Ion Stan
Ion Stan
Sittings of the Chamber of Deputies of February 15, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.12/22-02-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
13-04-2021
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 15-02-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 15, 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.24 Ion Stan - declarație politică privind "Autonomia Scaunelor Secuiești" și "Autoguvernarea Pământului Secuiesc".  

Domnul Ion Stan:

Declarație politică privind "Autonomia Scaunelor Secuiești" și "Autoguvernarea Pământului Secuiesc".

Doamnelor și domnilor deputați,

În urmă cu aproape 60 de ani, într-o adunare publică de la Cluj se afirma: "Din nou în Transilvania domnește o stare de tensiune "o stare de nesiguranță și de tulburare. S-ar putea pentru observatorul neinițiat că s-a petrecut ceva cu totul neobișnuit aici, s-ar părea că asistăm la evenimente neașteptate (...) Evenimentele care ne leagă de soarta Transilvaniei în adevăr nu privesc numai populația de aici, ci privesc în întregime poporul român, soarta statului român".

Ca într-o nefericită ciclicitate a istoriei, iată că, în prezent, ne aflăm din nou în situația în care se pare că asistăm la o încercare susținută de a produce, în mod voit, o stare de tulburare în ceea ce privește existența statal-națională a României.

Din primăvara-vara anului 2003 și până în prezent, în România, sub instigare străină dovedită, a apărut așa-numitul" Consiliu Național Secuiesc", care ce revendică?

Nimic mai mult sau mai puțin decât un atentat la ordinea constituțională a statului român, adică "Autonomia Scaunelor Secuiești" și "Autoguvernarea Pământului Secuiesc".

Doamnelor și domnilor deputați,

O țară cu două parlamente, cu două guverne și, probabil, și cu două sisteme de poliție și justiție nu mai este ceea ce consfințește primul articol al Constituției României. Nu mai este un stat unitar.

Proiectul periculos elaborat ca "Strategie a Comitetului de Inițiativă a Consiliului Național Secuiesc cu scop de punere în aplicare a Autonomiei Pământului Secuiesc" s-a implementat atât de repede și eficace, încât, la numai două luni de la lansare, august-octombrie 2003, a avut ca rezultat constituirea de consilii locale secuiești în peste 20 de localități și a 8 Consilii Scăunale Secuiești, ai căror delegați au proclamat așa-numitul Consiliu Național Secuiesc. Subliniez "așa-numitul", fiindcă sub aspectul statutului juridic, această înaltă conspirație la adresa Constituției României nu are nici o recunoaștere legală, fiind nepermis tolerată.

Consiliul Național Secuiesc nu are personalitate juridică și nu și-a precizat statutul, scopul, obiectivele, sediul și resursele financiare așa cum obligă legea (Ordonanța nr.26 din 30 ianuarie 2000, modificată de Ordonanța nr.37 din 30 ianuarie 2003, Monitorul Oficial nr.62 din 1 februarie 2003).

Este, deci, o structură cu condiția juridică neclară care, în mod evident, acționează în afara legii.

Scopurile, până în prezent evidente, violează prevederile art.40 al Constituției României care prevede "(...) organizațiile care, prin scopurile ori activitatea lor, militează împotriva (...) principiilor statului de drept ori a suveranității, a integrității (...) României sunt neconstituționale.

În aceeași situație se află și Consiliul Național al Maghiarilor din România.

Mai-sus numitul Consiliu Național al Maghiarilor din România nu este altceva decât o umbrelă a Consiliului Național Secuiesc, prin care acesta din urmă dorește a deveni mai credibil și cu mai multă autoritate.

Am afirmat la începutul declarației mele că alături de aceste organizații ilegale, expresii fățișe și provocatoare ale unor conspirații anticonstituționale clandestine ale neostoitului revizionism revanșardo-fascist care au sfârtecat trupul României la 30 august 1940, au apărut și instigări străine dovedite.

Iată cronologia faptelor: în mai 2003, instigatorul, un cetățean străin prezent în România în calitate de colaborator a două posturi de televiziune, spune într-o adunare publică la Cristuru Secuiesc: "(...) a trecut vremea statelor naționale (...). Să continuăm lupta pentru a nu avea parte de alți 80 de ani sub dominația unei noi uniuni" (n.n. Uniunea Europeană). "(...) În picioare maghiari (...), a sosit timpul. Acum ori niciodată!"

În aceeași lună, la Sfântu-Gheorghe, preciza: "Am inaugurat la Oradea statuia lui Bethlen Gabor și s-a adeverit că nu putem inscripționa nici numele principelui, nici deviza acestuia. Ce ar face irlandezii, bascii, catalanii, tirolezii din sud și corsicanii într-o situație asemănătoare? N-ar mai rămâne piatră de piatră. Noi însă tăcem, suportăm până când? (...)

În toamna anului 2003, același personaj declara: "(...) tinerii maghiari să nu se lase atrași de teoriile privind globalizarea, ci să le respingă cu hotărâre, să își construiască singuri viața în Transilvania (...)".

Referitor la caracterul României de stat național-unitar și indivizibil, personajul deja celebru afirma: "Până acum și în Constituția Macedoniei figura această sintagmă, numai că albanezii din Macedonia au luptat cu kalașnikovul în mână până când au eliminat-o."

Toate acestea au precedat apariția așa-numitului Consiliu Național Secuiesc, în numele căruia, în prezent, se intenționează obraznica provocare a Parlamentului României cu un nou proiect de "Lege privind autonomia Ținutului Secuiesc".

Doamnelor și domnilor deputați,

La nici un recensământ de până în prezent al populației României nu a existat nici măcar un singur caz în care vreun cetățean al statului român să se declare de "naționalitate secui".

Pe cine reprezintă atunci, așa-numitul Consiliu Național Secuiesc, și ce voiește el să guverneze?

Este, oare, întâmplător și faptul că, tocmai într-o astfel de conjunctură, virulenta propagandă nerevizionistă pătrunde în România cu pseudo-filmul "Trianon", nimic altceva decât o reluare actualizată a temelor doctrinei hungariste ale cărei baze au fost puse de Miklos Horthy prin Memorandumul din octombrie 1919, ce exprimă și în prezent esența politicii extremiste revanșarde, care, în ceea ce privește România prevedea: "(...) inamicul numărul unu al Ungariei este România pentru că cele mai mari pretenții teritoriale sunt împotriva ei și pentru că este cea mai puternică dintre statele vecine (...); intensificarea mișcării revizioniste din Transilvania"; "exploatarea divergențelor teritoriale ale României cu celelalte țări vecine".

Istoria se repetă, dar noi nu trebuie să-i repetăm greșelile fiindcă cine nu învață ori uită lecțiile istoriei riscă a se întoarce în epoca de piatră.

Solicit, pe această cale, domnului prim-ministru Călin Popescu-Tăriceanu să vină în fața Parlamentului și să ne lămurească în legătură cu scrisoarea primită din partea Consiliului Național Secuiesc prin care se solicită Guvernului României sprijin pentru autonomia Ținutului Secuiesc.

Ar fi un fapt de o extremă gravitate să ajungem în situația umilitoare de a constata că Guvernul României, prin intermediul primului-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, s-ar fi angajat cu ocazia vizitei la Budapesta, în ianuarie 2005, să sprijine autonomia secuilor, încălcând grav prevederile Constituției României.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 14 avril 2021, 10:27
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro