Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.144/19-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 10-10-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2002

7. Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea unor burse de consiliu local pentru asigurarea învățământului preșcolar și primar din mediul rural cu personal calificat (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 660/2001

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Propunerea legislativă privind înființarea unor burse de consiliu local pentru asigurarea învățământului preșcolar și primar din mediul rural cu personal calificat.

Dorește cineva dintre inițiatori să prezinte proiectul? Vă rog. V-aș ruga să prezentați pe scurt propunerea dumneavoastră legislativă.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Propunerea noastră legislativă privind asigurarea învățământului preșcolar și primar din mediul rural cu personal calificat, pornește de la o necesitate a învățământului românesc în clipa de față, necesitate care rezidă din faptul că în școlile noastre din mediu rural, în clipa de față, sunt multe cadre didactice necalificate. Ideea de la care s-a pornit a fost aceea că, dacă, în acește școli ar putea fi oameni autohtoni, din comuna respectivă, unde și funcționează școala, în acest caz, oamenii ar beneficia de toate drepturile respective și ar rămâne alături de satul din care provin.

În același timp, se fac și o serie întreagă de economii, pentru că aceste cadre didactice nu mai trebuie să-și caute locuință, să mai fac navetă, nu se mai plătește nimic pentru navetă, deci, din toate punctele de vedere, este benefic.

Rugămintea noastră, a inițiatorilor, este să vă aplecați cu atenție asupra ei și să fiți de acord cu propunerea noastră. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Comisia de învățământ?

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia noastră a fost sesizată spre dezbatere și avizare cu Propunerea legislativă privind înființarea unor burse de consiliu local pentru asigurarea învățământului preșcolar și primar din mediul rural cu personal calificat. Propunerea legislativă a fost avizată de Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia juridică, de disciplină și imunități. De asemenea, comisia a avut în vedere avizul Consiliului Legislativ și punctul de vedere al Guvernului.

Propunerea legislativă vizează pregătirea unor cadre didactice calificate pentru învățământul preșcolar și primar din mediul rural, prin acordarea de burse unor tineri din localitățile respective, care, după terminarea studiilor, vor reveni să lucreze într-o unitate de învățământ pe raza comunei respective.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 72 din Constituție.

La dezbaterea proiectului a participat ca invitat, în conformitate cu prevederile art. 51 și 52 din Regulamentul Camerei Deputaților, domnul Constantin Corega, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării.

La lucrările comisiei au fost prezenți 14 deputați din totalul de 25 de membri ai comisiei. Raportul comisiei a fost adoptat cu 13 voturi pentru și 1 abținere, din votul celor prezenți.

În urma dezbaterii, comisia propune adoptarea propunerii legislative cu următoareale amendamente. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc. Dacă dorește cineva să intervină în dezbateri? Poftiți.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am prezentat raportul comisiei în calitate de vicepreședinte, iar acum permiteți-mi, pe scurt, să-mi exprim punctul personal de vedere în legătură cu această inițiativă legislativă.

A intrat în portofoliul comisiei această inițiativă a celor 6 colegi din comisia noastră pe data de 3 martie și termenul de a depune raportul era pe data de 19 aprilie. Deci, vă dați seama că de nenumărate ori, de vreo patru ori s-a discutat această inițiativă legislativă și, de fapt, acel text care se află în fața dumneavoastră nu este inițiativa celor 6 colegi din Comisia pentru învățământ, mai bine zis, spun că este inițiativa Comisiei de învățământ.

În raport s-a subliniat că s-a ținut cont și de punctul de vedere al Guvernului. Vreau să vă spun că acesta, sub semnătura domnului prim-ministru Adrian Năstase, era cât se poate de clar: "Nu susține Guvernul această inițiativă legislativă!" Timp de 3 luni, și Ministerul Educației și Cercetării avea același punct de vedere.

Spre surprinderea mea, săptămâna trecută, Ministerul Educației și-a schimbat punctul de vedere. Până ce a avut loc ultima dezbatere, ministerul spunea că, de fapt, nu e nevoie de o asemenea inițiativă legislativă, fiindcă problemele care ar trebui să se rezolve prin acest act normativ se pot rezolva pe baza actelor normative existente.

Eu susțin același punct de vedere și aș dori să vă dau doar un singur exemplu, articolul..., am să mă uit imediat precis care este numărul articolului din Legea admistrației publice unde se specifică atribuțiile consiliului local și se arată cât se poate de clar că în mediul rural, cei care lucrează în sănătate pot avea anumite facilități din partea consiliului local. Asemenea facilități se pot acorda și personalului didactic.

Deci, suntem în fața unui act normativ, care, dacă va fi adoptat, nici nu ajută, dar, sincer vorbind, nici nu strică lucrurile. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule profesor Mincu, poftiți.

Domnul Iulian Mincu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Susțin acest act normativ, această lege pe care au prezentat-o colegii noștri, pentru că este vorba de problema învățământului în mediul rural și a atașării cadrelor didactice pentru locul în care vor lucra. Și ei vor fi mult mai legați de locul în care s-au născut și se vor întoarce acolo.

Vreau să vă spun că faptul că Ministerul Educației și Cercetării a revenit asupra poziției sale demonstrează că punctul de vedere pe care l-a susținut comisia este absolut real. Să nu uităm că în mediul rural noi avem cele mai puține cadre calificate, să nu uităm că, în ultimul timp, din mediul rural sunt cei mai puțini studenți care termină facultățile și universitățile, sub 1%. Să nu uităm că din mediul rural sunt numai 7% cei care ajung la licee.

Deci, problemele care se pun, se pun foarte serios, foarte grav, pentru că 47% din populație reprezintă mediul rural. De aceea, susțin această lege. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Poftiți, domnule deputat. Dar haideți să încercăm să și dezbatem legea, dacă doriți să o dezbatem astăzi...

Domnul Vekov Karoly-Janos:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Legat de această propunere legislativă, aș sublinia un lucru: la ora actuală, situația socială a țării impune o atenție deosebită față de cei care sunt în situație grea din punct de vedere material și nu numai. Această lege, în ciuda celor afirmate într-unul din discursurile anterioare, totuși, este o reglementare mult mai largă, mai cuprinzătoare, decât reglementările de până acum. Acest lucru înseamnă că este o lege utilă, care oferă cel puțin șansa pentru unii care doresc să meargă în mediul rural să-și facă datoria acolo, în condițiile care nu sunt chiar cele mai ideale la ora actuală.

Prin urmare, eu cred că merită să fie susținută această propunere legislativă, întrucât răspunde unor cerințe concrete la ora actuală în țară. Cu atât mai mult cu cât, se știe foarte bine, în prezent cadrele didactice fug, pur și simplu, din fața mediului rural.

Avem interesul să creăm niște condiții care să permită ca și copiii care invață în mediul rural să-și poată însuși cunoștințele pe baza cărora să fie competitivi în viața lor și în cariera lor, care urmează după aceasta. Atât am avut de sus. Mulțumesc frumos.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Fără să vă restricționez dreptul la dezbateri generale, eu vă rog să analizați dacă doriți să începem dezbaterea pe texte sau nu. Poftiți.

Domnul Emil Rus:

O propoziție doar, domnule președinte.

Stimate domnule președinte,

Vă mulțumesc că mi-ați acordat cuvântul și vreau să declar că susțin acest act normativ, la care am fost și inițiator. Am inițiat acest proiect de lege pentru că există sate îndepărtate, care, de 50 de ani, nu beneficiază de un învățător sau un educator. În acest sens am propus acest act normativ, pentru ca primarii să aibă posibilitatea să soluționeze această problemă.

Și de acest act normativ beneficiază inclusiv populația maghiară, pentru că sunt sate care au aceleași probleme ca și celelalte, românești. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă mai dorește cineva? Poftiți, domnule deputat.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș dori să fac câteva precizări în legătură cu cele afirmate de domnul vicepreședinte puțin mai devreme. Mă refer aici la Legea nr. 215, care a fost amintită și care spune în art. 38 pct. o) că: "Consiliul local, între atribuțiile sale, hotărăște, în localitățile cu medici sau cu personal sanitar în număr insuficient, acordarea de stimulente în natură și în bani precum și de alte facilități, potrivit legii, în scopul asigurării serviciilor medicale pentru populație. Asemenea facilități pot fi acordate și personalului didactic".

Fraza în care se face trimiterea către personalul didactic este una foarte ștearsă și care, în condițiile unui control sever al Curții de Conturi, în orice moment, ar putea să nu permită consiliului local ca, în felul acesta, să poată să acorde această pregătire de cadre didactice din comuna respectivă. Iată un prim motiv pentru care legea este necesară.

În al doilea rând, în legătură cu exprimarea, cu propunerea legislativă a Guvernului, acolo a apărut o problemă. Și anume, problema era legată de modul în care pot să fie finanțate aceste burse. S-a găsit ulterior în raport completarea: "Iar veniturile care se pot constitui la pct. 31" și din discuțiile purtate cu diverși primari din diverse localități oamenii au spus că, într-adevăr, pot ca din partea consiliului local să susțină asemenea burse necesare.

În consecință, cred că toate problemele sunt rezolvate. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat.

Domnul Antal Istvan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nimeni nu a spus, nici eu nu am spus că intenția inițiatorilor nu este bună, că nu ar veni în ajutorul unei probleme acute, dar vreau să vă spun că, de fapt, cu această situație de lipsă de specialiști nu se confruntă doar învățământul preșcolar și primar din mediul rural, cu aceleași probleme se confruntă și cei de la gimnaziu: avem lipsă de profesori de limbă română, de limbă engleză, de limbă franceză, avem nevoie de informaticieni ș.a.m.d. Deci, avem nevoie de o reglementare mai largă, o reglementare generală, care, într-adevăr, să vină în ajutorul sistemului național de învățământ.

Și, datorită acestui punct de vedere, ministerul și-a exprimat punctul său de vedere, că prin Proiectul de Lege al învățământului preuniversitar va încerca să rezolve această problemă, într-adevăr, acută.

Iar, în ceea ce privește acel articol la care am făcut referire în intervenția mea anterioară, permiteți-mi să-l citesc (este vorba de art. 38 alin. 2 lit. o): "Consiliul local hotărăște în localitățile cu medici sau cu personal sanitar în număr insuficient acordarea de stimulente în natură și în bani precum și de alte facilități, potrivit legii, în scopul asigurării serviciilor medicale pentru populație. Asemenea facilități pot fi acordate și personalului didactic".

Iar eu am afirmat că, de fapt, prin acest act normativ nu vom crea alte posibilități suplimentare, ci se reglementează acel domeniu care deja este reglementat prin acest articol. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Să trecem la dezbaterea proiectului de lege pe articole.

La titlul acestuia, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Votat în unanimitate.

La art. 1, comisia nu a avut obiecțiuni, dacă aveți dumneavostră? Nu.

Votat în unanimitate.

La art. 2 alin. 1, urmăriți amendamentul nr. 2.

Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

La art. 2 alin. 2, dacă aveți obiecțiuni la amendamentul comisiei de la pag. 3? Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

Deci, art. 2 va avea alcătuirea rezultată din amendamentul nr. 2.

După alin. 2, comisia propune un text nou, alin. 4. Vă rog să observați că la... Aș ruga staff-ul comisiei să lucreze mai atent la raport, pentru că pe marginea raportului se pune numărul amendamentului, nu al articolului. Nu mai înțelegem unde e amendament și unde este text!

Deci, la art. 2 comisia a propus modificarea alin. 1, alin. 2 rămâne cum a fost.

S-a votat în consecință alin. 1.

Alin. 2 de la art. 2, înțeleg, din felul cum este prezentat raportul - repet, cu deficiențe - că nu a fost modificat.

Dacă aveți dumneavostră obiecțiuni? Nu.

Votat în unanimitate.

După actualul alin. 2 de la art. 2, s-ar părea că s-a propus un alin. 3.

Dacă aveți obiecțiuni la acesta? Nu.

Votat în unanimitate.

După alin. 3, comisia propune un alin. 4, vă rog să-l urmăriți.

Nu aveți obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

La art. 31, urmăriți amendamentul de la pag. 3 al comisiei.

Aveți obiecțiuni? Poftiți, domnule deputat.

Domnul Marton Arpad:

Art. 3 alin. 1 face ca această lege să nu se aplice către nimeni: "Sursele de finanțare a burselor prevăzute la art. 1 se asigură din bugetele consiliilor locale, care sunt beneficiarele "contractelor de muncă încheiate".

După cum știu eu, profesorii și învățătorii, nici unii dintre ei, nu încheie contracte cu consiliile locale. Și consiliile locale nu sunt beneficiare ale acelor contracte de muncă.

Dacă acest articol rămâne așa cum este formulat, el nu poate fi aplicat pentru nimeni.

Domnul Viorel Dumitru Mănescu:

Reprezentantul comisiei și al inițiatorilor? Poftiți.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

În ideea noastră, a inițiatorilor și a comisiei, în discuție a fost că aceste consilii locale, de îndată ce sunt ele finanțatoarele acestor burse, este normal ca și bursierii să aibă obligații față de ele după ce își vor termina pregătirea didactică. Deci, ei au încheiat un contract de școlarizare și de obligații post-școlarizare cu consiliile locale.

Bineînțeles, în calitatea lor de cadru didactic, categoric că sunt în același timp și cadre didactice, dar 5 ani de zile după terminarea școlii au obligația să-și onoreze contractul de studii pentru care au fost finanțați. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule Antal.

Domnul Antal Istvan:

Vedeți, dumneavoastră, că aici apare deja prima problemă care contravine celor stipulate de Legea învățământului, în care se spune cât se poate de clar că toate posturile se ocupă prin concurs. Iar prin această legislativă noi încercăm să punem obligativitatea, pentru cei care au primit aceste burse, să se întoarcă la acele catedre unde au fost înainte de a le primi. Dar ce se întâmplă cu ei, dacă, eventual, nu câștigă acel concurs pentru ocuparea postului respectiv?

Iar o altă problemă, contractul nu se face între învățător și consiliul local, cartea de muncă a acestor cadre didactice se află la inspectoratele școlare. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă mai dorește cineva să intervină? Nu.

Stimați colegi,

Eu sunt obligat, după regulament, să supun întâi votului amendamentul comisiei.

Deci, la art. 3 alin. 1, supun votului amendamentul comisiei.

Cine este pentru?

Împotrivă? 4 voturi împotrivă.

Cu majoritate de voturi, s-a adoptat amendamentul comisiei de la art. 3 alin. 1.

La art. 3 alin. 2, urmăriți amendamentul comisiei de la pag. 4.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Adoptat în unanimitate amendamentul, se modifică alin. 2 de la art. 3 în mod corespunzător.

La 41, urmăriți, vă rog, amendamentul de la pag. 4.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Adoptat amendamentul, se modifică art. 4 alin. 1 în mod corespunzător.

Art. 42. Urmăriți amendamentul de la pag. 5, al doilea în ordinea... Îmi pare rău că avem asemenea dificultăți, dar, poate, staff-ul de la această comisie va face în continuare raporturi mai bune.

Dacă aveți obiecțiuni la alin. 2? Nu.

Votat în unanimitate.

Alineatul 3 de la articolul 4. Vă rog să-mi traduceți și mie ce înțelegeți dumneavoastră, comisia, "trece la articolul 2 alineatul 2". Articolul 2 alineatul 2 are deja un alineat.

Cea mai bună soluție pentru mine ar fi fost să trimit raportul înapoi comisiei pentru...

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte, deja este foarte lămurită...

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, alineatul 3 de la art.4 dispare?

Domnul Adrian Moisoiu:

Da, și este prins în articolul 2 alineatul 2.

Domnul Valer Dorneanu:

Supun votului dumneavoastră eliminarea alineatului 3 de la articolul 4.

Dacă sunteți de acord? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La articolul 4 alineatul 4 nu există nici o modificare. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Votat în formularea inițiatorului.

Articolul 5 alineatul 1, vă rog să urmăriți amendamentul Comisiei de la pag.6. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Adoptat amendamentul. Se modifică articolul în mod corespunzător.

Alineatul 2 rămâne nemodificat. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Votat în unanimitate.

Alineatul 3. Comisia propune eliminarea. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Votat în unanimitate.

Articolul 6. Urmăriți amendamentul de la pag.6 și începutul pag.7. Nu aveți obiecțiuni. Admis amendamentul, se modifică articolul 6, în mod corespunzător.

După articolul 6 actual, comisia propune un text nou, alineat 2, deci. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Admis amendamentul, se introduce alineatul 2 la articolul 6.

Articolul 7, urmăriți amendamentul de la pag 7. Nu aveți obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Articolul 8. Dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut. Votat în formularea inițiatorului.

Articolul 9. Comisia propune eliminarea acestuia. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Votat în unanimitate.

Articolul 10. De asemenea, comisia propune eliminarea. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Adoptat amendamentul, se modifică textul.

Vom supune acest proiect votului final marți.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 19:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro