Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.97/03-07-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
28-07-2020
27-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 28-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2004

14. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea art.11 lit. a) din Legea privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, nr.514/2003 (retrimitere la comisie)
 
see bill no. 340/2004

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct.15, Propunerea legislativă pentru modificarea art.11 lit.a) din Legea privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic nr. 514/2003.

Autorul propunerii, domnul deputat Niculescu.

Domnul Constantin Niculescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

E o propunere foarte simplă, respectiv propunerea legislativă de modificare a acestui articol vorbește de organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic care, în acest articol, avea atribuțiuni numai activitatea didactică universitară. Astfel încât exercitarea acestei profesiuni nu era compatibilă cu activitatea desfășurată în învățământul preuniversitar.

În conformitate cu metodologia privind încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar, există posibilitatea ca licențiații unei facultăți de drept să poată preda în acest învățământ educație civică, cultură civică, iar la alte grupuri școlare, licee sau colegii, elemente de legislație și economia întreprinderii.

Din acest motiv s-a născut anularea acestei sintagme universitare ca să poată să predea și în învățământul gimnazial.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Comisia juridică.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Potrivit art.75 din Constituție, Camera Deputaților este Cameră decizională în cazul acestei inițiative legislative. Consiliul Legislativ, cu avizul nr. 543 a avizat favorabil această propunere legislativă.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și aprobare prezenta propunere legislativă cu amendamentele admise, așa cum rezultă din anexa prezentă la raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Bobiș. Cu privire la conținutul propunerii legislative.

Domnul Teodor Bobiș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

La această inițiativă legislativă, Guvernul a formulat un punct de vedere negativ, întrucât prin modificarea solicitată s-ar crea un regim discriminatoriu în defavoarea consilierilor juridici, cel puțin în raport cu celelalte profesii juridice.

Astfel, prin Legea nr.51 din 1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, incompatibilitatea se referă numai la acele îndeletniciri, cu excepția activității didactice în învățământul universitar.

Art.35 din Legea notarilor publici și a activității notariale, 36/1995, prevede că exercitarea profesiei de notari publici este incompatibilă cu desfășurarea unei activități salarizate, cu excepția activității didactice universitare. Dacă s-ar elimina această sintagmă, ar însemna că pentru consilierii juridici se acceptă orice funcție didactică, începând cu învățământul gimnazial, până la învățământul superior, ceea ce creează o discriminare în raport cu celelalte categorii din profesia respectivă.

Pentru aceste motive, Guvernul își menține punctul de vedere negativ.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul secretar Florin Iordache.

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte,

Cu prilejul examinării, membrii comisiei au constatat că inițiativa legislativă permite desfășurarea activității didactice nu numai în învățământul superior, ci și în cel preuniversitar. De aceea, noi, în momentul în care am analizat-o, am considerat că un jurisconsult poate să susțină și în învățământul preuniversitar.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Niculescu.

Domnul Constantin Niculescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

N-am să citesc decât din punctul de vedere al Guvernului: "Dacă sub ultimul aspect (respectiv perspectiva locurilor de muncă pe care absolvenții cu studii juridice le-ar putea ocupa în învățământul preuniversitar), asupra oportunității modificării propuse urmează a se aprecia, nu se poate vorbi de un regim discriminatoriu".

Așa spune Guvernul. Deci, a lăsat la aprecierea Parlamentului.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul secretar Mohora are o intervenție. Poftiți!

Domnul Tudor Mohora:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Întrucât constatăm cu toții că sunt puncte de vedere evident divergente între poziția Guvernului și comisie, propun retrimiterea la comisie în vederea examinării acestei probleme.

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimate domnule inițiator,

Sunt într-adevăr mai multe situații în care cadrul didactic universitar poate desfășura și alte activități. Este și cazul unora dintre noi, care poate să fie și senatori și deputați și pot să și rămână cadre didactice.

Problema care se pune aici este într-un fel interesantă. Dacă am înțeles bine, deci un consilier juridic să poată preda în învățământul preuniversitar și să fie în același timp și consilier juridic. Aici cred că trebuie într-adevăr gândit foarte atent, nu atât prin prisma discriminării pozitive care s-ar face pentru consilierii juridici, ci prin prisma atribuțiunilor pe care le are un cadru didactic din preuniversitar.

Pentru că în statutul personalului didactic, la atribuțiunile unui cadru didactic, practic, este vorba de 8 ore pe zi și nu este vorba numai de norma de predare. Norma unui cadru didactic se compune din norma de predare care este în medie de 18 ore pe săptămână, dar are alte activități conexe care fac ca, practic, el să fie ocupat 8 ore pe zi.

În această situație, mă întreb dacă consilierul juridic respectiv care are un program foarte concret pe parcursul unei zile, în școală și sub atenta supraveghere a directorului, poate să plece când dorește sau când nu dorește pentru a apăra interesele unei firme sau alteia.

Personal, cu tot respectul care-l am pentru colegul meu, cred că la nivel de învățământ preuniversitar, a accepta să fie titular în învățământul preuniversitar și să aibă și alt doilea post, este practic imposibil.

De aceea, sunt de acord cu ceea ce a spus colegul, să se returneze la comisie, dar cred, domnule președinte, că ar fi util ca această dezbatere s-o avem și în cadrul Comisiei de învățământ, cel puțin în aviz. Și poate prin discuții se va găsi o soluție sau se vor clarifica anumite lucruri.

Deci, sunt de acord cu propunerea colegului, domnul deputat Mohora, să fie retrimisă la comisia de fond, dar și cu un aviz de la Comisia de învățământ.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Dan Brudașcu.

Stimați colegi, la ora 18, 19 începeau răspunsurile la întrebări și interpelări care se transmit la radio. V-aș ruga să scurtăm dezbaterile pentru a ne putea încadra în timp.

Domnul Dan Brudașcu:

Domnule președinte,

Foarte pe scurt o să încerc să mă refer la acest proiect de lege foarte interesant, foarte util în alte condiții, dar care nu ține cont de necesitatea asigurării calității actului instructiv-educativ în școala românească.

În ultima perioadă, datorită faptului că s-a admis cu o larghețe și cu o generozitate adeseori culpabile, s-au admis să funcționeze în cadrul învățământului tot felul de persoane cu pregătiri din diverse domenii dar fără elementul fundamental, acela care ține de metodica predării materiei în cauză, școala românească de la performanțele pe care le-a înregistrat într-o anumită perioadă cade încetul cu încetul.

Nu cred că este absolut obligatorie admiterea acestui proiect de lege, pentru că oricât de bine pregătit ar fi teoretic, din punct de vedere juridic, din punct de vedere constituțional, un consilier juridic, el n-a făcut pe parcursul pregătirii sale universitare nici o oră de metodica predării științei respective în învățământul preuniversitar, gimnazial sau general.

Prin urmare, cred că nu este cazul să adoptăm o asemenea lege, cu tot respectul pe care și eu îl nutresc față de inițiator, s-ar crea un dezechilibru între celelalte profesii juridice, s-ar crea o discriminare pozitivă care nu-și găsește absolut nici un fel de modificare și nu s-ar aduce nici un fel de servicii de natură profesională calității actului de învățământ în România.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi, am vrut să supun votului această propunere, dar sunt nevoit să amân, să întrerup dezbaterile și v-aș ruga ca, mâine, să vă prezentați împreună cu Comisia juridică cu un raport suplimentar, ținând cont de tot ce s-a spus aici pertinent, inclusiv de către Comisia de învățământ.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 6 august 2020, 13:43
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro