Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/06-06-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-09-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 30-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2005

16. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea alin. (1) al art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic și administrarea fondului forestier național.
 
consultă fișa PL nr. 137/2005

 

Domnul Adrian Năstase:

  ................................................

Propunerea legislativă pentru modificarea a alin. 1 al art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic și administrarea fondului forestier național.

Dacă din partea inițiatorului...?

Din partea ministerului, aveți cuvântul.

Domnul Vasile Lupu (secretar de stat, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale ):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Amendamentul propus exclude din categoria făptuitorilor sancționabili pe proprietarii de păduri, atunci când ei înșiși sunt făptuitori. În conformitate cu prevederile art. 97 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 Codul Silvic: "Fapta de tăiere fără drept de arbori din fondul forestier național dacă valoare pagubei (și mă opresc aici) este de cinci ori mai mare este sancționată ca infracțiune". În conținutul constitutiv al acestei infracțiuni este prevăzută ca subiect activ orice persoană, cu excepția proprietarului terenului forestier.

Drept pentru care s-a prevăzut, în art. 32 alin. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 96, republicată, înlocuirea "valorii pagubei" cu "valoarea arborilor". În această propunere legislativă, considerăm că este o contradicție între subiectul activ al infracțiunii, în forma în care s-a propus, și urmarea imediată, valoarea pagubei.

Drept pentru care, vă propun retrimiterea propunerii legislative la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, în vederea reanalizării amendamentului propus.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Punctul de vedere al comisiei? Vă rog, domnul deputat Dumitru.

Domnul Ion Dumitru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța Guvernului nr. 96/27 august 1998 privind reglementarea regimului silvic și administrarea fondului forestier național, republicată în Monitorul Oficial nr. 122/26 februarie 2003, modificată și completată de Legea nr. 120/2004 și Legea nr. 513/2004, sunt principalele acte normative pe baza cărora pot fi administrate pădurile.

De la adoptarea acestor legi, din experiența anilor precedenți, cazurile în care aplicarea legislației în vigoare este deosebit de dificilă impun modificarea prevederilor alin. 1 al art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 96/1998, republicată cu modificările și completările ulterioare. Astfel, procurorii și judecătorii au fost puși în situația în care infractorii care comit faptele prevăzute la alin. 1 art. 32 să fie scoși de sub urmărire penală, pentru că nu au nici calitate de proprietari și nici de deținători de păduri.

Pentru a elimina discriminarea cuprinsă în prevederile articolului sus-menționat, vă supunem spre aprobare prezentul proiect de lege.

De fapt, în esență, despre ce este vorba? Pentru tăierile din fond forestier, fie privat, fie de stat, practic prin acest articol sunt sancționați fie cei care sunt proprietari, fie deținătorii de păduri. Cei care valorifică vulnerabilitatea legii, răufăcătorii, nu sunt sancționați.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al comisiei?

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, cum se și vede, din Cameră, a dat un aviz favorabil la această propunere legislativă, cu majoritate de voturi.

Noi credem că este important și este interesul național ca să facem ordine în pădurile României. Astăzi, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale a venit cu un nou element și, bineînțeles, eu, cel puțin, personal și în continuare cred că are importanță majoră această ordine pe care vrea să o facă această propunere legislativă în păduri și, într-adevăr, să fie pedepsiți cei vinovați, care exploatează un vid legislativ. Dar, pentru că rugămintea a fost ca să reflectăm și la un nou element prezentat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, încă o dată spun, cu toate că eu personal consider că este importantă această propunere, admit retrimiterea în comisie și cer, totodată, reprezentanții ministerului să fie foarte bine pregătiți cu argumentarea pe care o cer dânșii în această rediscuție în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice. Deci admit retrimiterea în comisie.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc.

Alte comentarii, în legătură cu această propunere.

Vă rog, domnule deputat.

Iertați-mă, imediat, domnule președinte.

Domnul Vasile Mocanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La comisie această propunere legislativă a fost votată, din cei 25 de membri ai comisie, de 19 deputați, atât din partea Partidului Social Democrat, cât și din partea celorlalte grupuri parlamentare: PNL, PD, Partidul Popular România Mare, Partidul Conservator.

Rămân surprins de modul cum ministerul vine în fața plenului Camerei Deputaților și justifică cu totul și cu totul altceva decât ceea ce a susținut în comisie.

În comisie, într-adevăr, ministerul și-a spus un punct de vedere. Dar noi vrem să disciplinăm, dacă vrem să facem ceva, starea jalnică în care sunt pădurile României astăzi, aceasta nu este din cauza doborâturilor de vânt, nici din cauza că sunt prea mulți urși, care rup vreascurile din pădure noaptea, sunt din cauza indisciplinei, datorită modului cum toți cetățenii, fie proprietari, fie neproprietari, acționează asupra fondului forestier.

Cred că este printre singurele proiecte de lege care au fost susținute și de către Opoziție. Așa că eu susțin în fața Camerei, și grupul nostru parlamentar, să dezbatem în continuare această propunere legislativă care vine din partea unui profesionist, din partea unui om care cunoaște absolut tot ce se întâmplă în pădurile României și, ca atare, cred că avem în față un proiect de lege care aduce eficiență și disciplinarea activității în fondul forestier al României.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Înainte de a decide ce facem în legătură cu această chestiune, să-mi dați voie să salut prezența în sala noastră de ședințe a delegației Parlamentului Egiptean, delegație condusă de președintele Parlamentului Egiptului, domnul doctor Ahmet Fati Sorur. ( Aplauze.)

Vă mulțumesc foarte mult, este un privilegiu deosebit pentru noi și sunt convins că vizita în România a Delegației parlamentare egiptean ne va permite să dezvoltăm relațiile bilaterale și mai mult în plan parlamentar.

Domnule președinte Sergiu Andon, aveți cuvântul.

Domnul Sergiu Andon:

Mă voi referi la propunerea de retrimitere la comisie, cu punctul de vedere care susține împotrivirea la această propunere.

Și anume, așa-zisa contradicție, și este o contradicție între subiectul modificării propuse și predicatul ei, să spunem și obiectul, o sesizasem și eu și mă pregătisem să iau cuvântul la dezbaterea pe articole, respectiv a art.1. Dar solicitând o modificare pe loc, pentru că întreaga problemă constă în inserția nefericită a substantivului "pagubei", sintagma "valoarea pagubei", și aceasta apare în amendamentul propus de comisie. Deci comisia a făcut o bună intervenție, în opinia mea, pe text, justificată, din punct de vedere al politicii penale, de domnul președinte care a sesizat, respectiv comisia, importanța pentru întărirea disciplinei silvice a modificării de lege propuse, a lărgit sfera subiecților, inclusiv la proprietarii de fond forestier, pentru că problema propriu-zisă este a disciplinei silvice, și proprietarii nu-și pot bate joc de pădure, dar, dintr-o scăpare mai puțin juridică, s-a introdus cuvântul "pagubei", probabil, evitându-se o repetiție, și se spune: "dacă valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare".

Într-adevăr, cuvântul "pagubei" nu se potrivește cu subiectul "proprietar". Scoțând cuvântul "pagubei" sau înlocuindu-l cu substantivul "materialului", "valoarea materialului", credem că contradicția se poate rezolva, încât, revenind la momentul procedural în care ne aflăm, propunerea mea este de respingere a propunerii de retrimitere la comisie și de punere în discuția plenului a proiectului de lege, așa cum e, pentru că singura inadvertență semnalată poate fi rezolvată pe loc, regulamentar, în cadrul dezbaterilor în plen.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi,

Eu propun o soluție de compromis, și anume să întrerupem lucrările acum și să le reluăm mâine, exact de la acest punct, cu dezbaterea pe articole, până mâine, sigur, și aspectele tehnice le mai puteți discuta, dacă este nevoie, în așa fel încât acum să putem organiza întâlnirea noastră cu Delegația parlamentară egipteană, iar până mâine am să vă rog să vedeți încă o dată textul inițiativei legislative, repet, încheiem aici dezbaterea în plen, de fapt, programul va fi reluat la ora 18,30 cu segmentul obișnuit pentru interpelări și răspunsuri.

Vă mulțumesc.

Ne revedem, pentru continuarea acestei dezbateri, mâine dimineață.

 

Pauză

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 25 septembrie 2020, 6:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro