Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/02-05-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 22-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2002

7. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.35/2002 pentru modificarea art.3 alin.(2) lit.b din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar de călători (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 163/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Următorul proiect este: Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.35/2002 pentru modificarea art.3 alin.2 lit.b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.149 privind instituirea tarifului intern de călători în transportul feroviar.

Suntem în procedură de urgență. Rog comisia să propună timpii de dezbatere.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Vă propunem 3 minute și câte 1 minut de fiecare intervenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă sunteți de acord cu această propunere? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La titlul proiectului de lege, dacă aveți obiecțiuni?

A, poftiți. Suntem în procedură de urgență, dar vă dau cuvântul.

În cadrul timpilor care s-au votat deja, vă rog să vă exprimați punctul de vedere.

Domnul Mircea Toader:

Mulțumesc, domnule președinte.

De fapt, am să fac referire la ambele ordonanțe, și la cea cu nr.30, care a fost respinsă, și la Ordoanța nr.35.

Practic, demonstrează că intervenția Guvernului privind instituirea tarifului intern de călători în transportul feroviar, prin Ordonanța nr.49, nu a creat decât disfuncționalități în sistemul de transport feroviar și obligativitatea de a majora tariful în două etape a demonstrat, de asemenea, cât de nejustă a fost aplicarea acestei ordonanțe.

Pe de altă parte, vrea să arăt că motivația la Ordonanța nr.149 privind creșterea veniturilor pentru transportul intern de călători pe calea ferată nu a putut fi, sub nici o formă, justificată, deoarece, prin datele care au fost furnizate de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, veniturile realizate în martie 2002, față de martie 2001, sunt cu 32% mai mici, ceea ce demonstrează că motivația pentru creșterea veniturilor și îmbunătățirea posibilităților și a modalităților de transport pe calea ferată nu se poate aplica.

Pe de o parte, nu s-a făcut altceva decât a crescut acest transport paralel pe șosele, acest transport creat de microbuze și autobuze în care tarifele lor sunt mult mai scăzute decât tarifele pe calea ferată. Și am să vă dau un exemplu: pe relația unde activez, între București și Galați, transportul la microbuz este 140.000 de lei, comparativ cu 250.000 de lei, cât e pe calea ferată, cu observația că acest tarif nu a crescut odată cu majorarea, 42%.

Pe de altă parte, vreau să susțin ideea că transportul pe calea ferată trebuie să fie un transport accesibil categoriilor sociale cu venituri mici, fiindcă transportul de călători pe calea ferată trebuie să fie, în primul rând, accesibil acestor categorii, iar cei care au bani, cei care dispun de venituri mari pot să meargă bine pe transportul rutier cu mașini proprii.

Dacă nu se va realiza o corelare a transportului de călători pe calea ferată cu transportul rutier, nu vom asista decât la o cădere vertiginoasă a transportului pe calea ferată, efectele fiind catastrofale și va trebui să reducem drastic transportul de călători pe calea ferată sau să luăm alte măsuri, cum trebuia să ia măsuri de revitalizare, de reorganizare și restructurare a transportului de călători pe calea ferată. Din acest motiv, cred că ar fi corect ca Guvernul să regândească o strategie privind acest transport de călători pe calea ferată, mai ales că se încalcă, în mod clar și flagrant, Ordonanța nr.36 privind regimul prețurilor și tarifelor reglementate care se stabilesc cu Oficiul Concurenței, în anexă fiind prevăzut, în mod indubitabil, că tariful de transport de călători trebuie să aibă avizul Oficiului Concurenței și, din datele pe care le avem noi, știu că acest aviz nu există.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Damian Brudașca, suntem în procedură de urgență, nu se fac dezbateri generale. Am făcut o excepție cu colegul dumneavoastră și vă amintesc că, din partea PRM-ului, domnul Palade a făcut deja un comentariu la acest proiect.

Domnul Damian Brudașca:

La proiectul anterior, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

La amândouă, a făcut.

Domnul Damian Brudașca:

Eu vroiam, de altfel, să susțin cauza Guvernului. Dacă nu-mi permiteți...

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, poftiți.

Domnul Damian Brudașca:

Eu vroiam să arăt că Guvernul este determinat de această situație, datorită unor situații create prin așa-zisa modernizare a Societății Naționale de Căi Ferate, în care s-a ajuns să se plătească tot felul de comisioane și să se plătească t.v.a. la relațiile între direcțiile care au fost constituite, astfel încât s-a ajuns calea ferată să fie nevoită să-și vândă alte active pentru a putea supraviețui. Este justificată, într-un fel, această idee, dar, în același timp, atrag atenția că este un act sinucigaș, întrucât prin aceasta, așa cum s-a subliniat de la această tribună, se creează premisele unei prăbușiri vertiginoase și a imposibilității căii ferate de a face față concurenței extrem de agresive din partea celorlalte mijloace de transport.

Deci, așa cum spunea și antevorbitorul, este de dorit ca ministerul să gândească constructiv, pe termen lung și să nu amenințe însăși existența acestui mijloc major pentru populația României.

Domnul Valer Dorneanu:

Trecem la dezbaterea proiectului de lege și a ordonanței.

La titlul proiectului de lege, dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Adoptat în unanimitate.

La textul articolului unic. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Titlul ordonanței de urgență. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Textul articolului unic al ordonanței de urgență. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Parcurgând proiectul de lege și ordonanța de urgență, rămâne s-o supunem votului dumneavoastră final în ședința de mâine.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 22:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro