Alecsandru Știucă
Alecsandru Știucă
Sittings of the Chamber of Deputies of February 15, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.12/22-02-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
13-04-2021
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 15-02-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 15, 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.17 Alecsandru Știucă - declarație politică: "Marea vânzoleală. Sine ira et studio";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Ultimul înscris pe listă, domnul deputat Alecsandru Știucă.

Domnul deputat Stan Ion a renunțat și depune declarația la secretariat.

Domnul Alecsandru Știucă:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

"Marea vânzoleală. Sine ira et studio", fără ură și fără părtinire, Tacitus.

Marea vânzoleală a schimbării stânjenește evident, guvernarea atât la nivel central, cât și la nivel local sau, cum sublinia un înfocat și încrezător susținător al actualei puteri, "au și trecut aproape două-luni de la victoria din 12 decembrie și mecanismul gripat al statului continuă să rămână în înțepeneala deja cronicizată." (vezi "România literară" nr.4/2005 - Mircea Mihăieș).

Principala preocupare a noilor autorități locale și centrale este schimbarea, schimbarea cu orice preț. Se lucrează cu sistem la identificarea argumentării schimbării, mutându-se accentele în zone fără semnificație. De acord, cine nu și-a acoperit cu prefesionalism răspunderile pe care le-a avut în fruntea unui serviciu deconcentrat să plece.

Cei care trebuie să plece, cu orice preț, se afirmă că au făcut politică, cei care trebuie să ocupe posturile "vacante" cu forța ce au făcut? Sunt independenți, neimplicați politic?

Se repetă, în mod regretabil greșelile anilor 1996-1997 când s-a dovedit că algoritmul nu este acoperitor în zona competențelor. Ne pregătim să punem în practică prevederile Legii instituției prefectului, care, în spirit european impune, în locul prefectului numit pe criterii politice, un înalt funcționar public fără culoare politică, orchestrând eforturile unei echipe de specialiști, experți în principalele domenii ale activității economic-sociale, culturale, pe care le acoperă indispensabilele servicii deconcentrate.

Prefectul va răspundă solidar cu "responsabilii" acestor servicii în fața Guvernului României (oricare ar fi acela), iar rezultatele obținute se vor raporta sistematic și în mod obligatoriu la normele europene având în vedere că începând cu 1 ianuarie 2007 vom fi, trebuie să fim!, integrați în Europa.

Sigur, o evaluare atentă a rezultatelor obținute în fiecare domeniu stă în logica internă a oricărei activități desfășurate, dar această evaluare trebuie să aibă în vedere indicatori specifici, iar rezultatele trebuie apreciate dincolo de alte considerente subiective, fie ele chiar politice.

Noi începem evaluarea șefilor serviciilor deconcentrate întocmind o fișă politică: "cărui partid aparții?" devine reperul esențial (căror partide aparțin noii candidați?!); implicarea în politică - unii au candidat pe listele Parlamentului României (acesta este un drept constituțional și nu "o vină").

Deci merită să fim atenți la CV-urile noilor candidați: criteriile sunt răsturnate, dar să le acceptăm pentru a verifica consecvența liderilor noii echipe
guvernamentale, centrale și locale. Să le "recapitulăm":

  • să nu fie implicați în politică (să nu fi avut funcții în organizațiile județene și teritoriale - membri ai birourilor, consiliilor.);
  • să nu fi candidat în alegeri din partea unui partid (ca primar, consilier local, județean, pentru Parlament).

Și cam atât! Ce-ar mai putea urma?! Probabil competența. Din păcate, aceasta nu a contat nici în 1997 și, se pare, că nici în 2005. Astăzi, însă, lucrurile sunt mai complicate decât ieri. Nu mai avem răgaz pentru experimente și orgolii politice gratuite. Scadența e aproape: 1 ianuarie 2006 - termen pentru aplicarea Legii instituției prefectului și, evident, 1 ianuarie 2007. Cei care vor fi numiți acum vor avea la dispoziție mia puțin de 1 an.

Între timp, va fi un concurs de competență pentru prefectul "european" care pentru a se înscrie în cursă trebuie:

  • să aibă o licență (studii universitare temeinice, subliniez temeinice, știm cu toții la ce se referă sublinierea);
  • să cunoască 2-3 limbi străine;
  • să fi parcurs cursuri de specializare postuniversitare/masterat.

Aceste criterii au darul de a elimina definitiv persoanele care nu acoperă prin pregătire profesională temeinică și prin cultură generală instituția (în cazul nostru a prefectului) care, din păcate, nu de puține ori a trebuit să suporte impostura și incompetența.

Prefectul anului 2006 prin condițiile impuse de lege și standardele europene, cu siguranță, sperăm noi, și prin propria sa formație intelectuală, nu va accepta în echipa sa, de care depind propriile-i performanțe, decât specialiști pe măsură și nu membri de partid.

Atunci, dreptatea și adevărul, avem sumeția să credem cu optimism că se vor impune cu forța unui imperativ al democrației europene și nu după formula algoritmului politic desuet, anacronic și penibil, după care adevărul este mistificat, iar dreptatea simulată, cu alte cuvinte sechestrate de un partid sau altul.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Vă mulțumesc și dumneavoastră, și vă urez o zi cât mai plăcută.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 14 avril 2021, 10:50
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro