Plen
Ședința Senatului din 25 noiembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/05-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 25-11-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 25 noiembrie 2003

35. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii-Codul fiscal
 
consultă fișa PL nr. L428/2003

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Stimați colegi, trecem la ultimul punct înscris pe ordinea de zi - Codul fiscal.

Înainte de a trece la dezbateri, vreau să vă spun că a fost și este o lucrare extrem de grea. Vreau să mulțumesc, de la început, tuturor colegilor care s-au aplecat asupra Codului fiscal, au făcut amendamente.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a făcut o treabă bună - peste 125 de amendamente acceptate de către Guvern, respectiv, Ministerul Finanțelor Publice -, o lucrare de referință, și apreciem în mod deosebit munca desfșurată pentru a scoate la timp această lucrare, care este în procedură de urgență.

Dau cuvântul doamnei secretar de stat Manolescu pentru prezentarea Codului fiscal.

Vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Maria Manolescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Codul fiscal este o lege cu caracter organic. A fost finalizat în anul 2003, ca urmare a închiderii provizorii, în iunie acest an, a capitolului de negociere cu Uniunea Europeană referitor la fiscalitate.

Prin adoptarea Codului fiscal asigurăm cerințe pe care mediul de afaceri le-a solicitat dintotdeauna, în primul rând, caracterul unitar al reglementărilor în domeniul fiscal, în sensul că prin această lege cumulăm reglementările fiscale referitoare la toate impozitele directe, la toate impozitele indirecte, cu excepția taxelor vamale care rămân în continuare în Codul vamal, precum și cu privire la impozitarea nerezidenților.

Sunt cuprinse în Codul fiscal acte normative care aduc peste 85% din veniturile bugetare.

Deci, iată, un prim obiectiv pe care l-a urmărit realizarea acestei legi l-a constituit unitatea.

Cea de-a doua problemă, mult discutată în toți acești ani de către mediul de afaceri, a vizat stabilitatea cadrului legislativ în domeniul fiscal. În baza acestui act normativ toate modificările care urmează să fie aduse reglementărilor fiscale se vor face numai prin legea de aprobare a Codului fiscal, iar modificările respective urmează să fie promovate, de regulă, cu 6 luni înainte de exercițiul financiar la care se referă reglementările respective.

O altă necesitate care a fost rezolvată pe această cale a fost tratamentul nedescriminatoriu și neutru pe care îl oferă toate titlurile din cod pentru toate categoriile de contribuabili, indiferent dacă este vorba de societăți mari sau mijlocii sau dacă este vorba de capital românesc sau străin.

Au rămas cu prevederi distincte în ceea ce privește impozitarea microîntreprinderile, care, așa cum știm - și avem un titlu distinct în cod pentru această categorie de unități -, impunere forfetară cu 1,5% la cifra de afaceri.

Cel de-al patrulea obiectiv l-a vizat claritatea reglementărilor. În acest scop, pe tot parcursul acestui an... dezbaterile, de fapt, au început din primul trimestru al acestui an, cu mediul de afaceri, cu firme de consultanță românești și străine, cu patronatele și sindicatele, astfel încât prevederile cuprinse în cod să fie suficient de clare, să nască cât mai puține interpretări în aplicarea acestora.

Ministerul Finanțelor Publice propune adoptarea Legii pentru aprobarea Codului fiscal. Este de acord cu toate propunerile făcute în cadrul comisiilor de specialitate.

De asemenea, vă rugăm să fiți de acord să asigurăm corectarea a două omisiuni, două puneri de acord între titluri. Este vorba de o omisiune făcută la Titlul 6 - Taxa pe valoarea adăugată - unde s-a scăpat cuvântul "sportive" și, de asemenea, o punere de acord în ceea ce privește suportarea din fondul social de 2% și a ajutorului de naștere. Acest ajutor este prevăzut la titlul 2, referitor la impozitarea profitului, dar nu este prevăzut la titlul 3, care se referă la impozitarea persoanelor fizice.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dau cuvântul domnului președinte Ștefan Viorel, pentru a prezenta raportul, inclusiv raportul suplimentar elaborat de Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Vă ascultăm.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Înainte de toate, aș vrea să vă mulțumesc, domnule președinte, pentru faptul că apreciați efortul care s-a făcut în cadrul comisiei noastre și, în numele colegilor mei, vă asigurăm că aceasta este maniera în care se lucrează la comisia noastră, și de fiecare dată vom proceda ca atare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Viorel Ștefan:

În al doilea rând, aș vrea să subliniez faptul că și în timpul dezbaterilor care au avut loc la comisiile noastre, consultările cu mediul de afaceri, cu societatea civilă au continuat și au completat lucrurile, acolo unde era necesar, fapt pentru care amendamentele adoptate, pe care le regăsim în anexa nr. 1, dau soluție, în mare parte, la tot ceea ce reprezentanții societății civile, ai mediului de afaceri, au sesizat în ultimele luni de zile în legătură cu acest proiect de Cod fiscal.

Dată fiind amploarea acestei lucrări, sigur că și în raportul depus de noi inițial și distribuit s-au strecurat unele greșeli de redactare, au fost unele scăpări care au fost sesizate în timp util de colegii noștri, fapt pentru care, cu bunăvoința dumneavoastră, astăzi, în cursul dimineții, ne-am întrunit și am întocmit un raport suplimentar, care vine să modifice o parte dintre amendamentele admise, regăsite în anexa nr. 1 la raportul de bază, și care, în principal, abordează problema unor redactări mai clare și nu modifică probleme de fond din conținutul proiectului de lege.

Sigur, sperăm ca cele două erori materiale sesizate de inițiator - legat de omiterea activităților sportive din cadrul unei facilități și corelarea în legătură cu ajutoarele de naștere - să fie ultimele erori materiale care vor fi sesizate în legătură cu acest proiect de lege.

Precizând că am primit aviz favorabil de la Comisia economică și, de asemenea, precizând faptul că amendamentele care au fost transmise în conținutul acestui aviz au fost dezbătute în cadrul comisiei noastre, o parte din ele au fost preluate parțial, o parte se regăsesc în soluțiile date de inițiator, fapt pentru care au fost respinse, o mică parte dintre aceste amendamente nu au putut fi acceptate și le regăsim în anexa nr. 2 la raport, cu această precizare, comisia noastră propune plenului dezbaterea și adoptarea proiectului de lege în forma transmisă de inițiator, cu amendamentele admise, prezentate în anexa nr. 1 și în raportul suplimentar, distribuit astăzi.

De asemenea, fac precizarea că legea are caracter organic.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul senator Horga.

Domnul Vasile Horga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Iată că, după doi ani de așteptare, ne găsim astăzi în fața unui proiect de lege deosebit de complex, un proiect de lege care reprezintă, practic, un corolar al întregii legislații fiscale elaborate de-a lungul timpului în România, de după revoluție.

Codul fiscal este, într-adevăr, un complex fiscal deosebit, înglobează în paginile sale principii și reguli de impozitare, alături de un mecanism fiscal foarte bine elaborat, foarte bine pus la punct.

Eu cred că acest Cod fiscal va reprezenta pentru agenții economici, și nu numai, un adevărat ghid care le va ușura foarte mult activitatea.

Rămân însă cu regretul, ceea ce spuneam și înainte, când s-a supus acest proiect pentru aprobare în procedură de urgență, că această procedură nu se justifica pentru simplul motiv că la comisie, în momentul când am dezbătut acest Cod fiscal, s-au pus o serie de probleme, ați văzut, sunt o serie de amendamente, și foarte multe amendamente admise, sunt și o serie de amendamente respinse.

Cred că dacă dezbaterea în comisie se făcea într-un timp mai îndelungat, găseam modalități să rezolvăm o serie de probleme mult mai bine decât am făcut-o până în acest moment.

Dar, sigur, așa cum spunea și domnul președinte, munca în comisie a fost, într-adevăr, o muncă de echipă, o muncă care cred că a dus la structurarea unor articole, așa cum ar fi trebuit ele să fie prezentate de către inițiatori. Și colaborarea cu inițiatorii, în special cu doamna secretar de stat Maria Manolescu, a fost foarte bună, a avut o înțelegere deosebită pentru modificările pe care le-am propus, și multe dintre ele au fost acceptate, astfel încât considerăm că este, într-adevăr, un lucru benefic.

Vreau să subliniez încă o dată că atunci când se supune o asemenea lege, de o asemenea importanță, în dezbatere, ar fi totuși firesc să procedăm așa cum procedăm cu o lege care este într-o procedură de dezbatere normală în Parlament.

Cu acestea, eu cred că această lege merită să fie votată, să fie adoptată astăzi de Parlament, pentru că ea reprezintă în acest moment un real folos în economia românească.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Puskás.

Domnul Puskás Valentin-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Distins Senat,

Am ajuns la faza finală a discuțiilor privind Codul fiscal. Bineînțeles, acest Cod fiscal nu este numai o colecție de legi fiscale, ci aduce noutăți, chiar noutăți foarte importante în domeniul fiscal.

Cu toții cunoaștem reducerea TVA-ului, în special la medicamente, sper că este un lucru important, dar există și alte prevederi care aduc noutăți față de cele existente până acum, la sponsorizări. Până acum, sponsorizările s-au făcut cum s-au făcut, acum acestea sunt suportate între anumite limite din impozitul pe profit. Este o noutate deci. Statul suportă aceste sponsorizări, ceea ce, bineînțeles, va da un impuls acelor societăți care vor să sponsorizeze anumite activități.

La fel, deductibilitatea unor cheltuieli pentru protecția mediului. Este foarte important. Știm cum stăm cu protecția mediului, și aceste cheltuieli, care vor fi deductibile, cred că vor încuraja protecția mediului în continuare.

La fel, trebuie să amintim anumite deductibilități la impozitul pe venit pentru asigurări ale locuinței, pentru mărirea confortului termic al locuinței, pentru asigurări private de sănătate și așa mai departe, care, bineînțeles, sunt în avantajul cetățeanului plătitor de impozite.

Noi considerăm că acest Cod fiscal, această inițiativă legislativă trebuie aprobată, cu toate că noi am avut două probleme pe care nu am putut să le realizăm la amendamente.

În primul rând, noi am fi dorit cota unică pentru impozitul pe venit, ceea ce nu s-a realizat din anumite considerente, iar în cazul în care a rămas această cotă diferențiată am propus ca 1% din veniturile impozabile ale populației să fie dirijate, deci să dăm posibilitatea să fie dirijate către anumite sponsorizări ale unor activități umanitare, dar, din cauza unor dificultăți, mai mult administrative, nici acest lucru nu s-a putut realiza.

Cu toate acestea noi vom vota pentru acest proiect de lege.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Doamna senator Petre, vă rog frumos.

Doamna Maria Petre:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să nu vorbesc neapărat în numele grupului, o să facă domnul senator Păcurariu acest lucru în locul meu.

Aș vrea să o întreb pe doamna secretar de stat Maria Manolescu, ține de ideea pe care dânsa a prezentat-o și cu care noi suntem absolut de acord, și nu numai noi, ca legiuitor, ci cred că toți cetățenii României, și anume ideea de stabilitate.

Ce garanții crede doamna ministru că avem în materia stabilității Codului fiscal pe care, iată, îl dezbatem astăzi în Senatul României, având experiențe de tipul Codului muncii, promovat la vremea lui prin asumarea răspunderii, și asupra căruia într-un interval de câteva luni am avut cel puțin patru modificări, dacă nu-mi scapă cumva una dintre ordonanțele prin care s-a revenit asupra Codului muncii. Și întreb lucrul acesta pentru că am observat, de exemplu, în materia reglementării sistemului impozitelor și taxelor locale, în Legea de abilitare, în condițiile în care Codul fiscal, actuala reglementare din Ordonanța nr. 36/2002 a fost preluată integral în interiorul Codului fiscal, am observat că, deja, în Legea de abilitare pentru vacanța care se apropie, de exemplu, Ordonanța nr. 36/2002 este prevăzută printre actele normative care urmează să se modifice.

Deci aș vrea un comentariu și o asigurare în numele Executivului din partea doamnei secretar de stat cu privire la stabilitate, pentru că, altfel, domnule președinte, această muncă pe care toți o apreciem și, în mod corect, a fost o muncă extraordinară, de a aduna într-un loc toate reglementările care țin de sistemul fiscal românesc și de a avea azi în dezbatere un Cod fiscal, toată această muncă se duce pe apa-sâmbetei în momentul în care la intervale foarte scurte revenim asupra unor domenii care tocmai au fost incluse în Codul fiscal.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, doamna secretar de stat Manolescu, să dați un răspuns.

Doamna Maria Manolescu:

În puține cuvinte, cred că două elemente sunt esențiale în ceea ce privește asigurarea stabilității mult așteptate.

În primul rând, pentru faptul că, așa cum spuneam înainte, Codul fiscal prevede că orice modificare sau completare a unei reglementări cu caracter fiscal nu poate fi adusă decât prin Legea de aprobare a codului, și acest lucru, o dată pe an, printr-o lege de același nivel.

În al doilea rând, datorită faptului că, o dată închis provizoriu capitolul de negociere cu Uniunea Europeană, capitolul referitor la impozitare... Noi avem un calendar prevăzut care cuprinde acolo toate evoluțiile în materie de taxe pe valoarea adăugată și accize, pașii care ar trebui să-i facem până la data aderării, cunoscând că pentru aceste categorii de impozite există acquis comunitar și ne-am angajat să respectăm aceste reguli de asimiliare a acquis-ului.

Pentru impozitele directe, avem și aici un cod de conduită al impozitării afacerii, anumite principii pe care noi le-am asimilat prin acest Cod fiscal.

Deci păstrarea acestor reguli care sunt principii, iată, este pentru prima oară când în fiscalitate am adoptat principii: principiul neutralității, principiul eficienței, principiul echității, deci sunt reguli pe care le-am adoptat și pe care sunt convinsă că atât mediul politic, cât și mediul de afaceri nu vor renunța ușor la aceste lucruri pe care toată lumea și le-a dorit foarte mult.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Iuliu Păcurariu.

Domnul Iuliu Păcurariu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fără discuție, cel mai mare câștig al acestei legi este faptul că avem, practic, o republicare a tuturor legilor care definesc fiscalitatea în România, îmbunătățirea lor, deci, din acest punct de vedere, mediul de afaceri are un instrument care-i ușurează activitatea.

Pe de o parte, considerăm că în conținutul lui Codul fiscal confirmă o nerealizare a unei promisiuni electorale a P.S.D.-ului, și anume reducerea TVA-ului la produsele de bază în consumul populației, reducerea doar la medicamente și la turism nu vine decât să corecteze situația adevărată din economie, care se impunea, practic statul scoate din buzunarul stâng și duce în buzunarul drept.

Pe de altă parte, îmi exprim o mică satisfacție personală, și a Grupului Partidului Democrat, că un amendament pe care l-am susținut cu ocazia dezbaterii impozitului pe venit, și anume introducerea unei deductibilități în cazul unei construcții, a materialelor folosite, amendament pe care la data respectivă l-am depus și a fost susținut de senatorul Horga, a fost inclus în noul Cod fiscal.

Una peste alta, nu avem nici o reținere în a spune că legea este necesară și Grupul P.D. va vota acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna senator Norica Nicolai.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fără îndoială, Grupul liberal va susține acest proiect de lege, pe care îl considerăm absolut important. Nu este vorba numai de o unificare legislativă, este vorba de un act legislativ care prevede, pentru prima oară în dreptul fiscal românesc, un set de principii. Toată problema este a respectării acestor principii în practica guvernamentală, parlamentară și în practica de zi cu zi.

Este mai mult decât o lege fiscală, este o importantă lege economică, și prin faptul că unifică o serie de dispoziții, având un sediu de materie unitar, cred că va fi destul de dificil de abordat fiecare domeniu în parte și de modificat, ceea ce va asigura o relativă stabilitate legislativă și, sigur, efectele pozitive ale acestui cod se vor vedea în perioada următoare.

Pe de altă parte, sunt o serie de abordări care nu merg până la capătul rezolvării unor probleme economice, și mă refer în special la exporturile de servicii. Este absolut normal ca o economie să aibă o componentă substanțială, sectorul serviciilor, codul nu abordează acest domeniu, le consideră în continuare exporturi de mărfuri, cred că va trebui să ne gândim într-o reglementare unitară.

De asemenea, se susține, printre motivările de respingere la o serie de amendamente, că trebuie să limităm o serie de deductibilități. Noi spunem că suma de 200 euro pentru schemele de pensii ocupaționale este foarte mică, în condițiile în care în sectorul privat de pensii această sumă este mică. Sunt peste 10 milioane contribuțiile anuale. Cred că ar fi trebuit să se găsească o soluție pentru deducerea în totalitate, pentru a stimula trecerea la un fond de investiție privat în materie de pensii și, într-un fel, a decongestiona sistemul public de pensii.

De asemenea, considerăm că nu se stimulează în totalitate cheltuielile cu formarea profesională continuă, nu se acordă deductibilități pentru formarea profesională, dar, cu toate aceste minusuri, ale căror efecte le vom vedea în viața practică, este o operă legislativă importantă pe care o susținem.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Predescu.

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a fost sesizată pentru aviz în legătură cu acest proiect privind Codul fiscal.

La prima vedere mi-a lăsat impresia unei însumări a actelor normative în vigoare, cu unele completări și actualizări ale acestora.

Sub această impresie am dat avizul către Comisia pentru buget, finanțe și bănci, cu rugămintea de a asigura coerența de structură și prin aceasta principiile directoare ale titlurilor proiectului de lege care reprezintă materiile specifice reglementate.

Cu satisfacție doresc să subliniez, în nume personal și al colegilor din Comisia juridică pentru numiri, disciplină, imunități și validări, colegii noștri din Comisia pentru buget, finanțe și bănci au realizat aceasta cu deosebită competență, pentru care le aducem mulțumiri, și, spre lauda dânșilor, au realizat o operă, o lucrare de înaltă exigență profesională.

Noi am înaintat și amendamentele pe care le primisem de la notarii publici și de la alte instituții, a căror rezolvare au dat-o potrivit amendamentelor admise.

Am constatat că partea care privește reglementarea sancționatorie legală este corespunzătoare normelor și principiilor în acest domeniu.

Prin urmare, așa cum se prezintă, ca operă a Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Codul fiscal este, într-adevăr, o lucrare unitară, care folosește celor cărora li se adresează atât din punctul de vedere al drepturilor, cât și al obligaților. Reprezintă o reglementare unitară în structura sa, are unitate și de concepție, și din acest punct de vedere încă o dată doresc să subliniez faptul că, de către colegii noștri din Comisia pentru buget, finanțe și bănci, s-a realizat o lucrare, nu numai tehnic concepută și realizată, ci și structural metodologic, ca legiferare și ca orientare, așa cum spune colegul Antonie Iorgovan, "de filozofie a legiferării".

Pentru aceste considerente declar personal și în numele colegilor din comisie, și sunt, cred, și în asentimentul colegilor Grupului parlamentar P.S.D. că susținem acest proiect așa cum a fost el adnotat, voluminos și esențial, de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, el reprezintă, încă o dată doresc să repet, o lucrare foarte utilă din toate punctele de vedere.

Le mulțumesc în mod deosebit colegilor noștri din această comisie, pentru opera lor deosebită pe care au realizat-o. (Aplauze.)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Doamna Maria Manolescu:

O singură mențiune aș vrea să fac, domnule președinte.

La referirea doamnei senator cu privire la acele cheltuieli care nu ar fi deductibile, deci întotdeauna cheltuielile cu formarea și pregătirea profesională a adulților au fost deductibile și sunt în continuare deductibile.

Cred că un câștig foarte mare al Codului fiscal este acela că recunoaște cheltuielile aferente afacerii, deci tot ceea ce este cheltuială aferentă afacerii este o cheltuială deductibilă, indiferent dacă este cercetare-dezvoltare, asigurare de bunuri, de riscuri, tot ceea ce înseamnă programe de pregătire.

Deci toate aceste cheltuieli sunt în scopul afacerii și sunt recunoscute ca fiind deductibile.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Este o lucrare de referință și mă bucur să constat că la această realizare au contribuit toți colegii senatori din toate grupurile parlamentare și s-a dovedit că se poate lucra bine, chiar dacă timpul, într-adevăr, domnule Iorga, a fost scurt.

Vom avea prilejul ca o dată pe an, pe baza experienței pe care o vom acumula în practică și o dată cu evoluția bugetului, să intervenim, astfel încât să dăm stimulente mai mari pe diferite domenii.

Trecem la amendamente.

Dacă se mai susțin și alte amendamente?

Înțeleg că nu.

Eu vreau să vă mulțumesc foarte mult pentru acceptul dumneavoastră.

Dați-mi voie să supun votului dumneavoastră raportul inițial și raportul suplimentar, cu toate aceste amendamente propuse de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, și care are în spate amendamentele senatorilor și comisiilor care au dat avize.

Vă rog să votați, stimați colegi, cele două rapoarte.

Excelent, 103 voturi pentru, nici un vot împotrivă și nici o abținere.

Într-adevăr o performanță. (Aplauze.)

Supun acum votului dumneavoastră proiectul de Lege privind Codul fiscal, în care vom introduce toate amendamentele pe care le-am votat.

Vă rog să votați.

Cu 101 voturi pentru, nici un vot împotrivă și nici o abținere (Aplauze.)

Stimați colegi, vă mulțumesc.

Vă felicit. Cred că și Ministerul Finanțelor recunoaște munca noastră deosebită.

Doamna Maria Manolescu:

Vă mulțumim foarte mult.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 26 august 2019, 10:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro