Domnul Andea Petru: Una din principalele teme ale campaniei electorale susținute de Alianța DA a fost "depolitizarea administrației". Inutil să amintesc culorile portocalii în care alianța zugrăvea binefacerile pentru țară ale respectivei depolitizări. Nu s-a stins bine tumultul campaniei electorale și asistăm nu numai la un abandon total al "depolitizării", ci la o ofensivă înverșunată dusă de guvernul Tăriceanu exact în sens contrar. Toate câștigurile înregistrate în ultimii ani în depolitizarea administrației, îndeosebi cele generate de Legea funcționarului public, sunt amputate sau anulate prin intervenții politice brutale, arbitrare, complet nemotivate. Se pot observa cu claritate "fazele" succesive ale actualei politizări a administrației. Prima fază: tirul noilor guvernanți a fost îndreptat împotriva agențiilor și autorităților centrale dependente de guvern. Orice motiv, cât de pueril, era suficient pentru a schimba un conducător de instituție centrală. Memorabilă rămâne schimbarea conducătorului Institutului Național de Metrologie și Hidrologie, pe motivul că nu s-a prezis corect "timpul probabil". Faza a doua: demararea schimbărilor în teritoriu, în principal în rândul conducătorilor instituțiilor deconcentrate. Procesul a decurs greoi, după "inspirația" sau puterea de "convingere", ca să nu zic după șantajul practicat de unii miniștri sau prefecți. Faza a treia: stabilirea celebrilor "algoritmi" după care să fie ocupate posturile de conducere în teritoriu. Pentru a facilita aplicare algoritmilor, coaliția la putere a pregătit o măsură legislativă care, dacă va fi aprobată, va transforma șefii serviciilor descentralizate din funcționari publici, apolitici, în manageri publici, numiți de guvernul în funcțiune și complet dependenți de acesta. Pe această cale, politizarea administrației poate redeveni generală, perpetuă și cu un grad ridicat de nocivitate. Aș exemplifica cazul inspectorului general teritorial al Inspectoratului de stat pentru construcții Timișoara, prof. univ. dr. ing. Furdui Cornel, titularul cursului "Calitatea în construcții", neangajat politic, căruia i-a fost anunțată schimbarea numai pentru că, după algoritm, postul revine PUR. Este evident că la această schimbare criteriul politic primează clar față de cel profesional. Mai grav, dacă analizăm lista persoanelor pe care coaliția la putere le are în vedere pentru funcții de conducere în județul Timiș, constatăm că legăturile de rudenie sunt un criteriu la fel de important ca și cel politic. Și atunci, putem să ne întrebăm: cum rămâne cu cealaltă temă esențială pe care Alianța DA a pedalat în campania electorală: combaterea corupției, a nepotismului și a favoritismului în administrația publică?
|