Mircea Ciopraga
Mircea Ciopraga
Sittings of the Chamber of Deputies of May 31, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.76/07-06-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 31-05-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 31, 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.3 Mircea Ciopraga - referire "la criza sănătății";

 

Domnul Dan Radu Rușanu:

  ................................................

Din partea Grupului PNL, domnul Mircea Ciopraga.

Domnul Mircea Ciopraga:

Mulțumesc, domnule președinte.

În declarația mea am să mă refer tot la criza sănătății.

Doamnelor și domnilor deputați,

Am să vă prezint un scurt istoric al modului în care sistemul de sănătate din România a fost organizat și gestionat în ultimii ani, sistem pe care unii dintre cetățenii României poate nu îl cunosc îndeajuns. Fac acest demers pentru a vedea ce s-a făcut pentru îmbunătățirea sisatemului de sănătate și cine sunt cei responsabili de crizele neîntrerupte și acute ale acestui sistem din ultimii ani.

Până în 1998, sistemul de sănătate din România a fost coordonat în mod centralizat de către Ministerul Sănătății și prin direcțiile aflate în subordinea acestuia. În acest timp, finanțarea a fost făcută de la Fondul Special de Sănătate, adică, prin bugetul de stat.

Pentru a schimba această situație, la mijlocul anului 1997 a fost adoptată Legea asigurărilor sociale de sănătate, după modelul german, prin care asigurarea de sănătate devenea obligatorie și era plătită de către toți contribuabilii.

În 1999, a fost aplicat cu succes principiul descentralizării fondurilor de sănătate, casele județene de asigurări începând să funcționeze ca instituții publice autonome, creându-se astfel șansa unei bune asigurări a calității asistenței medicale.

Deși fondurile alocate sănătății au fost în fiecare an mici, sistemul - chiar și imperfect - a funcționat, până când, după 2000, noul Guvern condus de Adrian Năstase a emis o ordonanță de urgență care a creat Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, abrogând Legea asigurărilor sociale de sănătate și anulând totodată autonomia Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Modificările legislative din domeniul sănătății s-au născut din nevoia cinică a PSD de a crea un nou instrument financiar aflat la dispoziția clientelei sale politice, pentru că, realmente, nivelul fondului de sănătate crescuse considerabil odată cu aplicarea Legii asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, din administrarea fondurilor sănătății a început să se înfrupte Guvernul Năstase, respectiv, Ministerul Finanțelor, care a hotărât limitarea și mai mare a bugetului, deja mic, pentru fondurile de sănătate. Mai grav, banii care i s-ar fi cuvenit sănătății au fost deturnați și folosiți în cu totul alte scopuri, astfel că, în scurt timp, spitalele au început să acumuleze datorii la furnizorii de medicamente, materiale sanitare sau chiar utilități, ca apa și energia electrică.

Așa s-a ajuns ca la începutul mandatului Guvernului Tăriceanu să izbucnească criza sistemului de sănătate, de care știm cu toții și de pe urma căreia suferă milioane de români, pe care îi reprezentăm în Parlament. Guvernarea Năstase, prin politica aplicată în sectorul sănătății publice, a generat prejudicii enorme sistemului de sănătate din România, creând un sistem aservit clientelei politice a PSD și sfidând nevoile reale ale cetățenilor, într-un domeniu vital pentru o societate civilizată.

Stimați colegi,

Conducerea Ministerului Sănătății face eforturi deosebite pentru ieșirea din criza sistemului de sănătate, generată de guvernarea PSD prin politica de subordonare financiară a Casei de Asigurări de Sănătate, prin subfinanțarea sistemului, prin folosirea banilor destinați sănătății pentru plata pensiilor și prin compensarea abuzivă a medicamentelor în prag de alegeri, pentru atragerea de capital electoral. Interesele meschine ale fostului partid de guvernământ au fost puse și în sectorul de sănătate, ca și în celelalte domenii, înaintea intereselor și nevoilor cetățenilor.

De aceea, domnilor colegi, solicit instituțiilor statului să se implice și să verifice gestionarea sistemului sanitar din timpul guvernării Năstase, contractele dubioase, să recupereze pe cât posibil miliardele furate și să-i tragă la răspundere pe cei vinovați.

Totodată, este timpul să concepem și să implementăm un sistem de sănătate bun, funcțional, care să scutească populația de umilințe inadmisibile. Soluția nu trebuie să excludă redarea autonomiei CNAS, asigurările private și un sistem de gestiune a banilor sigur și eficient.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc și eu.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 24 mai 2019, 18:11
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro