Costache Mircea
Costache Mircea
Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.89/21-06-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 14-06-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2004

16. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  16.3 Costache Mircea
 
consultă:

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Pentru domnul deputat Mircea Costache răspunde domnul secretar de stat Mircea Alexandru, referitor la Școala specială nr.1 - Buzău.

Este aici domnul secretar de stat.

Vă rog, nu dezvoltați interpelarea, nu? Mulțumesc.

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Stimate domnule deputat,

Din analiza de fond a situației expuse rezultă că între conducerea Școlii speciale nr.1 Buzău și Consiliul județean Buzău există o divergență în legătură cu decizia de a se muta școala din locația actuală, respectiv din str. Marghiloman în imobilul din str. Horticolului nr.52-54.

Ambele instituții, deci atât școala cât și consiliul județean au argumente cu privire la atitudinea pe care o au în legătură cu această poziție.

Poziția și argumentele cadrelor didactice, inclusiv ale părinților, care nu sunt de acord cu mutarea școlii, au fost anexate interpelării. De asemenea, există și documente care motivează hotărârea consiliului județean.

Din analiza documentației rezultă că "părțile" și-au comunicat între ele atât poziția față de demers, cât și argumentele. Referitor la aspectele semnalate, precizăm următoarele.

Cu privire la aspectul de legalitate a actului în sine privind mutarea școlii dintr-o locație în alta, precizăm că ambele imobile fiind în administrarea consiliului județean, iar hotărârea fiind adoptată cu majoritate de voturi, rezultă că aceasta este legală.

În ceea ce privește aspectul de oportunitate, ministrul Administrației și Internelor nu are calitatea să se pronunțe. În acest context, invocăm prevederile art.120 alin.1 din Constituția României, conform cărora administrația publică din unitățile administrativ- teritoriale se întemeiază pe principiul descentralizării și autonomiei locale.

De asemenea, invocăm și prevederile art.121 alin.2 din Constituția României, precum și prevederile art.2 din Legea nr.215 privind administrația publică locală, texte de lege care statuează că administrația publică locală din unitățile administrativ-teritoriale se organizează și funcționează pe principiul autonomiei locale, iar între puterea centrală executivă și administrația locală nu există raport de subordonare.

Mai mult decât atât, Constituția, în art.123 alin.4, consacră acest principiu și prin prevederea că între prefect, care este reprezentantul Guvernului pe plan local, și consiliile locale nu există raportul de subordonare.

Prin urmare, decizia în cauzele de genul celei prezentate revine reprezentanților mandatați ai comunității aleși prin vot în consiliul județean. Prin urmare, "ministrul Administrației și Internelor nu are competența să întreprindă măsuri corespunzătoare, am citat, prin care să anuleze hotărârea consiliului județean". Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Comentarii, domnule deputat Costache.

Domnul Costache Mircea:

Mulțumesc, domnule președinte.

La răspunsul primit de la domnul ministru secretar de stat, am de făcut câteva precizări.

Ne putem deroba cu toții de răspunderi și ne putem exonera cât poftim, în baza autonomiei în administrația publică locală și dacă mergem tot pe drumul ăsta, ajungem la concluzia că nici nu avem nevoie de un minister în cazul ăsta. Face fiecare ce vrea în județul lui și cu asta am rezolvat toate problemele.

Chestiunea, însă, este ceva mai sensibilă. Din răspunsul primit lipsește precizarea că nu e vorba de o școală obișnuită, al cărei imobil poate să funcționeze oriunde, ci de o școală specială pentru copii cu dizabilități, cu retard mintal, cu tot felul de probleme. Și regimul școlilor speciale - pentru orice om normal, dar cu atât mai mult pentru specialiști în materie - duce la concluzia că imobilul în care funcționează în momentul de față școala specială nr.1 din Buzău este corespunzător, mai ales că în acest imobil s-au făcut investiții importante de către organisme și asociații internaționale. Când vor veni olandezii, când vor veni elvețienii, când vor veni englezii și toți cei care au contribuit la dotarea, la repararea, la aducerea la standarde a acestei școli speciale, și o vor găsi pe str. Horticolei, în periferia orașului, unde copiii cu dizabilități pot să aibă mari probleme în a frecventa și în a fi supravegheați, în a se putea deplasa ușor la cămin pentru cazare. există o situație specială a unei școli speciale pentru niște copii cu probleme, și în cazul acesta consiliul județean, cu toată independența lui din administrația publică locală, cu toată capacitatea lui de a lua hotărâri legale, pentru că noi, nu legalitatea acestei decizii am contestat-o, ci faptul că nu s-a analizat corect, ținând cont de specificul școlii, care nu poate să funcționeze oriunde în oraș, în orice tip de imobil.

Deci, precizările în acest sens erau în interpelare, și tocmai acestea lipsesc din răspuns.

Domnul Constantin Niță:

Doriți să mai interveniți, domnule secretar de stat?

Da, dar pe scurt, vă rog.

Domnul Mircea Alexandru:

Deci, cu tot respectul fac precizarea că nu putem să ne "derobăm", ca să folosesc termenul domnului deputat, de la prevederile constituționale. Suntem într-un stat care funcționează pe principiile statului de drept.

În conformitate cu prevederile pe care cred că le-am citat, le-am indicat foarte corect, zic eu, asta este situația în momentul de față. problema, totuși, ridicată de domnul deputat, poate face obiectul unei analize la nivelul autorității naționale pentru persoanele cu handicap fizic.

Există în România o asemenea autoritate, dar interpelarea - oricum - a fost adresată altcuiva, și nu autorității în materie, susținând încă o dată că Ministerul Administrației și Internelor nu este un minister care este o autoritate atotputernică și atotcuprinzătoare.

Dar, dincolo de toate aceste chestiuni, mergând pe principiul descentralizării, despre care și astăzi am vorbit în Parlament în mod suficient, zic eu, și mergând, în primul rând, pe prevederile constituționale, autoritatea competentă să se pronunțe, inclusiv pe aspectul de oportunitate, este autoritatea locală; acolo sunt aleșii comunității și ei trebuie să decidă în conformitate cu interesele, în primul rând, ale comunității.

Am spus la început, și cu aceasta închei, că în legătură cu această decizie sunt argumente foarte pertinente și de bun simț ale părinților și ale cadrelor didactice. Le-am văzut, există liste legat de treaba asta, dar în același timp există și argumente ale consiliului județean în, să-i zicem, "conflictul" între aceste părți; ministrul administrației și internelor nu are competența să se pronunțe și vă rog să nu-i cereți să-și depășească competențele. Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Constantin Niță:

Mulțumesc.

Domnul Costache Mircea:

Mulțumesc pentru înțelegere, domnule președinte.

Întrucât imobilul urmează să fie trecut sub autoritatea Consiliului local Buzău, cu destinația "cantina săracilor", eu nu cred că organismele internaționale, asociațiile și ligile, care au investit sume importante în acest imobil, vor fi foarte satisfăcute atunci când vor vedea că a căpătat o asemenea destinație, când el era pregătit și s-a investit pentru copiii cu dizabilități și cu retard mintal, pentru copii cu probleme speciale.

Deci, aici era problema. Și dacă mutăm decizia de la consiliul județean, pentru că imobilul va ajunge la consiliul municipal, deci la primăria municipiului, tot în sfera administrației publice locale rămâne și nu ne putem exonera de orice răspundere din acest punct de vedere.

În al doilea rând, facem adeseori și foarte des și repetat referire la alinierea la standardele europene. La standardele europene, orice petiție și orice plângere adresată ombudsman-ului, cum i se spune în termeni europeni, care ajunge în altă parte decât trebuie, nu se întoarce înapoi fără răspuns, sau se dă răspuns formal și parțial, ci se trimite acolo unde trebuia să ajungă de fapt. Și puteați s-o faceți și dumneavoastră să ajungă interpelarea, problema în speță, care nu-i a mea și nu este a dumneavoastră, dar este a noastră, a tuturor, să ajungă la autoritatea națională în materie.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 11 iulie 2020, 12:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro