Gheorghe Sârb
Gheorghe Sârb
Sittings of the Chamber of Deputies of May 31, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.76/07-06-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 31-05-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 31, 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.52 Gheorghe Sârb - pledoarie pentru "transparență și comunicare" în integrarea noastră europeană;

Domnul Gheorghe Sârb:

Lipsa unei campanii...

În cadrul acestei declarații doresc să trag un semnal de alarmă asupra lipsei de comunicare, transparență și strategie coerentă a Guvernului față de problemele actuale și viitoare ale națiunii române.

Alianța P.N.L.-P.D. și-a pus ca principiu de bază în programul de guvernare "comunicarea și transparența". Și a venit la guvernare, dar în nici șase luni de la preluarea puterii, aceste obiective sunt departe de a fi îndeplinite.

Actualul Guvern are deficiențe grave de comunicare atât cu presa, cât și cu opinia publică românească. Nu mă refer aici doar la gestionarea crizei din Irak sau la cea a calamităților naturale din județele de vest ale țării care domină și acum agenda publică din România.

Doresc să mă pronunț asupra lipsei unor informări și dezbateri publice pe tema costurilor pe care populația și agenții economici din România vor trebui să le suporte o dată cu integrarea în U.E.

Am adoptat în plenul Camerelor reunite ale Parlamentului cu un vot unanim ratificarea Tratatului de aderare a României la U.E. Suntem cu toții susținători ai acestei politici naționale de integrare, dar în calitate de reprezentanți ai poporului în acest legislativ avem și obligația de a le face cunoscută opțiunea care incumbă din aceste angajamente.

Anii care urmează vor aduce schimbări importante în viața de zi cu zi a românilor, iar integrarea europeană va avea un efect agresiv asupra vieții fiecăruia dintre noi.

Acest guvern se remarcă prin lipsa unei decizii politice serioase referitoare la schimbarea de mentalitate a cetățenilor români prin programe naționale prioritare pentru pregătirea lor pentru spațiul economic și cultural european.

O dată cu aderarea României la Uniunea Europeană vom asista la o creștere a prețurilor la unele produse și servicii pe piața românească. De aceea, este necesară evaluarea acestui impact, fiecare persoană fizică și companie românească trebuind să-și facă propriul calcul asupra avantajelor și problemelor ce pot apărea din anul 2007.

Agenții economici din România nu cunosc normele, reglementările și standardele din domeniile lor de activitate, cele care în mai puțin de doi ani îi vor afecta în mod direct.

Guvernul și autoritățile române trebuie să eficientizeze cadrul specific pentru dialogul cu societățile românești. Subliniez importanța informării și consilierii acestora pentru a putea îndeplini aceste norme și standarde impuse prin legislația europeană.

Primele victime vor apărea în rândul micilor fermieri români, respectarea normelor fito-sanitare stricte fiind criteriul de bază pentru ca societățile agricole să-și poată continua activitatea.

Pe de altă parte, apare necesitatea implementării treptate a măsurilor de integrare a României în structurile Comunității Europene, pentru a nu se crea o presiune mare la momentul aderării.

În acest context doresc să atrag atenția asupra câtorva dintre costurile implicate ale aderării: aproape 6 miliarde de euro vărsați la bugetul comunitar (primii trei ani de la integrare); creșterea numărului de falimente; investiții masive din partea patronilor în retehnologizare; creșterea prețurilor, în special la produsele agro-alimentare; limitarea producției României la anumite produse specifice culturii noastre; 7-8 miliarde euro pentru modernizarea infrastructurii rutiere, fără a se lua în calcul fondurile necesare pentru construirea de drumuri și autostrăzi; 1 miliard euro pentru securizarea frontierelor; 29 miliarde euro pentru protecția mediului (majoritatea bani de la buget, plus alte surse de finanțare).

Concluziile studiilor arată însă și că integrarea României în cadrul Uniunii Europene și, în perspectivă, în comunitatea monetară va conduce și la beneficii: reducerea inflației, ceea ce va contribui la creșterea ratelor de investire. Un alt efect așteptat al aderării va fi creșterea accesului la creditele externe și reducerea costurilor acestora.

Se așteaptă ca integrarea să ducă și la majorarea investițiilor străine directe, cu efecte pozitive în economie: crearea de noi locuri de muncă, acces la piețe, o pregătire superioară a personalului.

Marea provocare a perioadei post-aderare va fi gestiunea fondurilor structurale. De aceea, avem nevoie de strategii coerente pe termen mediu și lung la nivelul întregii țări, pentru a ne putea îmbunătăți eficiența și competitivitatea pe piața europeană. Sunt necesare planuri funcționale de dezvoltare regională care să reducă inegalitățile existente în România la ora actuală.

Pentru a depăși această situație, este nevoie ca transparența și comunicarea de la nivel central spre cetățean să funcționeze la parametrii optimi. Dar, în acest moment, acest lucru nu se întâmplă.

Aceasta este responsabilitatea la care trebuie să răspundă acest guvern, pentru binele cetățenilor și a tuturor agenților economici care lucrează sau își doresc să investească cu succes în România.

Avem o singură șansă! Să fim pregătiți!

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 24 mai 2019, 14:15
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro