Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/16-10-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-10-2019
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 06-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 octombrie 2003

22. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2003 privind aprobarea achiziționării de către Ministerul Administrației și Internelor a unei nave maritime de patrulare de la Ministerul Federal de Interne din Republica Federală Germania, precum și a plății serviciului de transport al acesteia până în portul Constanța (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 535/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Pct. 21. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2003.

Domnul Nicu Mircea Toader (din sală):

Procedură, domnule președinte!

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog!

Domnul Nicu Mircea Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Solicit retrimiterea către Comisia pentru industrii și servicii a acestei ordonanțe care a fost discutată în fond la Comisia pentru apărare, deoarece sunt stupefiat de o condiție privind achiziția acestei nave, care costă 130 de mii de euro (nu contest, nu știu cum arată această navă), dar ca transportul ei să coste 188 de mii de euro mi se pare stupefiant! Și solicit reîntoarcerea la o comisie de specialitate, respectiv, la Comisia pentru industrii și servicii, să ni se prezinte acest decont de transport. Firma Militzer & Muench - Bulgaria este un expeditor de marfă din Germania, care are o filială în Bulgaria, are și în România filială, dacă vreți să știți, și vrem să vedem cum a fost calculat acest preț. Transportul pentru orice navă care e transportată pe o asemenea distanță nu poate să coste mai mult de 20-25 de mii de euro. La 188 de mii de euro, mi se pare total dubios!

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Pentru că, după ce am trimite-o la Comisia pentru industrii și servicii, v-ați putea gândi să o trimitem și la Comisia pentru buget, care se ocupă de prețuri, eu zic, mai înainte, să ascultăm o explicație din partea inițiatorului. Poftiți, domnule secretar de stat.

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Ordonanța de urgență nr. 60/2003 privind aprobarea achiziționării de către Ministerul Administrației a navei maritime de patrulare este consecința unor angajamente ale României de a-și asigura, din perspectiva integrării în Uniunea Europeană, frontierele sale, care vor deveni frontiere sau granițe externe ale Uniunii Europene, împotriva actelor de contrabandă, a migrației ilegale, a traficului de droguri, de armament, de muniție și materiale periculoase, poluării deliberate a mediului acvatic, în special în zona contiguă. Pentru aceasta, Ministerul Administrației a proiectat și implementat un sistem integrat de securizare a frontierelor de stat.

O componentă fundamentală a sistemului integrat de securizare și o etapă a implementării acestuia este subsistemul de mobilitate navală a Poliției de frontieră. Prin realizarea sistemului integrat de securizare a frontierei, se urmărește și înlocuirea navelor maritime aflate în prezent în dotarea Poliției de frontieră, care au caracteristici tehnice și operaționale reduse, echipaje mari, consumuri ridicate de combustibil, sunt uzate fizic și moral, motiv pentru care nu mai prezintă siguranță în exploatare și nici eficiență în protecția frontierei, existând riscul evident de neîndeplinire a misiunilor și angajamentelor asumate.

Din punct de vedere tehnic, navele aflate în dotarea Poliției de frontieră sunt în stare critică, având durata normală de utilizare depășită și necesită executarea de urgență a unor reparații capitale.

Datorită fondurilor limitate de care dispune, având în vedere și costurile ridicate, de aproximativ 10-15 milioane de euro pentru o navă nou-construită, Poliția de frontieră intenționează să achiziționeze într-o primă etapă nave maritime pentru supraveghere, aflate în folosința unor structuri similare din țările Uniunii Europene, care, din punct de vedere operațional și tehnic, sunt superioare celor utilizate în prezent, urmând ca într-o etapă ulterioară, în funcție de resursele financiare pe care le va avea la dispoziție, să se doteze cu nave noi, cu caracteristici performante.

Având în vedere că în prezent nu sunt asigurate condițiile necesare pentru îndeplinirea misiunilor de control, intervenție și supraveghere a zonei contigue și a zonei economice exclusive a României, s-a impus dotarea în regim de urgență a Poliției de frontieră cu cel puțin o navă care să corespundă misiunilor specifice. Urmare a unui schimb de scrisori, efectuat între conducerea Ministerului de Interne (la momentul respectiv) și Ministerului Federal de Interne din Republica Federală Germania, precum și a unor analize privind starea tehnică și de funcționare a navelor utilizate de Poliția de frontieră germană, a fost identificată nava care face obiectul ordonanței de urgență și menționăm că această navă corespunde misiunilor specifice Poliției de frontieră române și va putea fi utilizată pentru o lungă perioadă de timp.

Având în vedere aceste considerente, ca și faptul că fondurile necesare achiziționării și transportului în țară ale acestei nave au fost incluse în bugetul Ministerului Administrației și Internelor, a fost adoptată de către Guvern prezenta ordonanță de urgență, prin care s-a aprobat achiziționarea de către minister, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, a navei maritime de patrulare tip P - 157, aparținând Poliției federale de frontieră germane, la prețul de 130 de mii de euro, precum și a serviciului de transport al navei până în Portul Constanța, prin Militzer & Munech - Bulgaria, la prețul de 188 de mii de euro.

Punctual, la întrebarea dumneavoastră. Prețul navei este de 130 de mii de euro, pentru că este un cadou, practic, din partea Germaniei, iar prețul de 188 de mii de euro transportul este un preț real, acesta este prețul transportului.

Domnul Nicu Mircea Toader (din sală):

Pe ce criterii?

Domnul Mircea Alexandru:

Criteriu: pentru a se achiziționa serviciul de transport, au fost solicitate oferte de preț care să includă transport, încărcare, descărcare, asigurare, taxe și comisioane aferente, precum și angajarea unui comandant care să asigure deplasarea navei maritime din portul păzit al Poliției federale germane de frontieră până în Portul Constanța, de la mai multe firme de transport, între care: Romtrans S.A. România, Octogon Shipping Service România, Black Sea Crown Shipping România, Dacorom România, Militzer & Munech - Bulgaria și Aqua Marine din Germania. Precizez că o navă identică a fost adusă de Poliția de frontieră germană cu firma de transport care a fost aleasă și de Poliția de frontieră română, celelalte oferte făcute de firmele despre care am vorbit au fost necorespunzătoare, mai dezavantajoase, față de Militzer & Munech din Germania, în sensul că, fie n-au făcut o ofertă fermă, fie n-au inclus în preț sau n-au acceptat asigurarea și celelalte taxe. Și, din această cauză, pe analiza de ofertă, s-a ajuns la concluzia că firma Militzer & Munech este cea mai favorabilă.

Asta este. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul vicepreședinte Tudor.

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul secretar de stat a fost tehnicist, dar întrebarea e mai ușor de explicat, tot așa, la bunul simț, cumva, fără a fi specialist, cum a și fost pusă. Această navă este o navă costieră, e navă de patrulare, este îngustă, adâncă și lungă, ea nu poate pluti pe valuri prea mari, merge la câțiva kilometri de coastă. De aceea, ea nu putea merge din Germania pe coasta de vest a Europei occidentale prin Canalul Mânecii, cumva, Marea Mediterană, Marea Neagră, pentru că ar fi fost nevoită să intre în larg și era periclitată.

Ca atare, s-a găsit, cum, îndeobște, se întâmplă în astfel de situații, posibilitatea de a fi transportată de o altă navă. Se urcă, pur și simplu, pe nava aceea și ea merge pe ocean și vine înapoi, în portul Constanța.

Acest transport este mai scump. Despre bulgari, domnia sa a spus că au trecut, și dânșii, exact prin aceeași situație, pentru că nemții le-au făcut și lor, aproape cadou, o astfel de navă. Ei sunt foarte îngrijorați, cumva, că nu putem asigura o protecție a coastelor noastre, bulgarii și românii, în privința drogurilor, transportului de droguri, armament ilicit ș.a.m.d. Și, de aceea, ne-au făcut cadou asta.

Dar pe ei nu i-a mai interesat și transportul. Pentru că bulgarii făcuseră un astfel de transport cu o astfel de navă germană, au câștigat această licitație, să repete transportul puțin mai încoace de Varna, până la Constanța.

Aceasta este situația și de aceea costă mai mult. Oricum am fi luat-o, tot ne costa această sumă sau aproape de ea. Problema e că nouă ne trebuie o astfel de navă.

S-ar fi putut pune în discuție dacă în locul acestei nave puteau să se cumpere niște vedete, cum are Ministerul Apărării Naționale. Dar acestea sunt scumpe. Această navă de patrulare, de un tip anume, este pur și simplu gratis: 130 de mii de euro înseamnă o vilișoară pe aici, prin Voluntari sau știu eu pe unde, a nu mai zic eu cui.

Dacă îmi permiteți, domnule președinte, să citesc și raportul comisiei?

Domnul Valer Dorneanu:

Stați, totuși, puțin, că, poate, renunță la propunerea de a fi restituită comisiei.

Domnul Nicu Mircea Toader:

Domnule președinte,

Nu renunț, fiindcă nu poate să-mi explice nimeni cum poate să coste un astfel de transport 188 de mii de euro, când, în profesiunea mea, am dus astfel de nave cu 22 de mii de euro!

Dar, revenind la ce a explicat domnul secretar de stat sau reprezentantul Ministerului Apărării Naționale, nu contest valoarea navei sau nu știu cum este nava, am înțeles că este aptă de navigație. Dacă e aptă de navigație, puneam un comandant român, că avem comandanți suficient de deștepți și de buni, puneam echipaj românesc, am dus eu o navă mai proastă decât asta, Bricul Mircea, l-am dus din România în Germania, cu remorcă și nu suntem în stare să venim pe mare cu o astfel de navă... Nu pot pe mare, vin pe Canalul Rhin-Main-Dunăre, o navă de patrulare nu este mare, are circa 230 de tdw, deci, oricum, puteam să o aduc în oricare alte condiții.

Sigur că aici se pot naște multe întrebări. Dacă a venit cu o navă de tip transport leasing, acest lucru presupune într-adevăr un alt sistem de transport. Dacă fac transport special pentru așa ceva, costă mult. Trebuie să găsesc cu totul alte soluții decât cele care au fost spuse. Vă dați seama: dacă nava este din Germania, Melitzer este tot o firmă de expediții germană, și s-ar putea să fie o condiție - iei nava, dar iei transportul.

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Și așa este bine.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog să vă păstrați calmul, stimați colegi.

Tot cu privire la excepția de restituire, doriți să interveniți?

Vă rog.

Domnul Dan Brudașcu:

Domnule președinte,

Am impresia că, prin intervenția făcută de antevorbitor, dovedim că suntem ieftini la făină și scumpi la tărâțe. În loc să ne mulțumim pentru faptul că o asemenea navă atât de necesară forțelor poliției fluviale ne este dată aproape cadou, acum încercăm să tăiem firul în patru și să vedem de ce costă atât și de ce nu costă eu știu cât. Poate dacă ni s-ar fi adus gratuit, am fi fost mult mai mulțumiți.

Cred că nu se justifică retrimiterea spre analiză întrucât este vorba oricum de o navă de tip special, cu dotări speciale, pe care nu o putem pune la dispoziția absolut oricui doar pentru faptul că, așa cum spuneam anterior, ne scumpim la tărâțe.

Cred că este bine ca forțele poliției fluviale să fie dotate cu asemenea utilaje moderne care să dea credibilitate și să le dea și posibilitatea să-și satisfacă misiunile pe care le au.

Astfel, cred că va trebui să trecem, domnule președinte, să discutăm acest proiect de lege, întrucât utilitatea achiziționării acestei nave nu mai poate fi discutată.

Poate că ar trebui să ne punem un singur semn de întrebare: de ce în ultima perioadă ministerul cu pricina achiziționează marea majoritate a dotărilor Ministerului de Interne numai de pe relația Germania. Nu există o relație între fosta activitate a actualului ministru de interne și firmele la care a fost reprezentant pentru Transilvania?

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră propunerea de restituire.

Eram și în procedură de urgență și, dacă vă uitați bine la ceas, veți vedea că au și trecut timpii alocați dezbaterii.

Domnul Mircea Nicu Toader (din sală):

Nu am contestat că vine nava în România. Nu am spus nimic despre ea.

Domnul Valer Dorneanu:

Toată lumea a înțeles că ați contestat prețul, și v-a spus domnul deputat metafora.

Cine este pentru restituirea proiectului la Comisia pentru industrii și servicii? 11 voturi pentru.

Împotrivă?

Cu marea majoritate de voturi, a fost respinsă propunerea de restituire.

Cu aceste precizări, trecem la dezbaterea proiectului.

La titlul proiectului de lege.

Poftiți.

Constat specializarea deosebită și pasiunea Partidului Democrat față de probleme marinărești.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Este normal ca măcar atât să pot să fac.

Aici se spune că va fi un decont. Întrebare pentru domnul secretar de stat: a fost adusă? Există decontul prezentat?

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, suntem la titlu.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Păi titlul este "Achiziționarea de către minister, precum și a plății serviciului de transport". Și întrebarea mea este dacă într-adevăr a venit până acum.

Domnul Valer Dorneanu:

Am înțeles.

Vă rog să răspundeți.

Domnul Mircea Alexandru:

Nava încă nu a venit; urmează să sosească.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă sunt alte obiecții la titlul proiectului de lege.

Votat în unanimitate.

Cuprinsul articolului unic, care conține dispoziția de aprobare a ordonanței. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Titlul ordonanței de urgență. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.1. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.2. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.3. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Vom supune proiectul de lege de aprobare a ordonanței votului final joi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 7:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro