Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 18 aprilie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.49/25-04-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
30-06-2020 (comună)
30-06-2020
24-06-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 18-04-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 aprilie 2005

7. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului-ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  7.8 Ștefan Baban
 
consultă:

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează răspunsul dat domnului deputat Ștefan Baban, Grupul parlamentar P.P.R.M. Este în sală. Răspunde doamna Monica Macovei, ministrul justiției.

Aveți cuvântul, doamna ministru!

"Un semnal de alarmă pentru justiția română!"

Doamna Monica Macovei:

Stimate domnule deputat,

Interpelarea dumneavoastră se referă la concursul care a avut loc recent pentru ocuparea unor posturi în magistratură, concurs organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, precum și cu privire la informarea parlamentarilor cu privire la strategia anticorupție și strategia privind dezvoltarea și perfecționarea resurselor umane din magistratură.

Pe scurt, răspunsul este următorul: în ceea ce privește concursul, acesta a fost organizat în exclusivitate de Consiliul Superior al Magistraturii și nu de Ministerul Justiției. A fost nevoie de acest concurs pentru că numărul mic de magistrați, de judecători și de procurori este o problemă și chiar avem un angajament ca, până la sfârșitul anului 2005, să umplem cele 500 de posturi libere de judecători și de procurori. Prin urmare, a fost necesar acest concurs.

În ceea ce privește procedura de concurs, au existat mai multe memorii și plângeri ale unor participanți la concurs care au contestat diverse aspecte de legalitate ale concursului, care însă au fost soluționate de Consiliul Superior al Magistraturii prin respingere, iar Consiliul Superior al Magistraturii a validat acest examen.

Pot să vă spun că și Ministerul Justiției a solicitat Consiliului Superior al Magistraturii să regândească validarea acestui examen, pentru că existau, în opinia noastră și a unor concurenți, probleme legate de organizare, ca, de pildă, lipsa unor documente din bibliografie, dar documente care totuși au făcut subiectul materiilor de concurs și, în fine, alte aspecte. Însă și solicitarea ministrului justiției și solicitarea concurenților, candidaților care s-au plâns, au fost respinse de Consiliul Superior al Magistraturii.

Următorul concurs urmează a fi organizat în iunie 2005, la solicitarea noastră și a candidaților care au picat la acest concurs. pot să vă spun că, inițial, Consiliul Superior al Magistraturii stabilise octombrie 2005 ca dată pentru următorul concurs, însă, repet, având în vedere necesitatea ocupării acestor funcții, plus eventualele nereguli și suspiciuni cu privire la acest concurs, am insistat pentru organizarea unui concurs cât mai repede posibil și acesta a fost stabilit pentru iunie 2005.

Pot să vă spun concret că notele mici luate de candidați nu au fost la disciplinele de fond, să le spunem așa, penal, civil, procedură penală, procedură civilă, unde dimpotrivă s-au luat note mari, ci la două alte subiecte, și anume: organizarea judiciară și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului. Însă valoarea acestor note pentru aceste două materii a avut un rol egal cu celelalte patru materii, iar pentru a trece acest concurs, fiecare candidat trebuia să ia minimum 7 la fiecare materie.

Prin urmare, chiar dacă au fost cinci note mari la cinci materii, o notă mică la organizarea judiciară sau jurisprudența Curții Europene a determinat practic neluarea concursului.

În ceea ce privește strategia pentru dezvoltarea și perfecționarea resurselor umane în magistratură, această problematică face parte din strategia de reformă a sistemului judiciar pe perioada 2005-2007 și a planului de acțiune, acestea sunt documente publice adoptate prin hotărâre de guvern și se află în acest moment pe site-ul Ministerului Justiției. Este vorba, în mare, de specializarea judecătorilor și procurorilor, în principal a judecătorilor care vor intra în secțiile de specialitate, în domeniile comerciale, faliment, familie, minori, iar în ceea ce privește procurorii, de specializarea procurorilor care lucrează în domeniul corupției și a crimei organizate.

Am să mă opresc aici. Detalii sunt în răspunsul scris la interpelarea dumneavoastră care va ajunge foarte curând.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule deputat, sunteți mulțumit de răspuns? Interveniți, da? Poftiți!

Domnul Ștefan Baban:

Cu tot respectul, doamna președinte, vreau să vă informez că nu sunt mulțumit de răspuns. Mă așteptam ca doamna ministru împreună cu domnul Dan Lupașcu, că eu m-am adresat și dumnealui, să vină aici să ne spună strategia de pregătirea acestor concurenți pentru a avea o justiție bună. Este una din puterile statului democrat.

Suntem criticați peste tot că justiția noastră nu este bună. Că e coruptă și nu știu cum. Care este programul managerial a resurselor umane? Cum pregătim acești oameni? Acești oameni care au venit la concurs aveau 5 ani vechime în activitate, avocați, juriști și așa mai departe. Poate că era bine un curs de pregătire. Nu știu, asta e treaba dumnealor. Deci, eu sunt total nemulțumit.

Eu n-am întrebat când se va ține noul concurs. Nu mă interesează. Mă interesează cum ieșim din acest necaz.

Vă mulțumesc. Și aștept un răspuns care să-mi spună exact cum s-a gândit doamna ministru să pregătească viitoarele cadre, magistrații care vor lucra în continuare în justiție.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

  ................................................
 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează răspunsurile din partea Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei. Răspusul la interpelarea domnului deputat Ștefan Baban, Grupul parlamentar al P.P.R.M. Răspunde secretarul de stat Cătălin Ionel Dănilă.

Poftiți, aveți cuvântul.

Domnul Cătălin Ionel Dănilă (secretar de stat, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei):

Răspunsul la interpelarea adresată domnului Gheorghe Barbu de către domnul deputat Ștefan Baban, referitoare la aplicarea legii de către organele de control ale ministerului, avem de formulat următorul răspuns: în data de 6 aprilie 2005, inspectorii de muncă din cadrul inspectoratului teritorial de muncă Botoșani a efectuat un control de fond la S.C. Rapsodia Conf S.A. Botoșani, în limitele de competență stabilite de Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea inspecției muncii, republicată, și Hotărârea Guvernului nr. 767/1999.

În urma controlului efectuat s-a întocmit procesul-verbal de control și procesul-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor.

Societatea își desfășoară activitatea cu 883 de salariați, din care 694 sunt femei, astfel: 880 de salariați au normă întreagă și 3 sunt încadrați cu contracte individuale de muncă cu timp parțial, înregistrate la I.T.M. Botoșani.

Din documentele prezentate de angajator s-a constatat că în cazul salariatului Glas Alexandru, cu vârsta sub 18 ani, angajat din data de 07.10.2004, angajatorul nu a respectat prevederile legale referitoare la regimul de muncă al minorilor, în sensul că în perioada 1 ianuarie 2005 - 27 ianuarie 2005, conform foii colective de prezență, acesta a fost pontat cu câte 8 ore lucrate și 8 ore suplimentare efectuate în ziua de sâmbătă, 22 ianuarie 2005, fapt ce contravine art. 109 din Codul Muncii.

Prin urmare, fapta angajatorului de a încadra în muncă minori cu nerespectarea condițiilor legale de vârstă sau folosirea acestora pentru prestarea unor activități cu încălcarea prevederilor legale referitoare la regimul de muncă al minorilor s-a sancționat în cazul de față cu avertisment conform Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

De asemenea, în cazul salariatului Bălăceanu Alexandru, cu vârsta sub 18 ani, s-a constatat că acesta era angajat din data de 1 martie 2005, cu toate că din documentele de evidență zilnică aferente lunii februarie 2005 reiese faptul că presta activitate în cadrul societății din 7 februarie 2005.

Față de cele prezentate, fapta angajatorului de a primi în muncă persoane pentru care nu au fost întocmite contracte individuale de muncă s-a sancționat în cazul de față cu amendă contravențională de 20 de milioane de lei, în baza art. 276 alin. 1 lit. d) din Codul Muncii.

Referitor la zilele de sărbători legale în care nu se lucrează, precizăm: din verificarea foilor colective de prezență s-a constatat, prin sondaj, că în data de 1 Decembrie 2004, Zi Națională, salariații societății au desfășurat activitate, fiind prezenți la programul normal de lucru, încălcându-se astfel prevederile art. 134 din Codul Muncii, faptă pentru care societatea a fost sancționată contravențional, conform art. 276 alin. 1 lit. f) din Codul Muncii, cu amendă în valoare de 50 de milioane.

Constatări referitoare la programul de lucru: activitatea este ținută într-un singur schimb, programul normal de lucru desfășurându-se zilnic între orele 6,00 și 14,30, de luni până vineri, iar în cele două zile de sâmbătă, pe lună, între orele 7,00 și 15,00, duminica fiind zi de repaus. Personalul TESA lucrează de luni până vineri, câte 8 ore pe zi.

Am să încerc să scurtez un pic răspunsul, îl veți primi în scris.

Doamna Daniela Popa:

Chiar vă rog.

Domnul Cătălin Ionel Dănilă:

S-a constatat că pentru doamna Iosub Ana, fostă salariată a societății, nu s-au achitat cele 58 de ore de muncă suplimentare efectuate în perioada 1 decembrie 2004 - 15 martie 2005, prestate în zilele de sâmbătă. La verificarea statelor de plată din perioada 1 aprilie 2002 și 31 decembrie 2004 s-a constatat că salariata Cosmiuc Ursache Sanda a acumulat un număr de 640 de ore, evidențiate în rubrica "învoiri", fără ca în dosarul personal al acestei salariate să se regăsească documente justificative.

Salariile de bază sunt stabilite cu respectarea prevederilor Hotărârilor de Guvern nr. 2.346 din 2004.

Aș sări iarăși peste niște amănunte. Trebuie menționat că angajatorul a fost sancționat cu avertisment în temeiul art. 5 alin. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, pentru nerespectarea dispozițiilor art. 10 alin. 2 din Legea nr. 130/1999, cu modificările și completările ulterioare, privind obligativitatea de a prezenta lunar dovezile din care să rezulte plata contribuțiilor sociale, faptă care constituie contravenție și se sancționează conform art. 14 din Legea nr. 130/1999.

Față de cele prezentate s-au dispus în sarcina angajatorului următoarele măsuri obligatorii, cu termene concrete de îndeplinire: clarificarea situațiilor celor 18 salariați care se află în faza de cercetare disciplinară, nominalizați în anexa III a procesului-verbal de constatare, urmând ca angajatorul să depună la I.T.M. Botoșani documentația necesară, respectând prevederile legislației în vigoare; angajatorul se angajează să respecte cu strictețe prevederile legale referitoare la regimul de lucru al salariaților minori; completarea registrelor generale de evidență a salariaților, cu respectarea dispozițiilor art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 247 din 2003; desemnarea de către angajator a unei persoane care să efectueze operațiunile de înscriere în aceste registre, pentru că nu aveau pe cineva care să completeze registrele generale de evidență a salariaților; angajatorul va înregistra obligatoriu numărul de ore în care salariații prestează activitate conform realității și va supune această evidență controlului inspecției muncii; va respecta cu strictețe prevederile art. 134 din Codul Muncii referitoare la sărbătorile legale.

În cazul doamnei Iosub Ana, fostă salariată a societății, angajatorul va efectua plata drepturilor bănești pentru munca suplimentară prestată în perioada 1 decembrie 2004 - 15 martie 2005 în beneficiul societății, precum și pentru concediile de odihnă aferente anilor 2003 - 2004, acordate, dar neefectuate și totodată va prezenta I.T.M. dovada achitării către beneficiar a acestor sume de bani; angajatorul va respecta dispozițiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale cu privire la plata indemnizațiilor restante pentru incapacitate temporară de muncă pentru toți salariații aflați în această situație.

Față de cele prezentate mai sus, considerăm că reprezentanții instituției au efectuat controlul în limitele de competențe stabilite de Legea nr. 108/1999 și, de asemenea, au stabilit și aplicat în mod corect contravențiile.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule deputat, dacă aveți comentarii?

Domnul Ștefan Baban:

Îmi pare rău că este timpul foarte înaintat, doamnă președintă, dar am să abuzez o jumătate de minut.

Cu tot respectul, domnule secretar de stat, sigur că există lege, sigur că ea trebuie aplicată în spiritul și litera ei. Din păcate, la I.T.M. Botoșani (și eu voi cere totuși în continuare o anchetă asupra activității acestui inspectorat teritorial de muncă), pentru că eu, de fapt, nu v-am reclamat ceea ce au făcut cei de la Rapsodia Conf, eu v-am spus că este o stare de lucruri negativă la acest inspectorat teritorial de muncă.

Vreau numai să fac două precizări, doamnă președintă, ca să vedeți cum se aplică legea în România. Una, că au lucrat pe 1 Decembrie, într-adevăr, dar li s-a dat drumul la oameni, pe o înțelegere scrisă, pe care am și depus-o la dosar, la domnul secretar de stat, o are la dumnealui (în seara asta, e adevărat), de pe 19 decembrie până pe10 ianuarie, să stea acasă, să-și facă Sfintele Sărbători, pentru o zi! în înțelegerea celor două părți: sindicate și patronat. Iar a doua chestiune, cu tânărul acela de 17 ani care a fost admis la muncă, este vorba de o familie de 8 persoane. Probabil că dumneavoastră știți, doamnă președintă, foarte bine că Botoșaniul este un județ sărac, cu locuri de muncă relativ puține, dacă nu chiar foarte puține, că industria confecțiilor în lohn este, în cea mai mare parte cea care absoarbe forța de muncă din municipiul Botoșani. Deci, e vorba de o familie de 8 persoane, cum vă spuneam: mama, tata și încă 6 copii. Din aceste 8 persoane, 5 persoane își câștigă existența, în frunte cu mama, la această întreprindere, iar cel mai mic, prâslea, care are 17 ani, nu întâmplător era băgat la lucru, fiindcă, altfel, din ce-mi spunea și mie, că a fost în audiență la mine mama copilului: "Doarme acasă, dacă nu-l iau cu mine odată, împreună cu ceilalți!"

Dar, mă rog, așa știm noi să aplicăm legea în România... Vă mulțumesc totuși pentru înțelegere.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Ștefan Baban:

Și aștept un răspuns care să ne arate și activitatea I.T.M.-ului, domnule secretar de stat. Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

E în regulă, mulțumim.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 5 iulie 2020, 16:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro