Domnul Bogdan Olteanu: Vă mulțumesc, doamnă președintă. Sigur că răspunsul îl prezint în numele domnului prim-ministru. Domnule deputat, În legătură cu interpelarea dumneavoastră cu privire la garantarea autonomiei și independenței autorităților de reglementare, v-am înaintat și în scris o serie de precizări pe care, sintetic, le voi prezenta aici. Astfel, în activitatea sa, Guvernul are ca principii de bază transparența, respectarea legii și nondiscriminarea pe nici un fel de criterii. În acest sens, schimbarea președinților autorităților de reglementare menționate în interpelare: Agenția Națională pentru Resurse Minerale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei s-a făcut în baza prevederilor legale și în urma unor analize atente cu privire la performanța foștilor președinți ai acestor instituții. Astfel, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei a fost eliberat din funcție în baza art. 9, alin. 4, lit. f, coroborat cu alin. 1 al aceluiași articol din Legea energiei electrice, având la bază, ca principale motive: întârzierea în aprobarea reglementărilor cu privire la metodologia de stabilire a tarifelor de distribuție, stabilirea unui calendar defectuos în implementarea cadrului de reglementare privind introducerea noii platforme de tranzacționare pe piața de energie electrică, o insuficientă transparență în stabilirea prețurilor reglementate ale producătorilor de combustibili fosili și nerespectarea termenelor pentru consultarea agenților economici și a consumatorilor privind propunerile de prețuri și tarife stabilite. În privința președintelui Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, eliberarea din funcție s-a făcut în baza art. 4, alin. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003, coroborat cu art. 15 lit. d) din Legea nr. 90/2001, având la bază ca principale motive: transformarea ANRM într-o anexă a Ministerului Economiei și Comerțului, prin renunțarea la calitatea de ordonator principal de credite, fiind direct afectată autonomia financiară a ANRM; neîndeplinirea în totalitate a prevederilor art. 2 din Hotătârea Guvernului nr. 756/2003 referitoare la gestionarea resurselor de petrol, resurselor minerale și a fondului geologic național prin absența unei strategii a cercetării, explorării și exploatării substanțelor minerale pe categorii de substanțe; acțiunea de închidere a minelor care s-a desfășurat fără o avizare tehnică din partea ANRM, fără controlul conservării rezervelor rămase neexploatate și fără controlul calității lucrărilor executate; în sfârșit, absența implicării la nivel central a Agenției în avizarea proiectelor de execuție a firmelor ce efectuează lucrări de închidere a minelor; de asemenea, neimplicarea ANRM în negocierea contractului de privatizare a PETROM, care a condus la absența din contract a unor clauze specifice privind exploatarea rațională a zăcămintelor. La rândul său, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale a fost eliberat din funcție în baza prevederilor art. 10, alin. 3, lit. d, coroborat cu dispozițiile alin. 1 ale aceluiași articol din Legea gazelor, având la baza deciziei ca motive: nerespectarea prevederilor conform cărora noua metodologie privind prețurile și tarifele trebuia să fie aplicate efectiv cu începere din luna ianuarie 2005; de asemenea, amânarea până la 1 aprilie 2005 a implementării prevederilor metodologiei privind diferențierea tarifelor de distribuție și a prețurilor finale reglementate pe operatori și categorii de consumatori. În privința președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Servicii Publice de Gospodărie Comunală, eliberarea din funcție s-a făcut în baza prevederilor art. 10, alin. 4, coroborat cu dispoziția alin. 1 ale aceluiași articol din Hotărârea de Guvern nr. 373/2002, având la bază, ca principale motive: apariția unor disfuncționalități pe piața serviciilor publice de gospodărie comunală datorită faptului că nu au fost elaborate și aprobate Regulamentul de licențiere pentru serviciul de iluminat public și Regulamentul de delegare a serviciilor de iluminat public; lipsa de activitate a Consiliului consultativ care trebuia să-l asiste pe președintele ANRSC; de asemenea, existența a numeroase incoerențe și ambiguități de ordin tehnic și metodologic în Regulamentul privind acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală. De asemenea, vrem să arătăm că schimbarea președinților autorităților de reglementare nu contravine angajamentelor asumate în Documentul de Poziție a României privind Capitolul 14 - Energie și nici legislației comunitare relevante. Și, dat fiind că invocați încălcarea acordului stand-by încheiat cu Fondul Monetar Internațional, sunt dator să vă reamintesc că în memorandumurile de politici economice și financiare încheiate cu F.M.I., documente cu caracter angajant, nu există interdicție referitoare la schimbarea președinților agențiilor de reglementare. Dimpotrivă, în luarea deciziilor privind schimbarea președinților, un rol important l-a avut faptul că foștii președinți erau direct responsabili de neîndeplinirea unor angajamente prevăzute în acordurile cu F.M.I. Toate datele pe care le-am prezentat anterior sunt dovada faptului că prin măsurile adoptate, respectiv, înlocuirea din funcție a acestor președinți, s-a urmărit îndreptarea aspectelor deficitare ale activității autorităților de reglementare, pentru asigurarea pe viitor a unui management mai important al acestora. Schimbarea celor patru președinți s-a făcut cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare și a obligațiilor asumate față de Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială. Având în vedere că domeniile de reglementare ale acestor autorități prezintă o importanță majoră pentru economia națională, este interesul tuturor ca ele să funcționeze independent, dar și eficient. Vă mulțumesc.
|