Dan Brudașcu
Dan Brudașcu
Ședința Camerei Deputaților din 2 iunie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.70/12-06-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 02-06-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 iunie 2003

18. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către:
    18.1 Damian Brudașca
 
consultă:

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Pentru domnul Damian Brudașca oferă un răspuns domnul Marius Sorin Ovidiu Bota în legătură cu tronsonul de drum Cluj-Napoca-Huedin, situația lucrărilor la acest tronson.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

Domnul Marius Sorin Ovidiu Bota (secretar de stat, MLPTL):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Răspunsul Ministerului Lucrărilor Publice, Transportului și Locuinței referitor la întrebarea domnului deputat Brudașca este următorul:

Lucrările de reabilitare ale tronsonului Cluj-Napoca-Huedin - D.N.1 E 60, km 481+500 și 535+400, totalizând 53,9 km sunt cuprinse în cadrul etapei a III-a de reabilitare a drumurilor naționale.

Data semnării contractului cu antreprenorul general constructor consorțiu "Pontelo tirena scabi" din Italia este 27 iulie 2001. Termenul contractual de finalizare este 30 octombrie 2003. Programul de lucrări confirmat de consultanță și beneficiar, Administrația Națională a Drumurilor, este respectat, ritmul fiind corespunzător.

Constructorul respectă programul de execuție al lucrărilor reactualizat la fiecare 90 de zile, realizând până în prezent 65% stadiu fizic.

Referitor la calitatea lucrărilor, ea este certificată de consultanța tehnică "Search corporation" și de inspecția de stat pentru construcții Cluj. La solicitările utilizatorilor, la nenumăratele sesizări ale transportatorilor, Consiliul județean Cluj împreună cu prefectura a propus analizarea situației și soluționarea acesteia de către specialiștii în domeniu.

Soluția devierii traficului nu aparține constructorului, ci a fost stabilită de instituțiile abilitate în acest sens, existând la documentație aprobările necesare. Devierea s-a făcut pe ruta Huedin-Zimbor-Cluj, pe două drumuri naționale D.N.1 G și D.N.1 F, drumul european 81. După cum au constatat și participanții la trafic, această rută are 25,4 km - D.N.1 G și 48,4 km pe D.N.1 F, în total 73,8 km, din care 65% este un drum nou reabilitat, recepționat la finalul anului 2002.

Timpul de parcurs, calitatea suprafeței de rulare, semnalizarea rutieră, confortul și siguranța sunt unele din elementele prioritare pentru folosirea acestei rute ocolitoare.

Drumul național secundar D.N.1 G - Huedin-Zimbor - a fost reparat, s-au făcut plombări, tăieri, acostamente și vegetație în prima jumătate a lunii mai, executându-se completarea semnalizării verticale și marcajul longitudinal. Au fost montate la intrările în cele trei localități, Tetiș, Almaș și Cuzăplac, restricțiile de viteză pentru autoturisme și trafic greu.

Din punct de vedere al specialiștilor, decizia nu poate fi decât tehnică, argumentația este tot de natură tehnică.

Punctul doi al întrebării, care nu este în răspunsul scris, referitor la de ce s-a luat această măsură în această perioadă înainte de sezonul estival, țin să vă precizez că datorită iernii prelungite, lucrările în acest an au început cu o întârziere de aproximativ 50 de zile, astfel încât calendarul tehnic al derulării lucrărilor a impus această perioadă.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat, vă rog.

Domnul Damian Brudașca:

Eu nu pot decât să apreciez abilitatea răspunsului, nu și informațiile date. Spre deosebire de domnul secretar de stat, am parcurs acest tronson de curând. Sâmbătă l-am parcurs pe zona indicată de domnia sa și la întoarcere am venit să văd cum se lucrează.

Nu s-a precizat în răspuns cine a fost cel care a autorizat această deviere.

De asemenea, țin să-l informez pe domnul secretar de stat că la Tetiș, drumul riscă să se prăbușească, să alunece, să se rupă și, de asemenea, trebuie să-i semnalez că presa din județul Cluj și din județul Sălaj menționează temerile unor cetățeni din zonă cu privire la posibilitatea fisurării clădirilor lor, având în vedere că drumurile pe care s-a deviat circulația nu sunt potrivite pentru transport de mașini, de utilaje grele.

Acesta este un aspect.

Al doilea aspect foarte important pe care ar fi trebuit să-l avem în vedere este că această deviere de circulație este nerespectată, domnule ministru. Chiar ieri pe tronsonul acesta de la Huedin spre Cluj circulau în voie camioane grele, mașini, autoturisme, mașini de transport persoane și așa mai departe. Dacă tot se dorește o stopare a traficului, el trebuie să fie stopat pe toate categoriile de transport, nu după cum vor mușchii unora sau ai altora, pentru ca lucrarea să se încheie în cel mai scurt timp, să nu producă nici un fel de neajunsuri celor care ar trebui să beneficieze de existența acestei rețele rutiere.

În momentul acesta, putem constata că s-a realizat o brambureală perfectă, fără nici un efect pozitiv în sensul organizatoric al lucrărilor.

................................................

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Risc să mă supăr cu unul dintre colegii mei, care știu că se supără uneori repede, dar trebuie să respectăm totuși niște principii. Mă adresez distinsului meu coleg Damian Brudașca, care are mai multe întrebări, foarte corect puse, și la care o să-i dau cuvântul să și le dezvolte și să primească răspunsurile cuvenite.

Cât privește însă întrebările care le adresează în legătură cu un proces pe rol, din păcate, nu pot să-i dau cuvântul.

Domnul Damian Brudașca (din sală):

Nu este vorba de un proces pe rol.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, mai rămâne ca noi să chemăm aici procurorii și judecătorii să ne dea explicații cu privire la soluțiile care le-au dat. De ce mai vorbim de principiul separației puterilor și de independența justiției? Noi putem întreba Ministerul Justiției despre felul cum administrează justiția, despre politici, dar nu despre o cauză concretă.

Cine să fie chemat să dea explicații?

Domnul Damian Brudașca (din bancă):

Atunci cum mai vine termenul de libertatea persoanei?

Domnul Emil Crișan (din bancă):

Dacă nu s-a schimbat ceva din 1989, pentru că poliția îi bate în continuare pe cei pe care-i arestează.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule secretar de stat, vă rog frumos să răspundeți.

Vă dau cuvântul în principiu, că s-a făcut aici o afirmație de principiu, că poliția bate...

Poftiți, domnule secretar de stat!

Domnul Toma Zaharia (secretar de stat, Ministerul de Interne):

Domnule președinte,

Stimați deputați,

N-am să mă refer decât la pasajul din răspunsul pe care-l va primi domnul deputat care se referă la poliție.

Cercetările în cauză, în cazul violului săvârșit de un grup de 17 indivizi asupra numitei Mureșan Delia Ancuța, au fost demarate și efectuate de cadrele Poliției Municipiului Dej. După efectuarea actelor premergătoare, a dispus reținerea pe timp de 24 de ore a unui număr de 11 persoane din cele reclamate. Au fost verificate alibiurile, au fost audiate și reaudiate un număr de 35 de persoane, a fost evaluată psihologic partea vătămată și coroborate cu alte probe din dosar, s-a ajuns la concluzia arestării a 10 inculpați învinuiți de violarea reclamantei.

După finalizarea cercetărilor, Poliția a propus trimiterea în judecată a celor 10 inculpați, propunere însușită de Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj, care prin rechizitoriu, a sesizat Judecătoria Dej.

După trimiterea în judecată, o parte din inculpați au sesizat Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj, că ar fi fost cercetați abuziv de către Poliție.

Verificările efectuate de Parchet, conform competențelor legale, au făcut obiectul unui dosar penal, nr.43/P/2003, în care - după efectuarea tuturor actelor procedurale - s-a dispus neînceperea urmăririi penale, întrucât a rezultat nevinovăția polițiștilor reclamați.

Domnul Valer Dorneanu:

Stați, puțin, domnule Brudașca, că ați pus aceeași întrebare și Ministerului Justiției.

Domnul Alexe Costache Ivanov:

Domnule deputat, am întocmit și noi un răspuns la întrebarea dumneavoastră, care totuși este o întrebare care, eu cred că este destul de periculoasă, pentru că vedeți, este vorba de o femeie care a fost violată în felul în care se spune aici, în documentele care au fost verificate de către oamenii din Ministerul Justiției, și vă dați seama că și această femeie are dreptul și ea la demnitate, la onoare, și s-ar putea să vină să protesteze sau să ceară chiar satisfacții, dacă cumva se va dovedi că nu este așa.

Din cauza asta spun că întrebarea este foarte periculoasă și, după aceea, privește o chestiune care este în atenția justiției. Procesul se derulează și este riscant, spun eu, să facem pronosticuri că cineva este prostituată sau că Poliția a inventat violul. În acest moment cred că cel mai bine este să lăsăm Justiția să-și facă treaba și datoria, și abia ulterior post factum, să facem aprecieri. Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

Este adevărat că cea mai bună armă de apărare este atacul. Trebuia, de altfel, domnule președinte, să-mi fi permis să citesc la început întrebarea pe care am adresat-o. Trebuie să-i informez pe cei doi domni secretari de stat asupra următoarei situații. O femeie este, chipurile, violată, în data de 2 octombrie 2002, și-și aduce aminte că a fost violată și sesizează organele de Poliție în data de 13 noiembrie 2002.

Pe baza acestui anunț, Poliția dă năvală peste noapte în zona respectivă, reține 17 persoane, între care și un profesor. De asemenea, reține persoanele de care și-a amintit această femeie că ar fi violat-o, între ei găsindu-se o persoană care s-a aflat în Ungaria (este vorba de Cristian Fărcaș), și în același timp este reținut ca fiind violator și un minor în vârstă de 16 ani, Achiței Bogdănel Vlăduț, care poate demonstra oricând, cu martori, că la data la care se presupune că ar fi avut loc violul lucra în gospodăria unui consilier local.

Pe de altă parte, eu înțeleg că acei cetățeni care au fost reținuți și sunt în penitenciar, țigani fiind, au creat foarte multe probleme în zonă, autoritățile de Poliție negăsind modalitatea de a-i reține și de a-i sancționa pe măsura faptului că ei, în mod repetat, aduceau prejudicii liniștii publice. Și s-a profitat de această variantă. Pentru că, concubinul celei în cauză, Adam Carol, a declarat mai multor persoane cu care am stat de vorbă, că n-a avut loc absolut nici un fel de viol, că persoana care pretinde a fi victimă ar fi spus că este vorba de o șansă de a obține niște venituri.

De altfel, eu nu am afirmat că este prostituată; ea însăși duce o viață ușor libertină, ca să mă exprim eufemistic, având la activ, în acest sens, mai multe situații care au intrat în atenția Poliției, care se folosește, din nefericire, de ea, pentru a-i sancționa pe cei care au fost turbulenți, în cazul de față.

Iar în ceea ce privește faptul că nu au fost molestați, n-au fost bătuți de către organele de Poliție, cred că starea minorului Achiței Bogdănel Vlăduț este extrem de concludentă. El are urmări vizibile, ca urmare a tratamentului extrem de "atent", extrem de "candid", pe care anchetatorii l-au avut în timpul acestei anchete.

................................................

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Damian Brudașca, aveți și dumneavoastră o întrebare tot pe teme turistice: "Numărul de turiști așteptați pe litoral" și "Măsuri concrete pe linia promovării ofertei turismului românesc", probabil tot pe litoral.

Domnul Nicu Rădulescu:

Stimate domnule deputat,

La întrebarea dumneavoastră privind numărul turiștilor străini pentru sezonul estival, vă dați seama că este deosebit de dificil ca - pe baza studiilor de marketing - să stabilim care ar fi numărul turiștilor care în această zonă estivală vor solicita oferta unităților turistice românești. Cel mult, vă putem pune la dispoziție datele referitoare la contractele ferme pe care le avem cu cei mai mari tour operatori din lume.

Astfel, pe Germania, unde avem contracte cu firmele "ITS", "TUI" și "Thomas Cook Nekerman", numărul de locuri contractate ferm până la această dată este de 49.000.

Pe Suedia avem cu firma "My Travel", până în momentul de față, înscrieri la 1.06. - 1.000 locuri.

Pe Norvegia avem locuri contractate cu Scandinavia - 6.700 locuri.

În Franța, cu 3 agenții: "Quatre Saison Loisirs - 3.000 înscrieri; UTA Voyages - 1.000 înscrieri; Hora Voyages - 4.000 înscrieri.

În Marea Britanie, cu operatori mari (Nielson, Balkan Holidays, Balkan Tours) avem la 30.05. - 3.800 locuri.

Pe Spania avem cu "Transrutas" - 2.500 locuri; cu "Julia Tours" - 1.500 locuri; alți operatori spanioli - 2.750 locuri.

Cu Elveția: "Kira Reisen" - 1.300 locuri; "Reisen Zumikon" - 1.200 locuri; alți tour operatori - 520 locuri.

Având în vedere că anul trecut au sosit în România un număr de 1.032.941 de turiști din țările membre ale Uniunii Europene, către care se îndreaptă evident, cu preponderență, eforturile noastre de promovare, estimăm pentru acest an o creștere a numărului de turiști cu 10%.

Referitor la numărul de turiști, de asemenea, se estimează un an și un sezon estival mai bun decât anul anterior. Afirmația este bazată pe numărul de contracte încheiate între agenții de turism și deținătorii de baze materiale, cu ocazia Târgului Național de Turism, ce a avut loc în luna aprilie a acestui an, precum și cu ocazia "Bursei Litoralului".

În ceea ce privește problemele legate de acțiunile de promovare prin mijloacele noastre, fără a intra în prea multe amănunte, aș vrea să vă spun că le-am putea clasifica în felul următor:

- Participări la manifestări turistice internaționale, expoziții și burse de turism. Aici au fost 60 de participări; pe zone geografice (55 în Europa; 2 în Orientul Mijlociu; 2 în America de Nord; 1 în Orientul Îndepărtat.

- În tipărituri și alte materiale promoționale, realizate în anul 2002, agenda este bogată: sunt tipărituri la circa 455.000 exemplare, în versiunile engleză, germană, franceză, spaniolă, italiană, cehă, rusă; filme documentare în versiunile engleză, franceză, germană; 200 exemplare de CD-uri; de asemenea, în luna septembrie a fost semnat contractul cu editura franceză "HACHETTE LIVRE TOURISME", care are ca obiect realizarea unui ghid turistic despre România, din seria "Guide Bleu Evasion".

De asemenea, la capitolul "Campanii promoționale", vrem să vă informăm că le-am făcut în Germania, Marea Britanie, Italia, Franța, Austria, Cehia, Elveția, Spania și Țările Scandinave. Sigur, acolo unde este și piața turistică pe relația "Incoming", deci la primiri. De asemenea, o campanie publicitară care a cuprins și transmiterea spotului publicitar "România simply surprising", deci "România mereu surprinzătoare" pe Discovery, Euro News, Euro Sport; și 5 posturi de televiziune națională (în special pe PRO TV, ANTENA 1, TVR 1, PRIMA TV, MTV - România).

O amplă campanie de inserții: în presa din Germania s-a desfășurat pe 4 subcomponente (Litoralul românesc al Mării Negre; Bucovina de Aur; Circuite în Transilvania; Tratamente în România) -, deci cam cuprinzând practic cele 4 mari domenii.

Organizarea de vizite de documentare pentru reprezentanți ai mass media, creatorii de opinie și tour-operatori - au vizitat România, ca invitați ai Ministerului Turismului - 90 de reprezentanți din 13 țări și 93 de tour-operatori din 7 țări.

De asemenea, ca acțiuni de promovare întreprinse prin direcția noastră de promovare și marketing, s-au obținut și niște premii, respectiv:

Premiul I pentru "Werb Grand Prix", obținut pentru afișul "Delta Dunării", în cadrul Târgului de turism de la Salsburg din Austria. Premiul a fost acordat de către juriul de specialitate, fiind selecționat dintr-un număr de 322 de exponate.

Premiul "Golden Web Award" acordat de Asociația Creatorilor de Site-uri Web pentru site-ul "wwwMTRomânia.ro"

Evident, colaborarea cu editorii ghidului "Euro Travel Guide", în care România beneficiază de 38 pagini, față de 6 pagini din ediția de anul trecut.

Și, de asemenea, am făcut o listă împreună cu principalele ziare și reviste de specialitate, respectiv: Berliner Zeitung, Sudwest Presse, FVW International, Reise Buro Bulletin, Markische Allgemeine, Touristik Aktuelle, Trekkers World, Reise Bild, Neues Deutschland, Die Tagespost, Travel Tribune, Le Quotidien, Metro (Finlanda), și un supliment de călătorie al ziarului suedez Expressen.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule coleg Brudașca, aveți dreptul la un comentariu asupra acestui răspuns.

Domnul Damian Brudașca:

Eu aș dori să explic de ce am făcut această interpelare.

În primul rând, apreciez eforturile pe care ministerul le face pentru mai buna popularizare a ofertei turistice. Este adevărat că nu este ușor deloc să capacitezi o serie de persoane din diverse zone ale lumii, care să prefere unor cunoscute stațiuni, stațiunile cvasicunoscute sau cvasinecunoscute ale României.

Vreau să vă spun că, în această vară, în această primăvară, de fapt, cineva din propria mea familie s-a aflat în străinătate și a încercat să vadă cât de cunoscută este oferta turistică românească.

Mă surprinde rapiditatea cu care îmi răspundeți, iar dacă răspunsul ar fi fost săptămâna viitoare, vă aduceam câteva materiale publicitare despre ofertele turistice ale Europei. Și vreau să vă spun, cu strângere de inimă am constatat, că România lipsește în totalitate din această listă. Toate ofertele se opresc la Ungaria, trec peste noi, peste ucrainieni, peste bulgari, peste moldoveni și se opresc la Moscova.

De asemenea, în oferta privind marile hoteluri, lipsește în totalitate orice fel de referință, mă refer la niște cataloage care au fost editate în Elveția.

De asemenea, în marile stațiuni din Franța, fie că este vorba de Alpi, fie că este vorba de zona Coastei de Azur, vreau să vă informez, domnule secretar de stat, că s-a încercat să se verifice dacă acei operatori turistici fac contracte și pentru sejururi sau pentru excursii în România. Lipsește în totalitate posibilitatea în punctele care au fost verificate, posibilitatea de a se atrage turiști spre România.

Sunt deosebit de lăudabile eforturile pe care le faceți, dar poate că ar trebui realizată prin contribuția acestor operatori în turism și a unor asemenea cataloage sau a cumpărării de spațiu în aceste cataloage, pentru că este păcat de acest potențial excepțional pe care îl are turismul românesc în ansamblul său, să nu se bucure de aceeași atenție cum se bucură o serie de țări, care nu sunt prin nimic superioare, nici ca ofertă, nici ca diversitate, facilităților turistice din țară.

Oricum, vă mulțumesc. N-am vrut decât să vă atenționez asupra necesității de a diversifica metodele de popularizare a activității turistice pe care o coordonați.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, mai aveți 6 întrebări dumneavoastră personal. V-aș ruga, acolo unde ați primit răspunsul scris la ele, să renunțați la dezbatere, pentru a putea și ceilalți colegi să comenteze răspunsurile pe care le primesc.

Totuși, pentru dumneavoastră vă dă un răspuns domnul secretar de stat Toma Zaharia, în legătură cu vinderea masei lemnoase, în comuna Margău - județul Cluj.

Domnul Toma Zaharia:

Stimate domnule președinte,

Stimate domnule deputat,

Din verificările efectuate în cadrul ocoalelor silvice Huedin și Beliș, la care sunt arondați o parte din locuitorii comunei Mărgău - județul Cluj, a rezultat faptul că au fost marcate mai multe partide de material lemnos, în vederea valorificării către populație, în condițiile legii.

Astfel, Ocolul Silvic Huedin a marcat pentru valorificare, în perioada 2001 - 2003, 465 mc. material lemnos, iar Ocolul Silvic Beliș a marcat numai în pădurea administrată de Primăria Mărgău, în perioada 2002-2003, 2.410 mc. material lemnos. La aceste cantități s-au adăugat și altele, provenite din pădurile pe care le administrează Ocolul Silvic Huedin.

Volumul de masă lemnoasă, provenit din partidele enumerate mai sus, a fost valorificat către populație, pe bază de cereri individuale și tabele înregistrate la Ocolul Silvic Huedin, și aprobate de către șeful acestuia.

Între acestea există și cereri depuse de către lucrătorii de poliție din zonă, aprobate de către șeful Ocolului Silvic Huedin.

Prețul de vânzare al materialului lemnos a fost fixat prin Ordinul Direcției Silvice - Cluj, nr.732/10.01.2003, precum și prin hotărârile Consiliului Local al comunei Mărgău, care au stabilit că pentru materialul provenit din pădurea administrată de comună nu se aplică prevederile Legii nr.33/96 privind repunerea în unele drepturi economice ale locuitorilor Munților Apuseni, referitoare la plata cu o reducere de 50% din prețul oficial stabilit de organele silvice.

Drept urmare, toți cei care au cumpărat material lemnos, inclusiv lucrătorii de poliție de la posturile din zona arondată, au beneficiat de acesta în cotele legal stabilite, cu plata integrală a produsului, și au reședință sau domiciliază numai în orașul Huedin sau comunele arondate Ocolului Silvic Huedin. Semnează ministrul de interne, domnul Ioan Rus.

Domnul Valer Dorneanu:

Tot pentru domnul Damian Brudașca, o întrebare adresată Ministerului Educației și Cercetării, cu privire la repartizarea de către Inspectoratul Județean - Cluj a autoturismelor destinate transportului elevilor.

Domnul secretar de stat Constantin Corega.

Domnul Constantin Corega:

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

În conformitate cu prevederile Programului de guvernare, referitoare la relansarea educației în mediul rural, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat și implementat Programul "Ameliorarea activităților de învățământ", prin crearea de facilități pentru transportul elevilor din mediul rural defavorizat, program care prevede crearea de școli de centre de zonă, arondarea la acestea a unor unități școlare limitrofe și constituirea, în consecință, a unei rețele de transport școlar dotate cu microbuze, a fost aplicat începând cu anul școlar 2001-2002 și este continuat și în prezent.

Școlile care se restructurează, respectiv locațiile microbuzelor școlare, se propun de către inspectoratele școlare județene, în urma consultării tuturor autorităților locale: primării, prefecturi, consilii județene. Ministerul Educației și Cercetării a transmis inspectoratelor școlare județene criteriile după care se fac aceste propuneri, după cum urmează:

Concentrarea activității de învățământ se face în principal pentru clasele V-VIII, și în situații justificate pentru clasele I-IV, neacceptându-se situațiile în care se prevede numai transportul elevilor fără restructurarea rețelei școlare.

Starea drumurilor: se iau în considerație numai drumurile practicabile pentru mijloacele de transport, și fără a depăși 45 de minute timp transport elevi, în condiții nefavorabile.

Capacitatea școlii de centru, după restructurare: centrele zonale nu trebuie să funcționeze mai mult de două schimburi. Nu se restructurează școlile cuprinse în Programul de reabilitare școli sau în alte programe de reformă.

Limba de predare: se are în vedere corespondența între limba de predare din școala de centru și cea din școala arondată.

Numărul de elevi afectat, starea clădirii, numărul și calificarea personalului didactic.

Propunerile întocmite în baza acestor criterii sunt analizate și aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, în limita numărului de microbuze contractate în anul respectiv, fiind distribuite în urma aprobării ministrului. Cu stimă. Ecaterina Andronescu.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Damian Brudașcă.

Domnul Damian Brudașca:

Eu mulțumesc domnului secretar de stat. Vreau să-l informez că am solicitat la întâlnirea pe care am avut-o deputații de Cluj cu urmașul dumnealui în scaunul Inspectoratului General Școlar, pentru că eram foarte curios și asupra criteriilor folosite pentru repartizarea acestor microbuze.

Apreciez faptul că ele există. Dar că nu se aplică, aici nu mai poate fi vorba de nici o apreciere. Aplicarea se face pe criterii exclusiv politice. Există localități în județul Cluj, unde există toate criteriile evidențiate de domnul secretar de stat (și număr de elevi, și distanță, și număr de cadre didactice, și toate celelalte), dar unde - ca un făcut - la fiecare nouă repartizare comuna respectivă este sărită. În general, toate aceste microbuze care au fost repartizate până în momentul de față, au fost repartizate acolo unde există primari ai partidului de guvernământ și ai aliatului său fidel, UDMR.

Nu există repartizate asemenea mijloace de transport, indiferent de distanțele reale de la domiciliul elevilor și până la școlile pe care le frecventează, acolo unde primarii sunt de altă culoare politică. Stă dovadă, în acest sens, și repartizarea făcută anul acesta.

Este adevărat, domnul inspector Cuibus mi-a trimis o listă cu localitățile care vor fi avute în vedere. Dar, ca un făcut, și de această dată criteriile politice au primat necesităților obiective ținând de distanță și de celelalte categorii ale terenului (formele de teren accidentate și toate celelalte, elementele de risc pentru deplasările spre școală și spre domiciliu). Deci, nici unul dintre acestea n-au fost avute cu prioritate în atenție.

Am crezut că ministerul va aplica un principiu pe care să nu-l modifice după cum bate vântul, și că va ține cont, în primul rând, de realitățile sociale și de distanțele pe care copiii, ca să poată învăța, sunt obligați să le facă zilnic.

Mai precizez că sunt situații în care lipsesc mijloacele de transport în comun. Și atunci sunt nevoiți, indiferent că plouă, că ninge, că bate vântul, că este soare și căldură excesivă ei sunt nevoiți să străbată această distanță, pentru că vor să frecventeze cu orice preț școala.

Deci, sentimentul meu este că, dacă există aceste criterii, să nu fie sancționați copiii, pentru că ei nu au nici o implicare politică pentru eventuala situare pe o poziție sau alta a celor care sunt primari temporari ai localităților respective.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 23 aprilie 2021, 13:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro