Liana Elena Naum
Liana Elena Naum
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.15/02-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 23-02-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2004

23. Expunerea orală a întrebărilor și primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputați:
  23.4 Liana Naum
 
consultă:

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna Liana Naum va primi două răspunsuri, din partea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, de la domnul Radu Damian.

Prima, cu privire la accesul echitabil la educație pentru copiii și tinerii din mediul rural. Amândouă sunt la fel: de ce le-a împărțit în două, nu știu! Explicați dumneavoastră, domnule ministru.

Domnul Radu Mircea Damian (secretar de stat, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului):

Domnule președinte,

Stimați deputați,

Prima întrebare se referă la modul în care ministerul sprijină învățământul rural din România. Vă mărturisesc că mă aflu într-o situație difilă, întrucât întrebarea se referă la acțiuni susținute ale ministerului, iar răspunsul meu, pe care l-am îl am și în scris, se întinde pe un număr mare de pagini.

De aceea, o să cer permisiunea doamnei deputat, să scot în evidență numai elementele principale, care prezintă interes pentru distinsa Cameră a Deputaților.

Aș începe prin faptul că ministerul urmărește realizarea idealului educațional, întemeiat pe tradiții umaniste, pe valorile democrației și pe aspirațiile societății românești, între care un rol foarte important îl are asigurarea accesului echitabil la educație al elevilor din mediul rural.

În acest scop, ministerul a întreprins demersurile necesare și a obținut un împrumut de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în vederea finanțării unui proiect pentru învățământul rural. Acesta este în valoare totală de 90.000.000 dolari SUA, este co-finanțat de Banca Mondială (60.000.000) și Guvernul României - 30 milioane de dolari, și urmează să fie implementat pe o perioadă de 6 ani, din 2003 până în 2009.

Acest proiect a fost ratificat cu Legea nr.441/2003, și a fost pus în aplicare, efectiv, a început pe data de 17 noiembrie 2003. Obiectivul proiectului îl constituie îmbunătățirea accesului elevilor din mediul rural la un învățământ performant. Proiectul se adresează tuturor elevilor din învățământul obligatoriu, cadrelor didactice și comunităților din mediul rural din România, aproximativ 12.500 de școli, și peste 2.600 de comune.

În continuare, răspunsul prezintă principalele căi de acțiune prin care proiectul își propune să intervină, ca de exemplu: dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, îmbunătățirea condițiilor de desfășurare a procesului de învățământ, promovarea de programe educaționale inovatoare.

Este structurat pe mai multe componente.

Prima componentă: îmbunătățirea activităților de predare-învățare în școlile din mediul rural, care are ca obiectiv dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice, este structurată pe patru componente.

Componenta a doua: îmbunătățirea parteneriatului între școală și comunitate în mediul rural, pe baza unor proiecte educaționale inovative, are ca obiectiv îmbunătățirea parteneriatului între școală și comunitate.

Componenta trei: întărirea capacității de monitorizare, evaluare și realizare de strategii.

Componenta următoare: întărirea capacității de management a proiectului.

Totodată, ministerul a înscris în Programul de relansare a învățământului rural Proiectul bilateral franco-român "Educația pentru informație în mediul rural defavorizat", care urmărește ținte ca: promovarea unei pedagocii inovante, favorizarea muncii în echipă, asigurarea accesului liber la informație și cultură a tuturor tinerilor și a membrilor comunității locale, familiarizarea cu tehnici de informare și comunicare în învățământ, cultivarea spiritului antreprenorial.

A existat o fază-pilot timp de 2 ani, după care faza de extindere a fost prevăzută pentru alți 2 ani. Obiectivele pentru 2002-2004 sunt: valorizarea experienței câștigate în faza-pilot și integrarea proiectului în acțiunile Băncii Mondiale pentru învățământul rural.

În momentul de față, proiectul este generalizat la scară națională, prin implantarea de centre de dezvoltare în 600 de centre școlare, centre de documentare și informare în 600 de centre școlare.

Iată că sunt multe realizări și, de asemenea, aș mai menționa că există în acest moment granturi în valoare de până la 200.000 de euro, cu valori maxime de 400.000, pentru grădinițe și școli din comune dezavantajate din 10 județe.

În euro sunt granturi care se adresează pentru nivelul socio-economic local, nivelul instituțional și celelalte.

Un alt program în derulare este Programul "Accesul la educație al grupurilor dezavantajate", pentru creșterea calității educației în învățământul preșcolar, pentru a stimula copiii să se înscrie în învățământul obligatoriu.

De asemenea, aș menționa că bugetul cuprinde 8,33 milioane de euro, din care 7 milioane de euro provin de la Uniunea Europeană, și 1,33 de la Guvern.

Educația pentru cetățeni e democratică, educația pentru mediu - sănătate, sunt componente active, care vizează asigurarea accesului echitabil și nediscriminatoriu o educație a tuturor copiilor, inclusiv a celor care provin din mediul rural.

Cred că, în ceea ce v-am spus pe scurt, și doamna deputat va primi întregul material, am reușit să surprind în bună măsură care sunt preocupările actuale și de viitor ale Ministerului Educației și Cercetării în sprijinirea învățământului în mediu rural.

Cea de a doua întrebare se referă la o acțiune legată de modul în care ministerul sprijină universitățile pentru a obține creditele prevăzute de Legea bugetului de stat.

Aș vrea să vă spun că, în vederea sprijinirii universităților în obținerea creditelor prevăzute, ministerul - prin intermediul Agenției Naționale pentru Parteneriatul Universităților cu mediul economic și social, care se numește acronimic APART, a făcut numeroase demersuri pe lângă organismele financiare internaționale, în scopul obținerii de fonduri, a stabilit, împreună cu Ministerul Finanțelor Publice și Eximbank, documentația pe care universitățile trebuie s-o prezinte la Comitetul Interministerial de Garanții și Credite de Comerț Exterior, și a asigurat consilierea instituțiilor de învățământ superior în activitatea de elaborare a proiectelor care necesitau finanțare.

În acest an a fost pus în aplicare Programul "TRANSINO" privind utilizarea unor credite de către universități, iar până la 12 februarie 2004 au fost aprobate de Guvernul României, garanții guvernamentale pentru creditele solicitate de următoarele 5 universități - prin Hotărârea de Guvern nr.352/2003 garantarea pentru 12 milioane de dolari pentru crearea Parcului tehnologic universitar "IT" la Universitate din Craiova; de asemenea, 10 milioane de dolari pentru Centrul de transfer tehnologic "TRANSINO" - Universitatea, din Pitești.

O altă hotărâre de Guvern - garantarea creditelor pentru 12 milioane de dolari pentru Centrul de documentare, educație continuă și transfer tehnologic la Universitatea Politehnica din Timișoara.

Hotărârea de Guvern nr.355 privind garantarea unor credite externe în valoare de 12 milioane de dolari pentru crearea Centrului de transfer tehnologic, informare și documentare multimedia POLITEHTRANS, la Universitatea Politehnica din București.

Și hotărârea de Guvern nr.496 privind garantarea unor credite de 5 milioane de dolari pentru Parcul științific, pentru testări, tehnologii noi și materiale, tes - mat la Universitatea din Brașov.

Sunt în analiză proiectele propuse de Universitatea de Agronomie și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, Universitatea Dunărea de Jos, din Galați, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, și Universitatea tehnică "Gheorghe Asachi" din Iași.

Au fost făcute solicitări către U.S. Trade & Development Agency pentru obținerea unui ajutor financiar nerambursabil din partea acestei instituții, pentru realizarea unor studii de fezabilitate pentru proiectele propuse.

De asemenea, Agenția Națională "APART" a prezentat Programul "TRANSINO". S-a stabilit ca, împreună cu Ministerul Finanțelor Publice și Eximbank, să se finanțeze documentația pe care universitățile trebuie s-o prezinte la Comitetul Interministerial de Garanții și Credite de Comerț Exterior.

Aș putea să spun că în decursul anului 2003 au fost foarte multe acțiuni, și ele sunt descrise, de asemenea, in extenso.

Nu aș mai insista, pentru că deja sunt foarte multe detalii. Aș vrea să spun că ministerul a transmis Ministerului Finanțelor Publice, scrisori însoțite de note de fundamentare privind încadrarea proiectelor propuse de universitățile "Politehnica" - Timișoara, Pitești, Craiova, în prioritățile Ministerului Educației, Cercetării și Tehnologiei și în prioritățile Planului național de dezvoltare a României pentru 2002 - 2005.

De asemenea, a existat un parteneriat chiar cu finanțatorul, care este Raiffeisen BANK, pentru ca aceste proiecte să fie sprijinite de firme puternice.

În concluzie, până în prezent 5 universități au beneficiat de astfel de garanții guvernamentale pentru credite în valoare de 47 milioane de dolari. Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului reușește să vină, astfel, în întâmpinarea nevoii de fonduri a universităților, contribuind în mod direct la ridicarea calității procesului educațional și la formarea unor noi generații deosebite de profesioniști. Sigur că acțiunea este în curs de desfășurare. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule ministru,

Ați cumulat dumneavoastră două întrebări, dar și pe acestea le-ați cam depășit. Un expozeu de raport.

Domnul Radu Mircea Damian:

Am încercat să-l fac cât mai scurt, și dacă au fost multe realizări, cred că poate era și cazul să le audă cineva în această importantă... Dacă erau mai puține, sigur că vorbeam mai puțin.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna deputată Naum, dacă sunteți mulțumită de răspuns. Da.

Vă mulțumim.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 7 august 2020, 15:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro