Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/16-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-09-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 09-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2005

  1. Informare cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente în termenele stabilite.

 

Ședința a început la ora 16,35.

Lucrările au fost conduse de domnul Adrian Năstase, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii Victor-Viorel Ponta și Titu Nicolae Gheorghiof, secretari.

Domnul Adrian Năstase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei.

Vă anunț că din totalul celor 331 de deputați și-au înregistrat prezența la lucrări 264. Sunt absenți 67, din care participă la alte acțiuni parlamentare 9.

Intrăm în ordinea de zi și vă prezint informarea cu privire la inițiativele legislative.

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

Procedură.

Domnul Adrian Năstase:

Da, vă rog, domnule deputat.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

În conformitate cu art.85 alin. 3 din Regulamentul Camerei Deputaților: "În prima ședință a Camerei, după votul din Comitetul ordinii de zi, liderii grupurilor parlamentare au dreptul să prezinte Camerei poziția grupului lor față de ordinea de zi (...)".

Mă prevalez de acest text, domnule președinte, de aceea v-am solicitat cuvântul, pentru a mă referi la punctul 10 de pe ordinea de zi, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului privind modificarea formularelor declarațiilor de avere.

După votul dat de Comitetul ordinii de zi cu privire la ordinea de zi, prin amabilitatea dumneavoastră personal, am primit copia scrisorii ce v-a fost adresată de către un oarecare însărcinat de afaceri al Ambasadei Statelor Unite ale Americii, care-și permite, în această scrisoare pe care dumneavoastră ați făcut-o publică, să-și exprime păreri asupra votului care a fost dat în Senatul României, spunând că: "Sunt profund dezamăgit de acțiunile Senatului în această problemă", și în al doilea rând, și acesta este lucrul cel mai importat, vi se adresează direct, în sensul de a vă încuraja ferm să vă asumați un rol conducător în această chestiune, pentru a asigura finalmente promovarea legii de aprobare a acestei ordonanțe de urgență.

În primul rând, s-au încălcat cele mai elementare uzanțe diplomatice privind modul de adresare către un președinte al Camerei Deputaților. Un însărcinat de afaceri oarecare nu se adresează niciodată direct președintelui Camerei Deputaților.

Dar trecând peste această lipsă de protocol, care dovedește o anumită atitudine, este cazul să-i reamintiți personal domnului însărcinat cu afaceri că în conformitate cu art. 61 din Constituția României "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român (...)", și domnia sa nu are nici un amestec în ceea ce privește voința poporului român.

Este necesar, în aceste condiții, pentru ca să nu fim supuși unor presiuni ale unor forțe străine nouă, în adoptarea sau în respingerea acestui proiect de lege, să vă asumați responsabilitatea de a da un răspuns acestui domn însărcinat de afaceri al Ambasadei Statelor Unite, și numai după ce veți da acest răspuns, scăpați de povara acestei presiuni pe care noi vom înțelege că dumneavoastră, ca președinte de ședință, ați refuzat-o, să supuneți dezbaterii acest proiect de lege.

În concluzie, propun amânarea discutării acestui proiect de lege până în momentul în care domnia voastră, desigur, vă veți face datoria de președinte al Camerei Deputaților a României, care este și rămâne un stat suveran.

Fac o paranteză personală: am trăit epoca consilierilor sovietici, dar nimeni n-a îndrăznit să se adreseze Parlamentului României în acest mod. Ne întoarcem chiar în 1945, când Vîșinski bătea cu pumnul în masa regelui Mihai? Nu este admisibil așa ceva!

Domnule președinte, vă revine această datorie de a menține demnitatea Parlamentului.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PPRM și o parte a Grupului parlamentar al PSD.)

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc foarte mult pentru comentariu.

Datorită faptului că ați ridicat acest aspect în plen, sigur că sunt dator să fac și eu unele comentarii.

Am interpretat scrisoarea pe care am primit-o ca președinte al Camerei ca pe o scrisoare care este adresată până la urmă Parlamentului, pentru că era vorba de un îndemn legat de ceea ce însemna reglementarea până la capăt a unei legi importante. De aceea, eu am comunicat această scrisoare și membrilor Biroului permanent, care altfel poate n-ar fi înțeles un anumit tip de raportare a mea sau a altor colegi, la acest proiect.

Poziția mea, indiferent de scrisorile pe care le primesc, și aici vreau să vă spun că însărcinatul cu afaceri practic acționează ca și ambasadorul, pentru că în lipsa ambasadorului și, în condițiile în care nu este numit încă un nou ambasador, șeful de misiune este însărcinatul cu afaceri. Deci la această chestiune se poate răspunde foarte ușor.

Rămâne, fără îndoială, o chestiune de principiu dacă, știu eu, un însărcinat cu afaceri sau un șef de misiune român la Washington ar putea să trimită o astfel de scrisoare președintelui Senatului sau președintelui Camerei Reprezentanților în Statele Unite. Este o problemă la care sigur că vom aflat probabil răspunsul altă dată.

Pe fond însă, este o chestiune la care cred că ne-am angajat împreună. Proiectul de lege a fost adoptat sub guvernarea anterioară iar acum discutăm de fapt doar anexa. La momentul în care discutăm, în baza termenului stabilit pentru intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, practic au fost depuse toate declarațiile de avere și, din acest punct de vedere, într-un fel acest demers și, mai ales, ținând seama și de votul care a fost exprimat în Comisia juridică, am impresia că orice discuție este oarecum tardivă.

Rămâne ca membrii Camerei să se pronunțe. Sunt convins că indiferent de o scrisoare sau alta ei vor ști să aprecieze cum trebuie să voteze în legătură cu această lege.

Mesajul însă, cred că trebuie să-l dăm, chiar dacă avem diferențe de abordare în ceea ce privește aspectele concrete. Nu sunt eu cel mai mare admirator al acestei legi, de altfel, tot la Biroul permanent eu am distribuit textul declarației de interese așa cum se face această declarație în Parlamentul britanic, pentru a arăta cum ar fi putut să arate o anexă la declarația de avere sau declarația de avere făcută în baza unei legi care este consistentă, care are coerență. Dar, sigur, la limită, trebuie să acceptăm că în definitiv un anumit tip de voință politică se manifestă prin sprijinul pe care îl obține într-un caz sau într-altul.

De aceea, eu v-aș ruga să nu dăm foarte multă greutate acestui demers. Trebuie să arătăm foarte clar oricui dintre cei care ar dori să mai trimită scrisori la Parlamentul României că singura autoritate de reglementare în România este Parlamentul.

Și acest lucru sunt absolut convins că este important să-l afirmăm față de oricine. Dar responsabilitatea noastră rămâne o responsabilitate comună față de o problemă care știm că a fost menționată de foarte mulți dintre partenerii noștri. Și, după acest comentariu pe care l-am făcut ca răspuns la comentariul dumneavoastră, eu vă rog să fiți de acord să intrăm în ordinea de zi.

Pentru început vă voi prezenta acea informare plicticoasă, în legătură cu inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei și poate vom reuși în noul regulament să găsim o soluție mai bună pentru a elimina această prezentare pe care nu o ascultați cu foarte mare atenție. Eu, însă, sunt dator să vă prezint inițiativele legislative care au fost primite la Biroul permanent.

Informare cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților și care urmează să fie înaintate Comisiilor permanente pentru examinare și întocmirea avizelor sau rapoartelor în termenele stabilite

La Biroul permanent al Camerei Deputaților au fost înregistrate următoarele inițiative legislative:

1. Propunerealegislativă pentru modificarea Legii nr.441/2001 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.133/2000 privind învățământul universitar și postuniversitar de stat cu taxă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.411/25.VII.2001, inițiată de 8 deputați și 3 senatori, membri ai Grupurilor parlamentare ale P.S.D., 5 deputați și un senator, membri ai Grupurilor parlamentare ale P.P.R.M., 3 deputați și un senator, membri ai Grupurilor parlamentare ale U.D.M.R., 4 senatori, membri ai Grupului parlamentar al Alianței "Dreptate și Adevăr" P.N.L. - P.D., 4 deputați, membri ai Grupului parlamentar al P.D., 4 deputați, membri ai Grupului parlamentar al P.N.L., 2 deputați, membri ai Grupului parlamentar al P.U.R. (s-l) - Partidul Conservator, pardon, trebuia să modificăm - 2 deputați, membri ai Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Nu cred că am pierdut pe cineva pe parcurs.

Cu această propunere legislativă au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport; pentru avize, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 12 mai 2005

Cameră decizională: Senatul.

În conformitate cu prevederile art.108 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

2. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Regatului Hașemit al Iordaniei, privind cooperarea în domeniul militar, semnat la București la 8 decembrie 2004, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională; Pentru avize: Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

3. Propunerea legislativă privind înființarea comunei Boghicea, județul Neamț, prin reorganizarea comunei Bîra, inițiată de domnii deputați Vasile Pruteanu, Dorin Ursărescu, membri ai Grupului parlamentar al P.N.L.

Cu această propunere legislativă au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic; Pentru avize, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

4. Propunerea legislativă privind înființarea comunei Itești, județul Bacău, inițiată de domnul deputat Ionel Palăr, membru al Grupului parlamentar al P.N.L.

Cu această propunere legislativă au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic; pentru avize, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia juridică, de disciplină și imunități

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

5. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei României și a Legii nr.218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, inițiată de domnii senatori Gheorghe Funar, Iorga Nicolae, Verginia Vedinaș, Liviu Doru Bindea, Dinescu Valentin, Dan Claudiu Tănăsescu, Moisiuc Viorica Pompilia, Ilie Petrescu, Găucan Constantin și domnul deputat Ioan Aurel Rus, membri ai Grupurilor parlamentare ale P.P.R.M

Cu această propunere legislativă au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională; pentru avize, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

6. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între Comunitatea Europeană pentru Energie Atomică (EURATOM) și Statele care nu sunt membre în Uniunea Europeană privind participarea acestora din urmă la reglementarea schimbului de informații în timp util în cazul unei urgențe radiologice (ECURIE), semnat la Bruxelles la 29 ianuarie 2003 și la București la 25 octombrie 2004, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională; pentru avize: Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru politică externă, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 12 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

În conformitate cu prevederile art.108 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

7. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.19/2005 privind realizarea Ansamblului Arhitectural Catedrala Mântuirii Neamului, adoptat de Senat în ședința din data de 3 mai 2005.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond: Comisia juridică, de disciplină și imunități; pentru avize: Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă;

Termen de depunere a raportului: 12 mai 2005.

Cameră decizională: Camera Deputaților.

În conformitate cu prevederile art.108 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

8. Proiectul de Lege pentru reglementarea situației juridice a bunurilor care au aparținut fostului suveran al României, Mihai I, adoptat de Senat în ședința din data de 3 mai 2005.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond: Comisia juridică, de disciplină și imunități; pentru avize, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Termen de depunere a raportului: 26 mai 2005.

Cameră decizională: Camera Deputaților.

9. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.31/2005 pentru aprobarea Contractului de finanțare între România și Banca Europeană de Investiții - Programul de dezvoltare a infrastucturii în orașele mici și mijlocii din România (SAMTID), faza I, semnat la București la 28 februarie 2005, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond: Comisia pentru buget, finanțe și bănci; pentru avize, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 12 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

În conformitate cu prevederile art.108 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

10. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2005 pentru ratificarea Acordului de compensare între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare privind Proiectul de privatizare a societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice "Electrica Banat" - S.A. și "Electrica Dobrogea" - S.A., semnat la București la 20 aprilie 2005, în legătură cu garanția parțială de risc acordată de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare și aprobarea acordurilor care compun garanția parțială de risc, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond: Comisia pentru buget, finanțe și bănci; pentru avize: Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, Comisia pentru industrii și servicii, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 12 mai 2005

Cameră decizională: Senatul.

În conformitate cu prevederile art.108 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

11. Proiectul de Lege pentru ratificarea Convenției între România și Republica Ungară privind controlul traficului de frontieră rutier și feroviar, semnată la București la 27 aprilie 2004, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională; pentru avize, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru politică externă, Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

12. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului cu privire la privilegiile și imunitățile Curții Penale Internaționale, adoptat la New York la 9 septembrie 2002, primit de la Guvern.

Cu acest proiect de lege au fost sesizate următoarele comisii: în fond: Comisia juridică, de disciplină și imunități. pentru avize: Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru politică externă.

Termen de depunere a raportului: 17 mai 2005.

Cameră decizională: Senatul.

Mulțumesc pentru atenție.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 25 septembrie 2020, 17:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro