Florea Voinea
Florea Voinea
Sittings of the Chamber of Deputies of April 9, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.55/19-04-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 09-04-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 9, 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Florea Voinea - exprimarea protestului față de respingerea solicitării PUR de a constitui grup parlamentar;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Are cuvântul domnul deputat Florea Voinea. Se pregătește doamna Paula Ivănescu.

Domnul Florea Voinea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În numele parlamentarilor Partidului Umanist din România (social-liberal), folosesc acest prilej pentru a exprima protestul nostru față de hotărârea Biroului permanent al Camerei Deputaților privind respingerea solicitării partidului de constituire a unui grup parlamentar propriu.

Considerăm că această decizie, deși se încearcă a fi motivată în temeiul Regulamentului Camerei, este una eminamente politică și se bazează pe omisiuni ale regulamentului în definirea deputaților independenți și a statutului celor care demisionează din partidele pe listele cărora și-au dobândit mandatele.

Este cunoscut faptul că Partidul Umanist a participat la alegerile legislative din toamna anului 2000 în cadrul Polului Democrației Sociale din România, alianță politică constituită împreună cu Partidul Democrației Sociale și Partidul Social Democrat Român, formațiuni politice care au fuzionat ulterior, formând Partidul Social Democrat. Exprimarea voinței electoratului a avut drept consecință și constituirea în fiecare Cameră a Parlamentului a unui grup parlamentar social-democrat și umanist, la care partidul nostru a contribuit inițial cu 4 senatori și 6 deputați. Dinamica vieții politice a făcut apoi ca unii parlamentari să demisioneze din partidele în care activaseră anterior și să se înscrie în alte formațiuni politice, în care au considerat că-și găsesc afilieri doctrinare adecvate stadiului și perspectivelor de evoluție socială și economică a țării. Astfel, numărul deputaților membri ai Partidului Umanist a ajuns la 11 și am solicitat, în consecință, constituirea unui grup parlamentar propriu la Camera Deputaților.

Dincolo de argumentul numeric, considerăm că am fost îndreptățiți în demersul nostru de art.66 din Constituția României care stabilește că în exercitarea mandatului deputații și senatorii sunt exclusiv în serviciul poporului și că orice mandat imperativ este nul.

Examinând o speță similară, Curtea Constituțională a emis, la 8 iunie 1993, Decizia nr.44 publicată în Monitorul Oficial al României Partea I-a nr.190/10 august 1993, în care precizează: "… deputatul are facultatea constituțională de a adera la un grup parlamentar sau altul, în funcție de opțiunile sale, de a se transfera de la un grup parlamentar la altul, sau de a se declara independent față de toate grupurile parlamentare. Nici o altă normă juridică legală sau regulamentară nu poate contraveni acestor dispoziții constituționale. Întrucât Regulamentul Camerei Deputaților nu se ocupă și de această transferare de la un grup parlamentar la altul, suntem mai degrabă în fața unui gol de reglementare la nivel de regulament, și nu în fața unui caz de neconstituționalitate".

Din nefericire, au trecut aproape 9 ani și Regulamentul Camerei Deputaților nu cuprinde nici astăzi prevederi explicite pentru asemenea situații care, nu numai că s-au arătat a fi posibile, dar au și fost confirmate în repetate rânduri de realitate. Ne-a surprins cu atât mai mult în aceste condiții refuzul Biroului permanent al Camerei Deputaților, în baza unor contraargumente elaborate de Departamentul pentru activități parlamentare al Camerei.

Avem tot respectul pentru munca oamenilor din acest departament, dar considerăm că ei au fost reținuți de la îndeletnicirile care le revin și li s-a dat o temă față de care n-au nici o competență.

Avem, de asemenea, un infinit respect față de colegii noștri din Biroul permanent al Camerei, oameni politici de cea mai aleasă calitate și amplă anvergură, dar ne temem că nici Biroul permanent, încărcat cu nenumărate obligații prin regulament, inclusiv cu asigurarea pazei și a accesului în Palatul Parlamentului, nu este instanța cea mai competentă să se pronunțe asupra unei chestiuni atât de delicate, cu atingeri constituționale atât de importante.

Vă prezint aici o singură situație din cele numeroase, pe care membrii Biroului permanent, confruntați cu o varietate infinită de probleme administrative sau de altă natură, au neglijat sau au refuzat să le analizeze, participarea deputaților la comisiile de mediere intercamerale. Desemnarea se face de către grupurile parlamentare conform regulamentului. Deci, deputații care au demisionat dintr-un grup parlamentar și nu au putut adera la altul, pentru că le-o interzice același regulament, nu mai pot astfel face parte din nici o comisie de mediere. Nu este acesta un caz strigător la cer, de limitare administrativă a mandatului unui parlamentar?

De aceea, stimați colegi, considerăm că avem o adevărată misiune de onoare, mai presus de ceea ce a fost inițial un obiectiv de partid, în a vă solicita să reanalizăm împreună Regulamentul Camerei. Adresez, astfel, Biroului permanent cererea oficială de a supune solicitarea Partidului Umanist, de constituire a unui grup parlamentar propriu, analizei Comisiei juridice, de disciplină și imunități și a plenului Camerei, prilejuri care vor genera dezbateri fundamentate și extrem de utile pentru îmbunătățirea cadrului de reglementare a statutului și activității parlamentarilor. Doar astfel vom fi în măsură să aducem regulamentul la eficiența și cuprinderea pe care le presupune poziția noastră în societate. Acest lucru este deplin posibil, pentru că solicitarea noastră este perfect constituțională, ea neavând drept obiect constituirea unui grup care să reprezinte în Parlament un partid care nu a reușit, prin alegeri, să-și trimită nici un candidat în forul legislativ, ceea ce ar fi, evident, neconstituțional.

În încheiere, doresc să vă asigur din nou, stimate colege și stimați colegi, că demersul nostru nu este unul îndreptat împotriva vreunui partid sau grup parlamentar. El a început prin a fi unul înscris în politica oricărui partid de afirmare, prin toate mijloacele constituționale și democratice, a identității proprii, de reprezentare cât mai largă și concretă a intereselor electoratului propriu subsumate interesului general. Constatăm acum că am ajuns la interesul general mai repede decât ne așteptam, din moment ce vă invităm la o dezbatere menită să îmbunătățească Regulamentul Camerei, în folosul tuturor deputaților prezenți sau viitori și, prin aceasta, în folosul tinerei noastre democrații parlamentare.

De aceea, vă asigurăm că, în conformitate cu toate regulile jocului democratic, ne vom supune necondiționat verdictului pe care-l veți da, indiferent care va fi acela.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 15 avril 2021, 2:01
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro