Costache Mircea
Costache Mircea
Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.97/03-07-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
30-06-2020 (joint)
30-06-2020
24-06-2020 (joint)
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 28-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2004

15. Primirea de raspunsuri la interpelarile adresate primului ministru si membrilor Guvernului de catre deputatii:  
  15.3 Costache Mircea
 
see:

Domnul Valer Dorneanu:

Domnului deputat Mircea Costache. E prezent? Veți primi răspunsul de la domnul Mircea Alexandru, cu privire la primarii unor comune din județul Buzău.

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Stimate domnule deputat,

În referire la interpelarea dumneavoastră, "referitoare la abuzurile la care se pretează primarii unor comune din județul Buzău", și exemplificând situația petiționarilor Bălălău Jenică și Lixăndroiu Aurică, am onoarea să vă aduc la cunoștință următoarele.

Din situația expusă și din documentele anexate rezultă că în speță este vorba de raporturi civile contractuale încheiate între Primăria comunei Scorțoasa, județul Buzău, și unii cetățeni, contracte ce au ca obiect cedarea unei părți din suprafața de teren din proprietatea localnicilor contractanți pentru îndreptarea drumului către Vulcanii Noroioși, primăria obligându-se, în schimbul acestei cedări din dreptul de proprietate, la despăgubirile care sunt consemnate în contract.

Nici suprafața pe care proprietarul o cedează nu este certă, și nici contraprestația primăriei, a acestei obligații corelative, fiind în funcție de proiectul construcției.

Având în vedere că aspectul semnalat se referă la contracte juridice de natură civilă încheiate și semnate de părți, Ministerul Administrației și Internelor nu are competența să intervină în derularea unor asemenea contracte, și nici să le desființeze în substanța sau în efectele lor.

În cazul în care una dintre părți este nemulțumită de modul în care s-a încheiat contractul sau de modul în care cealaltă parte își îndeplinește obligațiile contractuale, se poate adresa instanței de judecată, singura instituție a statului de drept abilitată să se pronunțe.

Faptul că una dintre părțile contractante este primăria, nu îndreptățește Executivul să intervină în acest contract, întrucât, în conformitate cu prevederile art.120 alin.1 din Constituția României, administrația publică din unitățile administrativ teritoriale se întemeiază pe principiul autonomiei locale, iar conform dispozițiilor art.2 alin.1 din Legea nr.215, între Executiv și autoritățile locale nu există raporturi de subordonare.

În concluzie, având în vedere natura actelor încheiate între cetățeni și primari, care sunt convenții civile bazate pe liberul consimțământ al părților, precum și raporturile constituționale care există între Executiv și primării, Ministerul Administrației și Internelor nu are competență să intervină în cazurile semnalate.

Cu stimă, ministru de stat, ministru administrației și internelor, Marian Florian Săniuță. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Mircea Costache, aveți dreptul la un comentariu.

Domnul Mircea Costache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu eram gata, gata să apreciez de data aceasta acuratețea răspunsului, dar constat că domnul secretar de stat obișnuiește să se derobeze de anumite răspunderi și să constate de fiecare dată că ministerul pe care îl reprezintă nu se poate amesteca în activitatea primăriilor.

Un minister al administrației, care este în slujba cetățeanului, ca și primăria respectivă, nu cred că se poate exonera de orice răspundere, chiar și atunci când între cetățeni și primărie intervin contracte.

Era de observat în contractul pe care eu l-am anexat - spre exemplificare și spre o mai dreaptă interpretare a legii - era de observat în acel contract că primarul le promite cetățenilor despăgubiri în bani și în natură, pentru suprafața pe care o afectează amenajarea drumului respectiv, dar el nu procedează în temei legal, precizând în convenție că folosește terenul cetățenilor pentru o utilitate publică pe durată de 5 ani. Or, este de la sine înțeles că un drum public nu se face pentru 5 ani. Asta, pe de o parte.

Pe de altă parte, a prejudicia, a priva de foloasele cuvenite unei suprafețe de teren - ziceți dumneavoastră că nu este precizată; se spune în contract că este de 500 mp - fie și pe perioadă limitată, așa cum prevede convenția, și a nu acorda cetățenilor nici un drept, nici o despăgubire bănească, și nici măcar în natură, nu cred că este o treabă de care să ne spălăm cu toții pe mâini. Cineva trebuie să facă lumină, cineva trebuie, în actul de administrație, să introducă legalitatea, cineva trebuie - oricâtă autonomie ar funcționa și de oricât de multe prerogative s-ar bucura un primar ales de cetățeni, el nu are dreptul discreționar de a-i prejudicia pe unii și de a-i leza în drepturile lor.

Contractul pe care vi l-am anexat este pur și simplu o bătaie de joc la adresa cetățenilor, în care li se spune, așa, vag, că li se vor da niște despăgubiri, dar nu se spune care, și până la urmă nu li se acordă nimic.

Eu v-aș ruga pe dumneavoastră să fiți fericitul posesor al unei suprafețe de teren, nu spre Vulcanii Noroioși, domnule secretar de stat, ci spre Borș, să treacă autostrada pe care o va face Bechtel acolo, și dumneavoastră să le-o dați degeaba și să considerați că într-un eventual act care intervine între dumneavoastră și o autoritate publică, nu răspunde nimeni, că-i sistemul autonom și face fiecare ce vrea.

Domnul Valer Dorneanu:

Cam dure remarcile acestea, stimate coleg. Faptul că aveți dreptul la un comentariu, parcă vă obliga la mai multă decență.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule Alexandru.

Domnul Mircea Alexandru:

Mă simt obligat să răspund domnului deputat și să fac precizarea că suntem într-un stat care se guvernează după Constituție și după legi; ceea ce am precizat anterior a avut în vedere, chiar textele precis și concret citate din Constituție, că în statul de drept convenția este o înțelegere între părți, este "pacta sunt servanta", și dacă Ministerul Administrației și Internelor și-ar permite să intervină în convențiile între părți, legal semnate de fiecare, înseamnă că atunci ar comite un abuz.

Deci, am precizat în lege că statul nu poate interveni în aceste convenții, ci numai instanța de judecată, dacă părțile se consideră lezate în drepturile lor. Orice intervenție a Executivului în această chestiune ar însemna abuz, și abia atunci ar fi un drept, eventual, la o interpelare. Vă mulțumesc foarte mult.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 4 july 2020, 12:37
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro