Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 3, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.22/10-03-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 03-03-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 3, 2005

9. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea art. 7 din Legea nr. 333/2001 privind unele măsuri pentru diminuarea consecințelor încetării răscumpărării de unități de fond de către Fondul Național de Investiții (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 20/2005

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................

Al șaptelea punct pe ordinea de zi: Proiectul de Lege pentru completarea art. 7 din Legea nr. 333/2001 privind unele măsuri pentru diminuarea consecințelor încetării răscumpărării de unități de fond de către Fondul Național de Investiții.

Inițiatorul. Nu este prezent inițiatorul? Proiectul de lege este un proiect de lege venit de la Guvernul României. Doamna secretar de stat? Guvernul României susține acest proiect de lege.

Comisia.

Doamna Grațiela Denisa Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare completarea art. 7 din Legea nr. 333/2001, astfel încât Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului să fie autorizată să contribuie la completarea fondului pentru ajutor financiar al unor investitori la Fondul Național de Investiții.

În urma dezbaterii proiectului de lege pentru completarea art. 7, în ședința din 15 februarie 2005, comisia propune spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților, a proiectului de lege, în forma adoptată de Senat.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

În cadrul dezbaterilor generale, grupurile parlamentare dacă doresc să ia cuvântul.

Domnul deputat Bolcaș, aveți microfonul.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mărturisesc că n-aș fi vrut să iau cuvântul, dar este prilejul de a demonstra pe viu, în fața domniilor voastre, cum se continuă guvernarea Cabinetului Adrian Năstase, în ciuda programului de guvernare a Cabinetului Tăriceanu.

În programul de guvernare a Cabinetului Tăriceanu, se menționează rezolvarea globală a doleanțelor celor păgubiți prin încetarea plăților la acest fond de investiții.

De data aceasta, cu veselie, actuala guvernare acceptă cârpeala care s-a făcut și de guvernarea anterioară. Și anume, în locul unei despăgubiri globale, s-au acordat, prin lege, numai o serie întreagă de compensații, pentru a închide gura, practic, celor mai afectați, celor mai amărâți contribuabili la acest fond de investiții.

Deci, actuala guvernare demonstrează prin adoptarea unui proiect de lege care să cârpească cârpeala, că nu dorește să rezolve această problemă a Fondului de Investiții. Ne rămâne ca sarcină și vă mulțumim. Ne-o vom îndeplini.

În ceea ce privește însă proiectul de lege ca atare, vă rog să constatați că nici el nu poate să fie primit. Ce se urmărește prin aceasta? Un lucru foarte simplu, expunerea de motive este absolut edificatoare și pentru mine năucitoare: pentru constituirea Fondului de despăgubiri, s-au creat niște obligații financiare în sarcina unor societăți comerciale. Nu intru în amănunte.

În expunerea de motive se spune: pentru că unele societăți comerciale nu și-au îndeplinit această obligație, noi nu-i mai executăm, îi iertăm. Și atunci, preia din alte fonduri această plată pentru constituirea fondului de despăgubiri AVAS-ul. Bun! Și atunci creăm o inechitate pe piața care se vrea concurențială, care se vrea liberă. Pe unele dintre societăți pe care le-am executat până acum, le-a mers bine că le-am executat conform obligațiilor legale, dar altele, și nu știm care sunt acestea altele, nu mai sunt executate pe piață?!

Proiectul de lege putea să creeze premisele despăgubirilor fondurilor pentru despăgubirile integrale, acordate și așa ciuntit, în condițiile în care AVAS-ul plătitor era autorizat să continue aceste executări. Dar nu prin stingerea unor datorii. Pentru că perpetuăm acest capitalism sălbatic. Cine plătește, e bun plătit, cine nu plătește, e bun scăpat.

Propunerea mea, în aceste condiții, este restituirea proiectului de lege la comisie pentru completarea sa în ceea ce privește modul în care AVAS-ul va continua executarea societăților restante. Este singura soluție. În caz contrar, vom vota împotriva acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Alte grupuri parlamentare dacă vor să intervină. Nu.

Am să intervin eu, în numele Grupul parlamentar al P.S.D.

(Domnul Miron Tudor Mitrea coboară la tribună.)

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Este foarte adevărat că această problemă a Fondului Național de Investiții a creat și va crea în continuare dificultăți deosebite. Vreau însă să punem lucrurile așa cum au fost ele din punct de vedere cronologic: Fondul Național de Investiții s-a dezvoltat în mod spectaculos în perioada 1997-2000, datorită faptului că guvernul din acea perioadă, Guvern P.N.L.-P.D.-UDMR, dacă-mi aduc eu bine aminte, a sprijinit dezvoltarea fondului prin introducerea CEC-ului în întreaga filosofie. Guvernul din care am făcut parte, Guvernul P.S.D., a fost pus în fața unui Fond Național de Investiții care e falimentat. Și am căutat soluții ca să rezolvăm problemele persoanelor cu cele mai mari dificultăți, așa cum ați spus. Deci, am căutat să rezolvăm exact ceea ce domnul deputat Bolcaș a spus, persoanelor care aveau o situație financiară deosebită să le găsim soluții.

De aceea, sprijinim acest proiect de lege și în acest moment. Este un proiect de lege, care, e adevărat, cârpește o situație pe care am moștenit-o și pe care ne-a fost imposibil s-o rezolvăm din alt punct de vedere. S-ar putea ca acum, sigur, cei care au creat-o în perioada 1997-1999, fiind din nou la putere, să găsească o altă soluție. Sigur, o vom sprijini. (Aplauze în Grupul P.S.D.)

(Domnul Miron Tudor Mitrea revine la prezidiu)

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Din partea Grupului parlamentar al P.U.R. Vă rog, doamna deputat.

Doamna Grațiela Denisa Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș spune că ceea ce vedem că se întâmplă astăzi cu Fondul Național de Investiții este simptomatic pentru piața de capital românească. Fondul Național de Investiții este doar reflexul unei lipse de transparență totale și a unei lipse de interes față de cei mulți și față de micii investitori.

Mi se pare normal și firesc ca în lipsa informațiilor avizate pentru acești mici investitori ei să fie astăzi în postura să fie ajutați. De aceea, Grupul parlamentar al Partidului Umanist din România, Social Liberal va sprijini adoptarea acestui proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule deputat Tabără, aveți cuvântul din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu nu vreau să comentez prea mult acest act legislativ care, în mod sigur, vrea să facă dreptate pentru o anumită categorie de oameni, care cu bună-credință au participat la un fond de investiții specific oricărei societăți care intră sau care se găsește în economia de piață.

Pe mine mă surprinde faptul că mereu revenim la anumite perioade, fără să ne aplecăm la elementele de esență, de fond. Așa au trecut nerezolvate problemele Bancorex-ului, ale băncilor. Așa trece neobservat, în fondul lui, și Fondul Național de Investiții și cârpim în continuare. După părerea mea, un astfel de act ar fi trebuit să fie dat în momentul în care s-ar fi încheiat și procesul doamnei Vlas. Și de ce nu, de a se fi cunoscut în totalitate ceea ce s-a întâmplat cu Fondul Național de Investiții. Pentru că sunt multe probleme cu care am venit în contact în calitate de parlamentar, cu oameni care au fost implicați, inclusiv în manifestările care au urmat căderii Fondului Național de Investiții și care, practic, au rămas în continuare în umbră.

Repet încă o dată: și o putere și alta și aș spune că alți factori și alte structuri ale societății românești ar fi trebuit să afle mai multe despre ceea ce s-a întâmplat la Fondul Național de Investiții și nu numai la Fondul Național de Investiții, pentru că nu este singurul loc unde românii au pierdut bani după 1990. Eu cred că undeva, noi, Parlamentul, ascundem sau, prin ceea ce facem acum, nu facem decât să creăm o carapace asupra unor lucruri extrem de urâte care s-au petrecut pe seama românilor creduli, până la urmă.

Sigur, ne regăsim în fața unui act prin care trebuie să rezolvăm niște situații. Și le rezolvăm. Dar asta nu înseamnă că am rezolvat pe fond problema Fondului Național de Investiții și asta nu este chestiunea nici a Puterii din 1997-2000 și poate că nici a celei din 2000-2004. Este a noastră, a tuturor. Pentru că nu vrem, efectiv, să ne aplecăm și să rezolvăm problemele de fond pentru societatea românească. Și acestea sunt furturile din banii cetățenilor și din banii statului.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat. Domnule deputat Calimente, aveți cuvântul. Grupul parlamentar al P.N.L.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este simplu să aduci acuze altor guvernări. Țin să vă aduc aminte că acest fond a existat dinainte de 1996, că cei care l-au condus, în proporție de 99%, erau foști ofițeri de securitate și cred că pe aceștia nu puteți să-i asociați nici cu fostul P.N.Ț., nici cu P.N.L.-ul și că a urmat după aia guvernarea P.S.D. care a lăsat în coadă de pește tot acest aspect, nici până astăzi nu știm de ce domnul Sorin Ovidiu Vântu a fost scos din acest proces, care este principalul artizan a ceea ce s-a întâmplat în acest Fond de Investiții. Din contră, avem informații atât din presă, cât și din televiziuni, că personaje importante din P.S.D. sunt prieteni apropiați în continuare ai domnului Sorin Ovidiu Vântu.

În ceea ce privește partea de despăgubiri, Partidul Național Liberal este de acord cu acest proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Alte grupuri parlamentare dacă doresc să intervină. Domnul Bolcaș. O ultimă intervenție.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Regret cuvântul domnului deputat Tabără care creează o situație metafizică. Dacă nu e responsabilă nici o guvernare de până acum de ce s-a întâmplat cu F.N.I.-ul, cine e responsabil? Sicriul lui Mahomed care plutește între cer și pământ? Și guvernările, și noi suntem responsabili și de aceea luăm cuvântul aici. Asta este problema.

Și problema este foarte simplă: nimeni nu vrea ca oamenii să nu fie despăgubiți. De altfel, despăgubirile s-au dat. Problema la ora actuală este din ce fonduri se dau aceste despăgubiri. Și protestul meu a fost în ideea că, în mod indirect, anume societăți sunt iertate de datorii prin preluarea de către AVAS a obligațiilor lor.

Dacă adăugăm la acest text de lege un simplu alineat, și anume, AVAS va continua recuperarea datoriilor pentru acest fond de la societățile restante, am rezolva problema. Asta este esența legii care are această imensă lipsă.

Dăm AVAS-ului o sarcină financiară și iertăm pe alții de această sarcină financiară. AVAS-ul are atribuții și poate continua executarea. Asta este singura propunere ce am făcut-o. Poate nici nu e nevoie de restituire, dar mă leagă Regulamentul Camerei, nu pot face propuneri de fond.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

În mod cert, domnule deputat, aveți dreptate. Vă mulțumesc. Nu puteți face amendamente în fond. Ați făcut o propunere de restituire a proiectului de lege la comisie. Comisia nu a fost de acord.

Am să supun propunerea dumneavoastră plenului.

Cine este de acord cu propunerea domnului deputat Bolcaș? 8 voturi pentru. Insuficiente, în mod evident.

Titlul legii. Cine are intervenții la titlul legii? Nu sunt. Titlul legii a fost adoptat în unanimitate.

La articolul unic al legii sunt intervenții? Nu. Supun votului dumneavoastră. Cine este pentru articolul unic al legii? Vă rog numărați. 137 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? Nu sunt voturi împotrivă.

Abțineri? 12 abțineri.

Articolul unic al legii a fost adoptat cu 137 voturi pentru, 12 abțineri. Legea a fost adoptată pe articole, urmează să fie trimisă la sesiunea de voturi finale de marți.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 15 avril 2021, 3:09
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro