posibilitatea Guvernului ca, prin hotărâre de Guvern, anual, acesta să stabilească nivelul grantului, culturile, plantațiile și speciile de animale care pot beneficia de aceasta. Sigur, în funcție de priorități și posibilități, Guvernul va decide cât și unde să se aloce pentru relansarea agriculturii.

Această lege face parte dintr-un lanț de acte normative care vizează performanța în agricultură, care vizează sprijinul pe produs în agricultură și care, după părerea noastră, a inițiatorilor, dă o șansă agriculturii ca, în procesul de relansare, să atragă și multe alte ramuri din amonte și din aval de agricultură.

În consecință, stimați colegi, vă rog ca, în urma analizei dezbaterilor prezentului proiect de lege, să îl aprobați, pentru că acesta este așteptat cu nerăbdare în agricultură.

Aș vrea să mulțumesc pe această cale tuturor colegilor din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, din Opoziție și de la Putere, care, împreună, și-au adus aportul la reușita acestui proiect de lege. Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea comisiei sesizate în fond.

Domnul Mihai Nicolescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate și stimați colegi,

În urma examinării propunerii legislative privind legea creditului agricol, în ședința din 12.02.2002, comisia propune cu unanimitate de voturi ca aceasta să fie supusă spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților cu o serie de amendamente care dau funcționalitate acestei legi.

Considerăm că într-adevăr această lege va avea menirea să asigure o creditare normală pentru agricultură, pe imputuri, și va rămâne să rezolvăm același lucru pentru mijloacele fixe, deci pentru problemele de investiție.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă grupurile parlamentare doresc să participe la dezbateri. Nu doresc. Atunci, intrăm în dezbaterea propunerii legislative.

Titlul legii. Vă rog să observați că la titlul legii există o propunere de modificare din partea comisiei. Sunt obiecții? Nu sunt, adoptat.

La art.1, vă rog să priviți poz.1 din raport, unde există o propunere de modificare. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

La art.2, în raport, se propune modificarea. Sunt obiecții? Nu sunt. Art.2 a fost adoptat.

Art.3 se modifică, de asemenea, de către comisie. Observați în raport la poz.3. Sunt obiecții? Nu sunt. Art.3 a fost adoptat.

Art.4 este modificat la ambele alineate. Sunt obiecții? Nu sunt obiecții. Adoptat.

Art.5. Vă rugăm să priviți în raport la poz.5. Față de modificările comisiei, sunt obiecții? Poftiți.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc, domnule președinte.

La art.5 alin.2, dacă observați, există un amendament propus de către Grupul parlamentar al Partidului Democrat. Amendamentul, în fond, este doar o exprimare mai elastică, pentru a face și o corectură în redactare. În loc de sintagma "sau alte garanții agreate de băncile creditoare", noi propunem "sau alte garanții convenite de bănci", tocmai pentru o exprimare mai elastică între bancă și producător. Dacă tot punem ca și gaj culturi, și există și alte posibilități, poate această exprimare este mai convenabilă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Comisia trebuie să ne explice de ce a propus respingerea.

Domnul Mihai Nicolescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că este bine să rămânem la varianta comisiei, pentru că, într-adevăr, eu, ca participant în această discuție, asist la ceea ce banca îmi oferă. Deci banca este cea care va hotărî și, în spiritul și metodologia de lucru a băncii, ne circumscriem, și cred că este bine să rămânem la varianta comisiei. Mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Supun votului propunerea comisiei, în primul rând.

Cine este pentru comisie? Da, vă mulțumesc.

Voturi contra? Două voturi.

Abțineri? O abținere.

Deci s-a aprobat varianta comisiei.

Art.6. Vă rog să priviți în raport la poz.6. Se propune o modificare a acestui articol. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.7. Poftiți.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc, domnule președinte.

La art.7 alin.2, Partidul Democrat consideră că un nivel zero al grantului nu motivează producătorii agricoli pentru a solicita neapărat un credit de la creditul agricol. La nivelul zero al grantului pot să angajeze credit și de la o altă bancă comercială pentru că nu sunt alte prea mari facilități pe care le dă acest proiect de lege. De aceea, am propus ca nivelul grantului să fie de la 10 la 30% din volumul creditului, și va fi stabilit anual, așa cum scrie și în amendament, pe culturi, plantații și specii de animale, prin hotărârea Guvernului.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Comisia, vă rog.

Domnul Mihai Nicolescu:

În comisie, aproape în unanimitate, s-a căzut de acord cu varianta comisiei. Am avut discuții cu stimatul coleg și atunci, și am spus: dacă mergem până la 30%, automat putem merge pe 5%, pe 6%, pe 10%, pe 15% sau pe 30%, deci până la 30%. Dacă este zero, nu mă interesează, nu merg la banca respectivă, și mă duc în altă parte. Deci, practic, cred că este bine să rămână așa – să nu limităm de la 10 la 30%, pentru că putem avea o situație mai deosebită când este în calcul 8% sau 6% și, în condiția respectivă, este totuși un avantaj pentru cel care realizează o activitate de producție și care beneficiază de acest grant - chiar și de 7, de 8, de 9%. De aceea, apreciem oportun, fără să supărăm colegul din comisie pentru care avem toată stima și tot respectul, să rămânem pe varianta comisiei, deci până la 30%.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă supun votului varianta comisiei. Ați ascultat observațiile făcute.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi contra? 3 voturi contra.

Abțineri? O abținere.

S-a adoptat art.7 în varianta comisiei.

Art.8. Vă rog să observați modificările propuse de comisie. Sunt obiecții? Nu sunt obiecții. Adoptat.

Art.9. De asemenea, vă rog să observați la pag.8 a raportului modificările propuse de către comisie. Dacă sunt obiecții? Nu sunt obiecții. Art.9 a fost adoptat.

Art.10. Vă rog să priviți la poz.10 a raportului, pag.9, modificările propuse de comisie. Sunt obiecții? Nu sunt obiecții. Art.10 a fost adoptat.

Art.11, cu modificările propuse de comisie. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.12. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.13. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.14. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Urmează ca proiectul să fie supus votului integral într-o ședință specială de vot.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.184/2001 pentru modificarea și completarea Legii învățământului nr.84/1995.

Este cineva din partea inițiatorilor? Nu este nimeni de la Ministerului Învățământului. Atunci, amânăm legile cu privire la învățământ și trecem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 29 ianuarie 2022, 0:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro