Mihaela Ionescu
Mihaela Ionescu
Ședința Camerei Deputaților din 30 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.73/10-05-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 30-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 aprilie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:  
  1.8 Mihaela Ionescu - comentariu legat de promovarea imaginii reale a României, versiunea postului TV5 - aprilie 2002.  

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Pentru că a venit între timp doamna Mihaela Ionescu, o invit la microfon.

Doamna Mihaela Ionescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Obiectul declarației mele politice este "Mondo Cane" București, versiunea TV5, emisiunea de pe 27 - 28 aprilie 2002.

Promovarea imaginii reale a României peste hotare este una din sarcinile principale ale politicii externe a țării. Un lobby favorabil țării noastre în această perioadă de pre-aderare la structurile euro-atlantice constituie o altă sarcină importantă pe care și-o adjudecă sau pretinde că și-o adjudecă atât Ministerul de Externe, cât și cel al Integrării Europene. Delegații ale celor două ministere împânzesc meridianele și paralele lumii, iar cei ce sunt însărcinați să o facă, sunt reprezentanții lor, la cele mai înalte niveluri, dar și lobby-ști, și artiștii, și reprezentanți ai diasporei românești, ba chiar și fostul suveran al țării.

La rândul lor, structurile euro-atlantice își continuă și ele activitatea, trimițând emisari care să evalueze la fața locului evoluțiile din țara noastră.

Ca reprezentantă a Comisiei de Francofonie a Parlamentului României și membră a Sesiunii de Cooperare Economică a Adunării Parlamentare a Francofoniei, nu știu de ce parte să situez inițiativa postului de televiziune francez TV5, care a prezentat în ziua sfântă a Floriilor, timp de 24 de ore, o emisiune în direct din România. După audierea popularului talk-show de pe Antena 1 al domnului Tucă, am înțeles de la cunoscutul realizator Frederic Mitterrand că astfel de emisiuni au avut lor și în Tunisia și Spania, unde au determinat un interes crescând al spectatorilor francofoni europeni, canadieni, asiatici și africani de a-și întoarce fața cu mai mult interes, și chiar cu dorința de vizita prioritar locurile care fuseseră prezentate în cadrul maratonului televizat.

Desigur, în fiecare loc, realizatorii francezi lucraseră cu "marfa clientului", cu "fariseii și cărturarii" locali, cu realizatorii de film autohtoni, cu televiziunile naționale, cu organizațiile civice și ONG-uri, care pot aduce un plus de informații față de cele oficiale care sunt de obicei liniar de optimiste și festiviste. Așa a fost și în cazul României, unde echipa franceză s-a folosit de "cozile de topor" românești creând o emisiune care în momentul ei de maximă audiență a înfățișat niște situații limită care constituie excepția și nu regula. De aici și până la a prezenta într-o sâmbătă seara a anului 2002, pe ecranele televizoarelor un reportaj cutremurător, realizat în 1994, cu un cuplu consensual de copii aurolaci de 13 și 16 ani, din care fata este ușor handicapată, dar urma să nască, nu a fost decât un pas. Culmea este că realizatorii filmului nu sunt hotărâți să ajute acest cuplu, ci preferă doar să-l urmărească cu aparatul de filmat timp de 9 luni, până când fata chiar naște, prezentându-ne o imagine pe care nici o televiziune publică din lume nu și-ar fi permis să o transmită, și anume nașterea copilului cu imagini luate din față, cu toate amănuntele care probabil că au șocat pe toți copii aflați întâmplător în fața micilor ecrane, ca să nu mai vorbim de ce au gândit părinții lor. Aceasta este una din imaginile caracteristice ale României de astăzi, nu cea a tinerilor merituoși, frumoși, educați, ci nașterea unei reprezentante a lumpenului.

După câteva interviuri culturale reușite, alte ligheane de lături aruncate de filmul unui englez care, bineînțeles, fusese condus de o tânără "interpretă" româncă la groapa de gunoi a unui mare oraș transilvan, unde țiganii sar de bucurie la apariția mașinii de gunoi care reprezintă pentru ei obiectul muncii. Selectarea sticlelor goale și a eventualelor obiecte care merită recuperate se efectuează de către părinți în timpul zilei, iar noaptea de către copii care fac acest lucru în timp ce părinții lor dorm liniștiți.

Degeaba interviul cu președintele țării, degeaba interviul cu Mariana Nicolesco și cu Radu Varia, în cadrul fastuos al Ateneului Român, și apoi cel cu etnograful țigan Vasile Ionescu, la simpatica cafenea "Lăptăria lui Enache". Imaginea României în 2002 reia clișeul anilor ’80 care l-a făcut pe președintele Mitterand să refuze să viziteze țara noastră, căci era o țară unde se dărâmau biserici, unde se construia o hardughie, care, conform reporterilor din 2002, este încă în lucru și găzduiește la etajele superioare servicii guvernamentale, uitându-se că în această hardughie, cu ani în urmă, a avut loc Cransmontana. Hardughia despre care vorbim este bijuteria de arhitectură care găzduiește Parlamentul României.

Nimeni nu va dori să viziteze o țară în care țiganii cântă la acordeon în tramvai, în care copii străzii au ajuns în 12 ani, și chiar au depășit "clochard"-zii din metroul parizian, o țară în care deșeurile sunt reciclate manual de țigani. O țară în care copiii străzii ucid cu bățul într-o baltă o vrăbiuță sau un liliac și în care un grup de auto-intitulați "intelectuali de marcă", pe care opinia publică i-a retrimis în conul de umbră unde le e locul, după implicarea lor dezastruoasă într-o politică greșită, aruncă încă cu venin. Dar iată că din conul de umbră mai trag încă sforile disprețului față de poporul român și față de tradițiile sale, probabil orientând alegerea, ori chiar furnizând materialele filmate. Acestea nu sunt departe de cele cuprinse în "Mondo Cane" și "Adio Africa", care au zguduit publicul anilor ’70-’80, pentru a dovedi ulerior că erau niște trucaje grosolane.

Lăsând amărăciunea și indignarea noastră la o parte față de alegerea răuvoitoare și tendențioasă făcută în metodă neorealistă a materialelor, ne întrebăm ce a făcut Ministerul de Externe, în cadrul căruia există un Departament al francofoniei, care are corespondențe și la alte ministere, cum ar fi Ministerul Cercetării și Educației.

Personal, ca membră a delegației României la Adunarea Parlamentarilor Francofoni, mă gândesc cu jenă și îngrijorare la următoarea întâlnire a comisiei, când voi da cu ochii cu colegii mei parlamentari din Europa, Africa, Canada, dar și din Bulgaria, Ungaria și Macedonia, care probabil că au urmărit și ei emisiunea, și care vor primi cu suspiciune orice încercare a mea de a prezenta altfel situația din România.

Am dori, de aceea, să cunoaștem dacă Ministerul de Externe sau alt minister, cel al informației sau al culturii, au supervizat participarea românească, selectarea filmelor și a interlocutorilor de dialog, sau măcar dacă au avut cunoștință de structura emisiunii din 27 - 28 aprilie 2002 a postului francez TV5, și dacă au încercat să intervină, în limitele posibile, pentru a evita acest nou eșec al promovării imaginii României.

Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 13:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro