Plen
Ședința Senatului din 25 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.40/03-04-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 25-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 25 martie 2004

14. Respingerea propunerii legislative pentru completarea art. 15 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
 
consultă fișa PL nr. L175/2004

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la propunerea legislativă privind completarea art. 15 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Vă rog, inițiatorul?

Domnul Petre Naidin - deputat:

Da, domnule președinte. Petre Naidin, deputat.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul Naidin, da.

Domnul Petre Naidin:

Distinși colegi, în numele unui grup de 5 parlamentari, am introdus această inițiativă. Dumneavoastră sunteți prima cameră sesizată, noi dorind impozit reinvestit pentru cei ce generează 40% din p.i.b. și creează 40% din locurile de muncă. Argumentele sunt expuse.

Dorim să stimulăm capitalul autohton, dorim să creștem numărul de salariați, dorim să creăm venituri suplimentare la buget - vorbim de taxele și impozitele datorate de noii angajați - dorim să reducem inflația, dorim să fie mai bine pentru întreprinderile mici și mijlocii, și nu numai, pentru societățile comerciale, atât cât mai este timp, până la 1 ianuarie 2007.

Guvernul și-a exprimat punctul de vedere prin doamna ministru, care este lângă mine. Elemente suplimentare de când am introdus noi inițiativa ar fi următoarele:

Faptul că Ministerul Economiei și Comerțului, într-un dialog cu 552 de firme din 16 județe, dorește ca profitul reinvestit să nu fie impozitat, și elementul important - care este pe site-ul Ministerului Economiei și Comerțului - este faptul că premierul Adrian Năstase, răspunzând unei interpelări a domnului deputat Eugen Nicolăescu, este de acord, în numele Agenției Naționale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, pentru eliminarea impozitului pe profitul reinvestit, evident, în condițiile de orientare a investițiilor și cel puțin a unor condiții de performanță, cu care eu aș fi de acord.

Din punct de vedere politic, dacă vreți, Partidul Umanist, pe care îl reprezint, a strâns un număr de 80.000 de semnături, nu le-am adus. Sunt alte elemente, dincolo de această sală, și mă opresc aici, ca dumneavoastră, inclusiv reprezentanții Partidului Democrat, care doresc și dânșii, prin poziția vicepreședintelui Cezar Preda, același lucru...

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna secretar de stat Maria Manolescu, vă rog, punctul de vedere al Guvernului.

Doamna Maria Manolescu - secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul României nu susține această propunere legislativă, deoarece, la această dată, împreună cu reprezentanții mediului de afaceri și ceilalți parteneri sociali, se lucrează la strategia fiscală pentru perioada 2005-2007. Este analizată împreună cu mediul de afaceri și această propunere. Codul fiscal cuprinde, la această dată, o facilitate mai importantă decât aceea care se referă la profitul reinvestit, urmează ca mediul de afaceri să se pronunțe foarte clar cu privire la aceste lucruri.

Deci, în conformitate cu prevederile legii de aprobare a Codului fiscal, în baza căreia orice modificare și completare a acestei legi se poate face o singură dată pe an, măsurile respective urmând să intre în vigoare la începutul exercițiului financiar următor, considerăm că această problemă poate face foarte bine obiectul analizei care se realizează la această dată cu mediul de afaceri și nu este necesară o modificare distinctă a Codului fiscal pentru această propunere.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci îl prezintă domnul președinte Ștefan Viorel.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Comisia noastră a întocmit raport de respingere și aș vrea să fac precizarea că am primit aviz negativ și din partea Comisiei economice.

Față de argumentele prezentate de reprezentantul Executivului, aș vrea să mai adaug câteva elemente care s-au luat în calcul atunci când am deliberat în cadrul comisiei noastre. Astfel de facilități au mai funcționat atât în cazul întreprinderilor mici și mijlocii, cât și în cazul celorlalte persoane juridice, potrivit legislației existente în perioada 2001-2002.

Rezultatul aplicării acestora s-a concretizat, într-un mare număr de cazuri, în investiții: sedii de firmă, mijloace de transport, mobilier, investiții care nu au condus la dezvoltarea directă a activităților lucrative.

Facilitatea respectivă, pe de altă parte, a creat mari dificultăți în administrare și a adus un impact semnificativ și asupra resurselor financiare ale contribuabilului.

Evaluările efectuate în anul 2002 au demonstrat că acest sistem de stimulare a investițiilor nu mai era eficient, în comparație cu prevederi similare din legislația țărilor europene. Măsura reducerii cotei de impozitare prin neimpunerea profitului investit este considerată neadecvată în contextul aderării la Uniunea Europeană, în țările membre nefiind promovată o astfel de metodă de stimulare fiscală.

În actuala legislație, prin adoptarea Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, ale cărei prevederi au fost preluate de Codul fiscal, au fost introduse alte forme de stimulare a investițiilor, neutre în raport cu sursele de finanțare, transparente și nediscriminatorii, cum ar fi utilizarea amortizării accelerate pentru achizițiile de echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, computere și echipamente periferice, precum și deducerea unei cote de 20% din valoarea investițiilor, indiferent de sursa de finanțare a acestora, prin diminuarea profitului impozabil din punct de vedere fiscal, în luna în care s-a realizat investiția.

De asemenea, este - așa cum spunea și doamna secretar de stat Manolescu - în curs de definitivare, împreună cu partenerii sociali, strategia fiscală pentru perioada 2005-2007, care are în vedere reducerea cotei de impozitare a profiturilor, de la 25% la aproximativ 20%.

De asemenea, potrivit art. 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, acesta se modifică și se completează numai prin lege, iar orice modificare sau completare intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată legea.

Acestea au fost considerentele pe baza cărora comisia noastră a decis cu majoritate de voturi adoptare de raport de respingere, fapt pentru care supunem spre dezbaterea și adoptarea plenului raportul nostru privind respingerea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Din prezentările făcute rezultă un element esențial de care se ține seama în luările de cuvânt. Este vorba de Codul fiscal, care poate fi modificat o singură dată pe an.

A doua problemă, la ora actuală, din informațiile pe care ni le dă Ministerul Finanțelor Publice, au loc discuții cu patronatele, cu Asociațiile Investitorilor Străini, pentru o analiză complexă legată de strategia pentru perioada care urmează până în 2007. Se preconizează mai multe modificări în Codul fiscal: impozit pe profit și dividende, contribuția de asigurări, deci o analiză complexă. Și atunci s-a solicitat un time-out, fără a se respinge treaba asta, dar, în contextul general, se vine o dată pe an.

Aceasta este problema de fond.

Vă rog, dezbateri generale.

Sunt luări de cuvânt? Nu sunt.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră, pe considerentele arătate de președintele comisiei și de către reprezentantul Guvernului, raportul de respingere.

Votând "da", sunteți pentru, votând "nu", sunteți împotrivă.

Vă rog să votați.

S-a aprobat cu 63 de voturi pentru, 23 împotrivă și 4 abțineri.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 3:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro