Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 iunie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.75/19-06-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 09-06-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 iunie 2003

14. Dezbaterea Proiectului de Lege privind producerea și valorificarea legumelor de câmp și Propunerea legislativă privind producerea și valorificarea legumelor de câmp (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 143/2003 277/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Următorul proiect este la pct.13 din ordinea de zi - privind producerea și valorificarea legumelor de câmp și Propunerea legislativă privind producerea și valorificarea legumelor de câmp. Este un proiect și o propunere legislativă.

Din partea inițiatorului, Ministerul Agriculturii, Proiectul de Lege privind producerea și valorificarea legumelor de câmp, domnule ministru.

Domnul Gheorghe Predilă:

Domnule președinte,

Acest sector a fost și rămâne de mare importanță pentru economia României, dar mai ales pentru economia agrară și pentru preocupările celor care lucrează în agricultură. Nu cu mulți ani în urmă, România era pe locul II și mai târziu pe locul III în Europa în ceea ce privește suprafața de sere încălzite și producțiile pe care le obțineam. La un moment dat, piața europeană și alte piețe erau aprovizionate cu legume din România. La fel și sectorul de floricultură era un sector bine reprezentat atât prin flori în câmp, dar mai ales pentru florile din sere care, la un moment dat, așa după cum mai cunoaștem, erau câteva sere unde deja se făcuseră și piste de aterizare și decolare prin care se aprovizionau multe piețe din Europa cu flori. Din păcate, în anii pe care îi știm, acestea au avut de suferit foarte mult și noi dorim, prin această lege, să repunem în drepturi o activitate care întrunește și găsește condiții dintre cele mai bune în România.

De aceea, am luat și o serie de măsuri până acum cu privire la acordarea unor facilități, inclusiv cu privire la consumul de gaze și prețul acestora, în condițiile de seră, și de aceea, am considerat necesar să legiferăm puțin activitatea acestor două importante sectoare, pentru că, pe lângă faptul că facem ordine în ceea ce privește producția, circulația acesteia, calitatea producției, dar mai ales păstrarea securității alimentare, dar și a sănătății oamenilor, trebuie să ne aliniem și la prevederile legislației europene, ca să putem să fim competitivi din toate punctele de vedere cu prevederile legilor din Uniunea Europeană, Uniune în care noi ne vom integra în curând.

În mare, acestea au fost motivele pentru elaborarea legii și adresăm rugămintea ca ea să fie votată în forma în care a fost aprobat raportul în comisie și trebuie să anunț că noi suntem de acord cu toate amendamentele care au fost formulate.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule președinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, vă rog să prezentați raportul.

Domnul Ioan Bâldea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată în fond, în conformitate cu prevederile art.89 din Regulamentul Camerei Deputaților spre dezbatere și avizarea în procedură de urgență a Proiectului de Lege privind producerea și valorificarea legumelor de câmp.

În baza aceluiași articol din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată în fond spre dezbatere și avizare cu Propunerea legislativă privind producerea și valorificarea legumelor de câmp, transmisă cu adresa nr.143 din 4 martie 2003.

Potrivit art.66 alin.3 din Regulamentul Camerei Deputaților, comisia a întocmit un singur raport pentru ambele inițiative legislative, având în vedere că acestea au același obiect de reglementare, existând propuneri cu același conținut al majorității articolelor.

Comisia a hotărât examinarea acestor inițiative legislative, luând de bază dezbaterile Proiectului de Lege privind producerea și valorificarea legumelor de câmp, preluând ca amendamente unele texte din propunerea legislativă inițiată de 9 deputați PSD.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unei strategii coerente în ceea ce privește producerea și valorificarea legumelor de câmp, pepenilor și ciupercilor cultivate în condițiile organizării comune de piață.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art.72 din Constituție.

La lucrările comisiei au fost prezenți 31 de deputați din totalul de 32 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi în ședința din 28 mai 2003.

Propunem ca timp de dezbatere: un minut pe intervenție, 30 de minute pe ansamblu.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă sunteți de acord cu această propunere?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Poftiți, domnule deputat.

Vă rog să vă precizați punctul de vedere în cadrul timpilor de dezbatere.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Această lege face parte dintr-un pachet pe care Guvernul l-a transmis Camerei Deputaților pentru valorificarea diferitelor produse agricole. M-am oprit la această lege pentru că mi-a plăcut expozeul domnului Predilă despre importanța acestor produse, numai că nu se produc în seră - aceea a fost o altă lege; este vorba de legumele de câmp.

Ceea ce voiam să subliniez este faptul că această lege, ca și celelalte care de fapt au fost până acum, prevede modul în care se produce și forma coercitivă de pedeapsă a producătorilor dacă nu îndeplinesc condițiile. Nicăieri nu se prevede cu ce-i ajutăm. Dacă se merge numai pe un sistem prin care obligăm producătorul să producă și să valorifice într-un anumit fel, hai să găsim și soluții prin care să-i sprijinim. Dacă întotdeauna îi pedepsim, nu știu ce o să mai găsim până la urmă. Aceasta este și motivația pentru care am făcut o serie de amendamente și care, de altfel, au fost respinse, prevăzând în mod concret cum ar trebui ajutați acești producători, mai ales că fac parte dintr-un județ unde produsele de acest tip, legumele de câmp, reprezintă o producție care acoperă în mare parte necesitățile județului Galați, cât și exportul, care, de regulă, nu este sprijinit.

Voi reveni atunci când îmi susțin amendamentele.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Vă rog să urmăriți textul acestuia, astfel cum a fost votat de Senat, și raportul comisiei.

La titlu, comisia nu a avut amendamente. Dacă aveți dumneavoastră?

Votat în unanimitate, în formularea Senatului.

Titlul Cap.I. Nu sunt obiecțiuni.

Votat în formularea Senatului.

Art.1 și art.2. Dacă sunt obiecții? Nu.

Votat în formularea Senatului.

La art.3, vă rog să urmăriți amendamentul nr.1. dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.1?

Adoptat amendamentul, modificat art.3.

La art.4, urmăriți, vă rog, amendamentul nr.2. dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.2?

Nu sunt obiecțiuni.

Votat amendamentul, modificat art.4.

La art.5 alin.1, comisia n-a avut amendamente. Dacă aveți dumneavoastră?

Votat alineatul în unanimitate.

La art.5 alin.2, urmăriți amendamentul nr.3. dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul, modificat art.5 alin.2.

La titlul Cap.II, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente.

Votat în formularea Senatului, în unanimitate.

La art.6 alin.1 și alin.4, vă rog să urmăriți amendamentul nr.4.

Nu sunt obiecțiuni la amendamentul nr.4.

Modificat alin.1 și alin.4 de la art.6.

La celelalte alineate de la art.6 - alin.2, alin.3 și alin.5 -, comisia n-a avut amendamente.

Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni?

Votat în formularea Senatului, textul art.6 urmând a avea alcătuirea din cele trei alineate votate în formularea Senatului și cele două amendate prin pct.4 din raport.

La art.7, comisia n-a avut amendamente. Dacă aveți dumneavoastră?

Votat în formularea Senatului.

La art.8 alin.1, urmăriți amendamentul nr.5. dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul nr.5, modificat art.8 alin.1.

Pentru art.8 alin.2 și alin.3, comisia n-a avut amendamente. Dacă aveți dumneavoastră?

Votate în formularea Senatului.

Titlul Cap.III. Votat în formularea Senatului.

Art.9. Nu sunt obiecțiuni.

Votat în formularea Senatului.

Art.10 alin.1 și alin.2. Comisia n-a avut amendamente. Nici dumneavoastră.

Votate în formularea Senatului.

La art.10 alin.3, urmăriți amendamentul nr.6. Nu sunt obiecțiuni.

Votat amendamentul nr.6, modificat art.10 alin.3.

Art.11. Nu sunt obiecțiuni.

Votat în formularea Senatului.

Art.12 alin.1 și alin.2. Nu sunt obiecțiuni.

Votate ambele alineate în formularea Senatului.

La art.12 alin.3, urmăriți amendamentul nr.7.

Admis amendamentul, modificat art.12 alin.3.

Art.13, art.14, art.15. Dacă sunt obiecțiuni? Nu.

Votat în unanimitate, în formularea Senatului.

La art.16, comisia n-a avut amendamente, dar are domnul președinte Bâldea.

Poftiți.

Domnul Ioan Bâldea:

Domnule președinte,

La art.16, în urma sesizărilor Consiliului Legislativ, v-am propune și v-am ruga să fiți de acord cu modificarea textului și încep cu motivația: pentru evitarea unui paralelism de reglementare, precizând înființarea inspecției de stat pentru controlul tehnic în producerea și valorificarea legumelor și fructelor, care este prevăzut în Legea pomiculturii, aflată în faza de mediere.

Concret, am înființat această inspecție tehnică la toate cele trei legi care au trecut prin comisie și v-am ruga să fiți de acord cu următorul text: "Stabilirea conformității calității legumelor, a pepenilor și ciupercilor cultivate, în stare proaspătă, destinate consumului pe filiera de produse, se realizează de către inspecția ..." și textul curge; să nu mai spunem "înființarea", că am înființat-o de două ori până acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Inițiatorul? Inițiatorul este de acord?

Neexistând opoziție din sală, supun votului reformularea art.16, cum vi l-a prezentat domnul președinte Bâldea.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitatea celor prezenți.

La art.17, Dacă sunt obiecții? Comisia nu a avut amendamente.

Votat în formularea Senatului.

La art.18, urmăriți amendamentul nr.8.

Admis amendamentul, modificat art.18.

La art.19, comisia n-a avut amendamente. Nici dumneavoastră, obiecțiuni.

Votat în formularea Senatului.

La art.20, pentru alin.1, urmăriți amendamentul nr.9. dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul, modificat alin.1 de la art.20.

La art.20 alin.2, dacă sunt obiecțiuni la textul Senatului? Nu sunt.

Votat în formularea Senatului.

Art.21, art.22, art.23. Nu sunt obiecțiuni.

Votat în formularea Senatului.

Titlul Cap.IV.

Poftiți. Ce amendament este, ca să le spun colegilor mei?

Domnul Mircea Nicu Toader:

Sunt amendamente noi introduse într-un capitol nou - art.24, art.25, art.26 -, după art.23; sunt la amendamente respinse în raport.

Domnul Valer Dorneanu:

Da.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Așa cum a subliniat inițiatorul și președintele comisiei, au fost două legi, două proiecte, două inițiative: una a unor deputați PSD și alta - a Guvernului.

În propunerea deputaților PSD se prevedea un capitol special - și-mi pare rău că n-a fost prevăzut în lege - privind sprijinul acordat producătorilor agricoli din sectorul legumicol.

Cu toate că sunt la alt partid, cred că este bine să fie introdus acest capitol, dovedind că putem susține și noi inițiativele PSD, în condiția în care, într-adevăr, trebuie să fie introdus în mod clar ce sprijin poate fi acordat producătorilor agricoli din sectorul legumicol.

Ce am propus eu? Am propus - și din solicitările producătorilor din județul meu - ca, "Pe o durată determinată, cât timp durează valorificarea legumelor extratimpurii și timpurii pe piața internă, se vor lua măsuri de mărire pe timp limitat a taxelor vamale pentru importul aceluiași tip de produs".

Cred că și dumneavoastră în piață ați văzut, de multe ori, că există produse, de regulă roșii, castraveți, și în special roșiile care sunt din Turcia sau Spania și, atunci când apar trufandalele românești, de multe ori concurează neloial cu produsele interne, care nu se compară ca gust și calitate și, totuși, prețul acestora de multe ori este inferior prețului pe care-l pot obține producătorii interni, realizând de multe ori o concurență, așa cum am spus, neloială cu efecte împotriva acestora.

Am solicitat acest lucru, este foarte ușor. Sigur că în discuțiile din comisie a fost prevăzut cu caracter general că se va acorda o garanție sau o protecție a producătorilor. Este prea general acest lucru. Protecția trebuie să fie foarte concretă, așa cum concrete, sper eu, să fie și celelalte două amendamente și să-mi permiteți să le susțin pe toate odată. Un articol nou prevede: "Producătorii de semințe de legume vor fi subvenționați cu 50% din valoarea de vânzare a semințelor produse." Știți foarte bine că semințele de legume, dacă nu sunt de calitate superioară, nici produsele nu pot fi de calitate. Totodată, lângă semințe să existe și material săditor legumicol, la fel subvenționat 50%.

Și al treilea amendament, care tocmai justifică prezentarea foarte frumoasă a domnului Predilă, că România a fost mare exportatoare de legume, mare exportatoare, dar nu-i sprijinim deloc, motiv pentru care amendamentul meu presupune că "persoanele fizice și juridice care cultivă și exportă legume vor primi prime de export stabilite prin hotărâre de Guvern", știind foarte bine că toată piața europeană de legume este subvenționată incomparabil cu piața românească. Dacă vrem să sprijinim, haideți să facem și un capitol special pentru ei. Dacă nu, va fi o lege - ca și multe altele - care va sta în raft.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Damian Brudașca, cu privire la acest amendament.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În legătură cu amendamentul nr.24, cred că formularea în care el a fost realizat de către domnul Toader nu poate fi acceptată întrucât, după câte știți, Uniunea Europeană este foarte atentă la crearea unor șanse egale pentru produse, indiferent de originea acestora.

Poate că, dacă domnul coleg ar fi avut inspirația să spună că pe o durată determinată, cât durează valorificarea legumelor extratimpurii și timpurii pe piața internă, se vor asigura subvenții, pentru ca acestea să poată face față concurenței de preț cu cele provenite din surse externe, ar fi fost mai inspirat.

În legătură cu amendamentele nr.25 și 26, așa cum începuse expunerea domnul coleg Toader, cred că această lege ar fi foarte importantă dacă, în afară de restricții și o serie de reglementări de ordin tehnic, ar crea și premise pentru sprijinirea producătorilor în materie, ar fi o lege care ar fi chiar utilă și necesară.

De aceea, cred că aceste ultime două amendamente ar trebui să se bucure de avizul favorabil al nostru, chiar dacă, din motive pe care nu le cunosc, comisia de specialitate le-a trecut la amendamente respinse, pentru că ar fi singurele elemente concrete, utile, necesare pentru cei care desfășoară activitatea în domeniul producției legumelor de câmp, domeniu în care, din păcate, în România nu s-au făcut pași deosebit de semnificativi.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule Toader.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Voi răspunde domnului Brudașca de ce am prevăzut acest amendament: fiindcă există în lege ca anumite produse să fie subvenționate prin prime, într-adevăr; subvenția pe produs. N-are legătură subvenția pe produs, care este generală, cu ceea ce am prevăzut eu să existe, o protecție pe perioadă limitată. Practic, din luna aprilie până în mijlocul lunii iunie, există aceste legume extratimpurii. Pe perioada aceasta trebuie să existe o modalitate de protecție. O protecție cu subvenții ar fi ineficientă, fiindcă este foarte greu să demonstrezi, sau să vină cineva pe piață. Fiind pe piața liberă, la ora actuală, știți foarte bine că aceste subvenții se dau pe baza unor facturi, unor documente de plată; legumele se vând pe piață. Și, atunci, pe piață este foarte greu ca cineva să aibă așa ceva - un document de plată. Și acesta este rostul: să-i protejeze prin aceste taxe vamale. Și să știți că nu este numai în România această situație.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Predilă, vă rog să vă pronunțați în numele inițiatorului și, apoi, domnul președinte Bâldea.

Domnul Gheorghe Predilă:

Domnule președinte, noi am avut mai multe discuții pe această temă în comisie - și nu o singură dată -, dar noi am explicat atunci - și membrii comisiei au fost de acord, că și dânșii cunosc - că o protecție a unui produs o faci în măsura în care poți să-ți asiguri din producție internă consumul populației. Or, în momentul de față, România nu poate să asigure legume timpurii și extratimpurii atât cât are nevoie populația. În același timp, aceste măsuri se iau în situații bine justificate și bine demonstrate, pentru că noi suntem semnatari ai unor acorduri. În același timp, vrem să pătrundem în Uniunea Europeană, unde sunt niște rigori și noi trebuie să le respectăm. Am spus că am căzut de acord, dar, văd că vrem să revenim asupra lor.

În legătură cu facilitățile care se acordă, am spus că nu este bine să scriem un plafon, pentru că, în conformitate cu legislația actuală, noi știm că anual, Guvernul, prin hotărâri, stabilește nivelul facilităților și grupa produselor pentru care se acordă aceste facilități. Dacă noi le-am fixa prin lege și avem posibilitate să dăm mai mult într-un an, trebuie să revenim cu ordonanță să modificăm. Noi spunem că în această perioadă este bine așa cum se procedează, că putem să avem această posibilitate să ne mișcăm. De altfel, mâine, probabil că va intra pe ordinea de zi Legea privind facilitățile care se acordă agriculturii, tocmai pentru a crea posibilitatea ministerului să dispună de această autonomie, practic, de a fixa în cadrul Legii bugetului, în cadrul bugetului respectiv și a se mișca, de a interveni, atunci când este nevoie, cu asemenea facilități.

În legătură cu primele de export, mie-mi pare rău că nu vrem să reținem că noi deja avem în acest an 225 miliarde de lei în buget, care trebuie să le dăm pentru exportul de produse agro-alimentare. Orice agent economic care face dovada că a exportat în condițiile respective, vine cu documentația și-și primește suma respectivă. Deci, există deja acest lucru.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea comisiei, există alt punct de vedere?

(Discuții în Grupul parlamentar al PRM)

Stimați colegi, ați avut posibilitatea să vă exprimați punctul de vedere la tribună. Vă rog, nu faceți discuții particulare, fără să se înregistreze în stenogramă și fără să vă auziți la radio.

Poftiți.

Domnul Costache Mircea (din sală):

Care radio?

Domnul Valer Dorneanu:

În cadrul în care ne înregistrează acum.

Domnul Ioan Bâldea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În cadrul comisiei s-au dezbătut foarte mult propunerile domnului coleg Toader și s-a ajuns la concluzia că între a promova o lege-cadru organizatorică și a promova o lege care se blochează, am preferat prima variantă.

În susținere, la alin.d) al art.4, scrie foarte clar: "construcții instituționale pentru aplicarea mecanismelor de reglementare a pieței și de protecție a produselor autohtone".

V-aș reține atenția cu un singur aspect: ce bine ar fi fost dacă și la carne ar fi fost prevăzută o asemenea precizare de protecție a produselor autohtone.

Nu este nici un secret că la ora actuală, în procesul de armonizare a legislației cu Uniunea Europeană, suntem foarte bine ținuți sub lupă și n-avea rost să ne complicăm prin a prevedea niște sume, sau niște cifre exacte într-o asemenea lege care vizează un domeniu, mai ales că, așa cum arăta domnul ministru, pe ordinea de zi este și Legea sprijinului agricol și Legea bugetului pentru 2004, în care, spre deosebire de anii precedenți, vom fi foarte hotărâți în a accepta varianta care ni se va propune la agricultură pentru anul 2004.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Ați vorbit de două ori, stimate coleg. Cred că ați vorbit suficient. (Se adresează domnului deputat Mircea Nicu Toader, care solicită a i se da cuvântul.)

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului deputat Toader. Ați ascultat și susținerile sale și punctele de vedere ale inițiatorului și ale comisiei.

Cine este pentru amendamentul domnului Toader? 14 voturi pentru.

Împotrivă?

Da, este evident; majoritatea împotriva acestui amendament.

Trecem, în consecință, la celelalte texte.

Titlul Cap.IV. N-au fost obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

Art.24 și art.25. Nu sunt obiecțiuni.

Votate în formularea Senatului.

La art.26, urmăriți amendamentul nr.10. dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.10?

Adoptat amendamentul, modificat art.26.

La art.27, urmăriți amendamentul nr.11. Nu sunt obiecțiuni.

Admis amendamentul, modificat art.27.

La art.28, urmăriți amendamentul nr.12. Nu sunt obiecțiuni.

Votat amendamentul nr.12, modificat art.28.

La art.29, urmăriți amendamentul nr.13. Nu sunt obiecțiuni.

Votat amendamentul, modificat art.29.

Art.30, și ultimul, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Votat în unanimitate.

Vom supune proiectul votului final în cursul zilei de mâine.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 8:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro