Ioan Cindrea
Ioan Cindrea
Sittings of the Chamber of Deputies of March 14, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.29/21-03-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
13-04-2021
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 14-03-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 14, 2005

9. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  9.11 Ioan Cindrea  
 
see:

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Răspunsul la interpelarea domnului deputat Ioan Cindrea - Grupul parlamentar al PSD, răspunde domnul secretar de stat Silviu Bian de la Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei.

Vă rog, domnule secretar de stat, aveți cuvântul.

Domnul Silviu Bian:

Doamna președintă,

Domnule deputat,

Adresez răspuns la interpelarea adresată domnului Gheorghe Barbu, ministrul muncii, solidarității sociale și familiei, de către domnul deputat Ioan Cindrea, aparținând Grupului parlamentar al PSD, referitoare la dublarea impozitului la microîntreprinderi. Formulăm următoarele: Actul normativ pus în discuție, pe lângă modificarea cuprinsului art.107 din Codul fiscal, prin care se stabilește cota de impozit la 3%, aduce și completarea art.104 al Codului fiscal cu un nou alineat, alin.6, prin care se conferă microîntreprinderilor plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit, a cărui cotă a fost redusă, prin același act normativ, de la 25% la 16%.

În concordanță cu politica de relaxare fiscală promovată prin programul de guvernare pe perioada 2005-2008, precizăm totodată faptul că prin Hotărârea Guvernului nr.84/2005 pentru modificarea și completarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 44/2004, se stipulează că în sensul alin.4 și 6 ale art.104 din Codul fiscal, ieșirea din sistemul de impunere a veniturilor micro întreprinderilor se efectuează începând cu anul următor celui în care nu se mai îndeplinește una din condițiile prevăzute la art.103 din Codul fiscal sau prin opțiune.

În sensul art. 104 alin. 6 din Codul fiscal, opțiunea se exercită și de către contribuabilii care la data de 31 decembrie 2004 îndeplineau condițiile pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor prevăzut la art. 103 din Codul fiscal.

De altfel, dublarea cotei de impunere reprezintă, în cazul realizării de venituri la nivel maxim de 100 de mii de euro prevăzut de lege, pentru micro întreprinderi o creștere în valoare absolută de 1500 de euro, ceea ce considerăm că nu este de natură să pericliteze o activitate cu management performant.

În ceea ce privește consultarea prealabilă a segmentului implicat al organizațiilor patronale și sindicale, deci partenerii sociali, cât și pentru alte eventuale detalii suplimentare, în cazul în care considerați necesar, domnule deputat, credem că ar fi oportun să vă adresați Ministerului Finanțelor Publice, inițiatorul actelor normative avute în vedere.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc. Domnule deputat, dacă doriți să interveniți, aveți cuvântul 2 minute.

Domnul Ioan Cindrea:

Vă mulțumesc, doamna președintă și mulțumesc domnului secretar de stat pentru răspuns. Trei sunt comentariile la interpelarea pe care am transmis-o în același timp Ministerului Muncii, dar și Ministerului Finanțelor și sper că răspunsul de la Ministerul Finanțelor să răspundă și la aceste 3 probleme.

În primul rând, o relaxare fiscală nu înseamnă o dublare a impozitului pe venituri la micro întreprinderi. Relaxare înseamnă un impozit mai mic, nu o dublare.

În al doilea rând, s-a realizat fără acordul partenerilor sociali sau nu? Fiindcă informațiile care există că în perioada aprobării actului normativ prin care s-a dublat impozitul la microîntreprinderi, de fapt, toate modificările fiscale, Consiliul Economic și Social nu funcționa din diverse motive.

În al treilea rând, dacă există sau nu o fundamentare temeinică asupra efectului dezvoltării microîntreprinderilor care sunt la ora actuală în număr de 400 de mii, la care lucrează circa 1.000.000 - 1.100.000 de salariați și va conduce această dublare a impozitului la micro întreprinderi la limitarea dezvoltării microîntreprinderilor viitoare mici întreprinderi, sau întreprinderi mici și mijlocii, și va produce, sau va avea consecințe negative în ce privește ocuparea forței de muncă prin creșterea șomajului. Așteptam un răspuns, cel puțin din partea Ministerului Muncii, că există sau nu astfel de fundamentare și cuantificate efectele negative. Rămân la poziția mea, va avea efecte negative asupra dezvoltării microîntreprinderilor și creșterii șomajului.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Răspunsul al interpelările doamnei deputat Minodora Cliveti, - Grupul parlamentar al PSD, și Petru Gabriel Vlase, Grupul parlamentar al PSD, se vor transmite în scris de către domnul secretar de stat Sebastian Bodu, Ministerul Finanțelor Publice.

Mai sunt de dat răspuns la două interpelări pentru domnul deputat Ioan Cindrea de la PSD, din partea aceluiași secretar de stat, de la Ministerul Finanțelor Publice pe care îl rog să ia cuvântul.

Da. Este prezent. Vă rog, luați cuvântul.

Domnul Sebastian Bodu:

Doamna președintă,

Domnule deputat,

În ceea ce privește majorarea impozitului pe dividende de la 5 la 10% vreau să vă reamintesc că acest lucru a fost decis în august 2004, deci actualul Guvern doar a menținut o prevedere adoptată de Guvernul anterior.

În ceea ce privește motivele pentru care s-a întâmplat acest lucru, țin să vă reamintesc că alte țări europene au impozite egale sau chiar mai mari de 10%: Cehia - 15%, Slovacia 15%, Bulgaria 10%, Ungaria 20%, Slovenia 25%.

În ceea ce privește răspunsul la cele 3 întrebări... deci relaxare, într-adevăr, a fost o relaxare prin cota de 16% și considerăm că efectele cotei de 16% depășesc cu mult efectele negative ale cotei de 3% pe impozitul pe dividende.

În ceea ce privește consultarea la nivelul Ministerului Finanțelor s-a făcut, există un grup de consultare cu partenerii sociali la nivelul ministerului, nu la nivelul Guvernului, nu știu dacă se află la nivelul Guvernului, dar la nivelul ministerului s-a făcut.

În ceea ce privește frânarea dezvoltării microîntreprinderilor, cred că acest lucru nu se întâmplă pentru că aceste microîntreprinderi vor continua să plătească 3% și dacă cumva au vreo problemă pot trece să fie impozitate pe sistemul de 16%. După cum știți, în orice caz, din 2007 aceste microîntreprinderi trebuie să dispară. Deci, nu credem că acest lucru este negativ.

Doamna Daniela Popa:

Puteți să dați răspuns și la cealaltă interpelare.

Domnul Sebastian Bodu:

Au același răspuns.

Doamna Daniela Popa:

E în regulă.

Domnule deputat, dacă doriți să interveniți, vă rog.

Domnul Ioan Cindrea:

Le-aș lua pe rând. Cred că un răspuns pe care l-am solicitat în Parlament trebuia să vină cu o fundamentare nu cu "cred că... nu va afecta dezvoltarea micro întreprinderilor".

Întrebarea era foarte clară: dacă există o fundamentare. Este clar și vreau să-i spun domnului secretar de stat, din fundamentările efectuate de Grupul parlamentar al PSD, că toate microîntreprinderile care au rata profitului sub 19% vor fi afectate în medie cu 1500 de euro pe an, un impozit suplimentar la venituri prin dublarea impozitului la micro întreprinderi și are un efect asupra planului de afaceri conceput de aceste microîntreprinderi.

La cealaltă interpelare, legat de dublarea impozitului din dividende, are și nu este în beneficiul României ca acest impozit să crească, limitează piața de capital și interesul cetățenilor din România să devină acționari, să devină deținători de acțiuni pe piața de capital.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Doriți să interveniți, domnule secretar de stat? Poftiți.

Domnul Sebastian Bodu:

În ceea ce privește impozitul pe microîntreprinderi, la nivelul ministerului considerăm că aceste microîntreprinderi erau o sursă de evaziune fiscală legală, într-adevăr, și au posibilitatea să treacă pe 16%. Deci, ca să vă spun concret, și nu "cred că..."

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Cu aceasta s-a încheiat tronsonul ședinței noastre de astăzi referitor la răspunsuri la interpelări, ne-am încadrat și în timp.

Vă mulțumesc pentru prezență. Închidem ședința de astăzi. O seară bună.

 

Ședința s-a încheiat la ora 19,30.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 14 avril 2021, 5:53
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro