Maria Ciocan
Maria Ciocan
Ședința Senatului din 10 mai 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.68/20-05-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 10-05-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 10 mai 2004

2. Declarații politice prezentate de senatorii:
  2.2 Maria Ciocan

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Invit la tribună reprezentantul Grupului P.R.M., doamna senator Maria Ciocan.

Aveți cuvântul, doamna senator.

Doamna Maria Ciocan:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Democrația spre care tinde societatea românească și drumul spre Europa, care trebuie parcurs, reclamă oameni instruiți, civilizați, încărcați cu cunoștințe temeinice, specialiști de toate gradele și în toate domeniile. De aceea problema educației morale a tineretului este sau ar trebui să fie preocuparea de căpetenie a factorilor chemați să colaboreze la îndrumarea lor.

Neamul românesc are nevoie azi mai mult ca oricând de oameni cu deprinderi bune, cu caractere ferme.

Formarea tineretului în sensul bun este în funcție de cum se prezintă educatorii, de atitudinea lor morală, de gradul de consecvență dintre vorbă și faptă. Educatorii trebuie să fie adevărați apostoli, să lucreze cu pasiune, să inspire dragoste, încredere, bunătate și omenie. Dar tocmai acestea sunt puse în pericol de faptul că apostolii viitoarei societăți au ca primă preocupare supraviețuirea, ziua de mâine a lor și a familiilor lor și apoi educarea elevilor, pentru că, într-adevăr, salariile profesorilor, la toate nivelurile de învățământ, sunt doar de supraviețuire.

Din această cauză se diminuează interesul educatorului pentru menirea sa, pentru modul cum va fi perceput de elevi, mulți chiar abandonând învățământul, preferând alte domenii, alții chiar părăsesc țara.

Probabil, la toate acestea s-au gândit și guvernanții noștri când au elaborat Legea nr. 315/2003. În general, este o lege bună, prin care se recunoaște, în sfârșit, importanța socială a muncii profesorului universitar, dar numai a lui, care reprezintă doar 15% din personalul universitar. Această lege a creat însă o situație de discriminare, de tensiune și nemulțumire în domeniul universitar, producând o uriaș. discrepanță între salariul profesorului universitar, care poate ajunge la peste 20 milioane lei, și salariul celorlalți, respectiv 85% din cadrele didactice universitare și întreg personalul didactic, tehnic și administrativ, al căror salariu începe de la 2,5 milioane și nu depășește cu mult salariul mediu pe economie.

Grevele generale din toate centrele universitare dovedesc totala nemulțumire a celorlalte cadre didactice universitare, care cer elaborarea unei noi legi speciale de salarizare pentru toți salariații din învățământul universitar, inclusiv personalul nedidactic.

Este nefiresc faptul că, în loc să fie în plin act educațional, slujitorii școlii trebuie să picheteze prefecturi sau instituții guvernamentale, în speranța că cineva își va face puțin timp pentru a le asculta doleanțele și a pune pe făgașul normal întreg învățământul românesc, și nu pe felii, fără a se face o corelație între toate treptele și nivelurile.

Conflictul este foarte serios și trebuie luat ca atare, pentru că liderii sindicatelor învățământului universitar sunt deciși să declanșeze greva generală, dacă până la data de 28 mai nu se vor soluționa problemele ridicate, mergând până la boicotarea examenelor și neîncheierea anului școlar.

Că învățământul românesc se confruntă cu grave probleme la toate nivelurile și că sindicatele nu mai sunt dispuse să aștepte o arată alianța sindicatelor din învățământ, care au încheiat în săptămâna 3-9 mai 2004 un protocol pentru a susține și obține o singură lege pentru toți angajații din sistem, inclusiv pentru personalul nedidactic.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 11:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro