Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.177/20-12-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 10-12-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 605/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Trecem la proiectele de lege înscrise pe ordinea de zi, primul fiind Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Îl rog pe domnul ministru Gaspar să prezinte proiectul de lege și Comisia juridică, de disciplină și imunități, reprezentată prin domnul deputat Timiș, să prezinte raportul.

Suntem în procedură de urgență. Deci, domnule Timiș, v-aș ruga să propuneți întâi timpii de dezbatere.

Domnul Ioan Timiș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi, timp de dezbatere, 5 minute. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat Boc, dacă aveți comentarii sau obiecții, sau alte propuneri, vă rog să treceți la microfon. Nu mai fiți atât de "timid".

Domnul Emil Boc:

Mulțumesc, domnule președinte. Apreciez grija puterii față de timiditatea opoziției și o luăm ca o formă de construcție democratică.

Având în vedere importanța acestei legi, chiar dacă este dezbătută în procedură de urgență, întrucât este vorba de abilitarea de către Parlament a Guvernului de a emite ordonanțe, termenul de 5 minute mi se pare un termen precis expeditiv și cred că un termen de cel puțin 20 de minute ar fi unul bun. 20 de minute aș propune, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Bolcaș.

Domnul Augustin Lucian Bolcaș:

Personal țin să-i amintesc domnului deputat Boc că nu reprezintă domnia sa opoziția în integralitatea sa, ci din mărunta fracțiune de 7%, în numele acestui 6% vorbește.

În al doilea rând, vă rog să constatați că timpul afectat mi se pare suficient pentru intervenții la obiect; este o problemă tehnică.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Prima propunere care s-a făcut: 5 minute.

Cine este pentru?

Împotrivă? 2 voturi împotrivă.

S-a adoptat prima propunere.

Domnule ministru Gaspar, v-aș ruga să prezentați pe scurt legea, pentru a putea face dezbateri în deplină cunoștință de cauză, în cadrul timpului alocat.

Domnul Acsinte Gaspar:

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rog să-mi permiteți ca, din împuternicirea Guvernului, să prezint plenului Camerei Deputaților Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, în afara celor care fac obiectul legilor organice.

În deplină concordanță cu art. 114 din Constituția României și cu practica parlamentară din ultimii 12 ani, Guvernul se adresează Parlamentului solicitând ca în luna ianuarie, când Parlamentul își desfășoară o activitate pe două tronsoane din cele trei, specifice activității parlamentare, adică activitatea în circumscripție și în comisiile permanente și nu o activitate în plen, Guvernul să fie abilitat să emită ordonanțe, acte care să dea posibilitatea să ducă la îndeplinire programul de guvernare.

În acest sens, potrivit art. 114 alin. 1, proiectul de lege stabilește în mod obligatoriu domeniile în care urmează să fie emise ordonanțe în această perioadă și în același timp termenul până la care aceste ordonanțe vor putea fi emise.

Se prevede în text că aceste ordonanțe vor fi emise odată cu intrarea în vigoare a legii, dar nu înainte de încheierea actualei sesiuni, sesiunea a doua a anului 2002 și până la reînceperea activității parlamentare, la începutul primei sesiuni a anului 2003.

Totodată, proiectul de lege prevede obligativitatea Guvernului ca până la începerea primei sesiuni a anului 2003 ordonanțele să fie supuse spre dezbatere și adoptare Parlamentului, potrivit procedurii legislative în materie.

Proiectul de lege mai prevede că ordonanțele care sunt emise în baza Legii de abilitare să fie supuse dezbaterii Parlamentului cu prioritate.

Proiectul de lege pe care-l prezit în momentul de față plenului Camerei Deputaților a fost dezbătut și adoptat de către plenul Senatului. De asemenea, proiectul de lege a fost avizat de Consiliul Legislativ.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a Camerei Deputaților, care a fost sesizată pentru că a verificat sub aspectul constituționalității conținutul proiectului de lege, în urma dezbaterilor a decis ca acesta să fie supus plenului Camerei Deputaților.

Au fost înregistrate și discutate în cadrul Comisiei juridice, de disciplină și imunități unele amendamente, care, în urma discuțiilor ce s-au purtat în cadrul comisiei, nu au întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi acceptate ca atare.

Din partea Guvernului, rog plenul Camerei Deputaților să adopte acest proiect de lege în forma în care a fost adoptat de Senat, iar în ceea ce privește amendamentele respinse în cadrul comisiei, ne însușim motivarea din raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități cu privire la aceste amendamente.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege pe textele acestuia.

La titlu, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Domnul deputat Bolcaș. Vă rog să precizați în numele cărei părți din Opoziție vă pronunțați?

Domnul Augustin Lucian Bolcaș:

Eu vă vorbesc în numele părții bune din Opoziție. Evident, pentru Putere nici o parte nu este bună, dar aceasta este regula jocului, să ne auzim și să ne tolerăm.

Fac această intervenție la titlu pentru că, în conformitate cu tradiția, procedura de urgență îngăduie o frază de dezbatere generală tocmai la titlu. Și anume, aș vrea ca de la început să relev faptul că acest text, spre deosebire de celelalte prezentate anterior are o serie întreagă de virtuți. Guvernul, pentru prima dată, demonstrează că a învățat și a fost receptiv la toate amendamentele Opoziției, respinse la vremea lor. Și aceasta demonstrează și rațiunea pentru care facem aceste amendamente.

Și este bine că se limitează în mod expres la domeniul legilor care nu formează sfera legilor organice, pentru prima dată se limitează în mod expres acest lucru, este bine că se concretizează efectiv și se restrâng în concretețe domeniile în care se pot emite ordonanțe, este bine și a fost stăruința noastră că se limitează timpul, perioada exactă în care se pot emite aceste ordonanțe, este bine că ele trebuie să fie supuse ratificării Parlamentului.

Apreciez însă, la titlu, existența unei neconcordanțe. Domnul ministru Gaspar a enunțat foarte frumos titlul legii: Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Astfel a fost titlul citat de domnia sa.

Cred că ar fi bine să completăm titlul legii, astfel cum l-a propus chiar inițiatorul, pentru ca să se precizeze din capul locului care este domeniul de aplicare a acestei legi.

Deci, sunt de acord cu amendamentul propus de Guvern, completarea titlului de a emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Boc. În numele celei de-a doua părți bune a Opoziției.

Domnul Emil Boc:

Mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, îmi cer scuze domnului Bolcaș că nu am făcut referirea la faptul că am vorbit în numele Opoziției democratice. O fac acum.

În al doilea rând, doresc să-i reamintesc domnului Bolcaș, distinsului meu coleg cu vechime parlamentară redutabilă și cu o experiență profesională remarcabilă că ceea ce domnia sa a aflat acum pentru prima dată, că nu pot interveni ordonanțele în domeniul legilor organice este trecut cam de 10 ani în Constituția României, dar mai bine mai târziu decât niciodată să aflăm aceste lucruri! În art. 114 alin. 1 din Constituție se spune expresis verbis că ordonanțele emise în baza legilor de abilitare nu pot interveni în domeniul legilor organice.

Deci, cu tot respectul, nu domnul Gaspar, nu Guvernul României a inventat...

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, acestea sunt dialoguri cordiale și nu vorbiți la obiect.

Domnul Emil Boc:

Evident că este vorba de substanța legii de abilitare. Oricum, trec cele cinci minute și nu mai avem posibilitatea de a dezbate acest proiect important și tocmai de aceea se va dovedi că era nevoie de o durată de timp mai mare pentru dezbaterea acestui proiect de lege.

Deci, acest lucru a fost descoperit. Și, în al treilea rând, aș vrea să-i reamintesc domnului Bolcaș că, din nefericire, amendamentul domniei sale nu poate fi luat în considerare, întrucât nu figurează în raport, neavând posibilitate de a trece și de a fi completat. Dumneavoastră ați spus să fie completat. De către cine? De către dumneavoastră. Deci, potrivit regulamentului, domnule deputat, trebuie să veniți la comisie și să formulați acolo amendamentul, pentru a putea fi după aceea susținut în plen.

Acum, în ceea ce privește acest proiect de lege, pentru că practica și cutuma noastră este că în procedură de urgență, la titlu, ne spunem punctele de vedere așa cum le-am spune pe dezbateri generale. Aș vrea să spun câteva cuvinte cu privire la acest proiect de lege, fără a mai interveni după aceea, supunând direct votului amendamentele respinse.

În primul rând, noi suntem de acord cu acest proiect de lege, este evident că Guvernul are nevoie de abilitare pe perioada vacanței parlamentare, dar nu în orice condiții și pentru orice domenii.

Din această perspectivă noi apreciem următoarele:

1) Având în vedere că este vorba doar de o lună, luna ianuarie, când Guvernul ar fi abilitat să emită ordonanțe, domeniile și subdomeniile sunt prea extinse. Este vorba de opt domenii principale și alte 56 de subdomenii în care se emit ordonanțe simple pe perioada vacanței parlamentare. Noi nu dorim ca această practică să fie un substitut pentru ceea ce nu realizează Parlamentul pe perioada sesiunilor parlamentare, trebuie să fie doar o delegare expresă și precisă pentru domenii scadente, nu pentru ceea ce nu a realizat Parlamentul, majoritatea care susține Guvernul în Parlament. Deci, nu trebuie să fie un substitut.

2) Există foarte multe formule vagi, foarte largi, sub masca cărora se poate ascunde orice în conținutul ordonanțelor care vor fi emise. Și pentru a da exemple o să mă refer la Capitolul "Relații internaționale", unde se spune: "Aderarea la convenții internaționale și ratificarea de convenții, acorduri, alte înțelegeri internaționale, altele decât cele prevăzute în mod expres". Or, după părerea noastră, această abilitare trebuie să fie făcută în mod concret și nu evaziv.

De asemenea, se spune la un alt punct, la pct. III, pct. 8: "prorogarea unor termene prevăzute în alte acte normative cu putere de lege". Este o formulă foarte largă care, pe de o parte, ascunde foarte multe legi, nu știm câte și care, iar pe de altă parte există și posibilitatea ca aceste termene să intervină în domeniul legilor organice, cu toată precizarea făcută în conținutul ordonanței. Prorogarea trebuia să fie menționată expres. Vizăm prorogarea expresă din Legea x, y, z, nu formule foarte largi, repet, care pot ascunde orice, pentru ca Parlamentul să poată aprecia dacă este nevoie de o asemenea prorogare. Nu putem să ne pronunțăm la 1 februarie sau după 1 februarie dacă era corect ca Parlamentul să proroge nu știu ce termen, adică să prelungească în termeni obișnuiți un termen dintr-o lege avută în vedere. Sau formule, iarăși, foarte largi: "perfecționarea cadrului legislativ privind regimul metalelor prețioase". Ce înseamnă aceasta? La ce se referă? Ce componentă? Sunt expresii care, sub masca perfecționării, putem perfecționa orice, mai ales că putem și strica, uneori, în cazul în care nu avem discernământul și aprecierea necesară; sau "perfecționarea cadrului legislativ privind achizițiile publice" - un alt exemplu care vizează termeni foarte vagi.

În al treilea rând, noi considerăm că este inacceptabil să abilităm Guvernul să emită ordonanțe în domenii în care încă Parlamentul nu a aprobat ordonanțe mai vechi, aflate în vigoare. Și o să vă dau câteva exemple: Ordonanța nr. 26 cu privire la regimul asociațiilor și fundațiilor. Această ordonanță nu a fost încă aprobată de către Parlament. Acum abilităm Guvernul să intervină și să emită ordonanțe în acest domeniu, pentru modificarea unei ordonanțe asupra căreia Parlamentul nu s-a pronunțat. Noi considerăm că era necesar ca Parlamentul să-și spună cuvântul cu privire la o ordonanță, să cunoaștem punctul lui de vedere, după care să abilităm Guvernul să meargă în continuare și să modifice pe cale de ordonanță această lege.

Deci, ordonanță la ordonanță noi considerăm că este inacceptabil, până când Parlamentul nu-și pune un punct de vedere.

La fel, în cazul Registrului Comerțului, știți bine câte dezbateri și discuții au avut loc și au loc în legătură cu trecerea Registrului Comerțului în subordinea Ministerului Justiției.

S-a emis o ordonanță, n-a fost încă aprobată de Parlament, abilităm Guvernul să mai emită ordonanțe simple în domeniul Legii nr. 26 cu privire la Registrul Comerțului.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat, ați depășit și termenul pe care l-ați propus dumneavoastră spre dezbatere și n-a fost aprobat de plen.

Domnul Emil Boc:

Domnul ministru a spus că intervenția domniei sale nu se calculează în timpul de dezbateri, pentru că era vorba doar de prezentare punctului de vedere al Guvernului, dezbaterile urmează după ce Guvernul își prezintă. De aceea am făcut toate precizările, pentru că dumneavoastră, la vot, potrivit Regulamentului, doar veți supune votului amendamentele și pentru a nu mai interveni în fiecare caz concret, subliniind toate observațiile într-o singură intervenție.

Deci, considerăm că ordonanță la ordonanță nu se poate și constituie un atentat la democrația parlamentară, în esență, și ar trebui să respingem, în consecință, ca Guvernul să emită ordonanțe în domenii asupra cărora Parlamentul nu s-a pronunțat încă, fiind sesizate anumite ordonanțe spre dezbatere.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Aș vrea să preiau propunerea domnului deputat Boc și să facem o mică discuție cu privire la toate problemele pe care le-a ridicat și după ce va interveni și domnul deputat Bolcaș, îi dau cuvântul domnului ministru să răspundă, în bloc, la toate obiecțiile și președintelui comisiei.

A cerut cuvântul, pe probleme de procedură, întâi domnul Bolcaș.

Domnul Augustin Lucian Bolcaș:

Colegul meu, domnule deputat Boc, care a provocat acest răspuns prin rostirea repetată a numelui meu a reținut din susținerile mele numai o anume parte care îl interesa oratoric. Îmi pare rău că impresia lăsată este a unei capacități de înțelegere foarte limitată în aceste condiții.

În al doilea rând, aș vrea să arăt că amendamentul nu-mi aparține, ci este fraza rostită de domnul ministru Gaspar, la care am subscris; era frumoasă și juridic.

Iar în al treilea rând - și cu aceasta închei - invitarea de a veni la comisie demonstrează într-adevăr o înțelegere limitată a lucrurilor. Calitatea unui om nu stă în a fi prezent peste tot și a vorbi în toate domeniile. Un adevărat bărbat este acolo când trebuie și unde trebuie. Dar domnul deputat Boc este prea tânăr ca să înțeleagă acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Procedură, domnul Timiș.

Domnule Boc, nu vă dau cuvântul pentru că eu constat cu regret că dumneavoastră provocați drepturi la replică pentru a prelungi dezbaterile.

Domnul deputat Timiș.

Domnul Ioan Timiș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Eu am propus timp de dezbatere 5 minute pentru întreg proiectul de lege, nu numai pentru titlu. Așa că, în consecință, în bătălia dintre opoziție și opoziție, puterea de această dată a asistat, dar vă rog, domnule președinte, să trecem la dezbaterea în timpii pe care i-am propus. Și, ca să fiu concret, în ceea ce privește titlul Ordonanței de urgență nu cred că se poate admite propunerea domnului deputat Bolcaș, pentru că este vorba de abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, iar în art. 1 se spune în ce domenii aceste ordonanțe nu pot fi emise. Deci, este foarte clar, nu putem repeta, mulțumesc.

Vă rog să supuneți la vot titlul acestei ordonanțe de urgență.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Boc, vă dau pentru ultima oară cuvântul pentru a provoca din nou replici. Deja vă atrag atenția că ați abuzat extrem de mult de răbdarea noastră!

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte, sunt pe procedură, nu pe termenul de dezbateri, așa cum colegului nostru "..

Domnul Valer Dorneanu:

Ați cerut drept la replică, nu de procedură...

Domnul Emil Boc:

Drept la replică, da, pe procedură, pentru că este vorba de un drept la replică și să nu fie considerat în termenul general.

Aș vrea să constat, însă, cu amar și cu regret, că în Parlamentul României argumentele nu sunt discutate și că locul argumentelor este luat de către calomnii ordinare, profesate de către oameni de la care eu așteptam mai multe lucruri. Este regretabil că locul argumentelor este luat de calomnie. Este o dovadă a neputinței argumentelor susținute în fața dumneavoastră. Dumneavoastră puteți judeca asupra a ceea ce se întâmplă când calomniile iau locul argumentelor.

Domnul Valer Dorneanu:

De multe ori aș putea să vă spun că același lucru vi se poate reproșa și dumneavoastră.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Pentru că titlul legii este în discuție, permiteți-mi să propun o modificare de redactare, pentru că noi adoptăm legi "pentru", nu legi "privind". Prin urmare, aș dori ca această lege să poarte titlul: Lege pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe".

Și dacă tot mi-ați permis, aș dori să atrag atenția, în consensul celor prezentate de antevorbitori cu privire la aspectul general și extrem de permisiv al formulărilor din această ordonanță, să atrag atenția că prin această ordonanță probabil că se aduce un atac subtil Legii bugetului, pentru că la poziția 15, la cap. II se vorbește despre măsuri pentru finanțarea unor obiective de investiții pentru autoritățile publice locale, când se știe că în Legea bugetului au fost stabilite cu exactitate obiectivele de investiții aprobate pentru anul viitor.

De asemenea, mă îndoiesc că sunt necesare "acțiuni de urgență pentru înființarea Autorității Hipice Naționale" - poziția 14, cap. III sau "înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Persoanele cu Hadicap", să fie toate acestea în regim de ultraurgență, încât să fie nevoie a se emite ordonanțe de urgență și nu a se realiza proiecte de lege, în conformitate cu prevederile constituționale.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Cristian Dumitrescu, ați dorit și dumneavoastră să interveniți? Și apoi dau cuvântul domnului ministru Gaspar să răspundă la toate aceste obiecții, inclusiv la propunerea de modificare a titlului.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Până la ultima intervenție a colegului de la PD chiar am admirat un pic dialogul care s-a purtat în sală, indiferent dacă el privea neapărat aspectul profesional, o încrucișare politică de admirat, pentru că ne reîntoarcem și ar trebui să ne reîntoarcem la parlamentarismul, măcar acela care a caracterizat până nu demult Parlamentul României.

Din păcate, colegul de la PD mi-a luat această posibilitate și mi-a stricat această plăcere de a interveni și eu în legătură cu subiectul, pentru că a avut o abordare care, într-adevăr, ne readuce în realitate și m-a readus și pe mine în realitate. Nu o să mai fac considerațiile pe care doream să le fac, dar vreau să spun că, în ceea ce privește argumentația domniei sale, este o argumentație foarte subțire din punct de vedere juridic. Guvernul dispune de această posibilitate și o exersează nu numai acest guvern, ci toate guvernele au exersat-o, de a fi abilitat pentru emiterea de ordonanțe în perioada de vacanță. Să mergem la esența lucrurilor: ideea este nu de a aduce cât mai multe legi, adică cât mai multe ordonanțe în această perioadă, ci a avea un domeniu cât mai larg, pentru a prevedea toate posibilitățile. Aceasta este filosofia! Dacă înțelegeți acest lucru, stimate domn coleg de la Comisia juridică și cred că dacă faceți recomandări unor colegi de a veni mai des acolo, părerea mea este că dumneavoastră nu ați stat încă suficient de mult acolo, dar nici o problemă, se poate rezolva.

Filosofia acestui concept este de a da un domeniu cât mai larg și o posibilitate cât mai extinsă de a acționa, nu de a emite cât mai multe legi.

Deci, eu, ca jurist, dacă vreți, sau, dacă vreți, ca parlamentar cu oarecare experiență, prefer Guvernul să-mi dea un domeniu mult mai larg în care să ceară să fie abilitat și să intervină cu un număr restrâns de legi decât să-mi vină cu un număr foarte mare de legi, pe un domeniu limitat. Pentru că altfel se pierde rațiunea acestui concept și cred că domnul ministru Gaspar, poate, în intervenția sa va sublinia exact această filosofie a Guvernului.

Pentru alte considerente nu am să mai iau microfonul și vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnule ministru Gaspar, vă rog să răspundeți la aceste obiecții, inclusiv cu privire la modificarea titlului.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Potrivit normelor de tehnică legislativă, titlul unui proiect de lege, al unui act normativ este expresia sintetică a conținutului său. Și din acest punct de vedere, sigur că și practica de 12 ani în ceea ce privește titlul la Legea de abilitare a fost acesta: "privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe".

Referirea pe care a făcut-o domnul deputat Bolcaș nu ținea de titlul legii, ci ținea exact de conținutul art. 1 pe care-l corelam cu art. 114 alin. 1, care interzice ca, pe calea abilitării, Guvernul să atace în cuprinsul actelor domenii ale legilor organice.

În ceea ce privește domeniile, totdeauna domeniile au fost redate în mod sintetic, urmând ca verificarea propriu-zisă a Parlamentului să intervină asupra conținutului ordonanțelor pe care Guvernul are obligația să le depună la Parlament până la începutul sesiunii din februarie, prima sesiune a anului 2003.

Nu ne găsim în fața unor ordonanțe de urgență, așa cum lăsa să se înțeleagă domnul deputat Brudașca. Este vorba de ordonanțele simple și care își urmează regimul potrivit procedurii instituite în art. 114 și 115 din Constituție.

Cu privire la amendamentele pe care domnul deputat Boc le-a făcut și pe care le-a reiterat în plenul Camerei Deputaților, ele au fost discutate în comisii, nu au întrunit, iar în prezentarea mea am spus că Guvernul își însușește modul în care comisia, respingând aceste amendamente, a motivat, motivație pe care am preluat-o.

N-aș vrea să întind acum discuția, să reiau la fiecare punct pe care dânsul l-a învederat aici, pentru că n-ar fi decât să repet un lucru pe care l-am spus și ceea ce este esențial este modul în care comisia a sintetizat motivele pentru care nu a dat curs acestor amendamente.

De aceea, domnule președinte, ținând seama că totuși ne găsim într-o procedură de urgență, trebuie să respectăm dispozițiile regulamentare, că nu se mai pot face amendamente, iar discuțiile trebuie să se încadreze în timpul pe care Camera Deputaților l-a aprobat. Acesta timp s-a epuizat. Așa, ca atare, vă rog să aplicați regula de la art. 110 din regulament, cu privire la dezbaterea proiectului.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Cu această propunere a fost de acord și domnul deputat Boc în intervenția sa, așa încât, pentru că la titlu au fost obiecțiuni, îl supun votului dumneavoastră, urmând ca în continuare la textele care nu sunt obiecțiuni să procedăm potrivit regulamentului.

Cine este pentru titlul legii în formularea Guvernului? Mulțumesc.

Împotrivă? Nimeni.

Abțineri? 19 abțineri; majoritatea pentru.

La art. 1, preambul. Dacă sunt obiecții? Adoptat în unanimitate.

Punctul I. Dacă sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat în unanimitate.

Punctul II. Domnule Damian Brudașca, la care din pct. II aveți obiecții, pentru că îl supun doar votului dacă aveți obiecții, fără dezbateri. Dezbaterile, potrivit textului din Regulament, s-au epuizat. Eu am întrebat unde sunt obiecții, atunci le supunem votului.

Stimați colegi,

La pct. I, domnul Boc a avut un amendament la 6, celelalte 5 nefiind obiecțiuni s-au adoptat. La pct. 6 de la pct. I supun votului dumneavoastră formularea Guvernului: "Aderarea la convenții internaționale și ratificarea de convenții, acorduri și alte înțelegeri".

Cine este pentru?

Împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Abțineri?

16 abțineri, 5 contra, majoritatea pentru.

La pct. II, dacă există obiecții? Poftiți?

Domnul Damian Brudașca (din sală):

La punctele 8 și 9 am observații.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu la observații, unde sunt obiecții supun votului formularea. La care din puncte aveți obiecții?

Domnul Damian Brudașca (din sală):

La punctele 8 și 9 am obiecții.

