Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 decembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.172/12-12-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 02-12-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 decembrie 2002

4. Propunerea legislativă privind declararea ca oraș a comunei Gilău, județul Cluj (retrimisă comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 351/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Următorul proiect, Propunerea legislativă privind declararea ca oraș a comunei Gilău, județul Cluj. Inițiator este domnul Damian Brudașca și rog pe cei de la Brașov să urmărească textul pentru a vedea dacă nu este plasată această comună în județul Bihor.

Domnul Damian Brudașca:

Nu e cazul, domnule președinte. Apreciez umorul dumneavoastră deosebit astăzi.

Aș vrea să supun atenției dumneavoastră faptul că această localitate, Gilău, atestată documentar încă din Evul Mediu, a fost sediul unuia dintre voievozii care sunt amintiți la începutul statalității românești, încă la anul 1100. A fost de-a lungul timpului și un important centru economic, social și cultural. Se știe că în perioada interbelică și ulterior a fost centru de plasă, iar ulterior centru raional. După 1968, localitatea a avut tentative de a reveni oraș agroindustrial, așa cum era prevăzut, însă evenimentele din 1989 au stopat tendințele celor care vizau realizarea acestui obiectiv. De curând, având în vedere numărul de locuitori, potrivit recensământului din 1992 - 7996 și potrivit recensământului din acest an, peste 8100 de locuitori, primarul localității și consilierii acestuia consideră că sunt întrunite condițiile pentru ca localitatea lor, comuna lor să fie declarată oraș. Cu atât mai mult cu cât în județul Cluj nu mai avem decât un singur oraș, Huedin, restul sunt toate municipii. Între argumentele care sunt avute în vedere, este în primul rând dotarea economică pe care o are această comună. Este vorba de existența a 25 de unități economice de stat și a peste 260 de unități particulare. În plus, comuna dispune de o rețea școlară și de grădinițe care o situează între cele mai evoluate din județ, inclusiv un liceu există pe raza localității respective.

Menționez că și din punct de vedere al asistenței sanitare, dispune de un centru de sănătate, cabinete medicale și laboratoare, cabinete stomatologice și două puncte sanitare în cele două localități componente, respectiv satele Someșul Rece și Someșul Cald.

În privința dotărilor culturale, posedă, pe lângă o casă de cultură, și o bibliotecă publică cu peste 11 700 de volume.

În privința utilităților are rețele de alimentare cu apă în lungime de 22,8 km la care sunt racordate 1500 de gospodării, 10 km de rețea de canalizare la care sunt racordate 750 de gospodării, iar în prezent se continuă lucrările pentru extinderea acestei rețele - 1120 de gospodării erau la data întocmirii acestei expuneri de motive racordate la rețeaua de gaz metan în lungime de 27 de km.

Mai menționez faptul că potrivit proiectelor pe care le preconizează Consiliul județean Cluj, pe raza acestei localități urmează să se realizeze un parc industrial. Acestea sunt câteva dintre argumentele pe care le-am avut în vedere atunci când am susținut ideea declarării comunei Gilău drept oraș.

În proiectul Prefecturii Cluj pentru ridicarea la rang de oraș a unor localități care întrunesc condițiile aferente se situează, pe prima poziție, în toate variantele de lucru de până acum localitatea Gilău. Aduc ca argument faptul că ea a fost așa cum menționam, a fost centru de plasă, iar ulterior centru raional, iar în prezent întrunește toate condițiile. Din punct de vedere al populației, din punct de vedere al dotărilor edilitar-gospodărești, al situației economico-sociale, culturale, sanitare, întrunește toate condițiile pentru a fi declarată oraș.

Evident că mi s-a reproșat aici că nu s-a făcut referendum, că n-ar fi fost consultată populația. În cazul în care acesta este singurul argument de refuz, având în vedere și precedentele create, solicit plenului să dispună retrimiterea acestui proiect de lege la comisie, dându-mi posibilitatea ca la începutul anului viitor, până la începerea noii sesiuni parlamentare, să se facă toate procedeele legale, astfel încât să se întrunească și această prevedere de consultare a populației prin referendum.

Ar fi păcat să se pună în felul acesta capăt unei tendințe reale a populației din această localitate de a beneficia de structurile urbane.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 3:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro