Domnul Mihai Șeitan (secretar de stat, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei): Doamna președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Permiteți-mi să-i mulțumesc domnului Baban pentru interpelarea făcută și să încerc să răspund la aceasta, afirmând că am făcut-o și în scris. Vreau să vă spun că prin programul de guvernare pentru 2005 - 2008 Guvernul României și-a propus adoptarea și aplicarea unui set de măsuri care să asigure reforma sistemului public de pensii, în mod special în scopul eliminării inechităților existente între categoriile de pensionari, în funcție de data pensionării. Măsurile aplicate în acest scop și în perioada 2002 - 2004, constând în recorelări, indexări diferențiate a pensiilor nu au reușit total să înlăture aceste inechități, motiv pentru care s-a pus problema acestei măsuri puternice de recalculare a pensiilor. Recalcularea are în vedere tocmai eliminarea acestor inechități și se bazează pe urgentarea recalculării tuturor pensiilor aflate în plată până la 1 ianuarie 2001, când a apărut noua lege a pensiilor. Pentru aceasta, conducerea ministerului, potrivit Ordinului nr. 19/2005, a hotărât ca până la aprobarea unui act normativ de reglementare a acestei activități de recalculare a pensiilor să detașeze, în condițiile legii, la un număr de 9 case județene de pensii, deci nu la toate, care aveau un număr mai mic de personal, personal din structura Ministerului Muncii, adică din inspectoratele teritoriale de muncă și agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, reprezentând un număr de 125 de persoane, adică între 3 și 9 persoane pe județ. Aceste persoane au fost fie funcționari contractuali sau personal contractual din aceste sisteme, fie funcții publice. De asemenea, s-a stabilit ca acest personal să fie suplimentat cu un număr de oameni, care să fie angajați prin intermediul Institutului Național de Cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției sociale, un număr de 15-20 de persoane pentru fiecare casă județeană. Acestea, toate, au fost bazate pe prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1550/2004 privind operațiunile, numai de evaluare a pensiilor. Conform Ordonanței de urgență nr. 9/2005, la art. 14, privind creșterile salariale ș.a.m.d., un număr întreg de acte normative care au fost în vigoare, s-a aprobat ca ulterior să se majoreze numărul de posturi care urmează să facă exclusiv operații de recalculare anul acesta, cu un număr de 3.100 de posturi, dintre care 3.000 vor fi destinate exclusiv activității de recalculare. De curând, în 10 februarie, în ședința Guvernului, a fost aprobată o Hotărâre de Guvern, nr. 86, prin care s-a stabilit ca această redistribuire de posturi, necesare în plus, desfășurării acestei activități de recalculare să se facă prin preluarea din posturile vacante, ca număr și ca fond de salarii, a unui număr care să permită începerea acestei operațiuni, pentru care s-au alocat, conform acestei hotărâri, un număr de 1.672 de posturi, care nu acoperă tot nivelul de 3.000 și urmează să mai găsim încă structuri care să ne permită acest lucru. Detașarea care a fost făcută până la momentul în care aceste acte normative au intrat în vigoare s-a realizat prin înțelegerea între organismele componente ale Ministerului Muncii și probabil că, așa cum ați sesizat și dumneavoastră, au existat câteva cazuri în are persoanele detașate au fost mai rapid transmise în sistem, ca să înceapă recalcularea, și nu s-a urmărit exact procedura legală, dată de Codul Muncii, pentru a cere și avizul lor în scris. Acele persoane care nu au fost mulțumite de acest lucru, cărora li se termină acum această detașare (pentru că avem noul sistem de a prelua personalul în mod legal), se vor întoarce în sistemele lor și își vor continua activitatea fără nici un fel de problemă. Dar, din semnalele pe care le avem, numărul celor care au ridicat problema aceasta a fost foarte mic, una sau două persoane. Vă mulțumesc pentru atenție.
|