Domnul Valer Dorneanu:

Bun. De la pct. 1 la 7 nu au fost obiecții, se votează în unanimitate.

La pct. 8 și 9. Întâi pct. 8. Are obiecții domnul Damian Brudașca.

Domnule Damian Brudașca, nu se mai fac dezbateri.

Supun votului dumneavoastră pct. 8.

Cine este pentru?

Domnul Damian Brudașca (din sală):

Legi organice, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Împotrivă? 2 voturi împotrivă.

Abțineri? 22 abțineri.

Cu 22 abțineri, 2 voturi contra, majoritatea pentru, pct. 8 a fost adoptat.

La pct. 9, de asemenea, sunt obiecțiuni din partea domnului Damian Brudașca. Supun votului dumneavoastră pct. 9 de la pct. II.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă? Nici un vot împotrivă.

Abțineri?

Cu 26 abțineri, nici un vot contra, majoritatea pentru, s-a adoptat pct. 9.

La pct. 10, 11 nu au fost obiecțiuni; adoptate în unanimitate.

La pct. 12 a avut o obiecțiune domnul Boc. În consecință, supun votului dumneavoastră pct. 12.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Domnul Emil Boc (din sală):

Domnule președinte, trebuia să supuneți la vot mai întâi amendamentul meu.

Domnul Valer Dorneanu:

Îmi pare foarte rău, vă rog să vă uitați în regulament, întâi pun la vot textul comisiei.

Câte voturi sunt împotrivă? 7 voturi împotrivă.

Abțineri? 18 abțineri.

Cu 18 abțineri, 7 împotrivă, s-a adoptat pct. 12 în formularea Guvernului.

La pct. 13 nu sunt obiecțiuni, s-a adoptat în unanimitate.

La pct. 14 sunt obiecțiuni, domnul Boc a avut un amendament respins.

Cine este pentru amendamentul domnului Boc? 8 voturi pentru.

Împotrivă? Majoritatea, împotrivă.

Abțineri? 15 abțineri.

15 abțineri, 8 voturi pentru, majoritatea împotrivă.

Pct. 15, 16, 17? Nu sunt obiecțiuni, votate în unanimitate.

La pct. III, dacă aveți obiecțiuni?

La pct.III, de la pct. 1-7 nu au fost obiecțiuni, adoptate în unanimitate.

La pct. 8, aveți un amendament? La punctul 8 supun votului dumneavoastră amendamentul respins de către comisie, al domnului Boc.

Cine este pentru? 27 voturi pentru.

Împotrivă?

Voci din sală:

Vă rugăm să numărați serios!

Domnul Valer Dorneanu:

Serios numărăm, după aritmetica română... Sau, mai exact, după aritmetica universală, ca să nu fie o tentă naționalistă.

54 voturi împotrivă.

Abțineri?

Supun votului dumneavoastră, amendamentul fiind respins, pct. 8 în formularea Guvernului.

Cine este pentru? 55 voturi pentru.

Împotrivă? 23 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Cu 55 voturi pentru, 23 împotrivă, nici o abținere, s-a adoptat pct. 8, în formularea Guvernului.

La pct. 9, și aici ați avut un amendament, domnule Boc? Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului Boc, respins de către comisie.

Cine este pentru? 10 voturi pentru.

Împotrivă? 55 voturi împotrivă.

Abțineri? 15 abțineri.

Cu 10 voturi pentru, 15 abțineri și 55 împotrivă, amendamentul domnului Boc a fost respins.

Supun votului dumneavoastră pct. 9, în formularea Guvernului.

Cine este pentru? 54 voturi pentru.

Împotrivă? 10 voturi împotrivă.

Abțineri? 16 abțineri.

Cu 54 voturi pentru, 10 împotrivă și 16 abțineri, s-a adoptat pct. 9.

Pct. 10, 11, 12, 13, 14, 15 de la pct. III.

La pct. 10, de asemenea, domnul Boc are un amendament respins de către comisie.

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului Boc.

Cine este pentru? 10 voturi pentru.

Împotrivă? 55 voturi împotrivă.

Abțineri? 16 abțineri.

Amendamentul domnului Boc a fost respins cu 10 voturi pentru, 55 împotrivă și 16 abțineri.

Supun votului dumneavoastră pct. 10 de la pct. III, în formularea Guvernului.

Cine este pentru? 57 voturi pentru.

Împotrivă? 10 voturi împotrivă.

Abțineri? 17 abțineri.

S-a votat pct. 10.

La pct. 11, nu au fost obiecțiuni, adoptat în unanimitate.

La pct. 12 există, de asemenea, un amendament... Nu mai există.

Pct. 12, 13, 14, 15. Nefiind obiecții, se adoptă toate în unanimitate.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

La pct. 12, există un amendament respins!

Domnul Valer Dorneanu:

Nu-l mai susține domnul Boc. Remarc solidaritatea frățească dintre dreapta și stânga opoziției, dar nu îl mai susține domnul Boc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

Era vorba numai de acuratețe.

Domnul Valer Dorneanu:

Am subliniat și eu acuratețea relațiilor dintre dumneavoastră.

Pct. IV, pct.1, 2, 3, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Adoptate în unanimitate.

Pct. V, pct. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, dacă sunt obiecțiuni la vreuna din ele? Nu sunt.

Adoptate toate în unanimitate.

Pct. VI, pct. 1, 2, 3, 4, 5, dacă sunt obiecțiuni la unul din ele? Nu.

Adoptate în unanimitate.

Pct. VII, pct.1, 2, 3, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Votate în unanimitate.

Art. 2. Nu sunt obiecțiuni, votat în unanimitate.

Art. 3. Susține cineva amendamentul de la art. 3? (Domnul Bolcaș se îndreaptă spre microfon.)

Domnul Acsinte Gaspar:

Nu mai trebuie să-l susțină, îl supuneți la vot, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Bolcaș, nu ați fost atent când am marcat faptul că timpul pentru dezbateri, inclusiv pentru orice intervenție, s-a sfârșit; supun votului dumneavoastră articolul.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

E o neînțelegere, domnule președinte. Așa s-a procedat, vă rog să faceți în continuare la fel, eu am dat curs unei invitații a domniilor voastre. Dacă a fost o greșeală de interpretare, vă cer scuze. Vă rog să-l puneți la vot.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc și pentru eleganță.

Supun votului dumneavoastră art. 3, existând obiecțiuni.

Cine este pentru art. 3 în formularea Guvernului?

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

Trebuie pus la vot întâi amendamentul grupului nostru parlamentar!

Domnul Valer Dorneanu:

Ați avut obiecțiuni sau amendament, domnule Bolcaș?

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

Amendament.

Domnul Valer Dorneanu:

De acord.

Supun amendamentul domnului Bolcaș...

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

Nu al meu, al Grupului parlamentar PRM!

Domnul Valer Dorneanu:

...care a fost respins de către comisie (nu domnul Bolcaș, ci amendamentul), votului dumneavoastră.

Cine este pentru? 28 voturi pentru.

Împotrivă?

Domnul Eugen Lucian Pleșa (din sală):

Sunteți cam distrat, domnule președinte!

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Pleșa, când o să aveți ceva de spus, concret, în legătură cu dezbaterile parlamentare, tribuna de aici vă stă la dispoziție! La noi nu se vorbește "de la galerie", așa se vorbește în alte părți!

Vă rog, domnule Bolcaș, să aduceți la cunoștință colegilor dumneavoastră cum se desfășoară lucrările în Camera Deputaților!

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din sală):

Vorbea cu mine, domnule președinte!

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, au fost 64 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Cu 64 voturi împotrivă și 28 pentru, amendamentul domnului Bolcaș a fost respins.

Supun votului dumneavoastră art. 3, în formularea Guvernului.

Cine este pentru? 64 voturi pentru.

Împotrivă? 9 voturi împotrivă.

Abțineri? 12 abțineri.

Deci, cu 64 voturi pentru, 9 împotrivă și 12 abțineri, a fost adoptat art. 3.

Parcurgând textul de lege, urmează să îl supunem votului final în ședința de astăzi destinată acestui scop.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 10:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro