Vasile Ofileanu
Vasile Ofileanu
Ședința Senatului din 13 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.116/23-09-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 13-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 septembrie 2004

  1. Declarații politice rostite de către domnii senatori:
    1.1 Vasile Ofileanu - situația precară a învățământului rural; deblocarea dosarelor penale pentru doi primari din județul Vaslui.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Din partea Grupului parlamentar Partidul România Mare îl invit la tribună pe domnul senator Vasile Ofileanu.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Stimați colegi, în momentul de față suntem în cvorumul legal de ședință care este de 71 de parlamentari. Îl invit la tribună pentru a face declarație politică pe domnul senator Vasile Ofileanu, Grupul parlamentar al Partidului România Mare. Aveți cuvântul, domnule senator.

Invit colegii senatori în sală.

Domnul Vasile Ofileanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Învățământul românesc din mediul rural este victima cea mai afectată de inconsecvența unor miniștri specialiști în toate domeniile științifice posibile: construcții, economie, justiție, chimia argilei, în afara cele ale educației.

Managementul educațional, prin implicarea sa profundă în universul psiho-emoțional al copilului, cere la vârf profesioniști de înaltă ținută academico-profesională, oameni de meserie care să asigure o strategie consecventă, sustenabilă și de durată pentru cei ce vor veni în mod democratic la cârma ministerului.

Am să exemplific, pe scurt, ce au putut să facă două acte normative din dăscălimea rurală în care incompetența managerială la nivel ministerial primează în fața competenței.

Hotărârea Guvernului nr.769/1998 a reușit ca într-un termen relativ scurt să aducă în mediul rural, în special în zone defavorizate, un număr substanțial de cadre didactice calificate, prin motivarea financiară acordată de sporul de rural care varia între 5 și 75% din salariul de încadrare. Se întrevedea ca într-un termen relativ scurt să fie ocupate toate catedrele vacante. (Rumoare, discuții.)

Prin anumite motivații puerile, fără un suport științific legal, deoarece sporul de rural era un drept câștigat, apare din senin, ca un trăznet, Hotărârea Guvernului nr. 167/2002, un act normativ straniu - conceput în creuzetul cerebral al ministrului de atunci, un specialist în chimia argilei, tipic comunist, cu pseudosindicate din învățământul preuniversitar, cele care călăresc și căpușează zona intelectualității românești de multă vreme - care lasă poziția socială a amărâtului de dascăl la cheremul politicului.

Această arbitrară măsură legislativă a redus drastic, la niște sume derizorii, toate sporurile de rural. Cum era de așteptat în asemenea situații, feed-back-ul nu s-a lăsat așteptat prea mult și, în aproximativ 2 ani, școlile din comunitățile sărace - cu o populație școlară stabilă sau în creștere - ale căror bariere sociale produse de sărăcie și lipsa totală a infrastructurii au rămas fără cadre didactice calificate, acestea luând drumul pribegiei prin alte zări, locul lor fiind ocupat de suplinitorii necalificați, oameni de obicei cu o pregătire medie, care nu au reușit să termine cursurile unei instituții de învățământ superior. (Rumoare, discuții.)

Așa s-a ajuns ca în județul Vaslui, peste 12% din cadrele didactice care deservesc procesul educativ-instructiv să fie necalificate, fără o pregătire minimă psiho-pedagogică...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Numai puțin, domnule senator. Stimați colegi, vă rog să vă ocupați locurile. Vă rog să păstrați liniștea în sală. Vă rog, de asemenea, să-l ascultăm pe domnul senator Ofileanu.

Domnul Vasile Ofileanu:

Procente similare sau sensibil mai mari sunt înregistrate în județele Botoșani și Iași. În acest fel, mult trâmbițata reformă a învățământului și-a atins țința prin următoarele realizări istorice:

  • blocarea totală a șanselor copiilor de țărani din zonele defavorizate de a accede la un proces de formare și educație echivalent cu ceilalți colegi de la oraș sau localitățile din proximitatea zonelor urbane;
  • pauperizarea dusă până la subordonare și masă de manevră socială a dăscălimii din mediul rural;
  • distrugerea premeditată a școlii sătești, instituție care a reprezentat generatorul biologic al marilor valori culturale și naționale, precum și universale;
  • discreditarea Guvernului României și a partidelor de guvernământ în fața intelectualității românești, datorită sfidării școlii și a proastei gestionări a tuturor problemelor sociale cu care se confruntă slujitorii învățământului.

În viziunea noastră, a Partidului România Mare, activitățile cadrelor didactice care lucrează în mediul rurual, în condiții extrem de grele, mai ales în zonele defavorizate, cum ar fi cele ce formează comunitățile rurale din polul sărăciei - județele: Vaslui, Iași, Botoșani - este o muncă de misionariat, mai mult decât necesară pentru luminarea tineretului școlar din zonele respective, fapt pentru care se necesită de urgență măsuri ferme pentru redresarea acestei situații unicat în Europa.

Atragerea intelectualității în localitățile rurale se poate face numai prin acordarea unor facilități sporite slujitorilor școlii, facilități care să suplinească confortul necesar și necesitățile materiale ale unui om care are o pregătire specială, atât de necesară unui domeniu fragil cum este învățământul preuniversitar.

În ultimele acte normative, elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, nu se întrevede o asemenea preocupare din partea guvernanților noștri, ci, din contră, se merge pe măsuri punitive asupra școlii sătești, prin concentrarea copiilor în școli supraaglomerate, obligându-i la navete extenuante, sau prin desființarea punctelor de conducere la anumite școli.

Această impurie legislativă și nepăsare față de școală și slujitorii ei trebuie să înceteze imediat, dacă cei care se află la cârma țării doresc binele tinerei generații.

Cu această ocazie, vreau să vă comunic că următoarea declarație politică va viza solicitarea mea primului ministru pentru a dispune ca Ministerul Justiției să deblocheze dosarele penale care conțin abuzurile, fraudele și faptele de corupție a doi primari din județul Vaslui. Este cazul primarului Florea Viorel, din comuna Dimitrie Cantemir, și a lui Călin Costică, din comuna Tăcuta. Aceste dosare au fost mușamalizate datorită faptului că cei doi sunt membri ai partidului de guvernământ.

Vă mulțumesc. (Aplauze la Grupul P.R.M.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 28 februarie 2021, 15:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro